Hos Mommer

13. november 2016

I fiskenes tegn

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:40
Tags: ,

Sortsø ved Stubbekøbing, som vi via min søster lærte at kende sidste år, har igen udsalg af regnbueørred, som jeg i resten af indlægget, af ren og skær dovenskab, bare kalder laks.
Vi kørte derned i dag og kom hjem med fire laks på 2½-3 kilo og en enkelt på 4 kilo. Ingen rogn – jeg gider simpelthen ikke det besvær; det tog en krig sidste år at få det rengjort ordentligt.
Det er slemt nok at filetere laksene, men nu har jeg i det mindste, i modsætning til sidste år, en rigtig fileteringskniv, der er suuuperskarp.
Og jeg kom slet ikke til skade! John var ellers meget bekymret for, at der skulle komme lidt menneskekød med, for jeg er ikke altid helt god til det med skarpe knive – i sidste weekend præsterede jeg at skære mig to gange!

Sortsø (4)

Det gik så nogenlunde; der var kun en halv laksefilet, der blev virkelig grim, så den spiser vi i aften og i morgen. Jeg bliver aldrig verdensmester i at filetere fisk, men typisk nok blev jeg bedre efterhånden som arbejdet skred frem, så den femte og dermed sidste blev fileteret lidt pænere end de fire første – og til næste år har jeg sandsynligvis glemt teknikken igen, så jeg kan starte forfra. Der fulgte dog en sidegevinst med mit manglende professionelle håndelag: Da jeg fik renset skeletterne ordentligt, blev der over et kilo til at hakke til laksefrikadeller. Kødhakkeren kom således også i brug … holddaop, hvor var der meget, der var indsmurt i fiskesnask, da jeg endelig var færdig efter godt tre timers arbejde – der røg yderligere en halv time på i rengøring af grej og køkken.
Men amatør eller ej – laks skal vi have, også til næste år – det smager himmelsk, når man selv ryger dem.

Sortsø (2)Sortsø (6)

Rejen herover må have foretaget et rejehop i verdensrekordklasse for sådan en lille fætter … eller noget … jeg undrede mig over, hvordan den var havnet lige midt på molen på et sted, hvor der bestemt ikke så ud til at være landet nogen fisk.
Vejret var, i modsætning til sidste år, hvor det både regnede og blæste, højt, klart og flot. Koldt, godt nok, men det gør ikke noget – hellere kulde og sol end (relativt) varmt og kedeligt regnvejr.
Det føles ret fedt at have ni store laksefileter i fryseren. Ih, hvor skal vi ryge her i vinter!

20 kommentarer »

  1. Det lyder bare lækkert med frisk laks. Det er en herlig spise. Er det i det lille fiskeudsalg ved Sortsø, I køber dem?

    Kommentar af Randi — 13. november 2016 @ 17:35 | Svar

    • De står ved nogle skure helt nede ved havnen – selve udsalget ligger vist et andet sted? Der er ikke rigtig noget, der ligner en forretning, hvor de holder årets store oprydningsudsalg.

      Kommentar af Ellen — 13. november 2016 @ 18:37 | Svar

  2. Imponerende! Og god fornøjelse, men pas på fingrene, så de ikke skal sættes af! 😉

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 13. november 2016 @ 17:56 | Svar

    • Jeg passede meget på – og slap uden formindsket antal fingre😉

      Kommentar af Ellen — 13. november 2016 @ 18:37 | Svar

  3. Herligt, så skal John have gang i rygeovnen igen..🙂

    Kommentar af Inge — 13. november 2016 @ 19:30 | Svar

    • Jeps – det skal han i morgen🙂

      Kommentar af Ellen — 13. november 2016 @ 19:34 | Svar

  4. Har du skrevet om røgning (eller med y) tidligere. Ellers er jeg nysgerrig.Vi har fået en rygeovn her, men det går lidt langsomt med brugen, dog har jeg lavet en gang bacon, som faktisk blev vellykket. Sådan da.

    Kommentar af Jørgen — 13. november 2016 @ 19:53 | Svar

    • Jeg har kun skrevet meget lidt – bl.a. her: https://mommer.wordpress.com/2016/03/16/vi-kan-ryge-og-rejse/
      Vi har røget laks og svinemørbrad, men har ikke forsøgt os med bacon. Det kan dog jeg sagtens forestille mig blive godt.
      Vi kan kun ryge små stykker – mere avanceret ovn end til det har vi ikke.

      Kommentar af Ellen — 13. november 2016 @ 20:08 | Svar

      • Husker godt indlægget, tegninger og mørbrad. Jeg må huske at skrive lidt næste gang når jeg røger eller ryger. Må huske at prøve mørbrad.

        Kommentar af Jørgen — 13. november 2016 @ 21:14 | Svar

        • Ja, prøv det. Det var et eksperiment fra vores side, og den fik meget røgsmag, men vi kunne godt lide det. Man kan læse sig til meget på nettet.

          Kommentar af Ellen — 14. november 2016 @ 09:53 | Svar

  5. Det med hjemmegjort er velgjort trives i bedste velgående hos jer, dejligt at læse om.

    Kommentar af Lene — 13. november 2016 @ 22:07 | Svar

    • Det går vi meget ind for😉

      Kommentar af Ellen — 14. november 2016 @ 09:51 | Svar

  6. Jeg stemmer for at man lytter til Johns bekymring og går med livrem og seler.
    Jeg kan mærke at mine bevægelser ikke er spor sikre mere. (Men jeg klarer mig).

    Hvor er det smukt, billedet af den lille mole og kystfiskerens båd.

    Kommentar af Donald — 14. november 2016 @ 02:39 | Svar

    • Jamen jeg lytter skam – jeg er da heller ikke selv interesseret i for mange ‘beskæringer’. Jeg er dog ikke blevet værre med årene – endnu – jeg har altid været en klump med knive.
      Tak🙂

      Kommentar af Ellen — 14. november 2016 @ 09:52 | Svar

  7. Det er en nydelse at se på dine fine fotos og læse om dine (farlige) gøremål. Altimens jeg nyder at henslænge mig i sofaen og kigge ud ad vinduet – evt. at få strikket nogle pinde, læst en bog eller evt. få ryddet grundigt op i et lille område. Heldigvis er vi forskellige, men jeg bliver glad af at læse dine indlæg, også selvom jeg ikke selv orker/gider/har lyst til at kaste mig over det samme.

    Kommentar af conny — 14. november 2016 @ 12:29 | Svar

    • Som du siger: Vi har da heldigvis forskellige interesser – og kan jeg gøre dig glad, bliver jeg selv glad🙂

      Kommentar af Ellen — 14. november 2016 @ 13:45 | Svar

  8. Troede lige et splitsekund, at nogen havde været ud og indvie deres nye hatte😉

    Kommentar af Fruen i Midten — 14. november 2016 @ 13:30 | Svar

    • Puuuh, den tiøre var længe om at falde, men så gik det op for mig, at enten har du først læst det som ‘i fiskernes tegn’, eller også troede du de havde fået (mere end ét) bid🙂

      Kommentar af Ellen — 14. november 2016 @ 13:46 | Svar

  9. Uhmmmm – meget mere er der vist ikke at sige😉 (Jo, det var et smukt par du fremviste i forrige post)

    Kommentar af fiberfryd — 16. november 2016 @ 10:12 | Svar

    • Hehe, tak, tak, og ja, uhm🙂

      Kommentar af Ellen — 16. november 2016 @ 13:39 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.