Hos Mommer

12. november 2016

Come to the cabaret!

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 20:17
Tags:

Just another day in the countrysideDer bor et par i vores efterhånden så velkendte lille, engelske landsby, hvor den ene part fylder 50 år og hvor den anden har arrangeret et surpriseparty for ham.´
Temaet er Cabaret.
Charlotte er ikke uddannet kostumeskrædder for ingenting, hvorfor dette var en opgave, hun udelukkende betragtede som en herlig og inspirerende en af slagsen … jeg ved dog ikke, om hun selv har lavet sin hovedbeklædning.
Hvordan man så har forestillet sig at 1) lokke Richard over til forsamlingshuset uden han fatter mistanke og 2) i fald det lykkes, hvordan så gemme 100 personer i et forsamlingshus, der kun lige netop er stort nok til at rumme de 100 personer?
Der er et lille køkken, som vitterlig er noget småtteri … men okay, uanset hvor stor eller lille overraskelsen bliver, er jeg sikker på det bliver et brag af en fest alligevel – især hvis alle gør lige så meget ud af det som mit yndlingspar her.

Det var ellers noget helt andet, jeg ville have skrevet om i dag, men da denne mail løb ind, var jeg nødt til at offentliggøre dette billede.

Jeg ville blandt andet have skrevet, at hvis nogle af jer, som mig, i et stykke tid har savnet Farmers gode indlæg, kan han nu findes hos WordPress og ikke på Smartlog, som lige i øjeblikket er alt andet end smart.

Jeg ville også have spurgt om ikke det er lidt sent at have køer på græs, når nattefrosten er ankommet?
På strandengen over for os går stadig de otte køer, som har gået der hele sommeren og efteråret, men det er måske ganske almindeligt at tage dem ind så sent? Jeg var kun omkring otte-ni år, da far stoppede med at have køer, så jeg husker ikke hvornår de kom ind for vinteren. Måske Farmer kan svare på det? Altså ikke hvornår far tog sine ind, men hvornår de normalt bliver sendt på stald …

Køer med is i maven?

34 kommentarer »

  1. Min fars (hobby)køer går ude hele året. De har altid adgang til det rum, hvor han giver dem ekstrafoder og hø, og der ligger masser af halm, men de er næsten aldrig derinde (muligvis når der er nattefrost, men jeg ved det faktisk ikke). Så måske er dine genboer af den hårdføre slags.

    Kommentar af Mette L — 12. november 2016 @ 20:53 | Svar

    • Det kan da godt være, men de virker ikke særlig vinterlanghårede, og her er ingen steder, de kan gå i læ eller tørvejr. Jeg må bare vente og se, om de bliver hentet.

      Kommentar af Ellen — 12. november 2016 @ 21:07 | Svar

  2. Hvor er de ovenud elegante, dit yndlingspar.
    Dit spørgsmål vedr. køerne kan jeg ikke udtale mig om på en faglig måde. Det minder mig bare om noget for meget længe siden.
    Jeg havde boet i København i mange år og var gift med en københavner, da vi flyttede til Silkeborg. Vi boede i udkanten af byen og kom hver dag forbi en græsmark, hvor der gik køer. De gik der også, da det blev vinter med frost og sne. Vi kunne ikke se, hvor de hørte til, eller hvem der ejede dem. Så vi ringede til (?? Har glemt hvilken myndighed? og spurgte, om det var forsvarligt?) Efter nogle dage og tilsyn fik vi at vide, at det var kvæg, der kunne gå ude hele året.
    Jeg var lidt flov. Jeg syntes, jeg burde have vidst det. Men min far havde jerseykøer, og de gik ikke ude i vintervejr. Men så fik jeg lært, at der er forskel på kvæg.😉
    Jeg er spændt på, hvad I finder ud af?

    Kommentar af betty — 12. november 2016 @ 23:41 | Svar

    • Ja, der er forskel på kvæg – jeg ville bare have forventet, at ‘vinterkvæg’ også har vinterpels, men sådan er det måske ikke nødvendigvis🙂
      I hvert fald skal disse da have et kosttilskud, men jeg følger situationens udvikling. Jeg vil nødig blande mig unødigt, men hvad nu, hvis ejeren er død? Jeg har set ham, og han er bestemt ikke ung!

      Kommentar af Ellen — 13. november 2016 @ 09:00 | Svar

  3. I hvert fald nogle af bæsterne er tyrekalve, og hvis de har gået ude hele sommeren og mæsket sig, har de nok både en del sul og en relativt kraftig pels på kroppen. Så lidt er der at stå imod med, meen mon ikke de skal ind meget snart, hvis de ikke har et skur at søge læ i. Det kunne godt nok være sjovt at se fødselarens reaktion, når han ankommer til sit surpriseparty🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 12. november 2016 @ 23:42 | Svar

    • Jeg ville også mene, at de skal have både et skur og noget kosttilskud.
      Det kunne have været lidt sjovt at være en flue på væggen i går i The Village Hall🙂

      Kommentar af Ellen — 13. november 2016 @ 09:02 | Svar

  4. Åh – tak for besked om Farmer, jeg ville skrive og spørge, jeg troede han ventede med at løse problemerne, til der ikke var så travlt med juletræer.

    Jeg kan huske at Farmer kommenterede på billeder af nogle vinterkøer her på egnen, at det var en race, som sagtens kunne gå ude hele vinteren.

    Hvor er det sjovt med de kostumer – nu er jeg ganske vist ikke så vild med selve moralen i Cabaret, (er det noget i retning af at man dør, hvis man har det for sjovt?) men her, hvor det gælder fejring af en rund dag, er det jo alle tiders med en fantasifuld cabaret!

    Kommentar af Donald — 13. november 2016 @ 01:19 | Svar

    • Jeg tror bare ikke, at dette er vinterkøer, men okay … så klog er jeg heller ikke på emnet🙂
      Cabaret med Liza Minelli var en film … det virkelige livs kabareter var da vist mest fest og glæde, var det ikke? Der er jeg heller ikke så klog, at det gør noget, men jeg er sikker på, at mine kabaretdeltagere ikke døde af at have det sjovt😀

      Kommentar af Ellen — 13. november 2016 @ 09:06 | Svar

      • Filmen “Cabaret” afspejler “scenekunstnerens” forfærdelige virkelighed, som endda kan være selvvalgt uden at man helt vidste, hvad man gik ind til.

        Kommentar af Donald — 13. november 2016 @ 09:53 | Svar

        • Ja … jeg brød mig faktisk ikke særlig meget om den film😉

          Kommentar af Ellen — 13. november 2016 @ 12:10 | Svar

  5. Flot dress din datter har syet sig! Det kan da kun blive en uforglemmelig aften med så mange festligt klædte gæster🙂

    Kommentar af Randi — 13. november 2016 @ 06:55 | Svar

    • Jeg tror også, at de alle må have haft det sjovt🙂

      Kommentar af Ellen — 13. november 2016 @ 09:07 | Svar

  6. Åh hvor ser da bare fantastiske ud – ja alt altså ikke køerne – men dine englændere. Køerne ser nu også søde ud, det er da ikke det😉

    Kommentar af LS ☆ — 13. november 2016 @ 07:32 | Svar

    • Hehe … tak … de er nok lidt trætte i dag, men forhåbentlig fordi de har moret sig. Altså ikke køerne😉

      Kommentar af Ellen — 13. november 2016 @ 09:08 | Svar

  7. Det er intet mindre end fantastisk kostyme din yndlingsdatter har kreeret.
    Jeg er imponeret.

    Kommentar af Kisser — 13. november 2016 @ 10:05 | Svar

    • Tak, Kisser – sådan noget er hun rigtig god til🙂

      Kommentar af Ellen — 13. november 2016 @ 12:05 | Svar

  8. 1. Jeg blev så glad over at Farmer havde holdt flyttedag, for så kan jeg måske kommentere, men hvis Farmer kommenterer, vil du skrive til ham, at jeg er havnet i hans spambunke, som jeg efterhånden gør ved alle wordpressfolk eller andre selvstændige domæner.
    2. Ha, jeg læste ikke indledningen ordentlig, så stor var min skuffelse, da billedet ikke viste Ellen og gemal, men i stedet for næste generation🙂
    3. Jørn siger, at du bare skal købe noget kraftfoder og så give kreaturerne det😉 Spøg til side, kreaturer kan godt gå ude hele vinteren, og du kan ikke altid se det på pelsen (rådyrs pels syner heller ikke af meget, men inderpelsen er tyk). Min landmand mener dog, at der skal være tørre steder, hvor de kan ligge, og foder, de kan spise. Bettys historie minder mig om, at politiet heroppe måtte gå ud i nyhederne en gang, fordi de blev kimet ned om kreaturer, der gik på en mark, der var oversvømmet (det var en kold og våd sommer) Hvad alle de oprørte bymennesker, der var på vej til deres sommerhuse, ikke kunne se, var, at der var tørre områder tilgængelige for dyrene, de gad bare ikke være der🙂

    Kommentar af Lene — 13. november 2016 @ 12:41 | Svar

    • Jeg har fundet din kommentar spambunken og må se at få dig på rette hylde, Lene.
      Jeg har lidt ondt af Ellen, for jeg ser i krystalkuglen, at jeg får brug for en hel del fødselshjælp for at få WordPress til at køre på skinner for mig.
      Lige nu kan jeg f.eks. godt se, at Lene er havnet i spamkassen; men skal jeg vinge af i venstre side for at få kommentaren ud af spamkassen og på plads blandt kommentarerne eller vil et flueben i venstre side sende Lene i den evige skrotbunke?

      Kommentar af natural2222 — 13. november 2016 @ 13:13 | Svar

      • Jeg er vist ingen god fødselshjælper, for jeg er lidt i tvivl om, hvad du mener, og selvfølgelig har jeg ingen spamkommentarer lige nu, jeg kan tjekke mig selv med, så følgende er efter hukommelsen:
        Jeg har (mindst) to muligheder, når en spamkommentar kommer igennem til mig (de fleste ser jeg slet ikke, fordi jeg har angivet nogle ”tabuord”): 1) Delete og 2) Ikke spam. Når jeg markerer den som ‘ikke spam’, ryger den i godkendelseskøen, men kun denne ene gang, så er man frikendt – i hvert fald indtil man skifter email- eller webadresse.
        Førstegangskommentarer, der ikke af systemet bliver regnet for spam, kan jeg 1) godkende 2) markere som spam.
        Jeg opererer, så vidt jeg husker, slet ikke med flueben … men jeg har måske en ældre version end du har?

        Kommentar af Ellen — 13. november 2016 @ 15:50 | Svar

    • 1) Farmer har opdaget dig🙂
      2) Lene – du vil heller aldrig opleve mig i sådan et kostume – det hører fordums figur til … og af samme årsag har jeg ikke spor lyst til at invitere til kabaret🙂
      3) Der er tørre steder til dem, og jeg vil holde lidt øje med, om der kommer noget kosttilskud. Hehe, der har været flere sådanne historier, og jeg vil så nødig sidestilles med dumme turister, der ingen ide har om, hvad der foregår – det ville være en tand for pinligt.

      Kommentar af Ellen — 13. november 2016 @ 15:43 | Svar

  9. I gamle dage var stort set alle kreaturer af malkerace og skulle præstere en pæn stor mælkemængde hver dag. De blev bundet ind omkring 1. november og lukket på græs omkring 1. maj. Det passede med skiftedagene for karle og piger.

    Nu til dags er stort set alle de kreaturer som går udendørs køddyr, og tilmed er mange dyr naturplejere, hvor kødtilvæksten er sekundær. Deres primære opgave er at holde træer og buske nede, så vi kan nyde engen og dens fauna desuagtet at eng og overdrev er kulturlandskabstyper og ikke natur. Disse kødracer kan for en stor dels vedkommende – som der tidligere er nævnt i kommentarerne- tåle at være ude hele året, når der blot er tørre områder.

    Jeg kan ikke fastslå racen ud fra billedet. Hvis du vil kan komme afsted med at tage et nærbillede eller to, kan jeg sikkert genkende racen. Det kunne være Gallowway eller Angus; men jeg er meget usikker.

    Kommentar af natural2222 — 13. november 2016 @ 13:00 | Svar

    • Mit umiddelbare gæt er, at ‘mit’ kvæg primært er naturplejere.
      Jeg vil foreløbig nøjes med at holde lidt øje med dem – det er heller ikke svært, de går jo lige op ad os, næsten. I dag er det for sent med gode nærbilleder, men jeg skal forsøge at huske det i morgen.

      Kommentar af Ellen — 13. november 2016 @ 15:53 | Svar

      • Uanset race lider køerne på billedet ingen nød. Så længe der er grønt græs, rimfrosset eller ej, vil man næppe kunne lokke noget halm eller hø i dem alligevel. Køer foretrækker friske varer.
        Om efteråret danner kreaturer pels efter forholdene. De skal nok holde varmen i regn og slud, sålænge marken ikke er omdannet til eet stort mudderhul. Det er langt mere risikabelt, når de bindes ud om foråret. I en varm stald forbliver dyrene korthårede, og kommer de så ud, lige når et gryende lunt forår slår over i regn og rusk, kan det give dem lungebetændelse og anden dårligdom.

        Kommentar af natural2222 — 15. november 2016 @ 07:16 | Svar

        • Tak for info. De ser heller ikke ud til at lide nogen nød – jeg undrede mig bare, for jeg synes de blev hentet tidligere sidste år.

          Kommentar af Ellen — 15. november 2016 @ 08:24 | Svar

  10. Om vinteren (dec.-feb.) og ved vinterlignende forhold SKAL – næsten uden undtagelse – kvæget bla. have adgang til et læskur med et tørt leje, hvor der er plads til dem alle samtidig. Vinterlignende forhold har der været mere mere end en gang på det sidste. Se evt. mere på http://www.foedevarestyrelsen.dk, dyr, heste og landbrugsdyr, udegående dyr.
    Mon “dine” køer er medlemmer af LGTB, da de på billedet fremstår mere hanlige end hunlige! 😉
    Imponerende arbejde med kostumer.
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 13. november 2016 @ 16:45 | Svar

    • Ja, eller de skal kunne få læ på anden vis. Jeg har nu ikke tænkt mig at melde nogen til nogen – holder foreløbig bare lidt øje med dem.
      Og de hedder alle køer – lidt lige som at alle laksefisk bliver kaldt laks her i hytten … i foråret gik der nogle kvier, som blev udskiftet med et par tyrekalve, som igen blev udskiftet med disse – det er meget nemmere at kalde det hele for køer – og jeg har lært at se forskel på han- og hundyr, så det er ikke derfor😉
      Tak, tak …

      Kommentar af Ellen — 13. november 2016 @ 18:35 | Svar

  11. Jeg tænkte (også), hvad er der gået af sydsjællænderne, men så kunne jeg jo godt se hvem der er på billedet. Nydeligt.
    Som billedet af køer med forfrysninger i maven er det.

    Kommentar af Jørgen — 13. november 2016 @ 19:39 | Svar

    • Haha, næh, sådan en invitation vil du ikke se fra vores side🙂
      Køerne ser nu ikke til at lide nød endnu, så jeg tager det foreløbig roligt.

      Kommentar af Ellen — 13. november 2016 @ 19:51 | Svar

  12. Wauu.. et flot og festligt par, håber og tror det bliver en rigtig god fest..🙂

    Kommentar af Inge — 13. november 2016 @ 19:42 | Svar

    • Det blev det – jeg har hørt fra dem🙂

      Kommentar af Ellen — 13. november 2016 @ 19:52 | Svar

  13. Charlotte er bare et jern til det med kostumer. Og jeg var ret vild med Cabaret-filmen (som i at jeg har set den mere end 10 gange + 1 gang på teateret). Der er så meget stemning i den. Jørgen har da ret i, at moralen kan diskuteres, men filmen var en god en af slagsen, synes jeg.
    Interessant at høre om kvæg og deres trivsel (eller ej). Man hører jo desværre af og til om tilfælde, hvor dyrene absolut ikke har haft det godt.

    Kommentar af conny — 16. november 2016 @ 12:26 | Svar

    • Ja, hun er et jern til den slags, det må man lade hende – det er tydeligt, at hun elsker det.
      Pudsigt, at du var så glad for den film – jeg kan ikke rigtig komme i tanke om en film, jeg ville have lyst til at se mere end højst to gange🙂
      Jeg lærte lige lidt om kvæg i dette kommentarspor, men jeg vidste godt, at mange er lidt for emsige med at få meldt dyreejerne, uden at anmelderne har nogen forstand på det, og den fælde vil jeg helst ikke falde i – men selvfølgelig forekommer der dyremishandling indimellem.

      Kommentar af Ellen — 16. november 2016 @ 13:46 | Svar

  14. Jeg er vild med dit yndlings par og deres evne til beklædning efter tema…. Og med C’s evner som designer.

    Kommentar af Anne Holtegård — 17. november 2016 @ 00:13 | Svar

    • Tak … ja, jeg må nok indrømme, at jeg er ret stolt af hende🙂

      Kommentar af Ellen — 17. november 2016 @ 09:46 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.