Hos Mommer

9. november 2016

Verdens vinter?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:33
Tags: , ,

Verdens Vinter er midterbogen i en Ken Follett-trilogi, som handler om tiden fra 1933-1949. Jeg håber ikke, den titel også vil kunne bruges om den tid, vi går i møde nu. Og så ikke et ord mere om den sag fra min side. Lige nu. Ikke et ord.
Vinter er det under alle omstændigheder blevet her i det svenske. Lige så flot og blåt det var i går, lige så mørkt og gråt er det i dag – bortset fra, at det bliver hvidere og hvidere udenfor, fordi det vælter ned fra den blytunge himmel.
Den fine dag i går sagde et smukt farvel til os med et dejligt blødt, men alligevel intenst lys.

P1050055

Og nu …

P1050062

… kan vi næsten ikke se ned til åen.

Kvæder honning og citrusKvæder honning og citrus (3)P1050066

P1050068Når man nu ikke får lov til at blande sig i mandfolkenes arbejde, så er det heldigt, at man i stedet kan bruge tiden på noget (andet) fornuftigt, som fx at lave kvæder syltet med honning og citrusfrugter. Det blev sandelig godt! Vi prøvede det her til morgen – begge herrerne godkendte produktet. Det var udmærket, for arbejdet med at skære seks kvæder ud i tern på ½ cm tog en rum tid; det ville have været en anelse surt, hvis resultatet ikke var blevet godt nok.
Jeg havde ledt rundt efter en ny måde at tilberede kvæder på … denne fandt jeg i en af Dittes kogebøger. Jeg skal også prøve et par andre, hun fandt til mig: provencalsk kvædemarmelade (med granatæblesirup) og en kvædeterrin, som skal serveres med enten gammel parmesan, lagret fåreost eller en blåskimmelost. Temmelig alternative opskrifter, men man er jo nødt til at forny sig, hvis ikke kvædelivet skal blive for kedeligt.
Sådan som de to herrer knokler, skal de forkæles lidt rent madmæssigt, hvorfor den i aften står på langtidsstegt lammekølle. To hele, overskårede hvidløg ligger og hygger sig i rødvin, som er tilsat en smule balsamico, sammen med rødløg, gulerod, rosmarin, salt og peber. 125° i 7-8 timer og så lige et bruningsboost til sidst.
Det skal nok blive godt …

30 kommentarer »

  1. Kvædeterrin er det en meget indkogt sukret kvædemos, der skal stå til tørre (længe), alias kvædebrød eller?
    Kvædecitrusmarmelade lyder godt, må jeg udbede mig en ca.-opskrift, da jeg netop lige nu og her står med de sidste kvæder og er kørt lidt træt i de “sædvanlige” opskrifter: kvædebrød, -marmelade naturel, med ingefær, ditto med lakrids og div. chutneyer.
    Mvh.
    PS: God æblemost istedenfor rødvin er også godt til langtidsstegt lam.

    Kommentar af Kristine — 9. november 2016 @ 17:15 | Svar

    • Terrinen (fintskivede kvæder blandet med en hjemmelavet sirup af sukker, vand og citron) skal bages ved 140° i 2 timer og presses let, mens den afkøler.
      Til syltetøjet tog jeg seks kvæder (1300 g), både skal og saft fra tre appelsiner og tre citroner, 350 g honning og fire laurbærblade. Kvæderne skæres som nævnt i meget små tern. Det skal koge i 15 minutter, men jeg gav det ½ time. Jeg brugte også lidt ekstra sukker – syntes det var for surt efter kogningen. Jeg gav det lidt Melatin – det stod der heller ikke noget om, men jeg syntes det var alt for tyndt.
      God æblemost eller en god cider er godt til mange ting, men vi har søreme kun taget vin med herop😉

      Kommentar af Ellen — 9. november 2016 @ 17:30 | Svar

      • Tak for hurtigt svar. Kvædeterrineopskriften gav inspiration, så nu dvæler noget lignende under pres ovenpå en andemousse. Den skal serveres i morgen Mortensaften fulgt af en salat med rucola til familie- og vennekomsammen, hvor hver især medbringer et eller andet til det kolde og lune bord. Jeg vil gerne ved lejlighed se en kvædeterrin 😂, da en terrin er en skål, mens en terrine er spiseligt.
        Iøvrigt, så er billedet af æbler med sne lige til at spise!
        Mvh. og endnu en gang tak

        Kommentar af Kristine — 9. november 2016 @ 21:42 | Svar

        • Velbekomme, og det er da rigtigt, det med terrinen! Jeg skrev bare blindt af efter avisudklippet, men burde have studset over det manglende e🙂
          (Du skrev det dog også selv uden e i din første kommentar😉 )

          Kommentar af Ellen — 9. november 2016 @ 21:47 | Svar

          • Ja jeg stolede på dig, og det gik stærkt, dog havde jeg en fornemmelse af, at det var forkert, men sproget udvikler sig jo, så måske var det OK.

            Kommentar af Kristine — 9. november 2016 @ 22:06 | Svar

            • Det er ikke sådan, når man er lidt hurtig – det var jeg jo også selv – men “i steden for” skal stadig i tre ord😉

              Kommentar af Ellen — 10. november 2016 @ 09:12 | Svar

  2. Nej, ikke et ord om verdens fremtid! Det er vist bedst ikke at tænke for meget på den.
    Dejlige billeder. Nr. 2 er et rent julekort.

    Kommentar af Kirsten — 9. november 2016 @ 17:20 | Svar

    • Vi kan alligevel ikke gøre noget. Men er der dog ikke en, der kunne forsøge sig med det samme som lykkedes med et par Kennedyer? (Tænk, at jeg skulle nå til at tænke sådan!).
      Tak🙂

      Kommentar af Ellen — 9. november 2016 @ 17:31 | Svar

      • Jeg tror udfordringen ligger i, at good guys bliver nakket at bad guys. Bad guys bliver ikke nakket af good guys…. Fordi det jo netop er…good guys. Vi er the good guys. Man kan selvfølgelig håbe på, at én af bad guys’ne kommer til at gøre…et eller andet alligevel. Selvom de er på bad guys’nes hold… Sikke en rodet forklaring jeg fik kastet mig ud i….

        Kommentar af www.skøreliv.dk — 9. november 2016 @ 17:52 | Svar

        • … men jeg forstår godt, hvad du mener😉 Der må da også være en bad guy eller to blandt demokraterne? Men altså … den der lykkes med at slutte Trumps karriere meget hurtigt, er en good guy i mine øjne🙂

          Kommentar af Ellen — 9. november 2016 @ 18:05 | Svar

  3. Ej, det var da nogle fantastiske og smukke billeder, Ellen!! Hvilket kamera bruger du? Og, nej, nu slår jeg min Trump-denial til igen, gider ikke skrive mere om det lige nu 😡

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 9. november 2016 @ 17:48 | Svar

    • Vi gider ikke mere, nej, og mit kamera er et lommekamera Lumix TZ71. Et bedre et af slagsen, men stadig et lommekamera🙂 Det kan rigtig meget for de relativt få penge, det koster.

      Kommentar af Ellen — 9. november 2016 @ 18:06 | Svar

  4. Hmm, Ellen, jeg håber at du stadig tror på demokratiet og et eller andet sted er det jo et meget kraftigt signal til politikere, poltisk korrekte journalister og alle de andre meningsdannere når en mand uden politisk erfaring kan blive valgt til præsident. Synes jeg det er godt? Nej, men han er valgt og ikke bare af dumme uintelligente mennesker.
    Og så undrer jeg mig over de to hvidløg der skal stege i så lang tid i en marinade og brunes til sidst. Hvornår skal lammet i😉

    Kommentar af Lene — 9. november 2016 @ 18:14 | Svar

    • Mild irettesættelse modtaget og taget til efterretning … selvfølgelig tror jeg på demokratiet, men jeg har lidt svært ved at finde/forstå det i et land, hvor Hillary Clinton rent faktisk fik de fleste stemmer … det er et underligt system, synes jeg.
      Lammet skal i fra starten, men det var åbenbart underforstået fra min side😉

      Kommentar af Ellen — 9. november 2016 @ 18:58 | Svar

      • Kunne ikke nære mig, havde brug for at lave lidt sjov, jeg vidste det jo godt😉
        Og jeg synes også det er et underligt system. I Danmark ville socialdemokraterne være vinderen, hvis man brugte det amerikanske system på vores sidste valg.

        Kommentar af Lene — 9. november 2016 @ 21:10 | Svar

        • Jeg er skræmt – ikke kun over valget – demokratisk eller ej – men ikke mindre over mediernes magt over, hvad vi skal se og dermed hvad vi skal mene.

          Kommentar af Ellen — 9. november 2016 @ 21:42 | Svar

  5. Hold da op – sikke et vejr-skifte og dokumenteret endda🙂 Flotte fotos, Ellen.

    Kommentar af LS ☆ — 9. november 2016 @ 18:53 | Svar

    • Tak … ja det var et skifte, man ikke kunne tage fejl af🙂

      Kommentar af Ellen — 9. november 2016 @ 18:58 | Svar

  6. Verden er vist lidt sær. Jeg har også en portion kvæder – må hellere se om jeg kan lave et eller andet når det nu har været frostvejr.

    Kommentar af Jørgen — 9. november 2016 @ 21:48 | Svar

    • Sommetider er verden altså en smule sær!
      Kvæder er bare gode – det allerbedste er kvædegele, men denne opskrift med citrus var altså heller ikke helt tosset … god fornøjelse med dine kvæder.

      Kommentar af Ellen — 9. november 2016 @ 21:58 | Svar

  7. Jeg har også tænkt på, om menneskelig dumhed/historieløshed kører i ca. 100 års cykler.

    Ved du, om det er alle kvæder, der kan spises? Jeg har nogen i haven, men de ser godt nok ikke appetitligt ud! Jeg har aldrig tænkt på at høste dem. Er det ikke også dem, man kan lave “Turkish Delight” af? Det kan jeg forøvrigt ikke fordrage, så det …😉

    Kommentar af Henny Stewart — 9. november 2016 @ 23:37 | Svar

    • “Om hundred’ år er alting glemt” er måske en større sandhed, end vi går rundt og tror🙂
      Uden at ville lægge hovedet på blokken, vil jeg da tro, at de alle kan spises – efter tilberedning, forstås. Rå er der ingen kvæder, der kan spises. Kvædebrød, som nok er tilsvarende dit “Turkish Delight”, bryder jeg mig heller ikke om, men kvædegele og nu denne nyfundne med citrus er altså ret lækkert.

      Kommentar af Ellen — 10. november 2016 @ 09:16 | Svar

  8. Vi har bygget en snemand med ører i går. I går var det 27 år siden Berlinmuren faldt. I dag er det bare torsdag. I morgen er det fredag,manden og ungerne skal i svømmehallen og vi skal have en af prinsessepigens veninder til overnatning. Lørdag skal vi ud og spise, da mindstemanden har læst 10.000 sider højt for os. Skolen giver ham en rygsæk:) Vi giver en middag på Papa’s:o) Jeg ved ikke, hvad kvæde er:o)

    Kommentar af Mette — 10. november 2016 @ 07:14 | Svar

    • Du mener, at verden går videre, Trump eller ej? Det vil jeg sandelig håbe …
      Godt gået af sønnen, god fornøjelse med jeres gøremål – og kvæder kan du google🙂

      Kommentar af Ellen — 10. november 2016 @ 09:17 | Svar

      • 🙂 Ser heldigvis ud til den gør🙂 Og tak. Nu har jeg Googlet kvæder🙂 ha’ en dejlig torsdag. Her skinner solen og snemanden bliver langsomt mindre.

        Kommentar af Mette — 10. november 2016 @ 10:54 | Svar

        • Det må også meget gerne helt forsvinde – vi har lige en båd, vi ikke har fået taget op endnu …

          Kommentar af Ellen — 10. november 2016 @ 10:57 | Svar

  9. Haha, som om du overhovedet har spor lyst til at blande dig i i mændendes arbejde? Jeg ved godt, hvad kvæder er, men jeg er ikke sikker på, at jeg nogen sinde har smagt noget kvæde-noget. Smukt æblebillede🙂 Og så ikke et ord om Trump …

    Kommentar af Fruen i Midten — 10. november 2016 @ 09:59 | Svar

    • Afsløret … pokkers også🙂
      Kvæder har en meget intens og aldeles vidunderlig duft – en skål med kvæder kan dufte et helt rum op, så at sige, og til visse sylteting er jeg meget begejstret for kvæder.
      Tak og nej!

      Kommentar af Ellen — 10. november 2016 @ 10:39 | Svar

  10. Hvis jeg nu havde læst denne post først, så havde jeg jo set, at I også blev ramt af sneen.
    Så må man glæde sig over vintervejrets bivirkninger: Indendørs hygge, med stearinlys, ild i brændeovnen og masser af tid til strik, simremad, bagning og syltning, alt sammen noget der også kan glæde de friske brændeflyttere. Dejligt at høre, at opskrifterne kunne bruges🙂

    Kommentar af fiberfryd — 10. november 2016 @ 16:43 | Svar

    • Ja, men vi fik ikke ret meget, og det er næsten væk igen.
      De bivirkninger,du nævner her, hører bestemt til de gode af slagsen🙂
      Jeg fik ikke granatsiruppen med, så det må blive når jeg er hjemme igen … prøves skal den! Kan anbefale den med citrus🙂

      Kommentar af Ellen — 10. november 2016 @ 17:01 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Blog på WordPress.com.