Hos Mommer

1. november 2016

Lidt (brugs)brok og megen (natur)glæde

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:37
Tags: , , ,

Skal jeg nu tage den grå pose sukker, eller skal jeg tage den grå pose sukker? Disse to skilte stod lige ved siden af hinanden i Brugsen i dag, og omhandlede det samme mærke sukker. Jeg skulle ikke have noget i dag og regner med, at de har fået styr på priserne, til jeg mangler det igen.

P1040975P1040976

P1040696Jeg har lige fået mig en PLATENÆNK. Købt i Coops netbutik.
Hvis I ikke helt kan gennemskue det, så er det en plantebænk, jeg har erhvervet mig. Den er godt nok fremstillet i Vietnam, men jeg kan ikke forestille mig, at den også er pakket ind der … det kan næppe betale sig at fragte dem den lange vej, enkeltvis indpakkede i papemballage, men jeg ved jo ikke, hvordan proceduren er. Jeg kan vist bare konkludere, at korrekturlæsning er ikke-eksisterende, uanset om man er i Vietnam eller i Danmark.

P1040983P1040984

Nå. Det skal jo ikke være brok det hele, så jeg iler med at fortælle, at jeg glæder mig meget over, at alle mine dahliaer står så fint endnu, og at jeg derfor her den 1. november kan have friske blomster på bordet i mine fine små vaser. Når den lave sol står ind og lyser dem op, bliver jeg helt varm indeni.
Lad frosten vente. Lad frosten vente. Lad frosten vente.
Hvis man gentager et mantra længe nok, så virker det. Ikke også?
Jeg vil gerne have frost, men ikke før til jul. Tak.

Gulbæltet slørhat?

Selv svampene er i Halloween-humør – i hvert fald, hvad farven angår. Ikke langt fra os står denne lille klynge, som jeg er forholdsvis sikker på er gulbæltet slørhat, men min usikkerhed betyder ikke alverden, for ét er jeg sikker på: Man spiser ikke slørhatte, så om det er cinnoberbæltet eller gulbæltet slørhat, er lidt ligegyldigt for mig. Kønne er de, som de står der og lyser op.
Vejret var gråt og kedeligt hele formiddagen, men eftermiddagens tur til brugsen foregik i strålende solskin, så alle skovene og træerne på min vej tog sig ud på smukkest mulige måde – jeg sad bare og smilede hele vejen både ud og hjem.
Glæder for øjnene og sjælen kan man altid finde i naturen – og for mit vedkommende også i haven.

16 kommentarer »

  1. Hvor er det dejligt at kunne hente farvestrålende blomster i haven nu, da vi er begyndt på november.
    Ja, man undrer og korser sig over manglende korrektur.
    Du ved sikkert, at vi sagtens kan læse en tekst, selv om bogstaverne er kastet rundt. Bare første og sidste bogstav er korrekt.
    ” Det er ikke egnang negot porelbm, hivs vi bytt9r h3lvd9l94 af b0g8t3v9r49 ud m9d t3i”
    “Din hjerne er genial. Slev om vi bttyer om på bgotasvrene osv. ”
    Teksten er fra bagsiden af den lille bog Hjernen af hjerneforsker Leif Østergård og en del af de mange bøger fra Aarhus Uni under navnet Tænkepauser.
    Det er superspændende, hvad hjerner kan.😉

    Kommentar af betty — 1. november 2016 @ 18:20 | Svar

    • Ja, det ved jeg godt, og jeg har slet flere af de tekster. Man kan nok læse dem, men ‘sagtens’ vil jeg tage med et gran salt: Det er rigtigt nok, at man uden problemer kan genkende alle ordene i disse korte tekster, men hvis man får en lidt længere og så tjekker sin læsehastighed, er den ganske betragteligt nedsat … jeg ville blive tosset, hvis jeg skulle læse en bog, der var skrevet på en af disse måder.
      Men jeg giver dig helt ret i, at vores hjerner er forunderlige🙂

      Kommentar af Ellen — 1. november 2016 @ 19:29 | Svar

  2. Vi håber fristen venter til jul… Men nu så jeg lige i vejrudsigten, at der kommer snebyger i morgen. Snebyger?!

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 1. november 2016 @ 19:19 | Svar

    • Jeg så det også, men det var kun måske slud eller sne i meget små mængder på udvalgte steder, så jeg tager det helt roligt – og temperaturerne var 5-7°🙂

      Kommentar af Ellen — 1. november 2016 @ 19:30 | Svar

  3. Hvis det var mig, der skulle købe sukker, ville jeg nok tage den til 7,95. Rigere er jeg trods alt ikke.

    Jeg er enig i, at vi godt kan vente lidt med det dersens frost. Og endnu mere med sne. Men det lader til, at nogle af os skal belemres med noget af det kolde, hvide skidt allerede i morgen.😦

    Nå, nu er vejrudsigten jo langt fra altid fejlfri.

    Kommentar af Henny Stewart — 1. november 2016 @ 19:49 | Svar

    • Det var vist meget lidt sne eller slud, der var udsigt til i morgen, så jeg er stadig optimist.
      Det går jo nok med de 8,95 – man bruger trods alt ikke så meget sukker … jeg må se, hvad de beslutter sig til.

      Kommentar af Ellen — 1. november 2016 @ 20:46 | Svar

  4. Brugsbrok er jo et glimrende ord. Hvad skulle vi gøre uden?
    Jeg synes også man kan se nogle gode motiver i stuen når solen skinner ind, og dine er nydelige. Lad os håbe det blot er en trussel at der kommer frost om et døgn eller hvornår det var.
    Flotte svampe.

    Kommentar af Jørgen — 1. november 2016 @ 20:18 | Svar

    • Næhh, men de er godt nok ikke så slemme, som de har været.
      Ja … man skal bare huske at pudse vinduer😉
      Jeg tror på, det bliver ved truslen!

      Kommentar af Ellen — 1. november 2016 @ 20:47 | Svar

  5. Jeg skal bruge nattefrost til at holde fritfluelarver og græsfluelarver i ave i hveden, som er sået efter græsfrø.
    -Ellers er jeg med på den frostfrie stil.

    Det ville jeg have skrevet et indlæg om, hvis ikke Smartlog havde været nede. Jeg håber, at det er midlertidigt.

    Kommentar af Farmer — 2. november 2016 @ 04:44 | Svar

    • Du har da dine problemer med den irriterende Smartlog!
      Du kan nok desværre ikke vente med frosten til jul, vil jeg tro … og fritfluen måtte jeg lige google🙂

      Kommentar af Ellen — 2. november 2016 @ 10:31 | Svar

  6. Du var heldig, at nattekulden i begyndelsen af oktober aldrig blev rigtig slem. Vi oplevede rim på græsset og tagene, mens I var i USA, og jeg tænkte på dine dahliaer. Men der er jo heldigvis langt fra det midtjyske polarklima til jeres milde kystnære temperaturer🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 2. november 2016 @ 08:39 | Svar

    • Vi talte om det derovre, når John sad og så sine danske tv-aviser, men vi satsede også på, at Præstøfjorden nok skulle holde frosten væk – hvad den da også har klaret helt fint indtil nu, så vi er ret glade for, at vi ikke har jeres fastlandsklima😉

      Kommentar af Ellen — 2. november 2016 @ 10:33 | Svar

  7. Skønne blomster, og ja, der er altid noget i naturen, man kan få tiden til at gå med at studere og fotografere og glæde sig over🙂

    Kommentar af Lene — 2. november 2016 @ 17:46 | Svar

    • Ja, der er, og det er bare så dejligt🙂

      Kommentar af Ellen — 2. november 2016 @ 18:23 | Svar

  8. Ah, dejlige dahlia! Smukke, smukke farver. Her til morgen (torsdag) stod biltermometeret på 1 plusgrad, så jeg håber meget for dine dahlia, at temperaturen ikke var lavere i nat.
    Jeg kunne overhovedet ikke gennemskue, hvad det var, du havde købt. Et øjeblik troede jeg, det var noget kød med krydsben – der er jo så meget, jeg ikke ved om forskellige kødudskæringer …

    Kommentar af conny — 3. november 2016 @ 12:17 | Svar

    • Tak for håb, men dahlialøbet er desværre kørt nu – knoldene er taget op og lagt til vinteropbevaring.
      Hehe, det var også en voldsom trykfejl – nu vidste jeg jo hvad jeg havde købt, så for mig var den nem nok at gennemskue🙂

      Kommentar af Ellen — 3. november 2016 @ 12:25 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.