Hos Mommer

20. oktober 2016

Der må gerne grines

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 14:28
Tags: ,

Jeg havde, indtil for ganske få år siden, selv kun en hånlatter til overs for dem, der faldt for alt det Halloween-pjat. Det er jo ikke dansk, det er alt for kommercielt, osv, osv.
Men den (eneste?) bemærkning, Jens Otto Krag til evig tid vil blive husket for: “Man har et standpunkt, til man tager et nyt”, gælder også for mig.
Jeg er stadig ikke hoppet på Valentine-vognen (og ikke et ord om, at det skyldes min alder!), men er, af flere årsager, blevet temmelig glad for at pynte til Halloween – en af årsagerne er, at jeg holder meget af efterårets varme, orange farver, hvilket vel ingen kan være i tvivl om, hvis man har fulgt min blog under vores New England-tur.
Faktisk kan jeg langt bedre lide denne varme farve end påskens gule farve. Jeg pynter meget sjældent op til påske … har ikke rigtig lyst, og er ret sikker på, at årsagen er, at gul er den farve, jeg mindst af alle byder mig om. Underligt, egentlig … der er jo ikke særlig langt til de orange og røde, som jeg holder så meget af.

P1040692

En anden årsag er, at jeg har børnebørn. I 2014 var de her – ganske som de plejer – i deres efterårsferie, og Charlotte sagde, at de ville elske at få lov til at skære græskarhoveder ud.
Den slags lader en ægte mormor sig naturligvis ikke sige to gange – det er bare rend mig i principperne, hvorfor vi pilede ud og valgte nogle flotte græskar.
Sidste år pyntede jeg helt frivilligt op og i år er jeg vist nærmest gået helt Halloween-amok – måske en kende inspireret af de mange og mangeartede opstillinger, vi oplevede i New England. Jeg undlader dog alt det med hekse, spøgelser, edderkopper og spindelvæv og ønsker kun at beskæftige mig med den hyggelige del af halloweenhalløjet.

P1040695

Der må gerne grines. Jeg bliver ikke ked af det … er fuldstændig immun … alt vil prelle af på mig, for om to timer går turen til lufthavnen. Når mine englændere kommer, er det meste andet forholdsvis ligegyldigt.

32 kommentarer »

  1. Jeg smiler bare stort til dig 😄😄 Jeg blev betaget af Kew Gardens græskar-orgie, da vi var på tur i 2013. Der er vel ikke noget forgjort i at lade sig inspirere til smukke dekorationer. Det ser så hyggeligt ud med de gyldne farver og levende lys rundt i folks indkørsler.
    Resten af Halloweenhalløjet kan de beholde over there.
    Og så er de bedste dage forude… hygge, hygge og hygge! Ønsker jer alle den skønneste efterårsferie!

    Kommentar af Anne Holtegård — 20. oktober 2016 @ 14:44 | Svar

    • Jamen du får da et stort smil retur😀
      Ja, det ser nemlig særdeles hyggeligt ud med alle de orange græskar alle mulige vegne.
      Tak! Vi glæder os alle seks til ferien🙂

      Kommentar af Ellen — 20. oktober 2016 @ 15:43 | Svar

  2. Det ser smukt ud og når så børnebørnene får skåret græskarhoveder ud, så er det fuldendt🙂

    Kommentar af Lene — 20. oktober 2016 @ 15:29 | Svar

    • Det er det da🙂

      Kommentar af Ellen — 20. oktober 2016 @ 15:43 | Svar

  3. Jamen, den orange farve er jo vidunderlig, og lyser op i denne mørke tid. Sådan en opstilling som du har på bordet er jo også med til at ønske folk velkommen🙂
    Ingen pynt her – jeg tager i Tivoli et par gange i den kommende tid og nyder deres kreativitet.
    Ønsker jer alle sammen en skøn efterårsferie.

    Kommentar af Kisser — 20. oktober 2016 @ 15:36 | Svar

    • Det er i hvert fald noget, man lægger mærke til – selv postbuddet kommenterede det i dag🙂
      Vi har også overvejet Tivoli … 20.000 græskar! Plus alt det andet … men ved ikke endnu, om vi gider køre helt derind, eller vi nøjes med Troldefestival i Næstved eller græskarfesten på Gisselfeld. Det kommer nok lidt an på vejret.
      Tak🙂

      Kommentar af Ellen — 20. oktober 2016 @ 15:46 | Svar

  4. Jeg har det lissom sig: Man har helt klart et standpunkt til man tager et nyt, og nu har jeg også overgivet mig. Det behøver man slet ikke grine af 😝.
    Et godt tip: Jeg pynter faktisk mest op med grønne græskar, jeg er nemlig heller ikke så meget for den gule farve!

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 20. oktober 2016 @ 15:45 | Svar

    • Vi nøjes så med at smile ad os selv, ikke?🙂
      Jeg kan nu vældig godt lide de skrigorange græskar – de grønne ville ‘drukne’ nede hos os, tror jeg, men det er da godt, at der er noget for enhver smag🙂

      Kommentar af Ellen — 20. oktober 2016 @ 15:48 | Svar

  5. Jeg troede da, det var mændene, der skulle hoppe på Valentine-dillen og ikke kvinderne …

    Kommentar af Elsebeth — 20. oktober 2016 @ 15:50 | Svar

    • Det er vist begge parter … han skal komme med romantiske gaver/chokolade/blomster, og hun skal servere en romantisk middag🙂

      Kommentar af Ellen — 20. oktober 2016 @ 15:54 | Svar

  6. Hvor er det dejligt, at man stadig kan være nysgerrige og blive optaget af nye ting og ændre standpunkt i ny og næ – man vil jo nødig beskyldes for at være helt forbenet🙂

    Kommentar af Randi — 20. oktober 2016 @ 16:50 | Svar

    • Ha – det har du da så ret i😀

      Kommentar af Ellen — 20. oktober 2016 @ 17:35 | Svar

  7. Ja, hvor er efterårsfarverne vidunderlige. Jeg kan godt forstå, du har taget halloweenhalløjet til dig. Især nu, da børnebørnene er på vej. Nu ser vi snart nogle flotte græskarhoveder hos dig. God fornøjelse med det hele😉

    Kommentar af betty — 20. oktober 2016 @ 19:40 | Svar

    • De er skønne, og børnebørn kan få os til at flytte os længere, end vi havde troet muligt, ikke?
      Tak – vi glæder os til det hele🙂

      Kommentar af Ellen — 20. oktober 2016 @ 20:48 | Svar

  8. Jeg er bestemt ikke til Halloween, men jeg ER til gengæld til hygge og smukke farver, og derfor forstår jeg dig udmærket. Jeg pynter så OGSÅ op til påske – ikke for at fejre højtiden specielt, for jeg er alt andet end religiøs, men mere fordi jeg synes, at det er festligt og nuttet og dejligt forårsagtigt. Det er bare med at gribe de gode ting i tilværelsen…🙂

    Kommentar af miafolkmann — 20. oktober 2016 @ 20:05 | Svar

    • At pynte op til jul, påske og Halloween har heller ikke spor med religiøsitet at gøre for mit vedkommende, men hyggen – ja, så absolut! Jeg elsker at pynte op til jul!
      Og nu også til Halloween, men det er lidt det samme: Hygge og varme farver🙂

      Kommentar af Ellen — 20. oktober 2016 @ 20:51 | Svar

  9. Nu har du næsten fået mig overtalt til at forsøge mig med et græskar eller to. Egentlig bevægede jeg mig et lille stykke i den retning allerede sidste år, fordi jeg så nogle billeder på Nettet af nogle græskar, der ikke var skåret ud som mere eller mindre hæslige ansigter – som de jo skal være for at opfylde formålet – men med smukke mønstre.

    Hallowe’en: ALDRIG I LIVET!

    Men derfor kan man vel godt fejre efteråret med en mere civiliseret afledning af det amerikanske halløj og tænde nogle anderledes græskarlygter Allehelgensaften …

    Kommentar af Rasmine — 20. oktober 2016 @ 20:37 | Svar

    • Det er jo netop det, Rasmine! Halloween med alle deres spøgelser og lignende kan være lige meget, men de smukke græskar med deres smukke farver er da dejligt. Og ja: Man behøver ikke at skære grimme ansigter ud, men i stedet mønstre.
      Jeg tror dog, at navnet Allehelgensaften nok er på vej til at forsvinde i det danske sprog …

      Kommentar af Ellen — 20. oktober 2016 @ 20:55 | Svar

      • Mon dog det står så galt til med Allehelgensaften – Folkekirken fejrer jo Allehelgensdag.

        Jeg har desværre en mistanke om, at de færreste tænker over, at Halloween betyder nøjagtigt det samme som Allehelgensaften, så det er blevet et navn uden betydning.

        For resten har jeg lige set, at skikken med hovederne stammer fra England, hvor man brugte roer, men da englænderne udvandrede til Amerika, måtte de finde på noget andet, og så blev det altså græskarrene. Der kan man bare se🙂

        Kommentar af Rasmine — 20. oktober 2016 @ 21:35 | Svar

        • Ja, det gør den da vist egentlig …
          Da vi for nogle år siden var på Gl. Estrup herregårdsmuseum, havde de stillet roelygter hele vejen hen langs voldgravsbroen, og vi kunne se andetsteds på museet, at det var en gammel dansk skik at skære roelygter.
          Det måtte jeg lige finde ud af noget mere om og kom frem til følgende: http://www.historie-online.dk/special/halloween/jack.htm – det er da ret interessant🙂

          Kommentar af Ellen — 20. oktober 2016 @ 21:51 | Svar

  10. Orange er godt på denne årstid, så hold du bare græskarfest. Pumpkin pie skulle også være godt, har jeg hørt.

    Kommentar af Henny Stewart — 20. oktober 2016 @ 21:38 | Svar

    • Pumpkin pie har jeg ikke smagt, men græskarsuppe med chili smager rigtig godt🙂

      Kommentar af Ellen — 20. oktober 2016 @ 21:52 | Svar

  11. Man har et standpunkt til man tager et nyt:o) jeg har ingen problemer med udenlandske traditioner indtager landet. Jeg kan til gengæld godt morer mig over folk der hidser helt op over det (primært gemt bag deres skærme på de sociale medier:) Ser så fint ud og dejligt familien snart kommer på ferie. Vores er jo næsten forbi:) Men i næste uge ankommer onkel, tante og babykusinen. For så har de ferie:) Ærgerligt skolen så er startet igen men så er der jo tid til bare mig og baby India indtil ungerne kommer hjem og overtager hende;)

    Kommentar af Mette — 21. oktober 2016 @ 09:51 | Svar

    • Det griner jeg også lidt af – man kan jo bare selv lade være, og så er den ikke så meget længere🙂
      Det er både godt og skidt, at vores og deres ferie ikke falder sammen – i år er der da i det mindste et weekendoverlap, det plejer der ikke at være.
      I må også med den engelske familie!

      Kommentar af Ellen — 21. oktober 2016 @ 14:57 | Svar

  12. Griner! Hvad vi dog gør for børnenes skyld! Hahahahaha. Ja og så sker det jo, at vi kommer til at synes det er hyggeligt. Et enkelt græskar (til udskæring) er også flyttet ind her. Og de små fine nogle kan muligvis også komme til det – hvis ikke jeg passer godt på 😉

    Kommentar af LS ☆ — 21. oktober 2016 @ 09:53 | Svar

    • Vi gør meget! De skulle bare vide hvor meget🙂
      De er da så nuser, de små græskar – og så sammen med orange blomster … bare vent, så er du helt med på vognen lige pludselig🙂

      Kommentar af Ellen — 21. oktober 2016 @ 14:58 | Svar

  13. Det ser bare så godt ud, jeg kan godt se, at din tur i New England har givet inspiration. Jeg blev selv meget inspireret derovre i 93, men da var det no go herhjemme.
    Og nu skal du bare nyde din kære engelske familie. Kh Marianne

    Kommentar af marianne bentzen — 21. oktober 2016 @ 10:23 | Svar

    • Så er det da godt, at du har fået frit slag nu til at efterårspynte alt det, du lyster.
      Jeg nyder – vi nyder alle🙂

      Kommentar af Ellen — 21. oktober 2016 @ 15:00 | Svar

  14. Som barn tilbragte jeg mine efterårsferier med sognepræstens børn fra Allerslev. De lærte mig at lave roelygter, der (også) skulle bruges i forbindelse med allehelgensdag, så roelygter var/er kendt på din egn. Det var før, man kendte til fyrfadslys, så lysestumper blev gemt hen over vinteren med henblik på at kunne lyse i roelygter. Til indendørs brug brugte vi en nefa-cykellygte (den type, hvor man tændte/slukkede ved at skrue hætten med pæren mod/fra batteriet). Disse roelygter, der stod ude, kunne med lidt god vilje holde sig til d. 21. november. D. 21. husker jeg, fordi vi da mødtes igen til en fødselsdag og ved den anledning lavede dekorationer af mos, gran, kogler og andet til grave og døre mm.
    Mvh. og nyd familiebesøget

    Kommentar af Kristine — 21. oktober 2016 @ 11:41 | Svar

    • Jeg vil gætte på, at roelygter har været kendt og brugt over hele landet. Min mor snakkede om dem, og hun var fra Lolland (men hvis man ikke skulle have dem der, hvor så? …), og vi har som sagt set dem på Gl. Estrup.
      Jeg husker godt nefalygterne – hvor var de dog elendige i forbindelse med cykler, men sikkert udmærkede til roelygter🙂
      Tak, vi nyder alle!

      Kommentar af Ellen — 21. oktober 2016 @ 15:05 | Svar

  15. Jeg undlader at grine og hygger mig i stedet over din meget flotte opstilling (ud mod vejen) med de skønne efterårsfarver.

    Kommentar af conny — 28. oktober 2016 @ 08:30 | Svar

    • Hehe, tak, Conny🙂

      Kommentar af Ellen — 28. oktober 2016 @ 09:35 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Blog på WordPress.com.