Hos Mommer

17. oktober 2016

Inaktivitet i tredje potens

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:36
Tags: , ,

Når nu man er to efterlønnere og en pensionist samlet i en hytte i Sverige, har man så ikke lov til at holde søndag på en mandag, bare fordi man kan?
Det er i hvert fald det vi gør, men det er nu ikke udelukkende fordi vi kan, det er også fordi vejret absolut ikke indbyder til nogen som helst form for udendørs aktiviteter. Det er gråsort, det er fugtigt og det er trist. Det er muligt, at visse entusiaster ville være gået en lang tur, men vi gider simpelthen ikke. Jeg har svunget mig op til at få hentet noget brænde, og John og Søren er nede i kælderen for at konvertere en kasseret lamelbund til optændingsbrænde.

P1040687

Mændene ordner billeder, når de ikke hugger pindebrænde, så de hygger også.
Det triste vejr har givet mig en ret god undskyldning for at komme videre med Johns sweater, som jeg begyndte på inden ferien … det er altså superhyggeligt med sådan en indehyggestrikkedag, men hvorfor pokker begyndte jeg med bullen, når jeg ved, at jeg kommer til at hade at strikke ærmerne? Okay, jeg ved faktisk godt hvorfor, men jeg er, for at slippe for at lide af SSS, nødt til at strikke dem begge på én gang, med klippe-op-masker imellem, eftersom jeg er nødt til at strikke dem på rundpind pga. mønstret. Det har jeg gjort før; det er ikke så farligt, som det lyder, og det er skønt at slippe for at strikke to ens ærmer. Efter hinanden, forstås …
Yderligere fordele: Man er sikker på, at de bliver 100 % ens, fordi der bliver taget ud præcis samme steder og at de bliver nøjagtig lige lange.

I ovnen står der en lammebov, som er omgivet af 80 graders varme, lidt rødvin, vand, gulerødder, tomater, løg, hvidløg, timian, salvie, krusemynte, salt og peber.
Alt dette går tilsammen op i en højere enhed og udsender en herlig duft, som bevirker, at vi alle tre glæder os til aftensmaden.
Livet er godt. Også selv om det er efterår. Både ude i naturen og for vores eget vedkommende …

P1040680

28 kommentarer »

  1. Det lyder voldsomt hyggeligt med en lille efterårsferie i dejlige Sverige. Jeg er imponeret over dit strikketøj især med hensyn til ærmerne! Kh Marianne

    Kommentar af marianne bentzen — 17. oktober 2016 @ 16:51 | Svar

    • Det skal du såmænd ikke være, Marianne – jeg vil meget hellere bruge dobbelt så lang tid på noget, der føles som ét ærme, end jeg vil strikke to ens efter hinanden🙂

      Kommentar af Ellen — 17. oktober 2016 @ 17:07 | Svar

  2. SSS?
    Ny forkortelse, den kan jeg ikke lige gennemskue.
    Sweateren kan jeg godt gennemskue, den ser dejlig ud! Hvad garn bruger du til den?
    Jeg er i overvejelser omkring en irskmønstret trøje til min bedre halvdel. Har bare lige en større sækfuld andre projekter først…..

    Kommentar af Den Gamle Krage — 17. oktober 2016 @ 17:25 | Svar

    • Det blev opfundet til at betyde Second Sock Syndrome, men jeg bruger det også for Second Sleeve Syndrome😀
      Jeg bruger dobbelt garn af Garnudsalgs Tilly woolcot – det er nemlig ikke meningen, at sweateren skal blive alt for varm.
      Vi går aldrig ned på projekter, vel?

      Kommentar af Ellen — 17. oktober 2016 @ 18:09 | Svar

  3. Fantastisk aktiv inaktivitet i tredie potens😉
    Mega flot sweater. Mega flot!

    Kommentar af LS ☆ — 17. oktober 2016 @ 19:43 | Svar

    • Aktiv??? Men tak🙂

      Kommentar af Ellen — 17. oktober 2016 @ 19:50 | Svar

  4. Ellen, det lyder guddommeligt! Det hele! Søndag på en mandag, strikketøj og god mad i ovnen… Hvad siger du til en bytter? Jeg tilbyder tre poder, lidt vasketøj og noget budget på mit srbejde…
    #jegvilværeellenimitnæsteliv

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 17. oktober 2016 @ 20:29 | Svar

    • I øvrigt, den mindste skal stadig tørres bagi, men altså…

      Kommentar af www.skøreliv.dk — 17. oktober 2016 @ 20:33 | Svar

      • Hehe … jeg bytter gerne og overtager dine poder i et døgns tid eller to; at tørre små numser generer mig på ingen måde, men jeg vil ikke bytte permanent! Jeg har udtjent min værnepligt, hvad det med børn angår – mener jeg da selv – men på den anden side at opleve alle de skønne bemærkninger fra første parket må være særdeles underholdende🙂
        Det der med vasketøjet har vi vist haft i spil før, har vi ikke?😉
        Budgetterne takker jeg til gengæld nej til – det ville kun kunne gå helt og fuldstændigt galt.
        En trøst: Du behøver ikke at vente til dit næste liv … det kommer i dette liv, bare rolig🙂

        Kommentar af Ellen — 17. oktober 2016 @ 21:53 | Svar

  5. Min første tanke var, at I da virkelig har fortjent en hygge-indedag efter al jeres rejseaktivitet. I er dog ikke inaktive, forstår jeg. Det lyder som hyggelige ting, I er i gang med. Og dejlig mad I har i vente.

    Kommentar af betty — 17. oktober 2016 @ 20:32 | Svar

    • Vi har nok forskellige opfattelser af inaktivitet🙂 – men hyggeligt er det i høj grad, og maden var god!

      Kommentar af Ellen — 17. oktober 2016 @ 21:54 | Svar

  6. Lyder hyggeligt:) Vi hygger hjemme. I går i bio, idag skal ungerne klippes… Jo jo, vi forstår at slappe af :o) :o)

    Kommentar af Mette — 18. oktober 2016 @ 08:26 | Svar

    • Det lyder godt – det skal man også helst kunne🙂

      Kommentar af Ellen — 18. oktober 2016 @ 09:17 | Svar

  7. Mon ikke også jeres rejse-ristede hoveder har meget godt af at lave stort ingenting bare en enkelt dag eller to? Og hvis bare I hygger jer, er inaktivitet jo noget så – ja netop – hyggeligt🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 18. oktober 2016 @ 10:08 | Svar

    • Joh … det er nok slet ikke usundt at koble helt af for en stund🙂

      Kommentar af Ellen — 18. oktober 2016 @ 10:40 | Svar

  8. Flot trøje, du er vist god til at strikke flerfarvemønstre. Det er jeg IKKE, så det står yderst sjældent på mit program.
    Jeg kendte heller ikke SSS-betegnelsen, men syndromet kender jeg udmærket. Det optræder såmænd allerede, når jeg laver nogle af mine utallige pulsvarmere.

    Kommentar af Kirsten — 18. oktober 2016 @ 12:03 | Svar

    • Efterhånden går det fint med at få maskerne til at se ens ud og og ikke stramme tråden på bagsiden og alt det der, men det har også taget sin tid!
      SSS er en god betegnelse for det, alle vi strikkere vist lider af🙂

      Kommentar af Ellen — 18. oktober 2016 @ 12:20 | Svar

  9. Skønt efterår i Sverige med fine blade på græsset. Det er da lige til at hvile øjnene på.
    Jeg sidder og strikker et ærme nu – og har et til gode. Heldigvis er der en del snoninger på, men sådan et ærme er godt nok langt. Men jeg skal nu ikke nyde noget med at klippe i noget strik. Det ville være lige så slemt som at sætte mig til noget med tal, tror jeg.
    Uanset om det er søndag eller mandag, synes jeg, det er en menneskeret at slappe af😉

    Kommentar af conny — 18. oktober 2016 @ 12:21 | Svar

    • Det er en god øjen- og sjælehviler🙂
      Jeg prøvede første gang det med at klippe op for nogle år tilbage, og jeg forsikrer dig for, at det var med hjertet helt oppe i halsen! Men syr man på maskine to gange med 1 mm mellemrum på begge sider af klippe op-maskerne, så holder det fint, og nu er det nærmest blevet rutine for mig. Jeg nægter i hvert fald at strikke denne slags mønster med andet end retmasker. Halsen strikker jeg også lige over, syr, klipper af og samler masker op til halskant.

      Kommentar af Ellen — 18. oktober 2016 @ 12:56 | Svar

  10. Det er ikke inaktivitet – men fornuft – at holde sig inde, når elgjagten er skudt igang ude.
    Jeg lider ikke af SSS og foretrækker derfor at strikke det samme to gange og slippe for strikkemasker, syning/hækling og opklipning, samt sømmen i det færdige ærme. Det skyldes måske, at jeg som regel strikker udfra en ide og dermed uden opskrift, så første ærme tager lang tid, da der skal måles, regnes og noteres undervejs, mens det andet smutter af pindene en-to-tre-vupti. Hatten af for dig, der mestrer din symaskine i en sådan grad, at du kan sy et flerfarvet mønsterstrikket ærme sammen (uden at bryde mønstret, går jeg ud fra)!
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 18. oktober 2016 @ 20:18 | Svar

    • Jeg har af samme årsag altid en skrigende og nærmest selvlysende gul jakke på, hvis jeg færdes i skoven i jagtsæsonen … det er nemlig rigtig dumt at klæde sig i skovneutrale farver.
      Når du designer selv, er det nok en anden sag – så tror jeg godt, at jeg forstår hvorfor man ikke gider sidde med to ærmer ad gangen.
      Tak for hatten af, men foreløbig har jeg præsteret det på tre norske eller færøske sweaters, så mon ikke det også lykkes på denne at få mønstret til at passe? Husk på, at jeg er vant til patchworkarbejder, hvor halve millimetres unøjagtigheder kan ses🙂

      Kommentar af Ellen — 18. oktober 2016 @ 20:52 | Svar

  11. Aktivitet efter interesser er vist en god fordeling!
    Den trøje bliver flot. Jeg gider heller ikke ærmer. Men strikker hellere to på samme pind en sådan noget sy og sy sammen. Hver sit system! Det skal nok blive godt… Med din patchworktræning.
    Er der klassisk norsk eller med ærmekuppel?
    Smukt løvfald…

    Kommentar af Anne Holtegård — 18. oktober 2016 @ 21:43 | Svar

    • Den bedste fordeling🙂
      Jeg strikker også normalt to på samme pind, men når det nu skal være på rundpind, er jeg nødt til at strikke dem sammen og klippe dem op bagefter.
      Den er klassisk norsk.

      Kommentar af Ellen — 18. oktober 2016 @ 21:47 | Svar

  12. Hyggeligt – og velfortjent med en hviledag oven på al jeres aktivitet. Lam i ovn er perfekt efterårsmad, uhmmm. Jeg har samme sygdom som du, så jeg strikker også altid to ens (ærmer, bukseben, strømper …) på en gang😉 Til gengæld strikker jeg både strømper og rundstrikkede ærmer rundt alligevel, bare med magic loop (eller to ens rundpinde), Er der noget med, at du ikke bryder dig om den metode?

    Kommentar af fiberfryd — 19. oktober 2016 @ 10:02 | Svar

    • Altså rundt, men hver for sig, så jeg ikke skal klippe/montere yderligere🙂

      Kommentar af fiberfryd — 19. oktober 2016 @ 10:03 | Svar

      • Lam i ovn er bare SÅ godt – og alt bliver så dejligt mørt, når man steger det i så mange timer ved lav temperatur.
        Det er en værre sygdom, den … mon den smitter?😉
        Jeg var lidt længe om at se lyset med Magic Loop, men det er sket nu, og jeg bruger det til huer, ærmer og sokker.
        Kan du strikke to ærmer på rundpinde på én gang uden at strikke dem sammen og klippe op? Det kan jeg ikke se for mig … vi må lige mødes🙂

        Kommentar af Ellen — 19. oktober 2016 @ 10:07 | Svar

        • Ja da, det lærer du hurtigt! Og vi tager gerne (meget gerne) mod besøgende😉

          Kommentar af fiberfryd — 19. oktober 2016 @ 20:34 | Svar

          • Jeg tager dig på ordet! Skal dog lige have ‘overstået’ englænderne først, men det kunne være fedt, inden jeg skal begynde på ærmerne på Johns sweater🙂

            Kommentar af Ellen — 19. oktober 2016 @ 21:57 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.