Hos Mommer

11. november 2016

Vi har en tam rødkælk

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:17
Tags: ,

Den dag jeg tog dahliaerne op, gik John ikke så langt fra mig ved gavlen og ryddede lidt op i visne vækster. Da han var næsten færdig, kaldte han hviskende på mig: “Kom herhen, men gå forsigtigt og sig ingenting.” Så var jeg klar over, at det enten var noget med en fugl eller med en lille mus, hvilket det da også var – nemlig en rødkælk (jeg kan bedre lide rødkælk end rødhals), der gik og fandt lækkerbiskener på jorden, hvor John lige havde ryddet op.
Hvad der var underligt var, at den var fuldstændig ligeglad med os. Den kiggede op på os en gang imellem, men pikkede derefter ufortrødent videre.
Det stod på i lang tid. Vi begyndte at bevæge os lidt rundt, men den flyttede sig først, når vi kom tættere på den end en god meter. Og jeg mener virkelig flyttede sig – den fløj ikke væk.

Vores frygtløse rødhals (1)Vores frygtløse rødhals (2)

I dag havde vi fyldt traileren med brænde, som skulle læsses af, da vi kom hjem. Ude ved brændestablen gik den lille rødkælk rundt; denne gang endnu mere tryg ved os end forleden. Jeg ville bære en favnfuld brænde ind i kurven og havde nær trådt den ned, så tæt var den på mig. Den pilede rundt om vores fødder og fandt lidt spiseligt hist og pist. Edderkopper, måske? Jeg håber den bliver boende – det er i hvert fald ikke edderkopper, vi mangler, og jeg under den gerne en betragtelig portion af dem! Den kiggede bare op på os med jævne mellemrum med sine små sorte perleøjne, som om den ville sige, at vi jo skal være her alle sammen, ikke?
Den er simpelthen noget så aldeles nuser. Dofbasen siger, at “den kan ses følge i hælene på mennesker eller større pattedyr, der graver i jorden og dermed frigør fødeemner”, men jeg har aldrig før oplevet så usky (!) en rødkælk.

P1050118Mågerne vender hjem til aften

Vi kunne se, at der havde været en smule sne, men der var ikke mange fnug tilbage – det har været et fantastisk vejr hele dagen – både her og hisset.

37 kommentarer »

  1. Til lykke med den. Vores rødkælk (jeg kan også bedre lide rødkælk end rødhals) kommer også stadig en gang imellem, men ikke så tit som sidste vinter.

    Kommentar af Kirsten — 11. november 2016 @ 17:24 | Svar

    • Den kommer nok, når den bliver sulten nok … det er sådan en smuk, lille fugl – bare synd, den er så territorial, så man aldrig har mere end én.

      Kommentar af Ellen — 11. november 2016 @ 17:44 | Svar

  2. Det var da pudsigt, og hvor er den fin!

    Kommentar af Eric — 11. november 2016 @ 18:01 | Svar

    • Ja, ikke? Og den er så smuk!

      Kommentar af Ellen — 11. november 2016 @ 18:06 | Svar

  3. Ej, hvor sødt! Er det nu, jeg skal fortælle om min barndoms undulat, som kom tilflydende? Den sad en dag ude i haven, og da jeg kom ud, fløj den hen, og satte sig på mit hovede. Så gik jeg ind med den, hvor den fik et værelse, den kunne flyve lidt rundt i. Min far ringede til politiet, og satte vist også en annonce i den lokale sprøjte, men ingen ville kendes ved ‘Olsen’, som vi endte med at kalde den. Vi købte et bur, og så var den lissom vores, ind til den dag den stillede sine undulattræsko!

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 11. november 2016 @ 18:58 | Svar

    • Sød historie om den lille undulat. Man skulle tro, at den var fløjet langt, siden ingen ville kendes ved den – men den fløj vist lige hen til det helt rigtige hjem🙂

      Kommentar af Ellen — 11. november 2016 @ 19:39 | Svar

  4. Det er da bedre end den sære verden fra forleden. Det er lige til at glæde sig over de små usædvanligheder. Her er sandelig stadig en god portion sne, der ikke er smeltet endnu – og den kan være vanskelig at færdes i fordi mange grundejere ikke helt har forstået deres ansvar. Det gælder i øvrigt også i vidt omfang offentlige sådanne.

    Kommentar af Jørgen — 11. november 2016 @ 18:59 | Svar

    • Ja, vi trængte lige til en positiv oplevelse.
      Det er ikke godt, når der ikke bliver ryddet. Private kan vist få bøde for det, men hvad med de cykelstier, der ikke bliver ryddet? Jeg synes tit, jeg hører om, at kommunerne ikke lever op til egne krav.

      Kommentar af Ellen — 11. november 2016 @ 19:41 | Svar

  5. Det var da hyggeligt med sådan en lille tillidsfuld rødkælk🙂

    Kommentar af Randi — 11. november 2016 @ 19:08 | Svar

    • Det er nemlig bare så hyggeligt🙂

      Kommentar af Ellen — 11. november 2016 @ 19:42 | Svar

  6. Nåh hvor er den sød, som den lægger hovedet lidt på skrå. Og skønne solnedgangsbilleder.

    Kommentar af Lene — 11. november 2016 @ 19:10 | Svar

    • Sådan kiggede den hele tiden på os: Med hovedet på skrå skiftevis til den ene og den anden side🙂

      Kommentar af Ellen — 11. november 2016 @ 19:42 | Svar

  7. Ej, hvor er den sød:)

    Kommentar af Mette — 11. november 2016 @ 19:45 | Svar

    • Ja, den er så🙂

      Kommentar af Ellen — 11. november 2016 @ 19:51 | Svar

  8. Så tror da pokker, vores kat altid fanger sådan en, hvis den gør det samme over for katte. Jeg er ikke sikker på, jeg synes, det er en god egenskab, selvom jeg må indrømme, den ser sød ud. Jeg plejer at sige til katten, at hun skal tage en gråspurv i stedet for, men de er bare så pokkers hurtige…

    Kommentar af Mette L — 11. november 2016 @ 21:07 | Svar

    • Ja, så er det ikke særlig smart, når der er katte involveret – men jeg har nu ikke set rødkælke så tillidsfulde før.
      Jeg må indrømme, at vi også har lige lovlig mange gråspurve. Skovspurve er det faktisk, men der er stadig for mange … og vi har ingen kat🙂

      Kommentar af Ellen — 11. november 2016 @ 21:15 | Svar

      • Nåja, skovspurv. Men det navn har ikke helt vundet indpas som rødhals har det. De er for kvikke, de der skovspurve, til min lidt dumme kat, og så er det, at det går ud over de stakkels små rødhalse, som er der helt alene. Vidste du, at de vogter deres vinter-territorium, som der kun er en pr. have, så min kat er med til at holde gang i udskiftningen af rødhalse uden territorium🙂

        Kommentar af Mette L — 11. november 2016 @ 22:00 | Svar

        • Skovspurve og gråspurve er to forskellige arter i modsætning til rødkælk/rødhals som er to navne for samme art.
          Der er stadig gråspurve i DK; men de færre hønsegårde og stråtag gør det svært for arten. Skovspurve snupper mejsekasserne til bolig og har et mere bredt fødevalg.

          Kommentar af natural2222 — 12. november 2016 @ 05:59 | Svar

          • Tak for den info, Farmer. Hvor er din Farmer-side i øvrigt blevet af? Jeg kan ikke læse med længere.
            Og når man taler om solen (som i dette tilfælde er rødhalsen), så lå der endnu et pragteksemplar på gulvet i baggangen her til morgen, død desværre og uden interesse for kattene, fordi den lå stille.

            Kommentar af Mette L — 12. november 2016 @ 09:34 | Svar

            • Næh, det er nemlig ikke den samme fugl, og Farmer kom også med forklaring, hvorfor vi nu ser flest skovspurve.
              Farmer linker selv til sin WordPress-blog, som han har skiftet til, og jeg har ændret linket ude i min blogroll🙂
              Øv altså, med den kat, og man kan bare intet stille op mod dens natur.

              Kommentar af Ellen — 12. november 2016 @ 10:08 | Svar

              • Ja, Smartlog er nede og har været det så længe, at jeg har genstartet brugen af WordPress.

                Kommentar af natural2222 — 12. november 2016 @ 17:24 | Svar

                • Ja, det kunne jeg næsten regne ud … har den Smartlog ikke snart fået chancer nok, tror du? Også selv om den kommer op at køre igen?

                  Kommentar af Ellen — 12. november 2016 @ 18:28 | Svar

                  • Tak til jer begge. Jeg har fundet vej igen, så jeg kan følge naturens, landbrugets (og Zinis) luner🙂 Og nu kan jeg oven i købet kommentere, hvis jeg har lyst. Det kunne jeg ikke på Smartlog.

                    Kommentar af Mette L — 12. november 2016 @ 20:49 | Svar

                    • Når enden er god, er alting godt🙂

                      Kommentar af Ellen — 12. november 2016 @ 21:04

  9. Jeg har oplevet tomme rødkælke/halse før – men altid i England, aldrig herhjemme. Måske en engelsk gæst? Det ville være passende egentlig, når det nu er jer…😉 Jeg oplevede en rødkælk i Skotland, der kom helt hen til mig, hvor jeg sad på en bænk og hvilede mig… den trippede rundt om mine fødder og pirkede til mine sko… længe. Måske tænkte den, at der måtte være noget dér, fordi skoene var blomstrede…😉

    Kommentar af miafolkmann — 12. november 2016 @ 10:31 | Svar

    • Dejlig lille oplevelse i Skotland🙂 Det kan da godt være, at mine englændere uafvidende har fået smuglet en rødkælk med til DK … de har ellers selv en derhjemme – endnu🙂

      Kommentar af Ellen — 12. november 2016 @ 10:49 | Svar

    • jeg vidste, at nu kom der en kommentar fra Mia, jeg husker jo tydeligt din glæde ved Rødkælke!!!
      Marianne

      Kommentar af marianne bentzen — 12. november 2016 @ 13:39 | Svar

  10. Nååå .. hvor er det sødt. Godt du ikke kom til at træde på den.

    Kommentar af LS ☆ — 12. november 2016 @ 12:10 | Svar

    • Ja, for pokker – det havde den med garanti ikke overlevet …

      Kommentar af Ellen — 12. november 2016 @ 12:22 | Svar

  11. I frostvejr kommer min halvtamme solsort og spiser hvad jeg nu kan finde til den.🙂

    Kommentar af Donald — 13. november 2016 @ 01:52 | Svar

    • Sikke en hyggelig middagsgæst🙂

      Kommentar af Ellen — 13. november 2016 @ 08:58 | Svar

  12. Det kan også være at det har været en trækfugl. Når de trækker er de ligeglade med andre, de skal bare have føde. Vi oplevede store flokke da vi var på Rügen, de var bestemt ikke bange for mennesker. Det samme galt fuglekonger.
    Fugle opfører sig forskelligt afhængig af årstiden, om foråret slås vores rødhalse. Det skulle efter sigende være pga territorium. Og vinteren gør de ikke, der må alle gerne være alle steder, så søger de kun efter mad.
    Man lærer noget nyt hverdag, gudskelov, og vi lærte en masse på vores fugletur med kloge guider. Troede faktisk at den rødhals vi havde i haven var den samme lige gyldig årstid. Men iflg den fuglesagkyndige er det nok forskellige, da de også er trækfugle, det samme er musvitter og blåmejser…

    Kommentar af havehyrden — 13. november 2016 @ 09:41 | Svar

    • Det var sørens! Jeg vil naturligvis ikke gå imod fugleeksperterne, men jeg har bare aldrig oplevet mere end én rødkælk ad gangen på noget tidspunkt af året. Det giver dog god mening, at de hverken er territoriesøgende eller ditto opretholdende, når de er på træk.

      Kommentar af Ellen — 13. november 2016 @ 12:09 | Svar

  13. Jeg synes også den hedder en rødkælk – det er sådan et specielt (og vinterligt ;-)) navn. Den er meget sød at se på (det må være noget med den barnlige hovedform og de fine blanke øjne) og vi nyder også dens ‘nysgerrighed’ overfor mennesker, selv om den I har er usædvanligt nærgående.

    Kommentar af fiberfryd — 16. november 2016 @ 10:07 | Svar

    • Det er åbenbart mere almindeligt, at de går tæt på os end at de er meget sky – vi har indtil nu bare kun oplevet skyheden, så at sige, så vi er ret nemme at dupere🙂

      Kommentar af Ellen — 16. november 2016 @ 13:38 | Svar

  14. Jeg oplevede en rødkælk på tæt hold, da jeg gravede have… den var vel 1 m fra mig. Fulgte mit arbejde og snuppede en snack når muligheden bød sig. Pudsigt at sidde der på hug og fjerne udkrudt og så have øjenkontakt med rødkælken, der forventningsfuldt kiggede på mig!
    Det gjorde havearbejdet lidt mere interessant!

    Kommentar af Anne Holtegård — 17. november 2016 @ 00:18 | Svar

    • Det forstår jeg godt, du syntes – det er simpelthen så hyggeligt med sådan en nuser lille ledsager til arbejdet🙂
      Man føler sig som noget helt særligt, når den viser så stor en tillid, ikke?

      Kommentar af Ellen — 17. november 2016 @ 09:47 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.