Hos Mommer

23. november 2016

Nu med fiskekugler

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:23
Tags: ,

Fiskekugler … uden r efter fiske … hvis der blev sat et r der, ville det sikkert kunne skabe nogle lidt uhensigtsmæssige associationer hos et par stykker.
Nogle gange bliver jeg positivt overrasket: Jeg bestilte kuglerne hos nauticum.dk i går ved middagstid. I morges kl. 9:30 ringede postbuddet på vores dør med pakken. Det kan ikke lade sig gøre at ekspedere det hurtigere, men hvorfor pakker skal prioriteres over breve, forstår jeg ikke.

P1050210P1050206

P1050213Jeg er faldet pladask for de smukke kugler, som må kunne finde en eller anden form for anvendelse hele året her hos os – vi bor trods alt helt ned til vandet, så det vil ikke virke forkert. Hvis jeg fjerner de julede ting fra bålfadet, kan der sagtens ligge noget i det hele året og se nysseligt ud.
Nu mangler jeg bare en kugle eller to af flettet pil. Måske kunne jeg godt finde ud af at lave en selv, men det kræver, at jeg har noget egnet pil, og det har jeg desværre ikke. Mos kan sagtens skaffes, men det har vi mest af i Sverige, så det må vente et stykke tid.
Resten af vinterbelysningen er ligeledes kommet på plads nu. Det hedder ikke julebelysning hos os, for vi sætter ikke lys i noget, der minder om juletræer, netop for at have en gyldig undskyldning for at have det tændt i hele mørketiden; dvs. frem til omkring slutningen af februar. Det er så hyggeligt, når bare der ikke er for meget af det … vi er på ingen måde ude på at komme i lokal- eller landsdækkende tv for vores overdådige (jule)belysning.
Postbuddet kom også med to andre pakker. Nu er alle julegaverne i hus. De, der fylder mere end de vejer, er sendt videre til England, sammen med den traditionelle chokoladekalender til børnene; resten af gaverne kan vi have i kufferterne. Det er en ret god fornemmelse ikke at skulle tænke mere på julegaverne for i år.

28 kommentarer »

  1. Det ser meget hyggeligt ud med den vinterbelysning. Og ja, hvis man er til det, kan man da sagtens pynte op uden for julesæsonen også.

    I øvrigt kan jeg stadig kun kommentere her hos dig ved at logge ind på WordPress.com. Er der noget, jeg gør forkert?

    Kommentar af Henny Stewart — 23. november 2016 @ 18:18 | Svar

    • Det er jeg så nok til ☺
      Det kan jeg ikke svare dig på – jeg er altid logget ind, når jeg bruger WP, så man kan ikke regne med mig😉 – det virker dog underligt, for det er vel de færreste, der har et WP-login?

      Kommentar af Ellen — 23. november 2016 @ 20:15 | Svar

      • Jeg vil indskyde, at jeg også bruger et WordPress-login. Som jeg husker det, skulle jeg have det fra starten. (Eller også syntes jeg bare, det var smart dengang🙂 )

        Kommentar af conny — 24. november 2016 @ 09:13 | Svar

        • Tak for info – jeg håber Henny ser din kommentar. Jeg gad godt vide, hvad andre ikke-wordpressere gør – jeg må spørge til det i et indlæg.

          Kommentar af Ellen — 24. november 2016 @ 09:40 | Svar

          • Jeg bruger jo selv WordPress, men på eget domæne. Jeg har mulighed for at kræve, at folk skal være logget ind for at kunne kommentere, men jeg har valgt, at de ikke behøver at være det.

            Kommentar af Henny Stewart — 24. november 2016 @ 10:30 | Svar

            • Det har jeg også valgt – og ikke kun nu, sådan har det været hele tiden. Det er lidt underligt.

              Kommentar af Ellen — 24. november 2016 @ 10:40 | Svar

              • Ja. Jeg tror, at WP er ude på at få verdensherredømme. I går forsøgte jeg at slette mine konti, og det kunne jeg ikke få lov til! Hvis de også begynder at sende regninger, betaler jeg dem altså ikke!🙂

                Kommentar af Henny Stewart — 24. november 2016 @ 11:19 | Svar

                • Det tror jeg så ikke, de begynder på🙂

                  Kommentar af Ellen — 24. november 2016 @ 11:31 | Svar

  2. Meget smukke fiskekugler🙂
    Jeg vil lige om straks bestille nogen hjem fra nauticum.
    Tak for inspirationen og tippet🙂

    Rigtig glædelig juletid fra Maria med:
    “Giveaways i Danmark” og
    “En verden af kunst”.

    Kommentar af Maria Hoffbeck — 23. november 2016 @ 20:12 | Svar

    • De var i hvert fald billige i forhold til alle andre, og kuglerne var flotte!
      Tak og velbekomme – det var jo som sagt ikke min egen ide, men den den var god🙂

      Kommentar af Ellen — 23. november 2016 @ 20:16 | Svar

  3. Julegaverne i hus?! Du må jo være sindssyg?…. Kan man leje dig til noget lynshopping sådan på timebasis? Jeg skal ha’ købt cirka fyrre gaver… No kidding.
    Sikke nogle vanvittig flotte kugler! Jeg er imponeret 👍

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 23. november 2016 @ 21:11 | Svar

    • FYRRE? Du godeste! Så var jeg nok startet allerede i februar😀
      Internettet, skøreliv! Internettet er løsningen! Jeg er rigtig god til at lynshoppe, men især på nettet. I år har jeg købt stort set alle gaver herigennem – det er langt det nemmeste, men det kræver selvfølgelig, at man præcist ved, hvad man skal købe, men det ved du sikkert også for de flestes vedkommende? Jeg elsker simpelthen at slippe for julegaveræset i butikkerne!
      Tak – vores lille bålfad er blevet så fint🙂

      Kommentar af Ellen — 24. november 2016 @ 09:19 | Svar

  4. Det ser jo såre charmerende ud med de kugler mv. Pakker kommer vel hurtigere end breve fordi pakker er vigtige kilder til omsætningen hos Posten, breve åbenbart ikke. Det med brevportoen er naturligvis en uforskammethed.

    Kommentar af Jørgen — 23. november 2016 @ 21:17 | Svar

    • Netop! med den brevporto må det da være lige så vigtigt for omsætningen🙂

      Kommentar af Ellen — 24. november 2016 @ 09:22 | Svar

  5. Den er blevet så fin🙂 Julegaveindkøbene er slet ikke begyndt, men nu til dags er det også kun børn, svigerbørn og gemal, der skal have gaver. Sidste niece er blevet 18 år og så er ikke flere gaver fra familien🙂 Jeg har dog aldrig købt gaver før end i december.

    Kommentar af Lene — 23. november 2016 @ 21:39 | Svar

    • Det er dejligt, når gaveantallet bliver til at overse – sådan er det også for os – plus til et par englændere i Tims familie, men de får altid Georg Jensens årsdims, så det er nemt nok. Børnebørnene får nu altid mere end én ting fra os … det vil du sikkert også opleve til den tid: Man har lyst til at give dem hele ønskesedlen🙂

      Kommentar af Ellen — 24. november 2016 @ 09:25 | Svar

  6. Dejligt med noget pakkepost, så er der også almindelig post til hele vejen. Ellers er der kun post, når reklamerne skal ud. Nysselig jule- øps! vinterdekoration🙂 Det med gaverne vil jeg slet ikke kommentere …

    Kommentar af Fruen i Midten — 24. november 2016 @ 09:15 | Svar

    • Hmmm. Pudsig kundepolitik …
      Det var da også bare rent blær – den slags forbigår man bare i stilhed😉

      Kommentar af Ellen — 24. november 2016 @ 09:27 | Svar

  7. Nogle gange kan de gode webshops/webshopper(?) bare noget med hurtighed. Det ser hyggeligt ud med din vinterbelysning.
    Det med julegaver KAN ikke ske tidligt hos mig – uanset hvor mange tanker jeg smider efter det meget tidligt. Men det må være en rar fornemmelse, når de er i hus tidligt.

    Kommentar af conny — 24. november 2016 @ 09:15 | Svar

    • Der er valgfrihed mellem dansk og engelsk endelse🙂
      Paradoksalt er jeg blevet bedre til at være i god tid, efter jeg har meget mere tid til at købe julegaver. Da jeg arbejdede, var jeg temmelig god til at skubbe det om i baghovedet. Og så er der jo kommet det der gode internet! Der handler jeg virkelig meget.

      Kommentar af Ellen — 24. november 2016 @ 09:31 | Svar

  8. Dejlige billeder af mørketidsdekoration.
    Hvis det ikke SKAL være pil, så kan du bruge dette års skud fra birk. Studs dem let og opblød dem dækket af vand til de er føjelige (nok et døgns tid), afdryp og form kugler over oppustede runde balloner (vikl evt. lidt snor omkring, hvis du ikke kan få birken til at låse sig selv) lad tørre, punkter balloner og pil dem ud, fjern evt. snor (og lim evt. rebelske skud) vupti, så har du kugler.
    Deles børnene om en kalender? 😉
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 24. november 2016 @ 09:16 | Svar

    • Det er altså lidt for mærkeligt, Kristine! Apropos det med at opfinde noget selv, så skrev jeg i et svar til Lene i Canada (i indlægget før dette), at i mangel af pil havde jeg overvejet birkeris på en ballon. Jeg udgav mit svar lidt før din kommentar her løb ind – er det ikke pudsigt? Desværre har vi de fineste birkeris i Sverige, så det varer lidt, inden jeg får lavet birkekugler.
      Næh, de får hver sin🙂

      Kommentar af Ellen — 24. november 2016 @ 09:36 | Svar

      • Jo, pudsigt sammenfald. Birkeris er også gode at forme kranse af (samt fuglereder til påskeæg – for nu at være på forkant). Du skriver til Lene, at du vil bruge lim(pistol) på balloner, hvilket jeg ikke kan anbefale, da varm lim ødelægger ballonen og under alle omstændigheder bliver det svært at fjerne ballonen, hvis den er limet fast til birkerisene.
        Mon ikke en lille cykeltur langs fjorden vil åbenbare birk ad libitum!
        God fornøjelse her eller hisset med birkekugler.

        Kommentar af Kristine — 24. november 2016 @ 10:15 | Svar

        • Hmmm, det har du da ret i, det med limen …
          Nej, her er ingen birketræer langs fjorden. Mon her er for sumpet, trods det, at de godt kan lide vand? I hvert fald skal jeg ind og stjæle i private haver, hvilket nok ikke er nogen god ide😉

          Kommentar af Ellen — 24. november 2016 @ 10:19 | Svar

  9. Jeg har også sådan et par fiske(r)kugler – dog uden net omkring. De ligger om sommeren i en stor vandkrukke sammen med en enkelt flydende vandplante. Det ser også fint ud, og små børnebørn kan næsten ikke holde fingrene fra dem.😉

    Kommentar af Marianne Kruse — 24. november 2016 @ 09:27 | Svar

    • Rigtig god ide, Marianne! Den kunne jeg godt finde på at efterabe. Jeg kunne ikke helt finde ud af, om jeg skulle beholde rebet omkring dem, men valgte at gøre det, som du kan se.

      Kommentar af Ellen — 24. november 2016 @ 09:37 | Svar

  10. Pudsigt…. den slags kugler fandt vi på stranden i “gamle dage” og havde hængende til pynt… så blev det umoderne og væk er de!
    Det ser bare hyggeligt ud med din udebelysning. Du er da god til at bruge ideerne Jeg får ikke lavet krukker eller kurve… Men nyder pynten hos andre.
    Vi er kun lige begyndt på julegaveindkøb. Fordelen ved en lille familie er at der ikke skal købes så mange. 5! Tre “børn”, mormor og Erik.
    Til gengæld laver jeg en kalenderpakkekurv til Mormor og Gitte. Vi har allerede byttet kurv med Gitte og pakkerne står og venter på at det bliver d. 1.12. Jeg mangler lige lidt pakker, så kan mormors kurv gøres færdig og blive afleveret. Det er en daglig glæde i december; morgenkaffe, kalenderlys og en pakke til en af os. Hvad mon hun nu har hittet på.

    Kommentar af Anne Holtegård — 24. november 2016 @ 10:00 | Svar

    • I kunne have tjent formuer på de fiskekugler – bare se, hvad de gamle koster på nettet🙂
      Jeg elsker at lave den slags pynt/udsmykning – når jeg altså kan stjæle andres ideer … og jeg ville også elske at få en pakkekalender, men det er 25 år siden, jeg opgav at komme med flere hentydninger eller direkte forespørgsler til mand og barn. Jeg kan så glimrende sætte mig ind i dine forventninger til hver morgen i december – jeg bliver helt misundelig🙂

      Kommentar af Ellen — 24. november 2016 @ 10:16 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Blog på WordPress.com.