Hos Mommer

21. september 2016

Sort sol over Den Stråtækte

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 14:46
Tags: ,

Stærene samles nu. Der er vist ingen der ikke ved, at det gør de i voldsomme mængder nede i Tøndermarsken, hvor man kan være heldig at se helt op til en million fugle på en aften.
Så rigelige mængder har vi ikke her, men vi kan godt præstere en miniudgave af Sønderjyllands sorte sol. I morges – ja, her lander de om morgenen og ikke om aftenen, hvilket undrede os lidt, men de holdt måske bare pause på vejen – havde vi fornøjelsen af en flok på omkring 300 fugle. Cirka. Jeg gider ikke tælle efter …

Sort sol over Den Stråtækte (5)Sort sol over Den Stråtækte

De fløj til og fra et træ lidt længere nede ad vejen. Sommetider sad hele flokken i træet på én gang, og nok holdt de pause, men de tog sig ikke en formiddagslur – sikke en larm, de kunne lave!
Jeg sagde til John, at han godt lige kunne tage hen og lege en eller anden rovfugl, så vi kunne få lidt gang i formationerne. Jeg var oven i købet flink og gav ham frit valg mht. hvilken en han ville være – jeg kan alligevel ikke se på arten af formationen hvilken rovfugl det drejer sig om, som de professionelle så imponerende er i stand til. Han påstod, at han midlertidigt havde mistet flyveevnen, så jeg måtte tænke mig til den himmelske dans.

Sort sol over Den Stråtækte (3)

IMG_0445De kunne også næsten selv alligevel.
Pausen – med skiftevis formationsflyvning og palaver i træet – varede vel en lille time, inden de fløj deres vej.
Vi ser dem dagligt, disse småflokke, men jeg kan godt mærke, at det trækker lidt i mig for at komme til Syddanmark og opleve de helt store flokke igen. Det er tre år siden vi var der sidst, men heldigvis har vi en aftale med Ditte og Peter om, at vi skal en tur afsted til næste år. Det er sådan en dejlig tur, især når man kombinerer den med en god middag og overnatning på Schackenborg.
Det lille billede er fra vores første tur til Schackenborg i 2011.

23 kommentarer

  1. Wow!

    Kommentar af LS ☆ — 21. september 2016 @ 16:08

    • 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. september 2016 @ 16:19

  2. Jeg har stadig “rigtig” sort sol til gode, men de små flokke af højrøstede stære har nu deres egen charme🙂

    Og så helt uden for kontekst: Har du læst noget af Bill Bryson, som fx “Notes from a Small Island” eller nogle af hans bøger om engelsk? Jeg har ikke, men faldt over ham, da jeg søgte efter noget andet på nettet, og han ser ud til at være et fornøjeligt bekendtskab. Men før jeg kaster penge efter ham, kunne jeg godt tænke mig lige høre, altså læse, din mening🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 21. september 2016 @ 16:09

    • Ihh, og du kan endda bare lige smutte derned for en aften🙂
      Jeg har hans Notes From a Small Island, A Walk in the Woods, Neither Here Nor There og Notes from a Big Country. Den førstnævnte er i mine øjne den bedste (og sjoveste). Han kan godt blive lidt anstrengende og meget amerikansk at høre på i længden – i hvert fald bør man holde en god, lang pause mellem hans bøger. Men hans noter fra den lille ø morede jeg mig meget over.

      Kommentar af Ellen — 21. september 2016 @ 16:25

      • Tænkte nok, du kendte ham. Nu bliver jeg nok nødt til at komme til at købe din yndlings. Tak🙂

        Kommentar af Fruen i Midten — 21. september 2016 @ 17:22

  3. Hold da fest!

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 21. september 2016 @ 16:15

    • Det gjorde stærene i hvert fald🙂

      Kommentar af Ellen — 21. september 2016 @ 16:26

  4. Jeg bliver da vist lige lidt misundelig. Sort sol over eget domæne, det er da noget. Jeg har oplevet sort sol i marsken én gang, og jeg vil gerne tilbage.

    Kommentar af Kirsten — 21. september 2016 @ 18:06

    • Det forstår jeg godt – det syn kan tåle at blive set mange gange.

      Kommentar af Ellen — 21. september 2016 @ 19:20

  5. Sikke flot billede af de to flokke.
    Vi har dem også her for tiden, og sommetider er der ligeså store flokke af “Brownheaded Cowbirds”

    Kommentar af Lene R — 22. september 2016 @ 04:38

    • Det er sådan et flot syn … og tænk, den hedder faktisk ‘brunhovedet kostær’ på dansk🙂 – men en stær er det jo altså, så de samles nok på samme måde som de almindelige stære.

      Kommentar af Ellen — 22. september 2016 @ 06:46

      • Nåh, det vidste jeg ikke. Findes den også i Danmark?
        Der er meget, som jeg ikke ved om fugle; men vi bliver nok meget klogere efter at have haft jeres besøg ;o)

        Kommentar af Lene R — 22. september 2016 @ 16:01

        • Det ved jeg faktisk ikke, om den gør … tror du vi får set så mange fugle, mens vi er her? Vi får se🙂

          Kommentar af Ellen — 23. september 2016 @ 06:33

  6. Ja, det er fint med de der mange fugle. Jeg skal bare ikke tæt på og heldigvis har vi dem ikke her. Så filmen Fuglene af Steven King i en alt for ung alder. Fugle og mange af dem i sort er ikke min kop te:o)

    Kommentar af Mette — 22. september 2016 @ 09:06

    • Stakkels dig … et traume for livet – det var da ikke godt. Var det i øvrigt ikke en Hitchcock-film?

      Kommentar af Ellen — 23. september 2016 @ 06:28

      • Jo og er ikke helt sikker på, hvorfor jeg fik lov at se den:(

        Kommentar af Mette — 23. september 2016 @ 06:44

  7. Hold nu op som tiden går.. er det allerede 5 år siden vi var dernede.. Du har ret, den tur kan sagtens gentages..🙂

    Kommentar af Inge — 22. september 2016 @ 11:30

    • Det kan den nemlig🙂

      Kommentar af Ellen — 23. september 2016 @ 06:29

  8. gad godt oplev rigtig sort sol, her har jeg mest gæs

    Kommentar af Anette — 22. september 2016 @ 12:16

    • Så må du en tur til Sønderjylland🙂

      Kommentar af Ellen — 23. september 2016 @ 06:29

      • jaaa et nok ikke lige om hjørnet at gøre det

        Kommentar af Anette — 23. september 2016 @ 17:54

  9. Vi glæder os rigtigt meget til at opleve det! Men dine ‘små’ flokke er nu også fine 😀

    Kommentar af fiberfryd — 22. september 2016 @ 18:39

    • Det er en fin forsmag på den ægte vare🙂

      Kommentar af Ellen — 23. september 2016 @ 06:30


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.