Hos Mommer

22. november 2016

Nu med bladkugle

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:11
Tags: , ,

P1050202I Fru Pedersens Have så jeg en sød ide, som jeg omgående tog til mig: Læg gran i bunden af et bålfad og læg kugler af forskellig art i, såsom flettede pilekugler, bladkugler, moskugler og fiskekugler – plus en lyskæde. Det eneste jeg havde, var bålfadet og en lyskæde …
Gran var dog nemt at få fat i, og jeg regnede med, at et par store pinjekogler ville gøre sig godt. En limpistol, som jeg investerede i sidste år, blev indviet til at sætte forsigtigt knækkede valnødder sammen igen. Og hvor var det nu lige, jeg i sin tid gemte styroporkuglerne hen? De blev fundet i første hug, hvilket jeg i parentes bemærket var en anelse stolt over, for det er mange år siden, jeg har lavet julepynt på styropor.
På denne kugle blev der limet blade. Huset formåede kun bladene fra den navr, vi har stående foran, men de var okay. Jeg laver nok et par stykker til i morgen.
Jeg kan sagtens se, at fiskekuglerne er gode i denne sammenhæng, så med Google i hånd fandt jeg et sted, hvor de var til at betale for menneskepenge. Nogle steder ville de have næsten 300 kroner for EN kugle. De må have spist søm … men der hvor jeg fandt de betalbare, bestilte jeg to blå og og en grøn, som skulle komme allerede i morgen. Det er jo kun breve, der bevidst bliver syltet af PostNord … pakker er prioriteret højere og er lynhurtigt fremme.  
Der vil derfor ikke komme noget billede af hele fadet, før det er pyntet færdig, men allerede nu står det med gran, bladkugle, kogler, valnødder og selvfølgelig lys. Det skal nok blive fint, er jeg sikker på. Hvorfor kan jeg ikke få sådanne ideer selv? Jeg er hamrende ukreativ, men er da heldigvis i stand til at abe efter andre folks gode indfald.

22 nov 2016 (10)

I går hævdede jeg, at vi havde en smuk solopgang. Det havde vi såmænd også, men den i morges slog den med flere længder – jeg tror ikke den fås i rødere udgave end dette. Jeg sad i skumringen (hedder det også det, når det er morgen?) og nød både en spand te og morgenrødeudviklingen over en times tid.

22 nov 2016 (11)

41 kommentarer »

  1. Morgengry må være ordet, du leder efter – smukke billeder.

    Kommentar af Lone Nielsen — 22. november 2016 @ 16:19 | Svar

    • Det er det da! Tak🙂 – det var så smukt.

      Kommentar af Ellen — 22. november 2016 @ 19:20 | Svar

  2. Jep, jeg er på morgengryet, ligesom Lene 😀. Fantastiske billeder! Jeg ville godt nok give meget for at ha’ adgang til sådan en solopgang! Og for at ha’ tid til at nyde den også, ikke mindst! ❤️

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 22. november 2016 @ 16:35 | Svar

    • Lone! Ikke Lene!…

      Kommentar af www.skøreliv.dk — 22. november 2016 @ 16:37 | Svar

      • Det er da morgengryet, jeg ikke kunne finde. Underligt … men smukt var det ikke desto mindre, og begge ting du nævner, er SÅ dejligt at have🙂
        (Det gode er, at hernede skal man ikke give særlig meget for at få adgang til … ja, hele den smukke natur😉 )

        Kommentar af Ellen — 22. november 2016 @ 19:23 | Svar

  3. Jeg ville sige daggry. Bladkugler har jeg aldrig hørt om eller set før. Hvor er de dekorative – jeg elsker naturens egen pynt🙂

    Kommentar af Randi — 22. november 2016 @ 16:46 | Svar

    • Daggry, ja, selvfølgelig. Eller morgengry, som før nævnt. Jeg må være ved at blive ordsenil.
      Bladkugler er nemme at lave, men de holder nok ikke så længe.

      Kommentar af Ellen — 22. november 2016 @ 19:24 | Svar

  4. Morgengry og daggry er begge smukke ord, tak for dem🙂 Og du er da kreativ og handlekraftig, jeg glæder mig til at se resultatet

    Kommentar af Lene — 22. november 2016 @ 17:11 | Svar

    • Ja, det var gode ord, som var smuttet helt ud af mit ordforråd i dag.
      Handlekraftig er jeg nok, men kreativ vil jeg ikke kalde mig. Produktiv, måske, når andre har fået ideerne🙂

      Kommentar af Ellen — 22. november 2016 @ 19:25 | Svar

  5. Red sky in the morning shepards warning:) Red sky at night shepards delight;) Vi havde også rød himmel hertil morgen:o)

    Kommentar af Mette — 22. november 2016 @ 18:41 | Svar

    • Okay … den kendte jeg ikke, men en rød morgenhimmel må betyde regn, så? Jeg kender kun Rain before seven: fine by eleven, men den kunne ikke bruges i dag. Det har nu heldigvis ikke regnet i dag.

      Kommentar af Ellen — 22. november 2016 @ 19:28 | Svar

  6. Gry er ordet, da morgengry er en pleonasme ligesom aftenskumring
    Kreativitet er vel bare inspiration med tilhørende handling og forskelligt fra person til person, men oftest bliver vi ubevidst påvirket af tidens tendenser. For ca. 20 år siden “opfandt” jeg en “lysekrone”: En lyskæde viklet rundt om en cykelfælg ophængt i tre snore. En md. senere kunne jeg se samme lysekrone i Bo Bedre!
    Hvis du mangler inspiration til at give jeres (jule-)gave til dine englændere, så må du gerne blive inspireret af mig, der har brugt følgende ved en lignende lejlighed til børn i lignende alder: Jeg gav origamipapir og vejledninger, der findes ad libitum i cyberspace, til de relevante objekter, så børnene var beskæftiget (med voksensupport i nærheden) i de lange timer indtil selve juleaften. Ved selve gaven (rejsen) lagde jeg yderligere papir og vejledninger, der “skulle” foldes med et relevant interval frem til rejsen, så deres interesse blev bibeholdt med de deraf afledte tanker og samtaler om det forestående. “Ægte” origamipapir er tyndt og sejt, så det ikke fylder og revner ved gentagne lag og foldninger, men ellers er et hvert kvadratisk stykke papir dueligt (Søstrene Grene har ofte noget, men der er også mange muligheder på nettet).
    Mvh. og god fornøjelse med kreativiteten.
    PS: Fremfor styroporkuglen og limpistol, så kan du sammemkrølle avispapir og kugleforme/glatte det med fugtige avispapirstrimler, hvorefter du folder fugtige (brug vandforstøver eller et kort dyp i vand) blade omkring og evt. lidt sytråd til at holde det sammen. Det kan være en god ide, at placere en sten eller lignende tungt inderst i aviskuglen, hvis dekorationen er udsat for blæst.

    Kommentar af Kristine — 22. november 2016 @ 19:39 | Svar

    • Gry lyder for upoetisk synes jeg, og både morgengry og aftenskumring findes i ordbogen, så derfor vil jeg mene, at det er gyldige ord.
      Hehe, jeg troede også, at jeg fik en god ide engang, men tingen var opfundet for år tilbage … jeg kendte den bare ikke …
      Tak for inspiration, men jeg ville nok blive en anelse overrasket, hvis mine børnebørn kunne fanges af origami – men man skal som bekendt aldrig sige aldrig.
      Det er nok billigere, men det lyder temmelig besværligt/tidskrævende at lave en bladkugle på den måde, så jeg holder mig nok til styroporen – især når jeg har så mange af dem, som jeg ikke lige kan finde anden anvendelse for🙂

      Kommentar af Ellen — 22. november 2016 @ 21:05 | Svar

  7. Jeg bemærkede begyndelsen til morgenrøden, men glemte så alt om at se igen. Jeg forstår det var en imponerende himmel.

    Kommentar af Jørgen — 22. november 2016 @ 20:04 | Svar

    • Det var synd, for imponerende var den🙂

      Kommentar af Ellen — 22. november 2016 @ 20:52 | Svar

  8. Flotte, flotte billeder {;o) vi havde den også herinde i byen, men slet ikke så flot ☺️

    Kommentar af nuuka04 — 22. november 2016 @ 22:01 | Svar

    • Næh, det kunne jeg forestille mig … man skal væk fra byen for at få det fulde udbytte af den slags naturfænomener🙂

      Kommentar af Ellen — 23. november 2016 @ 09:35 | Svar

  9. Bladkugle!
    I jægersprog er det en riffelkugle, der rammer dyrets skulderblad, og derved er dræbende, idet hjerte og lunger sidder lige bagved.

    Kommentar af natural2222 — 23. november 2016 @ 04:45 | Svar

    • Hehe, glimrende eksempel på, at fagsprog kan anvende visse ord i en helt anden betydning end den, vi andre bruger/kender🙂

      Kommentar af Ellen — 23. november 2016 @ 09:36 | Svar

  10. Det var en fantastisk farverig morgen, jeg sad i toget mod København og nød hele opgangen..🙂

    Kommentar af Inge — 23. november 2016 @ 09:02 | Svar

    • Så fik du også lov til at nyde den uden forstyrrelser. Dejligt🙂

      Kommentar af Ellen — 23. november 2016 @ 09:37 | Svar

  11. Det er et overvældende flot rødt morgengry. Jeg kan godt forstå, du nyder det. Smukke billeder. Og gode ideer, du kommer med til dekoration.

    Kommentar af betty — 23. november 2016 @ 09:12 | Svar

    • Overvældende er et godt ord!
      Det var så ikke min ide, og jeg kan anbefale at kigge over til Fru Pedersen – hun har nemlig rigtig mange ideer🙂

      Kommentar af Ellen — 23. november 2016 @ 09:38 | Svar

  12. Ja morgengry eller lysningen, ville jeg sige🙂 Vi havde også en flot, rødmende himmel her oppe mod nord, men ikke så flot som din. I øvrigt opgav jeg totalt at fotografere den; den “døde” på billedet. Jeg må kigge nærmere på fru Pedersen, for det lyder til, at hun er hittepåsom…😉

    Kommentar af miafolkmann — 23. november 2016 @ 13:42 | Svar

    • Der er flere ord, der kan bruges – jeg var bare midlertidigt løbet tør, åbenbart🙂
      Meget hittepåsom – Fru Pedersen er værd at gæste …

      Kommentar af Ellen — 23. november 2016 @ 15:26 | Svar

  13. Jeg ville sige dagningen (i modsætning til skumringen).🙂

    Kommentar af Marianne Kruse — 23. november 2016 @ 14:22 | Svar

    • Dagningen, ja … det er vist efterhånden helt udgået. Det var ikke et ord, jeg ville komme på sådan uden videre🙂

      Kommentar af Ellen — 23. november 2016 @ 15:27 | Svar

  14. Det er nogle flotte solopgange, du har fanget. Jeg har sjældent åbne øjne på det tidspunkt af døgnet,

    Kommentar af Henny Stewart — 23. november 2016 @ 15:50 | Svar

    • Det er lidt ærgerligt, at man ikke i forvejen ved hvornår de kommer – sådan en er værd at sætte et vækkeur for.

      Kommentar af Ellen — 23. november 2016 @ 16:25 | Svar

  15. Fiskekugler, er det glaskugler, som fiskerne bruger til at holde nettet oppe i vandoverfladen? Eller er det kugler med fisk i?

    Kommentar af Donald — 24. november 2016 @ 00:51 | Svar

    • Hehe, det første, Donald – tror du jeg er dyrplager?🙂

      Kommentar af Ellen — 24. november 2016 @ 09:01 | Svar

      • Nå – det kunne jo være plastic-fisk ligesom de snekugler, man ryster for at de skal få invendigt snevejr!😉

        Kommentar af Donald — 24. november 2016 @ 11:58 | Svar

        • Du har godt nok ikke høje tanker om min smag😀

          Kommentar af Ellen — 24. november 2016 @ 12:53 | Svar

  16. Rigtig god ide, glæder mig til at se det færdige kuglearrangement!
    Min første tanke var morgenrøden. Men da jeg jo ikke har brugt dansk dagligt i snart mange år, måtte jeg lige google det, før jeg ville nævne det. Og, selvfølgeligt, er morgenrøden selve rødfarvningen af himlen i morgengryet – MEN det har også været brugt som udtryk for netop morgengryet! http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=morgenr%C3%B8de
    Selv om det er mange år siden, at jeg har boet i Danmark, og at der nu er mange daglige danske udtryk, som jeg ikke umiddelbart bruger, så er jeg altså ikke så gammel, at jeg husker ældgamle udtryk!

    Kommentar af Lene (Canada) — 24. november 2016 @ 02:10 | Svar

    • Den er blevet så fin, men der mangler de der pilekugler! Kan du ikke lige smutte en tur til Den Stråtækte og flette et par stykker til mig? Faktisk har jeg tænkt på at lime de tyndeste birkeris på en ballon og så håbe på, at birkenrisene bliver hvor de er, efter ballonen har mistet pusten🙂
      Morgenrøde er et smukt ord, og lige den dag passede det jo helt perfekt.
      Jeg synes det er flot, at du stort set ikke leder efter ordene efter så mange år i Canada, men mon ikke det er af samme grund som Charlotte: Hun taler med sin mor indimellem, og du taler med dine børn. Og så ved jeg jo, at det virkelig betyder noget for jer ikke at glemme det danske – hvad jeg naturligvis forstår!

      Kommentar af Ellen — 24. november 2016 @ 09:08 | Svar

      • Jeg ville da meget gerne tage en tur til den stråtægte ;o)
        Men pilekugler kan du da sikkert få fat i i Danmark?
        Ellers kan du lave kugler af pil, hassel, æble, birk, ja mange forskillege grene, som er fleksible. Du kan lave et “skelet” af kraftigere grene og så flette andre ind – for eksempel birkerisene.
        Ja, jeg korresponderer og taler med både børnene og venner på dansk, og så løser jeg jævnligt krydsord på dansk. Så er der jo også Ruzzle, som du fik mig hooked på, og det spiller jeg kun på dansk.

        Kommentar af Lene (Canada) — 25. november 2016 @ 02:19 | Svar

        • Du ved, hvor velkommen du vil være. I begge …🙂
          Jeg har kigget nogle steder, men har endnu ikke fundet nogen – jeg bliver nok nødt til at prøve selv – tak for tip.
          Ja, Ruzzle! Jeg tænkte på dig forleden – er du ved at være moden til en udfordring?😀

          Kommentar af Ellen — 25. november 2016 @ 09:16 | Svar

          • Jeg vender måske tilbage med nogle vejledninger – hvis jeg kan finde dem på nettet – men ellers er I måske interessrede i juletorvet på Gisselfeld denne week-end?
            http://www.gisselfeld-kloster.dk/content/Se-abningstider.aspx
            Med hensyn til Ruzzle, er jeg jo blevet meget dygtigere end da du var her. Jeg må dog nok erkende, at jeg taber tll de fleste danskere. Pyt med det, jeg er glad for den øvelse, jeg får ud af det ;o)
            Nok ikke klar til dig endnu; men kom du bare an!

            Kommentar af Lene (Canada) — 26. november 2016 @ 02:52 | Svar

            • Tak, men nej, vi kører ikke til Gisselfeld. Vi var der sidste år – det er virkelig flot, med mange boder og med gode ting, men det er desværre blevet alt for populært, så der var sort af mennesker; vi gik skulder ved skulder over det hele, og det gider jeg altså ikke. Vi snupper et mindre i Knuthenborg i morgen – det er sikkert ikke lige så overrendt.
              Selvfølgelig er du blevet meget dygtigere til Ruzzle – og åbenbart endnu ikke træt af det. Efter fire år synes jeg stadig det er sjovt. Jeg kan ikke huske dit brugernavn, men mit er mommerellen.

              Kommentar af Ellen — 26. november 2016 @ 09:21 | Svar

  17. Fantastisk syn! Tænk at sidde lunt og godt derhjemme med sådan en udsigt.
    Herfra er synet af solopgange desværre ret begrænset, men flytter man sit luksuslegeme et lille stykke (ned til fjorden) kan aftenrøden til gengæld nydes i widescreen.
    Smukt bålfad du fik kreeret! Vi nyder også at have lidt ekstra, diskret, udendørsbelysning i de mørke måneder, så jeg opfatter det ikke som decideret julebelysning.

    Kommentar af fiberfryd — 24. november 2016 @ 07:26 | Svar

    • Det glæder vi os stadig over hver eneste dag, Ditte – også når himlen er mindre smuk end her, men jeg kan mærke hvor meget det betyder for min indre ro, at vi bor så eventyrligt smukt🙂
      Det er nemlig kodeordet: diskret. Vi har det ret dårligt med ‘larmende’ udendørs belysning – især i form af rensdyr, julemænd og dekorerede flagstænger. Når så det oven i købet er i røde, blå og grønne farver, så knækker snoren helt😉

      Kommentar af Ellen — 24. november 2016 @ 09:13 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.