Hos Mommer

16. november 2016

Lidt nyt fra kooperativet

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:01
Tags:

Som opfølgning på indlægget fra forleden dag, hvor jeg spurgte til, hvornår køer normalt kommer ind for vinteren, og hvortil jeg fik mange gode svar, vil jeg ganske kort sige, at i går eftermiddags kom der en med en balle hø til køerne.
Den blev de glade for, kan man se.

P1050149P1050150

Farmer lovede at komme med et forslag til race, hvis jeg kunne præstere et lidt bedre billede end det, jeg satte i forleden.
Jeg ved ikke, om dette er nærbillede nok til denne racebestemmelse, men det var hvad jeg kunne klare.
De var temmelig nysgerrige og afbrød sig selv i spisningen for at tage en større eller mindre kovending og undersøge hvad hun var for en underlig en, hende der, som pludselig dukkede op og satte en lille sort kasse op foran øjnene.
I øvrigt går der stadig køer flere steder langs fjorden, når man kører turen ned mod Præstø, så jeg er ikke bekymret – alle har fået kosttilskud, kunne jeg konstatere i dag; ingen har et læskur, men der er vækster, der kan give læ for blæsten, og ingen ser ud til at lide nogen nød.
Situationen er under kontrol …

20 kommentarer »

  1. Haha, det er ikke de bedste betingelser, du giver Farmer. De røde damer (ovenikøbet med fine lyserøde næser🙂 ) ligner i høj grad – røde køer. Men de sorte banditter er jo ikke røde – og iøvrigt ikke særligt nemme at se. Næste gang, du vil fotografere kvæg til racebestemmelse, må du have John med. Så kan han snakke med bæsterne, mens du på behørig afstand fotograferer dem fra siden. Ja, selvfølgelig blev de da glade for høet, men se hvor pladret der lynhurtigt er omkring ballen. Det er nok værre end (lidt) kulde. Du bliver derfor nødt til fortsat at holde øje med, om situationen er under kontrol🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 16. november 2016 @ 15:34 | Svar

  2. Hehe, vi må se, hvad Farmer siger🙂
    Ja, der bliver hurtig pladret, men mon ikke også denne høballe er hurtigt spist? Jeg skal nok holde øje …

    Kommentar af Ellen — 16. november 2016 @ 15:50 | Svar

  3. De ka’ holde til lidt af hvert, de kræ!

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 16. november 2016 @ 16:56 | Svar

    • Det tror jeg såmænd også😉

      Kommentar af Ellen — 17. november 2016 @ 09:40 | Svar

  4. I en ellers hård og barsk verden, er det vidunderligt at læse dine dejlige indlæg – det er rigtig dejlige daglige hverdagsbetragtninger, som jeg nyder. Kh Marianne

    Kommentar af marianne bentzen — 16. november 2016 @ 20:35 | Svar

    • Jamen tusind tak, Marianne – det varmer at læse dine søde ord🙂
      Jeg synes ikke jeg har behov for at vade i, at verden til tider er en underlig og uforståelig størrelse😉

      Kommentar af Ellen — 17. november 2016 @ 09:42 | Svar

  5. Elsker at se på køer på afstand altså:o) De er sikkert også meget mere robuste end vi ved:)

    Kommentar af Mette — 17. november 2016 @ 08:59 | Svar

    • Jeg har det også bedst med, at der er et hegn imellem os – især når der er tyrekalve i flokken🙂

      Kommentar af Ellen — 17. november 2016 @ 09:43 | Svar

  6. Det glæder mig at du nu er mere tryg ved ko-situationen🙂
    Holder du os opdateret på den der bog?

    Kommentar af /ks — 17. november 2016 @ 16:05 | Svar

    • Bogen om kovendinger? Jeg skal forsøge at huske det🙂

      Kommentar af Ellen — 17. november 2016 @ 17:05 | Svar

  7. Hende den røde med det hvide på yveret er en krydsning ligesom den sorte med hvid bug til venstre for hende. Egentlig tror jeg, at de alle på nær den røde til højre er krydsninger mellem en malkerace og aberdeen angus.
    blot er angus-procenten højere i de renfarvede. Angus findes nemlig i den kendte sorte udgave og derudover i en rød udgave, og den røde type har lys mule.
    Den røde til højre i billedet ligner mest et renracet angus-dyr. En flot kraftigbygget ko med det typisk vagtsomme angus-hoved. Anguskøerne kan faktisk være ganske aggressive, når de har en lille kalv ved siden.

    Se evt. foreningens hjemmeside: http://www.danskangus.dk/

    Aberdeenområdet stiller med langt værre vejrforhold end Den Stråtægtes omgivelser kan præstere. De dyr kan ikke fryse. Prøv at se, hvor kortpelsede de stadig er her midt i november. Det er slet ikke tiden for dem at sætte vinterpels færdig. Det er som en maratonløber efter 500 meter: De er slet ikke begyndt at tage forholdregler for vinteren endnu.
    Og de har jo også en balle hø eller stråfoder af en slags. Det er rigeligt til den race. Langt de fleste angusdyr bliver -ligesom de fleste danske kæleheste- fodret ihjel. De er i århundreder fremavlet til at omsætte planter som minder om risbrænde til kød og fedt.
    Herefordkvæg har lidt af de samme egenskaber. Jeg har engang været med til at køre 3 trillebørfulde fedt på møddingen, da vi slagtede en herefordko hos en nabo. Den var blevet fodret som malkekvæg og kunne knapt nok gå.

    De franske kødkvægsracer er anderledes følsomme overfor vind og vejr, de har så til gengæld en højere daglig tilvækst og en lavere fedtprocent i kødet.

    Kommentar af natural2222 — 17. november 2016 @ 19:27 | Svar

    • Tak for et godt og uddybende svar – man kan altid regne med dig🙂
      Og jeg behøver overhovedet ikke at være bekymret, er min konklusion … situationen er virkelig under kontrol. Jeg havde selvfølgelig lagt mærke til deres korte pels. Jeg troede, at det kunne være et problem, men også der kunne du berolige mig – og måske andre læsere.
      Interessant med deres fødebehov og med den overfodrede herefordko. Tre trillebørfulde redt – du godeste! – der må da have været en del fugle, der blev glade …

      Kommentar af Ellen — 17. november 2016 @ 19:41 | Svar

      • Fedtdannelse er en del af vinteroverlevelsesstategien for de britiske kødracer, og der blev tydeligvis avlet stærkt efter det i 17- og 1800-årene.
        Der findes en række herlige malerier af totalt overvægtige husdyr fra dem periode.
        Det nærmer sig karikatur; men er sikkert ment avorligt -med indbygget praleri.

        Kommentar af natural2222 — 18. november 2016 @ 05:16 | Svar

        • Undskyld, undskyld. Nu lavede den igen det nummer med at omdanne et link til totalt-domineriende billede. Vil/kan du rette?

          Kommentar af natural2222 — 18. november 2016 @ 05:20 | Svar

          • Nøj, et fantastisk billede🙂 Det arme bæst. Tænk, at det overhovedet er lykkedes at få det op at stå på de små underdimensionerede ben. Det er også lidt sjovt, at der står at det er et portræt af de to herrer. Dem lægger man jo næsten ikke mærke til.

            Kommentar af Fruen i Midten — 18. november 2016 @ 09:12 | Svar

            • Jeg lader billedet stå, Farmer – efter Fruens kommentar giver det ingen mening at fjerne det – og hun har i øvrigt ret: Billedets titel er ret grinagtig – specielt ham bag koen ville man ikke engang kunne genkende🙂

              Kommentar af Ellen — 18. november 2016 @ 09:20 | Svar

  8. Hvor godt at blive opdateret på de udendørskøer😉
    Jeg synes, en flok køer på en mark er sådan et dejligt syn, men også sjældent efterhånden.
    Mine forsøg på at få gode billeder af køer har ikke været vellykkede. De kommer altid spænende, når jeg stiller mig et sted, hvor jeg finder et godt motiv. Så begynder de at brøle og prøver at komme tæt på mig. En tidlig sommermorgen lykkedes det mig at vække bondemanden, der kom ud og lignede et spørgsmålstegn. Jeg stod på offentlig vej men forklarede mit ærinde, og det var ok for ham.

    Kommentar af betty — 17. november 2016 @ 23:15 | Svar

    • Jeg tror ikke, vi skal være bekymrede for de køer🙂
      Det er ikke så tit, nej, men jeg kan anbefale en sommertur langs Præstøfjorden – der vil du kunne se køer i dejlige omgivelser.
      Jeg har også oplevet det brøleri, men det var da godt, at bonden ikke syntes du lignede en kotyv🙂

      Kommentar af Ellen — 18. november 2016 @ 09:22 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Blog på WordPress.com.