Hos Mommer

2. november 2016

Det lufttomme rum – og vice versa

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:36
Tags: , ,

Sous vide

Jeg har nævnt den før, min sous vide. Som den hedder … jeg er dum til fransk, men Google Translate siger, det betyder vakuum. Hvis det passer, så er det egentlig et fjollet navn til maskinen, som jo i virkeligheden bare er en beholder med vand, plus en motor, der styrer temperaturen i vandet samt cirkulerer det. Den burde med andre ord hedde bain chaud. Det er det, man kommer i den, der er vakuumpakket. Man kalder ikke en ovn for dej eller noget andet, man bager; den hedder en ovn, så hvem der har fundet på, at en sous vide skal hedde en sous vide, ville jeg gerne vide. Tøhø …
Ikke desto mindre er det en af de virkelig gode investeringer, jeg har gjort i køkkenudstyr – holddaop, hvor har jeg efterhånden lavet mange stege i den. Nok mest kalveculotter, som er blevet vores yndlingsspise – og så passer sådan en lige til fire personer. Fem, hvis man serverer en forret. På billedet ses culotten i posen, kun iklædt krydderurter, hvidløg, lidt salt og peber.
Vi bliver fem i aften, så der er forret på menuen. Søren kommer, samt brødrenes nevø sammen med en skotsk NGO-kvinde, som vi ikke kender, men som han siger er en sød dame. De skal sove her, for ingen af dem har råd til overnatningen på Frederiksminde, hvor de er til en eller anden konference.
Jeg ved ikke ikke, om nevøen var bevidst morsom, da han skrev til mig, at “bølgerne går højt i den maritime verden lige nu”, men jeg fik mig da et stille smil over bemærkningen.

P1040988

Fra det lufttomme rum til det sommetider særdeles luftfyldte – her til morgen var der dog dejlig stille, og mens vi nød det bløde lys, kunne vi høre og se gåsetrækkene lette ude fra fjorden. Nogle morgener drager de afsted i store flokke; andre morgener ankommer de i lige så store flokke – de kommer fra vest og de letter i vestlig retning.

P1040987

Vi er aldrig i tvivl om, at der er en gåseflok på vej. Fordi vi altid sover for åbent vindue, kan vi en af os høre dem før vi kan se dem, og så kan vi en af os komme ud af sengen i en ruf for at kigge op i himlen. Den anden af os er som regel allerede oppe, men har intet hørt.
Jeg er endnu ikke blevet træt af at se på de store og larmende gåseflokke. Bliver det sikkert heller aldrig.

20 kommentarer »

  1. Nej, det er flot når de trækker hen over himlen i flok. Gæs, ikke svaner 😉

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 2. november 2016 @ 16:50 | Svar

    • Ja, flot er det – og svaner flyver vist ikke i så store flokke🙂

      Kommentar af Ellen — 2. november 2016 @ 17:00 | Svar

  2. De er skøre, de franskmænd🙂

    Kommentar af Rasmine — 2. november 2016 @ 17:21 | Svar

    • Hehe, ja, de er🙂

      Kommentar af Ellen — 2. november 2016 @ 18:18 | Svar

  3. Jeg skal vist ha’ tjekket det der sous vide-noget …

    Kommentar af Eric — 2. november 2016 @ 17:52 | Svar

    • Med den glæde, du har ved god mad, tør jeg godt vædde et eller andet voldsomt på, at du vil elske det ekstremt møre og lækre kød, man får ud af sådan et monstrum.
      Man tror simpelthen ikke på det, før man har smagt det.

      Kommentar af Ellen — 2. november 2016 @ 18:20 | Svar

  4. Jeg synes jeg kan læse mig til, at sådanne apparater hedder sous vide madkogere og de koger vel så vakuumpakket mad.
    Det er sandelig et fint novemberbillede.

    Kommentar af Jørgen — 2. november 2016 @ 19:53 | Svar

    • Pudsigt … men i givet fald er navnet mere okay; jeg er bare ikke stødt på ‘madkoger’-delen🙂
      Tak … november kan være så fin.

      Kommentar af Ellen — 2. november 2016 @ 20:18 | Svar

  5. Det der “sous vide” er åbenbart det nye sort. Her i huset excelleres der, til min fortrydelse i nærmest det modsatte, nemlig trykkogning. Efter min bedste overbevisning sker der det, at man putter en ganske udmærket steg i trykkogeren sammen med vand og diverse urter, og en time senere er det hele forsvundet, og man har sådan en gang gråbrun snask tilovers.😦

    Nå, men tilbage til “sous vide”. Ser jeg rigtigt? Har du lagt krydderurterne ovenpå plasticposen?

    Kommentar af Henny Stewart — 2. november 2016 @ 19:56 | Svar

    • Yrk – det lyder temmelig ulækkert – kan så absolut anbefale min version. I mine øjne behøver madlavning ikke at gå stærkt – man skal jo ikke stå og kigge på apparaturet i de mange timer. Fidusen er jo netop, at kødet skal tilberedes ved lav temperatur for ikke at smadre kødets struktur totalt.
      Nej, du ser ikke rigtigt – det jeg tror, du tror er plasticposen, er den hvide hinde oven på culotten. Stegen ligger inde i posen med krydderier oven på🙂

      Kommentar af Ellen — 2. november 2016 @ 20:22 | Svar

  6. Brrrr, nu har vi haft endnu en dahlia-dræber-nat. Men tænker, der stadigvæk er liv i dine fine blomster? Her hører vi også ind i mellem både snakkende gåsetræk og sus fra svaner – og Kamelen fatter ikke en bjælde, men suser forvirret rundt. Hvor dejligt for jeres omgivelser, at du gerne optræder som gæstgiver🙂 Hvad NGO’er nevøen og den skotske dame udi?

    Kommentar af Fruen i Midten — 3. november 2016 @ 08:55 | Svar

    • Vores dahliaer er døde. Stendøde. Alt var hvidt i morges af rimfrost, så nu er knoldene taget op.
      Den skønne skotske kvinde skal bare se en sag, så går hun ind for den med liv og sjæl, men hun har (også) etableret nogle virksomheder forskellige steder i Afrika, som gør, at kvinderne dernede kan klare sig selv. Nevø arbejder på at få solgt sin ide til de store rederier – den (nu patenterede) ide handler, med særdeles få ord, om at gøre skibstrafikken langt mere miljøvenlig. Som i virkelig meget mere.

      Kommentar af Ellen — 3. november 2016 @ 12:22 | Svar

      • Øv for døde dahliaer😦 Spændende med meget mere miljøvenlig skibstrafik. Det kunne da være SÅ godt.

        Kommentar af Fruen i Midten — 3. november 2016 @ 12:28 | Svar

        • Det var virkelig spændende. Han viste os hele sit lysbilledshow, som han tager rundt med, men de store rederier er tunge at danse med … og hvorfor er jeg ikke overrasket over det? Jeg håber SÅ meget for ham, at kan kommer igennem med konceptet.

          Kommentar af Ellen — 3. november 2016 @ 12:35 | Svar

  7. Man er ikke i tvivl når gåsetrækkene kommer forbi, der er god lyd i sådan en flot flok.🙂

    Kommentar af Inge — 3. november 2016 @ 10:45 | Svar

    • Ja, der er sandelig god lyd🙂

      Kommentar af Ellen — 3. november 2016 @ 12:22 | Svar

  8. Hist hvor vejen slår en bugt …
    bliver der lavet dejlig mad og set på fine fugle.

    Kommentar af conny — 3. november 2016 @ 12:20 | Svar

    • Det gør der nemlig🙂

      Kommentar af Ellen — 3. november 2016 @ 12:22 | Svar

  9. Vil du røbe, hvor meget du har betalt for hele dit udstyr? Jeg har læst, at pris nøje følger kvalitet, og at man hurtigt kan købe dyre, specielle plastikposer/lange rør, som man selv kan skære af i den ønskede længde, for samme beløb, hele udstyret har kostet. Det kunne jeg godt tænke mig at (sous) vii’!

    Normalt hælder jeg til, at kunsten er at klare mig med så lidt udstyr som muligt, når bare jeg får et godt resultat ud af det.

    Kommentar af Elsebeth — 3. november 2016 @ 16:41 | Svar

    • Jag gav 2900 kroner for maskine plus vakuumpakker (inkl. to ruller med poser). Det var gennem Coop, og det var et tilbud, hvor man sparede ret mange penge (men jeg kan ikke huske hvor mange … men mindst 1000 kroner). Udstyret hedder OBH Nordica Sous Vide & vakuumpakker – Gourmet Cooker & Fresh’n’Easy – Vakuumpakker og Sous vide tilbereder med 9-liters beholder.
      Det kan bedst betale sig at købe poserne i rør og så tilpasse størrelsen efter kødet. Poserne har jeg købt over internettet, og jeg synes ikke, de var særlig dyre.
      Opdatering: Jeg har lige set, at min sous vide cooker koster 3600 kroner – dertil kommer så vakuumpakkeren til omkring 500, så det var et godt tilbud🙂

      Kommentar af Ellen — 3. november 2016 @ 16:56 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.