Hos Mommer

19. september 2016

Kaffe og kaffe og kaffe og kaffe og kaffe er ikke bare kaffe

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:17
Tags:

Der er filterkaffe, der er kaffemaskinekaffe, der er espressokandekaffe, der er pudekaffe og der er kapselkaffe. Der er sikkert også flere.
Kaffe er blevet en hel videnskab, og vi er hoppet lidt med på trendbølgen.
Vi har nemlig købt en ny kaffemaskine. Normalt drikker John og jeg kaffe brygget på kaffepuder – ikke kapsler, men senseopuder. De er dyre nok, men ikke nær så dyre som kapsler, som til gengæld er lidt bedre, men med Johns daglige kaffeindtag ville kapselkaffe nærmest ruinere os. Min enlige kopkaf om eftermiddagen gør ikke den store forskel i regnskabet.
imageI går havde vi gæster, og når vi er mere end fire, laver vi kaffe på den gammeldaws metode på vores moccamaster, men det sker sjældnere og sjældnere, for vi bryder os ikke længere om kaffe brygget på den måde.
Da vi for nogen tid siden var til middag hos et par på vores vej, fik vi kaffe brygget på deres nye maskine, som ikke er en kapselmaskine, men en, der maler bønnerne umiddelbart før brug. Den kaffe kunne vi begge vældig godt lide, og John har siden den aften med meget regelmæssige mellemrum ymtet noget om, at han godt kunne tænke sig sådan en kaffemaskine.
Så nu har vi købt en DeLonghi espressomaskine. En fejl, vi måske har begået er, at vi købte den billigste udgave. Det har vi prøvet før og har i den forbindelse flere gange konstateret, at man får, hvad man betaler for, så måske er det noget værre bras … vi får se.
Priserne på den slags maskiner varierede (i svenske kroner) fra små 3.000 kroner til omkring 20.000. Så skal man altså både have mange penge og være meget glad for kaffe (eller være en rigtig blærerøv?), hvis man køber en husholdningskaffemaskine til den pris. Men for lidt og for meget … vores hører bestemt til i den helt lave ende, og vi sparede oen i købet hele 13 kroner ved at købe den her i Sverige. Troede egentlig vi havde sparet mere, men den var i det mindste da ikke dyrere herovre.
Jeg er spændt på kaffesmagen fra den nyindkøbte. Den kan også lave mælkeskum, hvilket er fint, for jeg skal helst have mere mælk[eskum] end kaffe, og lad nu være med at komme med den evindelige bemærkning om, at “så kan man jo ikke smage kaffen”. Der er lige så stor forskel på kaffesmagen, når kaffen har mælk i, som der er er, når den drikkes sort. Basta.
John er lige kommet ind efter at have slået græsset her på torpet, så nu skal den rigges til og afprøves.

Humlen er så fin nu

Kaffemaskinen er købet i MediaMarkt, som ligger lige ved siden af Jula, hvor vi havde lovet at købe to nye par legebukser mage til dem jeg købte sidste år. Børnene er vokset ud af bukserne, inden de nåede at slide dem op (på trods af endog meget flittig brug), hvilket for Aubreys vedkommende er første gang i drengens liv. Er der noget at sige til, at de bukser er lige så populære hos moderen som hos børnene?
Heldigvis havde Jula dem endnu, så der bliver glæde, når familien kommer i skolernes efterårsferie.

48 kommentarer

  1. Intet måler sig med espresso lavet på friskmalede bønner. Husk at forvarme kopperne. Den bedste kaffe får man på de moderne (dyre) maskiner, men efter et par havarier, slår jeg mig til tåls med en italiensk “husmor-komfur-model”. Den giver ikke samme superbe aroma, men går an til at tvangsåbne øjnene om morgenen, og så nyder jeg den rigtige nektar, når vi er i Italien🙂

    Kommentar af Eric — 19. september 2016 @ 18:00

    • Vi talte netop om, hvor stor forskellen mon er på selve kaffen fra den billige maskine til den dyre. Om det i virkeligheden mest er stabilitet, holdbarhed og måske design, man giver de ekstra penge for?
      Er du til den ægte espresso? Altså meget stærk kaffe i en meget lille mængde? Så hærdet er ingen af os – den må gerne smage af noget, men den må altså ikke kunne ætse en teske🙂

      Kommentar af Ellen — 19. september 2016 @ 18:22

      • Faktisk er den “ægte” espresso mildere (koffeinmæssigt) og mindre bitter end dødbrændt Rød Karat, Gevalia o.l., smagen er blot kraftigere, fordi det ikke er så tyndt. Den gode espresso (rigtig temperatur, tryk, bønner) har en næsten chokoladeagtig smag og konsistens – og så er det jo kun et fingerbøl eller to.

        Kommentar af Eric — 19. september 2016 @ 19:16

        • Hmmm. Jeg har meget at lære endnu, kan jeg se🙂

          Kommentar af Ellen — 19. september 2016 @ 19:33

  2. I min optik er det vigtigste for en god kop kaffe valget af kaffebønne og at disse er nyristede- altså højst en uges tid gamle – og males umiddelbart inden brygning (og for det helt optimale, på en kværn, der ikke udvikler varme, altså håndkraft!). Det næstvigtigste er vandets temperatur og derefter, at kaffen nydes straks efter brygning (serveret i en kop, der er forvarmet. Jeg skifter mellem ekspresso (den klassiske aluminiumsfidus på varmekilde), stempelkande og filterkaffe, afhængig af kaffebønnen og lyst, men vigtigt for mig er, at bryggegrejet er nemt at rengøre og fylder minimalt, samtidig med at kaffen bliver god.
    God fornøjelse med jeres nye maskine (og hvis I vil prøve virkelig nyristede bønner (og vil betale for det), så kan jeg kun anbefale http://www.risteriet.dk, men der er sikkert andre muligheder).
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 19. september 2016 @ 18:42

    • Det med håndkraftsmaling af bønner er jeg simpelthen for doven til, men jeg skal ikke forsøge mig med at sige, at det nok ikke betyder noget!
      Nyristet kaffe har jeg også til gode, men jeg tror det er farligt, forstået på den måde, at bagefter har man nok svært ved at drikke andet end kaffe af nyristede bønner.
      Og … som jeg skrev til Eric, har jeg stadig meget at lære om kaffe, kan jeg se – tak for link🙂

      Kommentar af Ellen — 19. september 2016 @ 19:36

  3. Uhh, jeg tør næsten ikke blande mig i debatten! Herhjemme lever Mand af Nescafe (det er nok en dødssynd!), og jeg drikker kun kaffe på arbejde. Der drikker jeg til gengæld også meget. Og sørger for at brygge den, for det kan de andre ikke finde ud af…. Hjemme drikker jeg kun te (uden ‘h’!)

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 19. september 2016 @ 18:43

    • Bland dig endelig – der er da mange, der drikker Nescafé – hvis man kan lide det, man indtager, kan det næppe være forkert🙂
      Pudsigt: Jeg drak også meget kaffe på arbejdet dengang, men hjemme var jeg tedrikker (tak for det manglende h!). Det er jeg stadigvæk, men vil altså meget gerne have en enkelt kop god kaffe om eftermiddagen.

      Kommentar af Ellen — 19. september 2016 @ 19:40

  4. Vi har i mange år malet bønnerne, før vi laver kaffen. Til det brug har vi en kaffekværn. Sådan en koster et par hundrede, og man skal have en ny hvert andet/tredje år. Når vi skal lave kaffen, putter vi en tragt med indlagt filter oven i termokanden, og så hælder vi det kogende vand ud over de nymalede bønner.
    Mælk eller fløde camouflerer sandelig ikke kaffens smag, den fremhæver den! Fedt er en smagsforstærker, hvilket sukker i øvrigt også er, men sukker skal jeg ikke have i kaffen.

    Kommentar af Henny Stewart — 19. september 2016 @ 19:08

    • I er også med på den gode kaffe, kan jeg se – tragtkaffe er også virkelig godt, langt bedre end med kaffemaskine – vi altid altid kaffe med tragt i campingvognen, men dovenskaben sejrer i hverdagen derhjemme.
      Gad vide, om vi også skal have ny kaffemaskine hvert andet år? Forhandleren sagde, at det var vigtigt, at vi købte bønner uden for meget olie i! Hvordan finder man lige ud af olieindholdet i kaffebønner, mon?`
      Og ENdelig en, der ikke rynker på næsen over mælk i kaffen.Tak for det🙂

      Kommentar af Ellen — 19. september 2016 @ 19:44

      • Det kunne jo tænkes, at kværnen i sådan en kaffemaskine er af bedre kvalitet, end dem vi plejer at købe. Men det er jo hårdt arbejde at kværne kaffebønner, hvilket enhver. der har prøvet at gøre det med håndkraft i en gammeldags kaffemølle, kan skrive under på. Motoren i de små kaffemøller brænder simpelthen sammen.

        Kommentar af Henny Stewart — 20. september 2016 @ 03:26

        • Er de virkelig så hårde? Det må de jo være … jeg håber, vores maskine holder i mere end to år.

          Kommentar af Ellen — 20. september 2016 @ 09:11

  5. Kaffe er vigtigt, og den skal brygges med følelse. En maskine som jeres lyder fantastisk, friskmalede bønner… så bliver det ikke bedre. Jeg har såmænd købt en kaffekværn, men jeg får den aldrig brugt – ren dovenskab! Jeg har aldrig ejet en kaffemaskine. Jeg foretrækker den gammeldags filterkaffe.

    Da jeg sidst var i Vietnam, købte jeg fire af deres små “kaffemaskiner”. Resultatet er en mellemting mellem filter og espresso. Der er et billede af dimsen her: http://www.davifo.dk/mad-kultur/vietnamesisk-kaffe

    Kommentar af Stegemüller — 19. september 2016 @ 19:31

    • Jeg kan godt sætte mig ind i det med dovenskaben – jeg er ret sikker på, at jeg ikke ville få brugt en kaffekværn – det var derfor det tiltalte os begge, at den nu er indbygget.
      Din Vietnam-model minder lidt om den italienske espressomodel, så jeg kan godt forestille mig, at den laver god kaffe.

      Kommentar af Ellen — 19. september 2016 @ 19:47

  6. Hehe, endnu en gadget til den nielsenske samling. Tillykke med dyret🙂 hvad gør I med alle jeres aflagte dimser. Ryger de i DBA eller bare ind bagerst på hylden?

    Kommentar af Fruen i Midten — 19. september 2016 @ 19:58

    • Johtak – og i dette tilfælde bliver Senseomaskinen foræret til en vi kender, som vist nok meget gerne vil have den🙂

      Kommentar af Ellen — 19. september 2016 @ 20:02

  7. Tillykke med nyanskaffelsen. Den får I sikkert glæde af. Jeg drikker kun en enkelt eller to kopper kaffe om dagen og synes egentlig ikke, jeg har den store erfaring. Drikker mest te. Men jeg har overtaget en maskine til kapsler, fordi den blev for dyr i drift for min datter og svigersøn, der har et rimelig pænt forbrug. Den er bare for langsommelig, når jeg har gæster, så da kommer en almindelig kaffemaskine i brug. Jeg er ikke sikker på, jeg kan smage forskel? Men jeg bliver efterhånden nervøs for at servere den slags kaffe, fordi mange har så sofistikerede kaffevaner.😉 Jeg kan dog forestille mig, at nymalede bønner må ekstra godt for kendere

    Kommentar af betty — 19. september 2016 @ 22:13

    • Tak, det håber jeg da, at vi gør. Hvis de unge drikker meget kaffe, kan jeg godt forstå, det blev for dyrt … men jeg er nok lidt forbavset over, at du ikke kan smage forskel🙂
      Kaffedrikkeriet har udviklet sig temmelig meget i de seneste år – vi skal helst være amatørbarristaer alle sammen …

      Kommentar af Ellen — 20. september 2016 @ 09:15

  8. må smage ekstra godt, skulle der stå.😉

    Kommentar af betty — 19. september 2016 @ 22:19

    • Jeg gættede på smage eller være🙂

      Kommentar af Ellen — 20. september 2016 @ 09:16

  9. Tillykke med den nye køkkenbeboer😀 Jeg er spændt på om den er tilfredsstillende (krydser fletningerne for det). Og husk lige … en krone sparet er en krone tjent – og så tilmed 13 stk! Jeg har ingen holdning til om kaffen skal være rød, blød, trekantet eller nyristet. Jeg kan godt lide duften af kaffe – men bryder mig slet, slet ikke om smagen. Men ih det kan være en kilde til mange gode diskussioner om den skal være med/uden, pulver/kapsel, stempel/skummet uzw. Og det ynder jeg at lytte til😉

    Kommentar af LS ☆ — 19. september 2016 @ 22:28

    • Tak … og ja, det med kronen er jo rigtigt; det havde jeg lige glemt i farten🙂
      Kan du heller ikke lide smagen,når den bliver til irsk kaffe? Min søde svigersøn, som ikke kunne drømme om at indtage en kopkaf, kan vældig godt lide den, når der er suppleret lidt med whisky, farin og flødeskum🙂

      Kommentar af Ellen — 20. september 2016 @ 09:18

      • Har faktisk aldrig smagt irish coffee 😦 😦

        Kommentar af LS ☆ — 20. september 2016 @ 12:38

        • Det bliver du da vist næsten nødt til at prøve, Liv … der er garanteret en anden, der kan drikke resten for dig, hvis du ikke kan lide det🙂

          Kommentar af Ellen — 20. september 2016 @ 18:15

  10. Drikker som bekendt ikke kaffe, men overvejer at støtte Jørns nevøs kone, som netop er startet netbutik med kaffemaskiner og god italiensk kaffe (deluxekaffe.dk) for de unge drikker heller te herhjemme end kaffe fra kaffemaskinen😉

    Kommentar af Lene — 19. september 2016 @ 22:30

    • Hehe, så slem var din kaffe da ikke, men vores smag har nok ændret sig på de tre år, der er gået (tænk, at det allerede er så lang tid siden?)
      Fint, at du vil supportere familien, men hun har da vist nogle meget dyre maskiner? Jeg kunne dog godt finde på at købe kaffe hos hende – hun har meget at vælge imellem🙂

      Kommentar af Ellen — 20. september 2016 @ 09:20

  11. Den bliver du helt sikkert glad for. Det med olien, skal du ikke tænke så meget på. Det, der bliver afsat i maskinen, skal fjernes med nogle store tabletter, men det står sikkert i manual. Det er faktisk det eneste jeg er træt af med disse semi-automatiske kaffemaskiner, det er de specialmidler, man skal anskaffe, for at holde den kørende. Special-afkalker og antifedttabletter. Det er aldrig noget man kan købe i den lokale Føtex!
    ( Husk at du kan bruge kaffegrumset som gødning i haven og til at skrubbe hænderne med.)

    Kommentar af Anita — 20. september 2016 @ 06:51

    • Dejligt, at du skriver sådan, for jeg kunne ikke lige se, hvordan jeg skulle kunne kontrollere indholdet af den olie.
      Vi havde heller ikke taget med i vores beregninger, at der skulle de specialmidler til – alene filtrene vil koste 500 kroner/år. Men pyt nu med det … det er, med Johns kaffeforbrug, stadig langt billigere end en kapselmaskine.
      Er det god gødning? Det vidste jeg ikke, men det vil jeg huske. Er der noget, der har bedre af det end andet?

      Kommentar af Ellen — 20. september 2016 @ 09:26

  12. Hvad er kaffe uden mælk…eller helst piskefløde;-)

    Det giver den rette temperatur og afrunder smagen.

    På hjemmebane laves kaffen på kaffemaskinen, kan ikke klare espresso eller min tantes nescafe, hvis det ikke var uhøfligt tog jeg min termokande med, for selvom jeg har ymtet, at den er stærk, sker der ikke rigtigt noget….

    Cappuccino er nu også dejligt men det er jo noget andet, og drikkes kun på udebane.:-)

    Kommentar af Madonna — 20. september 2016 @ 08:33

    • Jeg holder mig til mælken, men den kan jeg så heller ikke undvære.
      Hehe, kan godt forstå dilemmaet med din tante – hun ville sikkert blive fornærmet, hvis du selv medbragte kaffen. Glider det ikke lidt lettere ned, hvis du kommer virkelig meget mælk i?
      Se, det er jo det gode ved sådan en maskine: Så kan der drikkes både cappucino og latte på hjemmebane🙂

      Kommentar af Ellen — 20. september 2016 @ 09:29

  13. Gå aldrig ned på maskiner..🙂 jeg har altid troet min søster førte an i maskiner-i-køkkenet kampen, men jeg tror I er tæt på at overhale hende indenom..🙂

    Kommentar af Inge — 20. september 2016 @ 11:11

    • Er vi det? Vi må lige snakke om disse maskiner, når vi mødes næste gang … det er for længe siden, men nu har vi så lige en USA-tur, der skal overstås først🙂
      Det er jo ikke en ekstra maskine denne gang, men en erstatning for en anden😉

      Kommentar af Ellen — 20. september 2016 @ 11:14

  14. Vi drikker altid stempelkaffe herhjemme (som du vist ikke fik nævnt). Vi har aldrig ejet en kaffemaskine. Peter drak tidligere tragtkaffe og jeg startede først med at drikke kaffe i en sen alder. Men en maskine som jeres nye ville jeg vældig gerne have, hvis ellers ikke jeg var lidt for nærig :-I
    Jeg elsker espresso og køber mig altid en cortado hos Coffee Collective, når jeg kommer forbi Torvehallerne – deres udgave er jeg helt vild med.

    Kommentar af Fiberfryd — 20. september 2016 @ 14:01

    • Næh, den glemte jeg🙂
      Den koster 2700 kroner, Ditte – det er relativt billigt i forhold til, hvad mange af dem koster. Jeg kender selvfølgelig ikke kvaliteten endnu, men du må smage næste gang I kommer herned.
      Respekt … fordi du kan drikke espresso. Du bruger da ellers normalt mælk?
      SENERE: Hehe, nu har jeg lige lært, hvad en café cortado er … der ER jo med mælk.
      Som sagt før: Jeg har endnu meget at lære om kaffe😀

      Kommentar af Ellen — 20. september 2016 @ 18:18

      • Faktisk er jeg ikke bleg for at drikke en ren espresso, men så skal det være rigtig god kaffe!😉 Cortado er en espresso med en lille smule mælk – om den skal være med eller uden skum er til diskussion, men jeg er til uden skum og mener, at den med skum hedder en macchiato

        Kommentar af fiberfryd — 22. september 2016 @ 18:32

        • Det er det, jeg siger: kaffe er en hel videnskab🙂

          Kommentar af Ellen — 23. september 2016 @ 06:34

  15. Vi er endnu på kaffemaskinekaffe det meste af tiden. Jeg ved dog godt, hvad der tales om, idet vores svigersøn brygger den dejligste kaffe på en ægte italiensk espressomaskine. Bønnerne køber han rå, blander og rister selv. I må fortælle mere om jeres nyerhvervelse.

    Kommentar af Lene R — 20. september 2016 @ 16:07

    • Han er da virkelig entusiast, jeres svigersøn … tænk, at han også både blander og rister dem selv!
      Jeg skal nok fortælle mere, men det bliver først, når vi er hjemme igen efter ferien🙂

      Kommentar af Ellen — 20. september 2016 @ 18:19

      • Ja, det er han, og vi har aldrig fået så god kaffe/espresso før eller siden ;o)

        Kommentar af Lene R — 20. september 2016 @ 18:37

        • Det vil jeg gerne tro!

          Kommentar af Ellen — 20. september 2016 @ 19:17

  16. Forresten – er det ikke hummel, på billedet? Laver I også selv øl?

    Kommentar af Lene R — 20. september 2016 @ 16:09

    • Jo det er humle, men vi brygger ikke øl – vi har den kun, fordi den er så smuk på denne årstid – og ser egentlig også smuk ud hele sommeren mod den hvide terrasse🙂

      Kommentar af Ellen — 20. september 2016 @ 18:20

      • Jeg har også altid syntes, at humle er meget smuk. I årevis har jeg sagt, at jeg vil plante en.

        Kommentar af Lene R — 20. september 2016 @ 18:42

        • Skal vi en tur på planteskole, når vi kommer?😉

          Kommentar af Ellen — 20. september 2016 @ 19:17

          • Nah, det tror jeg ikke; men parkerne er nok værd at se, selv om det må være sidst på sæsonen!

            Kommentar af Lene R — 20. september 2016 @ 19:35

            • Du bestemmer, kære Lene – vi følger og adlyder dig🙂

              Kommentar af Ellen — 20. september 2016 @ 21:37

  17. Hold da op, en masse kommentarer. Jeg har ikke læst dem alle, så måske er min variation af kaffedrikning allerede beskrevet, men nu kommer den alligevel.
    Herhjemme drikker jeg filterkaffe brygget på en gammeldags kaffemaskine. Koffeinfri, fordi min mave reagerer på for megen koffein. Plebejerkaffe altså – men meget af den.
    Til gengæld er jeg feinschmecker i byen, hvor jeg sætter stor pris på en rigtig god kop kaffe, og jeg ved lige præcis, hvilke kaffebarer her i byen, der har kaffe, som jeg kan lide. Altid mælkekaffe som cappuccino, latte eller cortado, og jeg kan såmænd også godt lide en is-latte.

    Kommentar af Kirsten — 20. september 2016 @ 20:35

    • Ja, det indlæg fik godt nok affødt en del kommentarer, men du er den første, der nævner koffeinfri kaffe. Det tror jeg ikke engang, jeg har smagt …
      Det er lidt sjovt, at der på forskellige steder er så stor forskel på den samme slags kaffe, men det er der. Bønnerne, mon? Eller maskinen?
      Nu lærte du mig lige, at der er mælk i café cortado – jeg fik kvajet mig i svaret til Ditte, men det er nu rettet🙂

      Kommentar af Ellen — 20. september 2016 @ 21:36


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.