Hos Mommer

16. oktober 2016

Sverige efterligner New Englands efterårsfarver. Lidt.

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:57
Tags: , , ,

De kan trods alt lidt med efterårsfarver her i Sverige. Selv uden solskin kan man godt fornemme de varmtgyldne farver på vores ahorntræer i haven, men vi mangler de knaldrøde, som vi sjældent ser hos os. Det er en anden art ahorn, men der er også 128 af dem … hvor vores med størst sandsynlighed er Acer pseudoplatanus, er det Acer saccharum, altså sugar maple (sukkerløn på dansk)der giver de verdensberømte farver i New England. Det giver heldigvis god mening, da det også er dem, man tapper saften af til sirup.

P1040682

Vores kan være med næsten hele vejen, men mangler dem omkring klokken 3 på det indsatte billede af et sugar maple-blads farvecyklus (jeg kan ikke lide navnet sukkerløn! Det lyder som noget man får for at arbejde på en sukkerfabrik). Der skulle være forskel på løn og på ahorn, men jeg har svært ved at skelne mellem dem. Det er også ligemeget – tror bare jeg kalder det hele for ahorn – der skal alligevel en ekspert til at rette mig i denne træfejl, og umiddelbart kender jeg ingen træeksperter.
Æblerne fra det gamle æbletræ kan bedre finde ud af den kønne, røde farve.

P1040686

Selv om vi næsten lige er kommet hjem igen, er vi nødt til at smutte en tur til Sverige for at vinterlukke huset; dvs. sørge for, at vandet er tappet af systemet, når vi forlader stedet, og eftersom alle mine englændere kommer på torsdag, er det nødt til at være inden da.


imageNormalt bestræber jeg mig på at være så upolitisk som muligt både på egen og andres blogge, selv om visse af mine holdninger uvægerligt vil skinne igennem.
Men … i USA sad vi og brugte to timer på at se en faktisk ret interessant udsendelse om Trump og Hillary Clinton, hvor man skildrede begges liv lige fra deres spæde barndom og hele vejen op til i dag.
Billedet herover er fra FB, hvor en (flere …) har linket og delt det fra en på Instagram, som igen har det fra tv-dokumentaren – i hvert fald så vi præcis det samme billede i omtalte udsendelse, så jeg har ingen skrupler over at gengive det her – men i tv-udsendelsen så vi i sagens natur ikke de viste talebobler, som jeg, set i lyset af årets nobelprismodtager i litteratur, synes er så fint fundet på. Her kommer så min politiske holdning: Jeg håber virkelig ikke, at den skrækkelige Trump vinder valget, men det ser da heldigvis ud til, at det går mere og mere tilbage for ham. Man kan så mene om Mrs. Clinton, hvad man vil, men hun vil trods alt være en bedre løsning. Det kunne også være lidt sjovt med den første sorte præsident direkte efterfulgt af den første kvindelige ditto i landets historie, men det er altså ikke derfor, at jeg ikke har nogen fidus til Trump.
Og så synes jeg i øvrigt, at Bill Clinton har én ting til fælles med Sean Connery: De er begge blevet bedre med årene …

30 kommentarer »

  1. Fin farveskala…i mit barndomshjem voksede der blade op ad muren, og dem pyntede min mor altid bordet med til min fødselsdag i oktober måned. Ren nostalgi….:-)

    Og politisk er jeg helt enig med dig, og Bill Clinton har jeg nu aldrig kunnet stå for, så det var godt man ikke blev praktikant der.;-))

    Kommentar af Madonna — 16. oktober 2016 @ 16:18 | Svar

    • Dejligt med lidt nostalgi – mon ikke det har været en rådhusvin, du husker fra barndomshjemmet? De bliver så smukke på denne årstid.
      Hehe – du kunne da ellers nok have fået ham med ned under dynen😉

      Kommentar af Ellen — 16. oktober 2016 @ 16:21 | Svar

      • Det var i hvert fald noget med vin, de omtalte dengang, flot så det ud i hvert fald, både sommer og efterår, og dengang havde man jo ikke råd til alle de kreative pyntninger på et fødselsdagsbord, og indtryk har det jo gjort, når man husker det så mange år efter.

        Mht. Bill så var han jo nok ikke svær at lokke, men med tanke på Monicas liv sidenhen, betakker man sig, for de var jo trods alt 2 om det.:-)

        Men med hans charme kan man jo komme langt…..

        Kommentar af Madonna — 16. oktober 2016 @ 16:50 | Svar

        • Ja, stakkels Monica, men jeg tilskriver det USA’s stærke dobbeltmoral, at hun er blevet behandlet så skidt. Jeg tror ikke, den var gået herhjemme.

          Kommentar af Ellen — 16. oktober 2016 @ 17:43 | Svar

  2. Sikke nogle flotte farver og billeder, Ellen ❤️. Jeg prøver også selv at holde mig fra at rode alt for meget rundt i den politiske arena på min blog, men nu hvor du har åbnet ballet må jeg sige, at jeg ikke synes Trump er nær så skræmmende som det faktum, at der er så mange, der rent faktisk er villige til at stemme på tåben. Dét synes jeg er skræmmende! Men igen, der var også virkelig mange der stemte på Hitler, så menneskeheden er på nogen områder virkelig … undskyld: hjernelamme.
    Jeg erklærer hjemlig landesorg hvis Trump bliver valgt. Vi må krydse alt, hvad der krydses kan!

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 16. oktober 2016 @ 17:08 | Svar

    • Lad os bare aftale, at Trump ikke er politik😉
      Der bliver kaos i hele verden, hvis han bliver valgt, og det er ikke helt ved siden af at sammenligne ham med Hitler – Trump går jo helt bevidst efter de uuddannedes stemmer – dem, som normalt aldrig stemmer, når der er valg i USA.
      Vi krydser. Alt.

      Kommentar af Ellen — 16. oktober 2016 @ 17:47 | Svar

  3. Jeg kan heller ikke skelne mellem ahorn og løn, men uanset om det er det ene eller det andet, så er bladene noget så kønne🙂

    Kommentar af Randi — 16. oktober 2016 @ 17:10 | Svar

  4. Selvom vi nok ikke kan konkurrere med farverne i det østlige USA, så er vi da med noget af vejen, som du så smukt illustrerer med dit Sverigesbillede. Det må være hyggeligt lige at nå derop en sidste gang, selvom I har et lille tidspres, når englænderne kommer på torsdag.
    Jeg så også lige ungdomsbilledet på facebook – holdnuheltop hvor er det tidstypisk. Taleboblerne er da også virkelig sjove – jeg måtte grine højlydt.

    Kommentar af conny — 16. oktober 2016 @ 17:42 | Svar

    • Det skulle lige nås – vi kommer helt sikkert herop i løbet af vinteren, men vi er nødt til at tappe vandet af systemet, når vi smutter og på igen, når vi kommer i de fem måneder, hvor der kan forekomme nattefrost.
      Det er et meget tidstypisk billede, og ja, jeg synes også den ‘ordveksling’ er temmelig kvikt fundet på🙂

      Kommentar af Ellen — 16. oktober 2016 @ 17:55 | Svar

  5. Jeg synes nu, at jeres svenske farver er kønne, selvom de ikke er så ekstreme som over there. Og så må man jo tænke på, om den fattige jomfru klatrede i træer, da hun sad i løn.

    Trump er bindegal, og det siger ikke så lidt om Amerika, at han er nået så langt i kampen om posten. Hvor megen skade, han så ville være i stand til at gøre, hvis han blev valgt, er et åbent spørgsmål. Reagan var senil i sin anden valgperiode og kunne ikke huske fra sin næse til sin mund, men det fik staben inddæmmet så nogenlunde. Der er trods alt grænser for, hvad præsidenten kan gøre på egen hånd og heldigvis for det.

    Kommentar af Eric — 16. oktober 2016 @ 19:16 | Svar

    • Hahaha – den vinkel har jeg ikke tolket den gamle julesalme fra😀
      I første omgang ramler aktiekurserne og verden vil holde vejret i tavs og mere eller mindre tilbagetrukken afventen – er mit bud. Derudover vil jeg meget håbe, at du har ret i, at magten bliver begrænset. Staben formåede rent faktisk at skjule Reagans alzheimer i temmelig lang tid.

      Kommentar af Ellen — 16. oktober 2016 @ 20:01 | Svar

  6. Ha ha ha du har et:) Han ser bedre ud nu end dengang. Det gør hun nu også:o) Det er lidt pest elle kolera, hvem der vinder valget derover. Jeg er heller ikke normalt politisk eller i den retning på bloggen men manden og jeg så en dokumentar for en uges tid siden. Fra Amerika. Den gjorde os vrede og rystede. Det var ikke news to us, det den handlede om men derfor er det bare chokerende, at et land som USA tillader det. The highschool football star can do no wrong….. Apparently! Sikke et smukt efterårsbillede:o)

    Kommentar af Mette — 16. oktober 2016 @ 19:50 | Svar

    • Hehe, ja, det gør hun faktisk også i ret høj grad🙂
      Jeg læste dit indlæg, du taler om her og har også kommenteret det, men det har du vist ikke set endnu … det er virkelig forargeligt, at den slags kan finde sted!

      Kommentar af Ellen — 16. oktober 2016 @ 20:04 | Svar

      • Der er ingen kommentarer fra dig:) Ja, det er rystende, at det kan ske. Og de lader det ske.

        Kommentar af Mette — 16. oktober 2016 @ 20:10 | Svar

  7. Man behøver ikke at være træekspert for at kende forskel. I DK og Sverige har vi ikke sukkerløn med mindre de er plantet i haver eller parker.
    Vi har spidsbladet løn og almindelig ahorn. Bladformen og stammens udseende er afgørende.
    Spidsbladet har disse spidse blade og mere glat bark end ahorn. Samtidig er efterårsløvet mere rødfarvet hos den spidsbladede. Det kan være uhyre svært at se forskel på bladformen af spidsbladet løn og sukkerløn. Blot kan man som hovedregel sige, at sukkerløn ikke vokser vildt i Skandinavien, så navngiver man farverige spidse ahornblade til at være spidsbladet løn er man 99 % sikker her til lands.
    Ved rundede bladspidser er der tale om ahorn, som er langt hyppigere forekommende i DK end spidsbladet løn.

    Ahorn kaldes også ær, og æren er jo som bekendt det fagreste træ i skoven.

    Kommentar af Farmer — 17. oktober 2016 @ 05:17 | Svar

    • Okay – det kan bare undre mig lidt, at vi har så mange navne for den samme slægt af træer – de hedder jo alle sammen Acer til fornavn på latin. Ahorn hedder oven i købet også valbirk, men det navn bruges vist ikke mere, og foruden ahorn og løn har vi også en navr (Acer campestre, som på engelsk hedder field maple). Det forekommer mig bekendt ikke hos andre slægter, som fx hos Fagus, som alle hedder noget med bøg, Quercus, som alle hedder noget med eg og Pinus, som alle hedder noget med fyr.

      Kommentar af Ellen — 17. oktober 2016 @ 09:18 | Svar

      • Der ER sprogforvirring i den acer-familie.
        Jeg læste et sted, at de gamle trænavne på dansk kun har en stavelse: Ær, bøg, eg, birk, løn, pil osv.
        Ær må, hvis man skal tro udsagnet, derfor være det ældste danske navn for arten.

        Kommentar af Farmer — 18. oktober 2016 @ 04:20 | Svar

        • HA – det er da rigtigt! Det har jeg aldrig tænkt over🙂

          Kommentar af Ellen — 18. oktober 2016 @ 09:17 | Svar

  8. Jeg har ikke en dyt forstand på træer, men nøjes med at nyde, når der står et og lyser i mellem de grøn-brune nuancer🙂 Som Eric skriver, så er det mest uhyggelige ved Trump, at amerikanerne har ladet ham komme så langt. Gys altså! Findes der virkelig så mange, små, vrede, hvide mænd i USA?

    Kommentar af Fruen i Midten — 17. oktober 2016 @ 09:41 | Svar

    • Ja, gys, men når man tænker på, at valgprocenten normalt er mindre end 60 %, så er der jo en del at tage af, når det er de resterende 40 %, man går efter …

      Kommentar af Ellen — 17. oktober 2016 @ 10:23 | Svar

  9. For en gangs skyld har vi et politisk synspunkt til fælles! Den klamme Trump må absolut ikke vinde. Det ville være en katastrofe for USA, verdensfreden osv. Det forfærdelige er, at så mange amerikanere ikke kan se det. Håber, de får øjnene op inden valget. Clinton er ganske givet ikke hvid som nyfalden sne, men i det mindste ved hun, hvad politik går ud på.

    Kommentar af Henny Stewart — 17. oktober 2016 @ 17:47 | Svar

    • Jeg har sat et kryds i kalenderen ud for dagen i dag, hvor vi to var politisk enige😀
      Men … jeg er helt enig i alle dine ord, og vi kan simpelthen ikke krydse nok for, at han ikke løber af med sejren.

      Kommentar af Ellen — 17. oktober 2016 @ 18:05 | Svar

  10. Elsker, elsker, elsker træernes skønne efterårsfarver – og at ‘sjuspe’ med røjserne gennem ‘bjergene’ af blade på skovbunden! Yiii-ha!😀
    Ellen … vi 2 har vist allerede aftalt noget med Påskeøerne, hvis og såfremt … og du ved!

    Kommentar af LS ☆ — 17. oktober 2016 @ 18:48 | Svar

    • Efteråret er faktisk en god og en smuk årstid – det er nok mest fordi det indvarsler mørketiden, at man måske ikke altid ser på det med de positive øjne.
      Ja, vi har – så vidt jeg husker, kan man vist ikke komme meget længere væk fra alt end netop Påskeøerne, så det var et udmærket forslag😉

      Kommentar af Ellen — 17. oktober 2016 @ 18:52 | Svar

  11. jeg mener engang at have læst følgende forklaring på at der flere farver på træerne i Amerika i forhold til Europa: I Europa går Alperne og Pyrenæerne på tværs af nord-syd-retningen. Dette kan have hindret indvandring af en del insektarter (pga. det barske klima i bjergene) mens insekterne i N-Amerika ikke hindres i at vandre nordpå af tværgående bjergkæder. Flere insektarter i USA = flere træsnyltere. Flere træsnyltere medfører at træerne udvikler insektbeskyttelse, og det er de nogle af de stoffer der dannes som værn med insektangreb, der også giver de flotte farver

    Om det passer ved jeg ikke😉

    Kommentar af Pernille — 17. oktober 2016 @ 20:10 | Svar

    • Den forklaring har jeg ikke hørt – jeg troede bare, at det ganske enkelt skyldes, at den art, vi ser i Nordamerika, er en anden end den, der er almindelig i Europa. En sukkerløn her i DK eller i Sverige får jo også de smukkeste, røde farver om efteråret.
      Men om din forklaring dermed er forkert, skal jeg ikke kunne sige🙂

      Kommentar af Ellen — 17. oktober 2016 @ 21:44 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.