Hos Mommer

14. oktober 2016

Mad – og andet – i New York

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:29
Tags: ,

Nu havde vi boet på hoteller skiftende fra gode til meget gode (bortset fra det med røg- og hundeoplevelsen, men værelset var okay). Er det så ikke ren Murphy, at vi det eneste sted, hvor vi skal sove fire nætter (bortset fra hos Lene, hvor indkvarteringen var absolut førsteklasses), fik det eneste skodværelse på hele ferien? Ingen værelser med to senge, men et miniværelse med en queen size-seng, som jeg dog fik brokket mig til at få byttet med et med en king size, men det blev gulvpladsen kun mindre af. Ingen kaffe/tefaciliteter og en meeeegaelendig wi-fi.
Morgenmad skulle vi i byen for at få, men heldigvis lå der 100 meter væk en lille Deli, som lavede en glimrende morgenmad til os.

IMG_7946IMG_7948

Ikke fordi mad er noget problem i New York – man kan få mad alle vegne og af alle tænkelige slags – og lidt til. Vores varierede fra en cheese hot dog fra en af de utallige gadesælgere til en salat fra Pret A Manger til en mexikansk middag på en af deres Chipotle Mexican Grill til en særdeles lækker fiskemenu fra Mermaid Inn, hvor jeg fik en sautéed local skate (en art rokke) served with hearts of palm, green olive, orange & pomegranate molasses. John fik seared tuna au’ poivre with wilted spinach, fennel purée & lobster vinaigrette. For sulan da, hvor det var überlækkert! Både visuelt og rent smagsmæssigt.

P1040595P1040596

Regnvejrssøndagsaftenen tilbragte vi i sengen, mens vi så tv – vi havde købt et par udmærkede wraps og lidt vin og øl. Det var faktisk meget hyggeligt – selv på det lille værelse – sengen var jo stor nok …

IMG_7942

Vi købte et unlimited MetroCard, som gjaldt i syv dage til alle bus- og metrolinjer. Man kunne ikke vælge færre dage, men hotelreceptionisten sagde, at det sagtens kunne betale sig, selv om vi kun skulle bruge det i fem, fordi det koster 31 $ og hver enkelttur koster 2,75 $. Det fik hun ret i – også selv om vi brugte meget tid på hop on og off-busserne.
Systemet er nemt og genialt – med the Subway skal man stort set bare vide, om man skal uptown eller downtown. Busserne går op og ned ad den samme avenue eller op ad den ene og ned ad den ved siden af, da mange af dem er ensrettede. X-busserne går tværs over Manhattan. Går den igennem ad 96. gade, hedder bussen X96. Jeg downloadede en app, som viste alle de oversigtskort, man har brug for i stor-New York, så det var virkelig nemt.

P1040528

Der er mange måder at fri på – dette skilt sad på en bænk i Central Park. Man må håbe, Gena fik sat sig på den rigtige bænk …

P1040549P1040640

Der er også mange måder at se ud på … mine fordomme fortæller mig, at skiltet fra New Yorks busser bl.a. er møntet på denne tatoverede fyr. Sådan et skilt kunne der godt være sat op mange steder derhjemme – jeg HADER, når især drenge og  unge mænd hele tiden skal spytte. Hvad pokker er det for noget svineri? Men der er ALLE typer her i NY. Ham her kunne jeg snige mig til at fotografere; de fleste kunne jeg naturligvis ikke sådan bare knipse løs af, men det var yderst underholdende bare at sætte sig et eller andet sted og studere mennesketyper.

P1040555 P1040537 P1040584

Gammelt og nyt – skyskrabere sammen med de gamle og smukke gadelamper. FN-bygningen med alle medlemslandenes flag, som også kan ses ved Rockefeller Center med den permanente skøjtebane.

IMG_7932IMG_7940 - Copy

22 kommentarer »

  1. Sikke dog en tur, Ellen!! Jeg havde slet ikke fået den sædvanlige meddelelse igår om dit indlæg, så jeg var lige ved at være alvorligt bekymret for dit fravær – men hvor er jeg glad for at alt er som det skal være!
    Sikke noget med skodværelset, men I fik da heldigvis masser af oplevelser! Det dér LOVE-skilt var sjovt nok også på Mands ‘amerikanske’ brors julekort sidste år (han er eksildansker og amerikansk gift).
    Så dejligt du er tilbage. Kram herfra og god weekend! 😘

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 14. oktober 2016 @ 19:39 | Svar

    • Uh altså, alle I søde, men bekymrede mennesker … vi må se at blive FB-venner😉
      Ja, men det gik jo, og hele ferien var overordnet set skøn.
      Pudsigt med ‘Love’-skiltet.
      Tak for de søde ord, knus retur og tak i lige måde🙂

      Kommentar af Ellen — 14. oktober 2016 @ 20:21 | Svar

      • Nu har jeg sendt dig en anmodning…..

        Kommentar af www.skøreliv.dk — 14. oktober 2016 @ 20:37 | Svar

        • Hehe, og jeg har confirmed – det var dejligt at få sat et ansigt på dig🙂

          Kommentar af Ellen — 14. oktober 2016 @ 21:04 | Svar

  2. Sikke da et romantisk frieri i Central Park!🙂

    Kommentar af Randi — 14. oktober 2016 @ 19:58 | Svar

    • Det må man sige – det var i hvert fald anderledes🙂

      Kommentar af Ellen — 14. oktober 2016 @ 20:21 | Svar

  3. Ja, jeg er jo (stort set) tilfreds, bare der er vindue i mit New York-hotel😉 Sej gut; jeg tror da, han er alt for selvbevidst til at spytte eller grise. Dejlige blåhimlede billeder🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 14. oktober 2016 @ 21:47 | Svar

    • Vi er nok blevet for krævende med alle de rummelige værelser inden vi ramte NY🙂
      Gutten her var faktisk lidt skræmmende – lignede virkelig an angry young man på den temmelig ubehagelige måde.
      Ja … rart med lidt opklaring🙂

      Kommentar af Ellen — 14. oktober 2016 @ 21:56 | Svar

      • Nå øv, så har du bare fanget ham, mens han ser ret fredelig – omend temmelig aparte – ud🙂

        Kommentar af Fruen i Midten — 14. oktober 2016 @ 22:08 | Svar

        • Ja – jeg skulle ikke nyde noget af at fotografere ham forfra – du ville absolut ikke ønske ham til svigersøn!

          Kommentar af Ellen — 14. oktober 2016 @ 22:31 | Svar

  4. En skønne dag vil jeg gerne opleve New York, begge mine børn taler også om den mangfoldighed, man oplever der. Og dine billeder viser det også, så fortæl bare mere, du har garanteret mange flere billeder🙂

    Kommentar af Lene — 15. oktober 2016 @ 10:32 | Svar

    • Jeg har mange billeder, men ikke så mange gode🙂
      Der er virkelig noget for enhver smag i den by, som bestemt er et besøg værd.

      Kommentar af Ellen — 15. oktober 2016 @ 14:34 | Svar

  5. Dine billeder viser præcis den mangfoldighed, jeg også forbinder med New York – uden at have været der. Dit “alting-forbudt”-skilt passer meget godt til et billedtema, jeg havde, da vi kørte rundt ovre vestpå. Der findes virkelig også et Forbuds- og Advarsels-USA – der er bare så mange steder med dit-og-dat-forbudt-skilte og pas-på-det-kan-være-farligt-skilte.

    Kommentar af conny — 15. oktober 2016 @ 12:49 | Svar

    • Det er en by, som bør ses, men det er ikke en by, jeg har lyst til at vende tilbage til igen og igen.
      Enig: Især alle de mange advarselsskilte … det kan man virkelig kalde for et barnepigesamfund.

      Kommentar af Ellen — 15. oktober 2016 @ 14:37 | Svar

  6. Ja, hjemmefødningen her kunne altså også godt tænke sig en miniferie i New York. Måske, når kattene er flyttet hjemmefra?🙂
    Der ser ud til at være, lige hvad man kunne tænke sig, i den by.

    Kommentar af Henny Stewart — 15. oktober 2016 @ 13:54 | Svar

    • Så længe skal du nok ikke vente – de kan jo blive gamle, sådan nogle katte🙂
      Der er ALT i den by, så alle vil kunne finde op til flere ting/oplevelser, der passer lige præcis til den enkelte person.

      Kommentar af Ellen — 15. oktober 2016 @ 14:45 | Svar

  7. Du når da rundt verdenskortmenu,i menneskelig mangfoldighed og egne fordomme!
    En ren Murphy med et sidste hotel… godt det så var til sidst på turen. De gode oplevelser vejer tungest!

    Kommentar af Anne Holtegård — 15. oktober 2016 @ 20:31 | Svar

    • Jeg går aldrig ned på fordomme😉
      Hmmm … jeg ville nu have foretrukket det dårlige hotel fra starten og så være blevet positivt overrasket på resten af turen – nu havde jeg jo alt for store forventninger🙂

      Kommentar af Ellen — 15. oktober 2016 @ 20:53 | Svar

  8. NY, NY er helt bestemt et eller to besøg værd. Som du, er jeg ikke et storbymenneske; men har nydt turen dertil nogle gange. Hver gang har det været sammen med forskellige mennesker (venner/familie fra Danmark eller vores voksne børn), og besøgene har været 3-4 dage, lige længe nok til at snuse lidt til byen og se en god forestilling eller to på eller off Broadway.
    Jeg kan helt tilslutte mig jeres NY spisevaner. En hurtig hot dog eller fantastisk uberlækker gourmetmiddag – begge gode til hver sin tid ;o)
    Vi har oplevet NY City som værende et forholdsvist trygt sted at være turist, idet der er politi på næsten hvert gadehjørne.

    Kommentar af Lene R — 16. oktober 2016 @ 03:14 | Svar

    • Nemlig – hver ting til sin tid, og jeg er enig, selv om jeg absolut heller ikke er storbymenneske, men der føles ganske rigtigt meget trygt, for aldrig har jeg da set så meget politi på gaderne. John og jeg talte om, hvor voldsomt det var.

      Kommentar af Ellen — 16. oktober 2016 @ 08:52 | Svar

  9. Det ser skønt ud, vi tager derover til maj næste år og glæder os helt vildt til at opleve byen – sikken en dejlig tur I har været på {;o)

    Kommentar af nuuka04 — 16. oktober 2016 @ 16:50 | Svar

    • Det kan jeg godt forstå, at i glæder jer til – det kan I også roligt gøre🙂 Hvis ikke I har været der før, er den Grey Line-tur med 48-timersbilletten en kanongod måde at få et godt overblik over, hvad man vil koncentrere sig om at se.

      Kommentar af Ellen — 16. oktober 2016 @ 17:40 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.