Hos Mommer

25. september 2016

Tour de Lene

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 02:36
Tags: , ,

Efter en god nattesøvn, der stort set satte os i normaltilstand rent søvnrytmemæssigt, slappede vi bare i af i formiddags. Lene viste os rundt på deres dejlige sted – vi så hendes pilearaler, hendes værksted og lager; vi gik en tur ned til Lake Erie, som var smuk, blå og stille i dag.

P1030905

P1030906

Lene begyndte at interessere sig for pilefleting i 2005. Inden da kunne hun knap nok kende et piletræ fra andre træer, men i dag dyrker hun omkring 35 forskellige arter, hun sælger af den høstede pil, hun sælger sine flettede varer, hun sælger stiklinger og hun underviser i pileflet. Det er (endnu) ikke så almindeligt i Canada som i DK, så hun er lidt af en pioner herovre og har fået en god forretning ud af det.

P1030903P1030904P1030911

Pil er ikke bare pil – de ser meget forskellige ud, og Lene har lavet nogle flotte, flotte ting, hvor hun har udnyttet disse forskelle.

P1030914P1030915P1030919

Hun har sagt, at vi kan få et minikursus, hvis vi er interesserede. Det er vi! I hvert fald en af os … jeg vil meget gerne prøve en eller to småting, jeg vil kunne have med hjem i kufferten.

Eftermiddagen gik med at køre tur, køre til Niagara-on-the-Lake, til et bryggeri (Oast) og en vinproducent, som der er overraskende (for os) mange af her i Ontario. Vinene er ikke bare drikkelige; de er faktisk rigtig gode, både de hvide og de røde, så vi kom til at købe nogle stykker til at sidde og nyde om aftenen sammen med Lene og Finn.

P1030941

En lidt alternativ taburet … og det er ikke kun USA, der er landet med de specielle postkasser – Canada kan sagtens være med her.

P1030928P1030930

Vi oplever så meget, at jeg løber helt sur i stednavnene – jeg var nødt til at se på et kort, hvor vi egentlig har været … havde knap nok styr på, om vi har været mod nord, syd, øst eller vest, for jeg har intet med kørslen at gøre. Jeg sidder bare bag i bilen sammen med Lene, pladrer og snakker og kigger og nyder at være turist med gode privatguider.
Her var jeg dog helt klar over, at vi kørte mod vest …

P1030950

Nu sidder vi igen og nyder Lenes eminente kogekunst og Finns gode vine. Jojo, han brygger skam selv, og det kan på ingen måde sammenlignes med det sprøjt, det var så moderne at fremstille i firserne.

21 kommentarer

  1. Ja, Ellen. En rigtig god dag var det. Sov godt!

    Kommentar af Lene R — 25. september 2016 @ 04:38

    • I hvert fald! Og dejligt, at vi er enige😀

      Kommentar af Ellen — 25. september 2016 @ 14:19

  2. Ontario er berømt for noget af verdens bedste icewine. Har dog aldrig smagt den, den er vist vel pebret – prisen altså – og der produceres nok heller ikke så meget. Og tænk sig, at der er så mange forskellige slags pil; det er ret utroligt, hvad man ikke ved.

    Kommentar af Eric — 25. september 2016 @ 07:15

    • Der kan skrives bøger om det, vi ikke ved, Eric🙂 Indtil i går vidste jeg ikke det med the icewines, men du har helt ret i dine påstande om dem … vi smagte dog ikke den lokale, selv om vi havde muligheden; den er lige en tand for sød til os.

      Kommentar af Ellen — 25. september 2016 @ 14:21

  3. Hvor er det spændende alt sammen! Det lader til, at Lene og Finn kan byde på samme gæstfri forkælelse som deres gæster😉
    Pileflet er rigtigt sjovt, men lidt hårdt for hænderne, når man er nybegynder. Jeg vil glæde mig til at se, hvad du får produceret.

    Kommentar af fiberfryd — 25. september 2016 @ 07:38

    • Hehe, tak, Ditte – men det kan du tro de kan, og så lidt til🙂
      Jeg har tænkt på, at det nok er hårdt, men nu skal det prøves – og jeg viser det kun, hvis det bliver pænt …

      Kommentar af Ellen — 25. september 2016 @ 14:22

  4. Det lyder både spændende og dejligt og behageligt. Kort sagt: godt! Hvor er Lene dygtig med sine hænder og med dyrkning af pil. Flotte ting, du viser. Jeg kan godt forstå, det kribler i dine hænder efter at prøve.

    Kommentar af betty — 25. september 2016 @ 08:18

    • Det er kort sagt godt, Betty, og det bliver spændende at forsøge sig udi pilefletteriets kunst.

      Kommentar af Ellen — 25. september 2016 @ 14:23

  5. Ser godt nok dejligt ud🙂 Pilefletningskursus, hvor spændende. Også om du kan begrænse dig eller må tilkøbe ekstra kuffertplads …

    Kommentar af Fruen i Midten — 25. september 2016 @ 08:31

    • Det kan jeg! Begrænse mig, altså … men det bliver spændende om jeg kan finde ud af at flette🙂

      Kommentar af Ellen — 25. september 2016 @ 16:27

  6. Jeg har ellers fået fortalt, af en stedkendt, at Ontario bare var noget, der skulle overstås. Det gjorde vi så, men det ser da ud til, at jeg er gået glip af en del.

    Kommentar af Henny Stewart — 25. september 2016 @ 13:46

    • Jeg ved godt, hvad din stedkendte mener, for John og jeg var lidt forbavsede over, hvor fladt her generelt er. Dog ikke overalt, og Finn har boet i området fra han var to år, så han kender jo alt og alle her. Som turister uden guider ville vi ikke nødvendigvis have fundet Ontario specielt interessant – bortset fra Niagara, selvfølgelig.

      Kommentar af Ellen — 25. september 2016 @ 16:30

      • Åh men Ontario har jo det hele, Ellen! Godt du har lokalguide, der kan vise det – når nu de gængse turist-info ikke har formået at lokke dig🙂 Jeg har fx både stået på ski i bjergene, faret vild ved grotterne og måtte overnatte ved søbredden mens ulvene havde hylekor tættere på end det var sjovt, fløjet i 2 pers fly (ja mig ved rorpinden) op over de store flotte skove, badet i de kæmpe søer – hvor der sejler bilfærger, og … så er der selvfølgelig Toronto. Spørg Finn “So, how ’bout those Jays, eh?”

        Kommentar af LS ☆ — 25. september 2016 @ 20:11

        • Åhhh, jeg bliver da totalt grøn af misundelse … tænkt selv at få lov at styre et fly. Ih altså! Ulvene kunne jeg nok godt have undværet, men du har sandelig da oplevet meget herovre.
          Skal nok spørge Finn – skal jeg holde mig på afstand, når jeg gør det? Ved nemlig ikke, hvad det er jeg siger …😉

          Kommentar af Ellen — 25. september 2016 @ 22:58

          • Nej nej, du behøver såmænd ikke holde afstand. Det er sådan lidt som at sige: “sikke da et vejr vi har”. Det handler blot ikke om vejret😉

            Kommentar af LS ☆ — 26. september 2016 @ 07:35

            • Hehe, det har jeg fundet ud af nu🙂

              Kommentar af Ellen — 26. september 2016 @ 16:09

  7. Den taburet gad jeg godt eje🙂 Og sikke skønt Lene og gemal bor, det er da det rette sted at lære pilefletning. Var lige en smut inde på Lenes hjemmeside, og hvor er det dejligt at hun har kunnet etablere en virksomhed med sin hobby.

    Kommentar af Lene — 25. september 2016 @ 18:34

    • Jeg må lige være med her. Skøn taburet! Og fed oase de har sig😀

      Kommentar af LS ☆ — 25. september 2016 @ 20:12

      • Ja, de har et dejligt sted, og ja, det er ret godt gået af hende – og nu har jeg prøvet at flette.

        Kommentar af Ellen — 25. september 2016 @ 23:00

  8. Ih… sikke smukke pileflet. Jeg fik at vide at det handler om lidt teknisk snilde for at skåne hænderne. Noget med at dreje pilen for at bukket den… Smukke farver på de forskellige arter.
    Åh.. I lever da godt! Smukke omgivelser og godt selskab.

    Kommentar af Anne Holtegård — 26. september 2016 @ 11:43

    • Som med alt andet handler det meget om teknik, men det er hårdt ved fingrene – også selv for Lene, når hun laver de store kurve.
      Vi lever som grever og baroner, Anne🙂

      Kommentar af Ellen — 26. september 2016 @ 16:09


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.