Hos Mommer

3. oktober 2016

Det sagde jeg også i går

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 23:33
Tags: , ,

For tre dage siden sagde jeg, at “dette er det flotteste, vi endnu har set”.
Det sagde jeg også i forgårs. Og i går. Og i dag.
Det kan da ikke blive ved med at blive bedre, skulle man tro, men det kan det åbenbart. Okay – det gælder så ikke for hotellet … det i går var stadig turens bedste.

P1040258

I aftes fandt jeg en side med frisk opdaterede efterårsfarve-fremskridt. I staten New Hampshire, hvor vi har kørt rundt i dag, er der så store forskelle som fra 10 % af maximum til 80 % af maximum. Undrer mig over hvorfor, når det er inden for relativt små områder – det kan ikke være pga. højdeforskelle. Dagens mål i North Conway sagde sølle 10 %, hvorfor jeg lagde dagens rute, så vi kom igennem 70- og 80 %-områderne – som sandelig da heller ikke skuffede – nu er der virkelig kommet knald på farverne. Til gengæld er der intet vand i floderne, men man kan ikke få alt. Billedet herunder er fra Silver Cascades, som sikkert er vandrig om foråret, men det ville være synd at sige, at der er meget kaskade over den smule vand …

P1040292

Inden I beskylder mig for at have manipuleret med farverne, vil jeg understrege, at det har jeg ikke. De røde og nok især de orange er så skarpe, at de næsten skærer i øjnene, når man ser dem i solskin, som vi har været heldige at gøre i dag. Det kan faktisk ikke lade sig gøre at overdrive – hele natursceneriet er i givet fald én stor overdrivelse.

P1040241

Vi gik begge totalt amok i fotografering, men billederne ser selvfølgelig ret ens ud, når det kommer til stykket. Jeg kasserede 110, hvilket resulterede i, at jeg havde 55 tilbage, der så lige knap så ens ud …

P1040178P1040181

Vi så en af de meget få overdækkede jernbanebroer, der er tilbage. Jeg kan nu bedre lide dem til biler … de er mere nuttede.

IMG_7208

En gammel og klassisk jernbanebro dukkede pludselig frem oppe mellem træerne.

P1040213P1040218

IMG_7212

Jeg overdriver stadig ikke – det er ganske enkelt noget af det smukkeste vi har oplevet, og det er der overalt og hele tiden, til forskel fra det vestlige USA’s nationalparker, som vi bestemt også var begejstrede for, men hvor vejen fra den ene til den næste oftest er temmelig kedelig og noget, der bare skal overstås.
Vi har oplevet mange af verdens smukke steder, men New England om efteråret står på top 5-listen. Vi har set så forskellige ting, at det er svært umuligt at prioritere dem rent skønhedsmæssigt; de bør snarere sidestilles, fordi de ikke kan sammenlignes. På listen vil figurere New England, det vestlige USA, Norge, Botswana/Zimbabwe og Sydafrika.
Vi må heller ikke glemme Østrig. Eller Toscana med Cinque Terre … jeg kan blive helt ydmyg over, at jeg er så privilegeret at have set så meget af verdens skønhed.

Frokosterne nydes stadig udendørs – det er nu meget godt gået her i starten af oktober – i dag har vi haft 17 grader, men det føles fint og lunt.

22 kommentarer

  1. New England kommer lige ind i min stue – tak for kig. Betagende, og tænk sig at være lige midt i det hele irl. Må være fascinerende og mere til. Fortsat skøn rejse.

    Kommentar af Kisser — 4. oktober 2016 @ 02:28

    • Meget smukt og dybt fascinerende, ja. Tak🙂

      Kommentar af Ellen — 4. oktober 2016 @ 12:45

  2. Det ER bare så smukt. Jeg husker, da jeg første gang for 25 år siden stod på en høj klippe i Algonquin parken her i Ontario med en kæmpe dal nedenfor med titusindvis af kulørte træer. Efterårsfarverne på de forskellige ahorn blandet med andre løvtræer og punktueret med enkelte stedsegrønne er helt utrolige, og har man ikke oplevet det selv, kan man let tro, at der er blevet “pyntet” lidt på billederne.

    Kommentar af Lene R — 4. oktober 2016 @ 03:15

    • Det kan ikke beskrives, selv om du lige gjorde det ret godt🙂 – men man skal se det for at vide, at farverne er ægte nok.

      Kommentar af Ellen — 4. oktober 2016 @ 12:47

  3. Hvor ER det smukt!

    Kommentar af Randi — 4. oktober 2016 @ 06:57

    • Så afgjort!

      Kommentar af Ellen — 4. oktober 2016 @ 12:55

  4. Hold da op! Jeg har mange destinationer rundt om i verden på min bucketlist, men USA har aldrig rigtig lokket mig. Indtil nu! Det ser helt fantastisk ud og jeg sidder med følelsen af, at jeg nok bliver nødt til at opleve dette før jeg en gang falder af pinden. New Hampshire er hermed tilføjet min bucketlist!! Fortsat god tur – det er så hyggeligt at få lov at rejse med her hjemmefra sofaen🙂

    Kommentar af faynai — 4. oktober 2016 @ 07:24

    • Det kan du roligt føje til listen – hvis du synes mine billeder er gode, så er virkeligheden endnu smukkere … glad for at kunne inspirere🙂

      Kommentar af Ellen — 4. oktober 2016 @ 12:57

  5. WAUW, siger jeg bare. Jeg har ikke fået læst ret meget blogs i den senere tid, så jeg springer lige på her. WAUW.
    Min søde mand skal til Boston-området en uge på kursus om en lille uges tid – og jeg er svært fristet til at tage med. Men kender jeg ham ret, vil han ikke være ret meget til stede, hverken fysisk eller mentalt, så jeg vil hellere gemme turen (og pengene), til vi har “tid” til en rigtig fælles tur.
    Men de farver, du viser, er da bjergtagende – præcis som jeg ville forestille mig dem. Og godt vejr har I. Fortsat god tur.

    Kommentar af conny — 4. oktober 2016 @ 08:52

    • Det er aldrig en god ide at tage med kursister, medmindre man er indstillet på at være alene bortset fra om natten … og dette skal opleves af jer begge to, men jeg kan kraftigt anbefale jer at sætte det på to see-listen🙂

      Kommentar af Ellen — 4. oktober 2016 @ 12:59

  6. Hvilke farveorgier der udspiller sig foran jeres øjne, man sidder jo her og er godt misundelig på den gode måde, men det er vel også anstrengende, at være på toppen dagligt og køre så mange kilometer?

    Her kan vi jo bare slappe af, og takke for de utroligt flotte billeder.:-)

    Kommentar af Madonna — 4. oktober 2016 @ 09:58

    • Man tror næsten ikke det er muligt med så megen skønhed.
      Dagsturene er ikke så lange – der er tid til masser af stop undervejs, selv vi undgår highways (hvor man ikke må stoppe).

      Kommentar af Ellen — 4. oktober 2016 @ 13:02

  7. Det er skønt at du ikke skriver om skyskrabere🙂 Det er så smukt. 10% eller 80% – alt sammen smukt. Nu ved jeg hvad jeg skal sætte som mål her i livet! En efterårstur i New England! Der er noget ved de farver, får en følelse af liv frem i den indre “biomekanik”. Jeg ved jo godt at billeder somme tider er smukkere end virkeligheden, men det problem løser man jo nemt (man medbringer kamera …)

    Kommentar af Donald — 4. oktober 2016 @ 12:48

    • Det kommer, Donald – vi slutter ferien med nogle dage i New York🙂
      Jeg forsikrer dig for, at billederne ikke er smukkere end virkeligheden – tværtimod kan de slet ikke gengive storslåetheden, kun farverne.

      Kommentar af Ellen — 4. oktober 2016 @ 13:05

  8. Hvor er der bare flot🙂 Jeg kom til at tænke på Japan, da jeg så billederne. Der har man også disse fantastiske efterårsfarver. Man har endda et helt specielt udtryk, som jeg selvfølgelig ikke kan huske – for at tage ud og se på efterårsfarver. Åh, en skøn historie om den gøende hund og dens dumme mennesker. Det nytter jo ikke med et pet-friendly hotel, hvis hunden ikke er tilsvarende hotel-friendly …

    Kommentar af Fruen i Midten — 4. oktober 2016 @ 15:29

    • SÅ smukt! Har de det? Jeg forbinder kun Japan med lyserøde kirsebærtræer🙂
      Nej, det nytter ikke, og den dame havde absolut misforstået et og andet …

      Kommentar af Ellen — 4. oktober 2016 @ 21:33

  9. Nu er der da kommet fuld knald på efterårsfarverne!

    Kommentar af Henny Stewart — 4. oktober 2016 @ 15:31

    • Ja, mon ikke!

      Kommentar af Ellen — 4. oktober 2016 @ 21:34

  10. Åh ja😀 drømme, drømme. Det er et fantastisk farvespekter. Og så intenst. Godt I fik det at se!😀

    Kommentar af LS ☆ — 4. oktober 2016 @ 16:57

    • Det er jeg også meget glad for. Det var jo – udover besøget hos Lene – turens formål🙂

      Kommentar af Ellen — 4. oktober 2016 @ 21:35

  11. Til alle jer, der er her i Danmark! På vej ned ad Dybbøl Banke ser man i disse dage et usædvanligt syn – som absolut er værd at bevæge sig efter. En meget stor rapsmark i fuldt flor – og ikke som sædvanligt på denne årstid kun lidt blomstring i meget spredt fægtning. Den er ikke sommergul, men dog meget smuk, og min søn var nem at lokke til at køre de ti kilometer derind, bare for at han også kunne glædes over synet – og så tog vi den lige op ad banken på vejen hjem …

    Det er meget smukke naturbilleder, du viser Ellen. For øjeblikket kan jeg dog sagtens nøjes med at køre ind og tage en daglig tur ned/og op ad Dybbøl Banke. Vi har heldigvis også en smuk natur i Danmark.

    Kommentar af Elsebeth — 4. oktober 2016 @ 18:03

    • Ja, det er da vist ret usædvanligt.
      Vi har en smuk natur – det er bare noget helt andet end det, vi kan opleve andre steder, og man (vi) vil jo gerne se det hele🙂

      Kommentar af Ellen — 4. oktober 2016 @ 21:36


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.