Hos Mommer

17. september 2016

Er det mon lige som med frikadelleopskrifter?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:58
Tags:

Vi skal have frokostgæster i morgen, så jeg har lige lavet en lille portion chocolate chip cookies – til kaffen bagefter, naturligvis.
Det er ikke ligefrem julesmåkager – de er endnu mere syndige, fordi de er så store. Man kan naturligvis lave dem mindre, men så er de ikke helt rigtige.
Da min søster havde været udvekslingsstudent i USA, kom hun hjem og præsenterede familien for disse lækre småkager. Som altså ikke er specielt små.
I England kan man i de fleste Café dit eller dat købe dem i kæmpeudgaver, sådan nærmest lille lagkagestørrelse.
Siden Meretes hjemkomst for næsten 40 år siden og til for et par år siden havde jeg ikke fået dem hjemmebagt i mange, mange år, nok især fordi det med at bage aldrig har stået mit hjerte nær, men også til en vis grad fordi hvis vi har hjemmebag i huset, bliver det spist, og det har vi ikke godt af.
Chocolate chip cookiesChocolate chip cookies (1)

Nye tider, nye vaner, nye skikke. Den Stråtækte kom ind i billedet og dermed også håndværkere, som godt kunne lide at få lidt til kaffen. Især Troels Tækker (som også har repareret noget ved den ene skorsten). Han vil ikke komme, hvis vi ikke er hjemme, selv om han ikke skal arbejde inde i huset – “jeg vil da ikke gå glip af Ellens gode kager og den hyggelige snak med jer begge”.

Hvis man googler opskriften på engelsk og på dansk, får man et væld af varianter op. Jeg har prøvet et par forskellige, men har vist nu fundet frem til den, jeg vil fortsætte med. Denne portion skulle række til 12 (eller ni store) – jeg fik 15 ud af den og synes det gav en passende størrelse.
imageOphavskvinden til den er (naturligvis, fristes man til at sige) amerikaner, men ser, på trods af sin cookieglæde, temmelig normalvægtig ud.
At hun oven i købet er i besiddelse af en god portion humor, gør ikke historien bag hendes opskrift mindre kedelig. Som alle amerikanere vævede hun godt og grundigt rundt i det, inden hun kom til sagen, så man skal væbne sig med tålmodighed … opskriften kommer langt nede i indlægget … og fremgangsmåden er i sig selv en mindre roman, da hun vil være helt sikker på, at man har fattet budskabet – også meget amerikansk, men ellers virker hun meget sød og har flere opskrifter, jeg har tænkt mig at afprøve. Jeg har været flink og forærer jer her de metriske ækvivalenter til de amerikanske mål, som er særligt fjollede, når det kommer til sådan noget som smør.
Det er nok med chocolate chip cookies, som det er med vores frikadelleopskrifter: der findes en omtrent for hver familie, og nogle er bedre end andre.
Her dukkede en lille erindring frem fra Die Drei Mädchens langt yngre og i visse henseender uforpligtede singledage: Når vi talte om, hvorvidt en mand var god til at lave frikadeller, mente vi noget helt, helt andet. Ham der ser ud som om han er god til at lave frikadeller. Eller Er han sød? Mmmm. Kan han også lave frikadeller? JA!
Hvor var vi dog fjollede … også dengang …

16 kommentarer

  1. Fjol er godt! De ser skønne ud, dine cookies, de skal nok vække jubel 👍

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 17. september 2016 @ 16:42

    • Fjol er foryngende – apropos dit indlæg om at blive/være voksen🙂

      Kommentar af Ellen — 17. september 2016 @ 19:07

  2. Hvis små småkager er gode, må store småkager være mindst dobbelt så gode. Måske er fordelen, at man kun spiser en hver til kaffen. Med konventionelle småkager kan man jo nemt slippe af sted med at sluge et lille dusin med et samlet kalorieindhold på meget mere end den ene chocolate chip cookie™.

    Kommentar af Henny Stewart — 17. september 2016 @ 17:29

    • Problemet er desværre bare, at man godt kan spise både to og tre, selv når de er halvstore som disse … medmindre man har en god selvdisciplin. Det er nok vigtigt ikke at bage ret mange ad gangen.
      Ellers har du da ret😉

      Kommentar af Ellen — 17. september 2016 @ 19:10

      • Er det et ‘problem*?!? But how?😀😀😀

        Kommentar af LS ☆ — 18. september 2016 @ 09:37

        • Vægten, Liv. Vægten🙂

          Kommentar af Ellen — 18. september 2016 @ 10:54

  3. Her i huset er det manden der bager. Donuts og Cookies er det han savner allermest fra England(og en go’ ikke sindsyg dyr cheddar ost eller det savner vi begge) Han laver jævnligt cookies og han prøver forskellige opskrifter hvergang. Jeg er ikke kage-glad men kan godt spise en halv cookie. Min mor og Grace er til gengæld såååååååå glade for kage og elsker cookies:o)

    Kommentar af Mette — 18. september 2016 @ 09:38

    • Dejlig mand at have🙂
      Vi køber altid cheddar, når vi har bilen med derover, for ja, de bedste fås i England.
      En halv cookie??? Bare jeg kunne nøjes med så lidt😀

      Kommentar af Ellen — 18. september 2016 @ 10:55

  4. I øvrigt … tak for min nu pludselige lyst til at gå ud og bage Meyers Jødekager (i sommervejr!).😀😀

    Kommentar af LS ☆ — 18. september 2016 @ 10:07

    • Hehe, god fornøjelse og velbekomme🙂

      Kommentar af Ellen — 18. september 2016 @ 10:56

  5. Kodesprog mellem veninder er ikke det mest kedelige😉

    Kommentar af Randi — 18. september 2016 @ 10:08

    • Nej, vel?🙂

      Kommentar af Ellen — 18. september 2016 @ 10:56

  6. Jeg har ingen problemer med at sige nej tak til kage, men det er der en anden af os der har, men det ved du jo alt sammen i forvejen.
    Min kusine (nej ikke også din :-)) var som ung hurtig på aftrækkeren, da hendes mands gav udtryk om at en anden kvinde så godt ud. Ja, sagde M, men tror du kan hun køre en trillebør🙂 Så var han (som fritidslandmand) pillet ned😉

    Kommentar af Pigen fra landet — 18. september 2016 @ 16:22

    • Hehe, næh, det var ikke helt nyt for mig🙂
      Det er altid godt at kunne være hurtig i replikken – selv om det selvfølgelig ikke er sjovt, når det går ud over en selv🙂

      Kommentar af Ellen — 18. september 2016 @ 19:16

  7. Jaeh.. I Canada og USA er disse som regel også kanonstore. Men det ved du sikkert alt om. Og ligesom frikadellerne kan de også være alt fra dødeligt kedelige til himmelsk englesang! Selv bager jeg så godt som aldrig kage, kun brød. Altså som i rugbrød.

    Kommentar af Lene R — 20. september 2016 @ 16:14

    • Jeg vidste det ikke, men sjovt nok er jeg ikke overrasket🙂
      Til gengæld vidste jeg, at opskrifterne er meget forskellige – og jeg ved jo, at du bager rugbrød. Det tror jeg også, at jeg ville have gjort, hvis jeg boede permanent uden for Danmark.

      Kommentar af Ellen — 20. september 2016 @ 18:13


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.