Hos Mommer

17. november 2016

Alle vores Marjatta-naboer

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:41
Tags: ,

Da vi gik og renoverede Den Stråtækte, kom mange af vores dengang kommende naboer og ønskede os velkommen til. De virkede ægte interesserede i, hvordan det skred frem med huset og i at få os til at føle os velkomne hernede.
Næsten supermåne med håndholdt kameraSiden har vi været til middag hos nogle af dem, vi har været med til en splejse-buffet og vi har også selv inviteret til gæstebud. Jeg har aldrig haft så gode naboer, selv om vi på et enkelt punkt føler os helt uden for fællesskabet.
De arbejder stort set alle sammen på Marjatta.
Marjatta, som i øvrigt er født samme år som mig, ligger meget tæt på Den Stråtækte; med diverse bofællesskaber og værksteder spredt rundt omkring i omegnen. Hver morgen går der elever både den ene vej, op til selve skolen, og den anden vej til deres mejeri, hvor de fremstiller nogle af de glimrende produkter, som de sælger i deres gårdbutik Pilti, som jeg kan anbefale et besøg i.
Eleverne lærte vi hurtigt at kende, når de gik den daglige tur – rigtig mange af dem går og taler med sig selv hele tiden – de er blevet en del af det daglige billede, og de hilser alle sammen så sødt, hvis vi er ude i haven, når de kommer forbi.

To gange har der været et hus til salg i området, og to gange var det Marjatta-ansatte, der så en mulighed for at komme til at bo lidt tættere på deres arbejdsplads. Vi var første undtagelse fra det i et godt stykke tid, men det er vældig hyggeligt; vi er ikke i tvivl om, at de brænder for deres arbejde alle til hobe. Nogle underviser eleverne; andre underviser på Uddannelsescenter Marjatta, som kører meget efter Rudolf Steinerprincipperne.
For to minutter siden kom Bernhard, som, udover at være en af vores naboer, er leder af Marjatta og forstander for Skolehjemmet, med en julekalender, hvor pengene for den selvfølgelig går til Marjattahjemmenes Støttefond. Han er meget aktiv og knokler selv på livet løs, når der skal ske noget for eleverne. Alle årets højtider bliver markeret på en eller måde, og der er mange, der er engageret i arbejdet med det – og eleverne elsker det selvfølgelig. Vi har oplevet det, og det er meget sjælevarmende at se, hvordan de går op i det med liv og sjæl. Den institution gør virkelig noget godt for de udviklingshæmmede.
På søndag skal vi til julebasar på Marjatta. Ses vi?

16 kommentarer »

  1. Det kunne ellers have været hyggeligt, men jeg skal på julemarked med en veninde andetsteds. Det glæder jeg mig til, for jeg har ikke været på julemarked i årevis… Kender godt Marjatta – eller rettere, kender TIL Marjatta, for jeg har aldrig været der. Men jeg har flere gange hørt om stedet, når jeg har været på Præstø-egnen. Må ned og handle i butikken næste gang, jeg er der🙂

    Kommentar af miafolkmann — 17. november 2016 @ 19:43 | Svar

    • Julemarkeder er smadderhyggelige, men man skal ikke have for stor en årlig dosis🙂
      Du vil kunne lide den butik – og en kilometer nordligere kender jeg to, der synes det kunne være hyggeligt med et besøg fra jeres side🙂

      Kommentar af Ellen — 17. november 2016 @ 19:55 | Svar

  2. Vi holder os nok til det fyn’ske.
    Skal holde familieweekend og den slutter vi af med et besøg på julemarkedet på herregården Lundegaard. Så er vores behov for egentligt julemarked også stort set dækket for i år😉

    Kommentar af Den Gamle Krage — 17. november 2016 @ 23:50 | Svar

    • Jeg var nok heller ikke kørt helt over til dig bare for et julemarked … og ja, et, højst to, så har vi fået årets dosis🙂

      Kommentar af Ellen — 18. november 2016 @ 09:23 | Svar

  3. Så blev jeg så klog! Marjatterne har jeg ikke hørt om tidligere, men dejligt med gode naboer, der arbejder for et godt formål på samme tid ❤️

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 18. november 2016 @ 07:41 | Svar

    • Nu vil du sikkert støde på navnet igen indenfor de næste par uger – sådan synes jeg tit det er.
      Gode naboer, hvor vi passer på hinanden, men hvor ingen synes man behøver at rende sammen i tide og utide, er skønt at have.

      Kommentar af Ellen — 18. november 2016 @ 09:25 | Svar

  4. Det bliver nok ikke til julemarked, men næste gang vi kommer sydpå, så må vi besøge butikken. Engagerede medarbejdere er altid et plus, men helt uundværlige, når man arbejder med menneskers ve og vel.

    Kommentar af fiberfryd — 18. november 2016 @ 08:09 | Svar

    • Det er en meget hyggelig butik og ditto cafe, så det må vi huske næste gang I kommer.
      Det sidste er så rigtigt!

      Kommentar af Ellen — 18. november 2016 @ 09:26 | Svar

  5. Desværre, jeg nøjes med julemarkedet på det noget mere nærliggende Havarthigården på lørdg. Der plejede Marjatta faktisk at holde julebazar for år tilbage, så jeg kendte godt til det, selvom jeg ikke var klar over, det var lige i jeres nabolag.

    Kommentar af conny — 18. november 2016 @ 09:05 | Svar

    • Der er også godt på Havarthigården – vi var der til en livsstilsmesse for nogle år siden – og jeg anede ikke, at Marjatta havde haft lånt/lejet den!

      Kommentar af Ellen — 18. november 2016 @ 09:29 | Svar

  6. Hyg jer med gode naboer og julemarkedet. Jeg vil hygge mig med mine søskende i denne weekend🙂

    Og jeg kan ikke få lov til at skrive webadresse, men mon ikke du ved hvem jeg er😉

    Kommentar af Lene — 18. november 2016 @ 09:32 | Svar

    • Det sidste skal jeg også nå – men det er i morgen🙂
      Underligt … men jeg ved hvem du er, og jeg ved også hvor du bor😀

      Kommentar af Ellen — 18. november 2016 @ 09:55 | Svar

  7. Åh, det lyder hyggeligt. Vi har en specialskole lige i baghaven sådan næsten. Det er børn med forskellige udviklinghæmmende handikap i forskellige grader. De går tur hverdag og hilser altid ligesom vi gør:) De har ikke en julebazar men havde de, ville vi komme:) Der er lidt for langt over til jer desværre.

    Kommentar af Mette — 18. november 2016 @ 14:38 | Svar

    • Ja, der er nok lige lidt for langt at køre for en julebasars skyld, men de er nu meget hyggelige🙂

      Kommentar af Ellen — 18. november 2016 @ 16:11 | Svar

  8. Ja ved du hvad Ellen, det tror jeg ski vi gør..🙂
    Hvornår går I derhen, så vil vi prøve at være der og følges med jer.. Ses

    Kommentar af Inge — 19. november 2016 @ 18:23 | Svar

    • Fedt! Skriv, når I kører hjemmefra, så får vi det til at passe🙂 Vi ses!

      Kommentar af Ellen — 19. november 2016 @ 21:37 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.