Hos Mommer

13. oktober 2016

Hjem til efteråret

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 19:55
Tags: ,

Det var lidt af en kold tyrker at komme hjem – huset var koldt, det blæste og det havde lige regnet. Da vi tog afsted, var det højsommer, selv om det var d. 22. september, men nu, tre uger efter, har efteråret så sandelig ramt Den Stråtækte.

P1040553

I USA havde vi også et totalt fantastisk vejr hele vejen – lige indtil vi kom til New York. Vi skulle aflevere bilen en lille kilometer fra hotellet, så vi satte kufferterne af der, inden vi fandt afleveringsstedet. Lige da vi satte os ind i bilen, begyndte det at regne. Der blev bandet en anelse, og det blev der de næste 30 timer, hvor vandet stod ned i stænger hele tiden. Som i u.af.brudt. Hele søndagen, hvor der var optog op gennem 5. Avenue. Et eller andet spansk-relateret, hvor de fint – og letpåklædte – piger frøs med anstand, mens de tappert smilede til folket på fortovene. Der var så heller ikke så mange folk at vinke til. Bemærk den omvendte paraply – det blæste tilligemed en del. Jeg var kold, iført varm sweater og effektiv regnfrakke, så jeg kunne godt regne ud, hvordan de piger må have haft det.

P1040519P1040520

Heldigvis kom vejret på bedre tanker fra og med mandag morgen og der var strålende sol fra en skyfri himmel resten af opholdet.
Vi købte et todagespas til Grey Line, hvor der var ubegrænset hop on og hop off i 48 timer på fem forskellige byrundture plus en sejltur. Vi nåede sejlturen og de fire af turene; den sidste kunne have været nået, men vi gad den ikke. Guiderne var vidt forskellige, men okay alle fem, selv om den første var lidt anstrengende at høre på. Han solede sig i uklædelig høj grad i beundringen fra tre seksuelt underernærede kvinder (kvalificeret gæt …) i fyrrerne, som kappedes om at grine højest og mest skingert over hans ikke særlig sjove morsomheder. Vi sad desværre lige foran bemeldte damer …

P1040536P1040535

Der blev pudset vinduer – det må da være fast arbejde! På billedet med hele skyskraberen på kan man ikke engang se gondolerne med vinduespudserne.
Det er svært – i hvert fald for mig – at fotografere i NY – alt er så højt, og man er så tæt på, at alle huse ‘vælter’ på billederne.

P1040569P1040670

Henne ved Ground Zero med One World Trade Center er opført en en stiliseret fugl Føniks med et enormt vingespand. Fugl Føniks, der som bekendt rejser sig op fra asken efter at være brændt. En smuk symbolik – som jeg heller ikke kunne komme til at fotografere ordentligt, fordi man er så tæt på.

P1040620

Lidt bedre gik det med den berømte New York Skyline ude fra vandet, selv om det helt derudefra hælder lidt ind mod midten af billedet …
Der er så meget at skrive om NY, og der kommer nok også lidt mere, men det bliver i morgen. Eller noget. Vi er trætte. Når vi går i seng, er det 32 timer siden vi har sovet. Vi har været aktive efter vi kom hjem og vi har undladt at sove til middag, for jeg har en ide om, at det gælder om så hurtigt som muligt at komme ind i en søvnrytme, der passer med resten af Danmark.
Hende her slipper I dog ikke for i dag – det ultimative symbol på New York:

P1040632P1040634

18 kommentarer »

  1. Velkommen hjem, og sov godt (tag evt. ekstra sokker på).

    Kommentar af Eric — 13. oktober 2016 @ 20:33 | Svar

    • Tak og tak – det tror jeg er en god ide🙂

      Kommentar af Ellen — 13. oktober 2016 @ 20:42 | Svar

  2. Det er i orden at sove nu! Velkommen hjem. Jeg glæder mig til lidt mere om New York🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 13. oktober 2016 @ 22:40 | Svar

    • Tak – og nu har vi sovet🙂

      Kommentar af Ellen — 14. oktober 2016 @ 10:35 | Svar

  3. Velkommen tilbage til efteråret – vi har altså også haft fine dage undervejs😉
    Det bliver spændende at høre mere fra New York, hvis du orker. Det er godt nok ærgerligt med SÅ meget regn (og blæst oveni). Hvordan var det at stå på Ground Zero? Jeg forestiller mig, at man bliver slået af historiens vingesus.

    Kommentar af conny — 14. oktober 2016 @ 08:24 | Svar

    • Det var godt🙂
      Det var, trods storheden, nok mere hen i den lidt knugende afdeling – vingesuset er for mig noget mere højstemt – men er man i NY, bør man besøge stedet🙂

      Kommentar af Ellen — 14. oktober 2016 @ 10:37 | Svar

  4. Velkommen hjem, selvom vi desværre ikke kan byde på andet end blæsende efterårsvejr.

    Skynd jer nu, at komme over jetlaget, så vi kan få mere dejligt info, om byen jeg altid har ønsket at besøge.

    Men foreløbigt tak for, at vi har fået lov at ‘rejse med’…….:-)

    Kommentar af Madonna — 14. oktober 2016 @ 09:29 | Svar

    • Tak – og det er endnu værre i dag – dog ikke regn, men masser af blæst!
      Lige nu føler jeg mig næsten normal (!), og jeg skal nok skrive lidt mere om byen; det er bare så svært at vælge hvad🙂

      Kommentar af Ellen — 14. oktober 2016 @ 10:39 | Svar

  5. Velkommen hjem og sikke fantastiske billeder. Det lyder til det bare har været fantastisk:o) I må under tæpperne hjemme i den stråtækte med en varm kop et eller andet:o) Selvom det er køligt i dag, er jeg sikker på mine unger nok skal holde varmen. De skal løbe…. og de glædede sig!? Aldrig glædede jeg mig til skolernes motionsløb da jeg gik i skole. Men det fortæller jeg dem selvfølgelig ikke:)

    Kommentar af Mette — 14. oktober 2016 @ 10:05 | Svar

    • Det har været en ovenud dejlig og fantastisk tur hele vejen igennem – bortset fra i søndags …
      Vi har fået varmen igen🙂
      Jeg ville heller ikke have kunnet lide skolernes motionsløb, men det var heldigvis ikke opfundet, da jeg var barn!

      Kommentar af Ellen — 14. oktober 2016 @ 10:40 | Svar

  6. Velkommen hjem.😉 Jeg var begyndt at bekymre mig over den lange pause her på bloggen …
    Men tak for indlæg undervejs – I har vel nok oplevet meget.
    Og kulden herhjemme, den kom så brat. Jeg har næsten heller ikke vænnet mig til den. Men der skal varme på radiatorerne og varm tøj på kroppen. God fornøjelse med tilvænningen.

    Kommentar af betty — 14. oktober 2016 @ 11:17 | Svar

    • Tak, jeg bliver altså helt rørt over, at I bliver bekymrede … jeg håbede, at flere havde set min besked på FB.
      Vi har oplevet virkelig meget – nu skal det bundfælde sig.
      Der skal meget varme til efter alt det gode vejr – der blæser en strid vind lige ind mod vores stuer, men heldigvis har vi ingen problemer med at holde varmen nu🙂

      Kommentar af Ellen — 14. oktober 2016 @ 12:07 | Svar

  7. Velkommen hjem til blæst og efterårsfarver. Jeg kan lige forestille mig et koldt hus, I kom hjem til!!
    Jeg så beskeden på fb, men det blev da til en lang blogpause…
    Kunne din mobil ikke klare lidt mere widescreen end Lumix? Den klarer jo det langsynede med bravour; godt jeg ikke er vinduespudser!!!

    Kommentar af Anne Holtegård — 14. oktober 2016 @ 13:10 | Svar

    • Vi havde heldigvis været forudseende og åbnet lidt for radiatorerne, så der var ikke udendørstemperatur.
      Det blev til en NY-turs-lang pause🙂
      Jeg prøvede ikke, men det ville nok ikke have ændret noget, når man er for tæt på emnet.
      De nyder da sikkert udsigten🙂

      Kommentar af Ellen — 14. oktober 2016 @ 16:19 | Svar

  8. Velkommen hjem, jeg glæder mig til at høre mere om jeres storbytur. Jeg får helt sus i maven ved at se på de vinduespudsere, det skulle jeg ikke nyde noget af.

    Kommentar af Lene — 14. oktober 2016 @ 15:30 | Svar

    • Tak – så må jeg jo hellere se at få skrevet noget …
      Tror du ikke, de bare nyder udsigten? De sidder jo trygt og godt i en høj gondol🙂

      Kommentar af Ellen — 14. oktober 2016 @ 16:20 | Svar

  9. Næe … I er jo hjemme igen. Velkommen til det danske efterår!
    Sikke en masse nydelige billeder fra N.Y. City. Det lyder overvældende og lidt hæsblæsende – men også virkelig interessant med jeres tid i storbyen.

    Kommentar af LS ☆ — 15. oktober 2016 @ 18:14 | Svar

    • Jamen det er vi da … og tak … det efterår er sandelig effektivt!
      Det er lidt overvældende, men det skal jo også blive koncentreret, når 3½ dag bliver kogt ned til to indlæg🙂

      Kommentar af Ellen — 15. oktober 2016 @ 18:41 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.