Hos Mommer

20. september 2016

Dette her ligner i betænkelig grad efterår

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:49
Tags: ,

It looks like the summer is over, som Frank Ifield crooner med smægtende stemme – The leaves that were green are no longer so green.
Da vi kom herop i går, viste min/max-termometret, at nattetemperaturen havde haft sneget sig ned på to grader. Der var bare 15 grader indenfor ved ankomst, så der måtte gang i brændeovnen. Vejret var såmænd fint og solrigt nok, men der var den karakteristiske skarpe kølighed i luften, som kendetegner efteråret.

P1030866

Æblerne på det ældgamle æbletræ er blevet røde og modne, filippatræet har kun ydet 50 % af sidste års produktion (ét æble i år), men det tager sig vel sammen en dag – håber bare ikke, det varer for længe.
Bregnerne er brunende, birkeløvet er på nogle træer næsten helt væk, på andre brunligt og andre igen gulligt.
Jojo, efteråret er stærkt på vej.
P1030862I åen er der meget lidt vand i forhold til hvad der plejer at være på denne tid af året. Faktisk rekordagtigt lidt; denne sten kan vi slet ikke huske at have set før.
Det sydlige Sverige lider nemlig af tørke – jeg har set, at flere af Torparne på FB har meldt om udtørrede brønde, men det problem havde vi heldigvis ikke, og inden vi når at komme herop igen, har det stensikkert haft regnet.
Vi vil meget gerne have efterår nu. Måske ikke nødvendigvis her, men i New England, hvortil vi rejser om et par dage. Vi har lagt turen på dette tidspunkt, fordi vi vil over at se de fantastiske farver, som området er så berømt for. Vi skal først besøge Lene i Canada i nogle dage, hvilket vi glæder os utroligt meget til, og derefter går turen østover i den bil, vi har lejet. Det bliver lidt spændende, om jeg har ramt rigtigt mht. tidspunktet – sæsonen varierer naturligvis også her, så jeg valgte et gennemsnit fra start til slut og kan så ellers bare krydse fingre. Jeg valgte ud fra dette ret geniale interaktive kort over løvfaldet.
Vi rejser torsdag morgen, så skulle jeg springe et par dage over mht. blogindlæg i de kommende tre uger, er det forhåbentlig ikke fordi jeg er død.

43 kommentarer

  1. Rigtig god tur! Jeg glæder mig til at høre om jeres oplevelser og se smukke billeder😊

    Kommentar af LeneTT — 20. september 2016 @ 15:52

    • Tak, Lene🙂

      Kommentar af Ellen — 20. september 2016 @ 19:19

  2. Ja, vi er så godt som klar til at modtage jer ;o)
    I week-enden var vi i Faun Lake, Bliss, NY http://www.faunlake.com/ hvor løvet så småt er begyndt at tage efterårets farver. Hos os er det også så småt begyndt; men jeg tror, at det er lidt tidligere i år end normalt, idet vi også har haft en helt usædvanlig tør og ekstremt varm sommer her. Får vi først en enkelt nat med frost, sætter det gang i processen. Jeg tror ikke, at vi har været under 10 grader her endnu.
    Ha en god rejse – frokosten vil stå klar fredag!

    Kommentar af Lene R — 20. september 2016 @ 15:59

    • Ohhh, det kilder i maven lige som da jeg var lille🙂
      Tak – vi glæder os meget til frokosten og håber, at vores jetlag er til at overse!

      Kommentar af Ellen — 20. september 2016 @ 19:20

      • Det gør vi også – glæder os og håber ;o)

        Kommentar af Lene R — 20. september 2016 @ 19:33

        • 🙂

          Kommentar af Ellen — 20. september 2016 @ 21:39

  3. Ja, efteråret kom simpelthen lige forbi og slog sig ned! Særligt hos jer, ser det ud til! Men det ser også rigtig skønt ud! Jeg holder meget af denne årstid! 🍂

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 20. september 2016 @ 16:46

    • Ja, i hvert fald i Sverige – det er ikke så slemt endnu har ved Den Stråtækte.
      Det er faktisk en dejlig årstid – men også lidt vemodig, fordi det indvarsler mørketiden.

      Kommentar af Ellen — 20. september 2016 @ 19:22

  4. Det lyder spændende. Glæder mig til at læse mere. Rigtig god tur!

    Kommentar af Randi — 20. september 2016 @ 16:46

    • Tak, Randi🙂

      Kommentar af Ellen — 20. september 2016 @ 19:22

  5. Nej vi håber sørme ikke, du er død. Hvem skulle så med usvigelig sikkerhed udgive et dagligt blogindlæg?
    Jeg fulgte dit link til det interaktive kort. Det er altså godt tænkt. God tur. Det lyder spændende.

    Kommentar af Stegemüller — 20. september 2016 @ 17:25

    • Næh, det ville bestemt være en anelse ærgerligt!
      Det kort er ret smart tænkt – og tak🙂

      Kommentar af Ellen — 20. september 2016 @ 19:23

  6. Nej, jeg håber så sandelig heller ikke, at en blogpause fra din side betyder, at du er død! Jeg håber, du får mulighed for at blogge lidt undervejs. Jeg har hørt, at de også har en lille smule internet i Canada og USA.😉

    God tur!

    Kommentar af Henny Stewart — 20. september 2016 @ 17:56

    • Tak for fromme ønsker🙂 – og jo, mon ikke de skulle have en smule fri wi-fi hist og pist? Ellers har vi da bare eget modem med – 3 er blevet gratis at bruge i USA.
      Tak!

      Kommentar af Ellen — 20. september 2016 @ 19:25

  7. Ja, det er efterhånden svært at blive ved med at tro på, at det stadig er sommer. Men et fint efterår er heller ikke at foragte🙂 God rejse. Jeg kender en anden, der netop er i Canada nu, samme provins endda, så ham møder I jo helt sikkert😉

    Kommentar af Fruen i Midten — 20. september 2016 @ 17:57

    • Hahahahahaha altså, Midterfrue😀😀😀😀😀

      Kommentar af LS ☆ — 20. september 2016 @ 18:01

      • Tak … vi møder ham stensikkert! Jeg lover at hilse, når vi gør det😀

        Kommentar af Ellen — 20. september 2016 @ 19:26

  8. Jeg ønsker jer en vidunderlig tur, og det er virkelig sandt, at farverne er helt fantastiske! Pas godt på jer selv og nyd det hele. Dine trofaste læsere venter med spænding på dine betragtninger. Kh Marianne

    Kommentar af marianne bentzen — 20. september 2016 @ 18:07

    • Du har set dem? Jeg håber, håber, håber virkelig, at farverne er på toppen, mens vi er derovre.
      Vi passer på, søde Marianne, og tak, jeg håber virkelig, at jeg får masser at skrive om🙂

      Kommentar af Ellen — 20. september 2016 @ 19:27

      • William og jeg var der i nærheden fra 5.oktober til 5. nov. 1993, og der var farverne alt lige fra rødbrunt, gult, lilla you name it!

        Kommentar af marianne bentzen — 21. september 2016 @ 23:28

        • Drømmescenariet🙂

          Kommentar af Ellen — 22. september 2016 @ 06:44

  9. En af mine venner (nær Toronto) fortæller, at sommeren har været varm og strid. Så mon ikke det vender nu (logisk følgeslutnig, ikke sandt?). Rigtig god tur🙂

    Kommentar af Eric — 20. september 2016 @ 18:29

    • Ja, det samme siger Lene, som også bor nær Toronto … det er lidt spændende, hvordan vejret er derovre. Jeg tror vi er nødt til at helgardere os mht. kuffertfyldet.
      Tak🙂

      Kommentar af Ellen — 20. september 2016 @ 19:29

      • De sidste par uger har vi haft “rigtig dejlig dansk sommervejr” med sol og temperaturer omkring 25 grader, nattemperaturer fra 12-16 grader, så man også kan sove ;o). Fra fredag lover de noget køligere vejr, dog stadig sol; men temperaturer under 20 grader.

        Kommentar af Lene R — 20. september 2016 @ 19:32

        • Passer os strålende🙂

          Kommentar af Ellen — 20. september 2016 @ 21:38

  10. Hav en skøn og uforglemmelig tur🙂

    Kommentar af Kisser — 20. september 2016 @ 19:41

    • Tak, Kisser🙂

      Kommentar af Ellen — 20. september 2016 @ 21:38

  11. Venter spændt på referat, ha’ en rigtig god tur!:-)

    Kommentar af Madonna — 20. september 2016 @ 21:35

    • Og også tak til dig, Madonna🙂

      Kommentar af Ellen — 20. september 2016 @ 21:39

  12. Rigtig god tur. Det bliver garanteret helt fantastisk. Vi nøjes med en uges tid på Sicilien fra på fredag ☀️

    Kommentar af Fru Z — 20. september 2016 @ 22:39

    • Tak … det håber vi selvfølgelig, at det bliver. En tur til Sicilien er nu heller ikke så tosset … rigtig god tur til jer to også🙂

      Kommentar af Ellen — 20. september 2016 @ 22:55

  13. Aj, hvor spændende. Rigtig god og fantastisk tur!

    Kommentar af betty — 20. september 2016 @ 23:14

    • Tak, skal du have, Betty🙂

      Kommentar af Ellen — 21. september 2016 @ 09:34

  14. Det nye æbletræ skal nok komme til at give frugt, hvis der er et egnet bestøvertræ i nærheden.
    Fandt vi nogensinde ud af, hvilken sort det gamle æbletræ er?
    Det er umuligt at sige, om filippatræer hengiver sig til ældre svenskere, som bestøvertræ er filippasorten meget alsidig.

    Her er en rimelig god bestøveroversigt:

    https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=0ahUKEwjlisrsuJ_PAhXF3iwKHWE6CWUQFgg3MAM&url=http%3A%2F%2Fwww.vesterskovgaard.dk%2Fbrochurer%2FAebler-Bestoevningsoversigt.pdf&usg=AFQjCNHIUs8Fg7ThZlAjT28AovxmPzP_dQ&sig2=0UHM5mCNdKVfQlBSo3fRhg&cad=rja

    Ak. Det var dog en frygtelig lang adresse!!!

    Beskærer I træet? I så fald skal du være opmærksom på, at filippatræet sætter frugterne i spidserne af grenene, så man kan let komme til at kappe blomsterknopperne af.

    Kommentar af Farmer — 21. september 2016 @ 04:56

    • Nej, jeg kan ikke finde ud af sorten, og det med lige at få det til at passe med at få et æble bragt til et sted, hvor de kan gøre det, er åbenbart for svært for os🙂
      Det er en god og nyttig bestøveroversigt, som jeg lige nu kan bruge på den måde, at jeg kan konkludere, at Filippa tilbyneladende ikke er så kritisk med hvem hun ‘hengiver’ sig til. Vi har både træet med de røde æbler og, få meter fra Filippa, et med nogle små, gule og ikke særlig delikate æbler.
      Nej, vi har endnu ikke beskåret – og jeg har lagt mærke til, at de få blomster har siddet helt ude i grenspidserne.

      Kommentar af Ellen — 21. september 2016 @ 09:39

  15. Rigtig go’ tur:o) jeg elsker efteråret faktisk elsker jeg alle årstider. Det er dejligt når det vejret skifter:) Lige en kommentar til dit kaffe indlæg. Tillykke med maskineriet:) Åh, ville gerne ha’ en. Og jeg kan sagtens smage forskel på kaffe selvom jeg har meget mælk i. Drikke ikke stempel kaffe og kaffemaskine kaffe, kan jeg blive fri. Synes det er bittert.

    Kommentar af Mette — 21. september 2016 @ 06:54

    • Tak, Mette🙂 Jeg ville heller ikke undvære årstidernes skiften.
      Og tak igen … du må ønske dig sådan en fyr i julegave🙂

      Kommentar af Ellen — 21. september 2016 @ 10:08

  16. Rigtig god tur, og som så mange andre elsker jeg også mørketidens komme, og lysets komme og … Kort sagt jeg er vild med alle årstider🙂 Og efterårets start i år er da helt vild skøn at være med i🙂

    Kommentar af Lene — 21. september 2016 @ 09:56

    • Tak, Lene – og som jeg også skrev til Mette herover, ville jeg meget nødig undvære årstiderne eller deres skiften. Vinteren er ikke min yndlingsårstid, men undvære den? Næhtak🙂

      Kommentar af Ellen — 21. september 2016 @ 10:10

  17. Når jeg ser disse billeder, glæder jeg mig alligevel til at efteråret gør entré sådan på rigtig. Det ser ud som om efteråret er kommet lidt længere i Syd-Sverige end her i Nordjylland. Der hvor bladene begynder at blive gule og røde men himmelen stadig er blå – det er da noget af det smukkeste!! Det virker i øvrigt enormt hyggeligt at have et sommerhus i Sverige❤ Som svensker lyder det lidt som et drømmescenarie, men det bliver lidt bøvlet når man bor i Nordjylland og er afhængig at Stena Line lige så snart man vil 'der over' en weekend… Rigtig god tur videre fra Sverige til New England!! Mon vi må 'følge lidt med' på din rejse…?

    Kommentar af faynai — 21. september 2016 @ 20:56

    • Jeg synes også der var lidt mere efterår i Sverige end herhjemme.
      Jeg ved, at der er en del nordjyder med sommerhus i Sverige, men jeg forstår sandelig godt det med færgen – jeg synes det er fedt at kunne nøjes med at tage broen. Det kan du selvfølgelig i princippet også, men det bliver en lang tur😉
      Tak – jeg blogger i videst muligt omfang undervejs – det er jo også en slags feriedagbog.

      Kommentar af Ellen — 21. september 2016 @ 21:14

  18. I må have en aldeles fantastisk tur til det store land. Jeg håber farverne har indtaget skovene..🙂

    Kommentar af Inge — 22. september 2016 @ 11:49

    • Tak, Inge … det håber jeg søreme også🙂

      Kommentar af Ellen — 23. september 2016 @ 06:31


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.