Hos Mommer

16. september 2016

Hvis man kun har én stor rejse tilbage …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:04
Tags: , ,

Hvis man kun har én stor rejse tilbage, hvor skulle den i givet fald gå hen?
Det er, måske ikke et af livets, men et af Johns og mine store spørgsmål.
Der er jo så uendelig mange muligheder.
Vi skal nok få råd til flere af de mindre rejser, men den rejse, jeg taler om her, kan der kun blive én af, og så gælder det om at være så sikker som muligt på, at man har valgt rigtigt.
Afrika igen, men det var så skønt? Australien? New Zealand?
Jeg sad og kiggede på Stjernegaards krydstogter, og især to af dem (de har mange spændende og/eller eksotiske krydstogter) sprang mig i øjnene.

imageimage

Hvem har ikke drømt om at se nogle af stillehavsøerne? At se en rigtig Bountystrand? Ligge under en høj kokospalme og håbe på, at man ikke får en kokosnød i øjet …? Ulempen ved denne rejse er, at der er ni hele dage på havet. Det er godt nok lige i overkanten …
imageJeg vil ikke engang hævde, at jeg har drømt om Sydamerika – tværtimod har den del af verden altid haft ret lav prioritet for mit vedkommende, men med dette krydstogt får man både Uruguay, Argentina og Chile med for pengene, og, meget vigtigt: Vi runder Kap Horn mellem the “roaring forties” and the even more wild “furious fifties”. De fleste, der har læst lidt om sejlads før og nu ved, at Kap Horn er noget særligt for enhver sømand af verden. Ildlandet … de chilenske fjorde … Punta Arenas … Argentina, som jeg af en eller anden grund hellere vil se end Brasilien – og det har ikke noget med Zikavirus at gøre … Uruguay, som jeg overhovedet intet ved om, men det kommer jeg så til … jeg kan godt høre på mig selv, at det nok er Sydamerika, der trækker mest, selv om jeg også gerne vil se stillehavsøerne.
Hvorfor kan man ikke bare det hele? Hvorfor skal der altid prioriteres?
Og inden vi når så langt, er der nok kommet flere rejser i spil, hvilket ikke er med til at gøre det nemmere.
Hvis det var jer, hvilket af disse to krydstogter ville I vælge? Og hvorfor?

34 kommentarer

  1. Hvis der ikke var andre muligheder, ville jeg nok vælge Stillehavsøerne; men det med at rejse langt væk trækker ikke så meget i os. Vi vil meget hellere slå os ned et sted en måned eller to og leve “det lokale liv”. Det kunne fx være i Siracusa på Sicilien, hvor vi ville tage på det fantastiske marked hver dag og lave lækker mad af de fremragende råvarer, når vi ikke lige forkæler os selv og spiser på det lokale trattoria. Eller det kunne være en eller flere græske øer i september-oktober og vel at mærke ikke de overrendte destinationer som Kreta, Rhodos, Santorini og hvad de ellers hedder. Nej, ydmyge steder som fx Leros eller Tilos, hvor man ikke skal løbe spidsrod mellem souvenirbutikker og “gæstefiskere,” der påstår, at netop deres restaurant er landets bedste.

    Det trækker langt mere i os end luksuskrydstogt til andre verdensdele, og da det vil være ikke så lidt billigere, er det eventyr, der kan gentages🙂

    Kommentar af Eric — 16. september 2016 @ 15:49

    • Fint svar og forklaring – som beskriver hvor forskellige drømme vi alle har.
      Jeg kan sagtens forstå jeres ønsker om at leve det lokale liv fremfor på turistattraktionerne (især er gæstefiskerne irriterende), men tre uger ville være nok for os – også selv om vi vil til den anden ende af verden.
      Jeres ønsker er ganske rigtigt overkommelige i pris – det koster et sikkert ikke dyrt hotel/pension og en flybillet – maden, som oven i købet er billig, skulle I have alligevel, så der er forhåbentlig plads til mange af den slags rejser til jer forude.

      Kommentar af Ellen — 16. september 2016 @ 16:51

  2. Argentina med Ildlandet ser rigtig spændende ud, altså det er dejligt bare at læse navnene og lade sig rive med af en drøm. Jeg er vist bare ikke så meget for krydstogter. En anden ting jeg gerne vil er at gentage bestigningen af Kilimanjaro, som var en stor oplevelse i 2002. Jeg tror bare ikke, jeg har fysikken til det længere, og pengene rækker vist heller ikke. Men man kan da altid drømme.

    Kommentar af Stegemüller — 16. september 2016 @ 16:34

    • Man skal aldrig gentage en succes -. sæt nu det bliver en dårlig toer🙂
      Men drømme skal man altid have; uanset om man har mulighed for at få dem opfyldt eller ej.

      Kommentar af Ellen — 16. september 2016 @ 16:53

  3. For bare et par år siden havde jeg prompte svaret “New Zealand” som drømme rejseferiemål. Men altså ikke krydstogt og slet ikke sydamerika – som dig, har det aldrig rigtig trukket i mig🙂 Nu … jeg ved det ikke. Bounty-ø har jeg prøvet – og det var fedt og jeg er sikker på at en 2’er også vil være dejligt. Så … Caribien igen?! Ikke på krydstogt – og denne gang meget gerne de gamle dansk-vestindiske øer. Tror jeg. Måske.
    Jeg glæder mig til – på et tidspunkt – at høre hvad I evt. bestemmer jer for. God weekend😀

    Kommentar af LS ☆ — 16. september 2016 @ 18:08

    • Uhhh – det må være virkelig fedt at besøge et bounty-land/ø – jeg er helt misundelig🙂
      Jeg har nok lidt de samme ønsker som dig – NZ var i mange år et hedt ønske, men efterhånden som flere og flere i vores omgangskreds har været der, og vi har set billeder, er det ønske nok nærmest helt forsvundet – for mig minder det lidt for meget om Norge, som er en hel del nemmere at komme til … hvorfor så bevæge sig helt ned til vores antipoder? Der er ingen af vennernes/familiens billeder, der har været i stand til at overbevise John og mig om, at det er NZ, den ultimative rejse skal gå til.
      Tak, i lige måde herfra🙂

      Kommentar af Ellen — 16. september 2016 @ 19:18

      • Min bounty-ø var Tobago. Boede på Trinidad og fløj på ‘ferie’ til Tobago (Ja, Trinidad var faktisk i forvejen en ferie). De har det hele: regnskov, skønne strande, koralrev, farverige lokale markeder, bungalows i gammel britisk kolinistil, rigt dyreliv og laid back livsstil. Og det var også dér jeg spiste haj-burger i strandbaren😉 what’s not to like?!

        Kommentar af LS ☆ — 16. september 2016 @ 20:30

        • Her lyder lige et dybt støn af arten øj, hvor ville jeg også gerne prøve det – og jeg kan kun sige det samme som dig🙂

          Kommentar af Ellen — 16. september 2016 @ 21:06

  4. Hvis jeg nu kunne lide at sejle (hvad jeg altså ikke kan pga jeg er lidt bange for vand) ville jeg vælge Australien, new Zealand mv. (billedet til venstre).
    Fordi – og du sendte mig lige ned ad memory lane – to af mine “sidekammerater” kolleger var på togt med den danske familie, der blev kapret ud for Afrika for nogle år siden. De afmønstrede dog 5 uger før kapringen!!
    De viste billeder og fortalte en hel formiddag – ja, vi rev dagen ud af kalenderen på jobbet – om deres tur, det var intet mindre end fantastisk.
    Når man nu er ude på havet der langt ude, er det MØRK OG SORT nat, kun oplyst af stjernerne, og stilheden …. er ubeskrivelig.
    Og alle de steder de lagde til – ubeskriveligt, smukt og anderledes end hvad vi er vant til.
    Jeg kunne personligt godt tænke mig at komme til Wellington på New Zealand og besøge en mangeårig penneveninde. Men det skulle være med flyver til destinationen.
    Uuuh, det bliver spændende at høre om hvad I beslutter jer for.

    Kommentar af Kisser — 16. september 2016 @ 18:42

    • Dine kolleger afmønstrede på et godt tidspunkt!
      Det må have været en fantastisk tur, de var på, men kan man ikke lide vand, er det jo ikke sagen – søsyge er dog vist ikke noget problem på et krydstogt.
      Det kunne da være ret fedt for dig at komme ned til NZ for at besøge en penneveninde🙂

      Kommentar af Ellen — 16. september 2016 @ 19:21

  5. Jeg laver lige om på betingelserne: Hvis jeg havde råd til en stor rejse, og jeg mener virkelig råd, så jeg ikke behøvede at lave budget for turen, så ville jeg tage en rundrejse i Kina, Manchuriet og Tibet. Det er det sidste “eksotiske” område, der er tilbage, og det ville være fantastisk at opleve det, inden der er gået totalt Disney i det. Jeg har helt glemt, om I har været i Kina.

    Men store rejser, hvor man er nødt til at vende hver femøre, hvilket er, hvad jeg kunne få råd til, det gider jeg slet ikke. Så er det bedre at være “lænestolsrejsende”, efter min mening.

    Kommentar af Henny Stewart — 16. september 2016 @ 18:51

    • Hvis du med ‘eksotisk’ mener Østen, har du nok ret, men ellers er der da heldigvis stadig steder, der endnu ikke er blevet de rene turistfælder.
      Jeg er ganske enig i, at vil man på sådan en rejse, kan det ikke nytte noget hele tiden at skulle tænke på finanserne – så hellere lænestolsrejse, som du kalder det.
      Vi har aldrig været i Østen, og i modsætning til dig siger det mig ikke rigtig noget – men som jeg skrev til Eric, er det lidt morsomt at læse jeres kommentarer om vores meget forskellige drømme.

      Kommentar af Ellen — 16. september 2016 @ 19:26

  6. Nu har jeg ikke læst alle kommentarer endsige alle dine replikker, så måske er jeg for sent ude, men hvad med Asien? Jeg har været i både Thailand og Vietnam to gange. Man spiser godt med lækre, smukke grøntsager (og det er en vigtig parameter), folk er utrolig søde, og det er let at komme rundt.

    I Vietnam vil jeg anbefale turen fra nord til syd med det virkelig fine tognet. Nu kan jeg ikke huske, om I er interesseret i historie, men hvis så er der mange museer, der fortæller om Indokinakrigene og selvfølgelig Vietnamkrigen.

    I behøver ikke spare op for at være der. Rejsen koster selvfølgelig, men når I først er der, kan I leve som grever og baroner, hvis det kulle falde i jeres interesse.

    Kommentar af Stegemüller — 16. september 2016 @ 20:51

    • Jeg har hørt masser af positive ting om Vietnam (ikke helt så mange om Thailand), og jeg ved også, at der er billigt (det er der dog vist også i Sydamerika), men Østen ligger, som jeg også skrev til Henny, et godt stykke nede på vores prioriteringsliste.
      Vi er begge interesserede i historie, men historie kan vi finde over hele verden🙂

      Kommentar af Ellen — 16. september 2016 @ 21:10

  7. Jeg ved lige hvordan du har det. Vi har i mange år ventet på at tiden skal komme for at lave ‘Rejsen’ og vi har altid vist, den skulle gå til Sydamerika. Vi boede et års tid i Uruguay for 20 år siden, og vi vil gerne tilbage! Nu er tiden så kommet (tager af sted december) og så kom vi pludselig i tvivl, om det skulle være Sydamerika. For som du skriver, der er simpelthen så mange muligheder!! Så mange spændende steder. Og nu hvor både tid og penge er sat til side, skulle vi gerne tage den rigtige beslutning. Det er også lidt af ‘once-in-a-lifetime’. Men vi holder fast i plan A. Uruguay er ikke specielt eksotisk, men der bor de sødeste mennesker! Og sidste gang vi var der, kørte der stadig hest og vogn rundt i trafikken – det var som at rejse 100 år tilbage i tiden. Og vi følte os trygge, noget jeg også føler er vigtig. Det bliver spændende at se, hvor ER rejse vil gå! Følger med på sidelinjen og regner med at du fortæller om det i et senere indlæg…

    Kommentar af faynai — 16. september 2016 @ 21:08

    • Du/I er igennem præcis de samme overvejelser, kan jeg se … det ville bare være SÅ ærgerligt at bruge så mange penge for så bagefter at ærgre sig selv det mindste, fordi man måske skulle have valgt noget andet.
      Uruguay lyder godt! Spændende, at I har boet der. Jeg fortæller, når vi beslutter os, men der går nok et års tid endnu – i mellemtiden vil jeg læse om Uruguay og de to andre lande i Sydamerika, denne rejse går til.
      Rigtig god tur til jer! Hvor længe skal I være væk?

      Kommentar af Ellen — 16. september 2016 @ 21:29

      • Det er godt, I har godt med tid for forberedelser – det ville være ærgerligt at skynde sig igennem planlægningen. Forventes glæde, er jo også en stor del af rejsen. Vi bliver væk en måned og starter i Rio, tager vejen forbi Argentina, Uruguay og afslutter i Miami. Vi skal også besøge blandt andet Iguazu, verdens største vandfald, og det er nok et af stoppene jeg glæder mig mest til. En tropisk ø i Brasilien og ferieby i Argentina snupper vi også på vejen. Rejsen har vi planlagt et års tid men talt om i næsten 10. Det er lidt vildt, det er pludselig er ‘snart’!

        Kommentar af faynai — 17. september 2016 @ 19:50

        • Det lyder godt nok spændende!
          Jeg vil – igen – ønske for jer, at I får en dejlig og uforglemmelig tur.

          Kommentar af Ellen — 17. september 2016 @ 20:13

  8. Min fysioterapeut kommer fra Uruguay🙂 han har boet her i Danmark i 30 år men rejser en gang om året til Uruguay og Argentina på ferie. Han har flere gange været så sød at tage fodboldtrøjer med hjem til mindstemanden. Han har været min fys i snart 9år:) og har gennem årene fortalt lidt om begge lande.
    Jeg elsker Australien og har været der 4 gange. Glæder mig til at høre, hvad det endelige valg bliver:)

    Kommentar af Mette — 16. september 2016 @ 22:07

    • Ha … pudsigt🙂 Så du ved en hel del om de to lande🙂
      Australien lyder godt – at have været der fire gange er meget … det er jo ikke lige om hjørnet …

      Kommentar af Ellen — 17. september 2016 @ 09:12

  9. Uh, den slags tankeeksperimenter er bare så sjove – og ret tidsrøvende for mit vedkommende. Skulle jeg vælge melle dine to krydstogter, ville jeg helt sikkert vælge Sydamerika, fordi jeg altid gerne har villet opleve Chile og Argentina. Skulle jeg selv vælge (og vi kunne se bort fra krig og konflikter – og tid og penge), ville jeg gerne til Mongoliet og rejse hjem gennem alle de mange stater, der ender på -stan; Kazakstan, Uzbekistan osv. Det bliver spændende, hvad I ender med at vælge🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 17. september 2016 @ 07:59

    • Uh, man kan da også bruge rigtig meget tid på at undersøge, at snuse, at se billeder, muligheder, priser osv.
      Så du kunne tænke dig -stan-landene … hvad hedder det egentlig derude? Mongoliet er Østen, men hvor langt mod vest hedder det stadig Østen?

      Kommentar af Ellen — 17. september 2016 @ 09:16

      • Det ved jeg ikke, og det var derfor jeg skrev, som jeg gjorde🙂 Ja, -stan-landende og sådan deromkring …

        Kommentar af Fruen i Midten — 17. september 2016 @ 09:29

        • Øv, nu troede jeg lige, jeg kunne få det spørgsmål afklaret🙂

          Kommentar af Ellen — 17. september 2016 @ 09:33

  10. Jeg har tænkt over dine rejsemål og dit spørgsmål. Jeg har faktisk slet ikke lyst til sådanne rejser, jeg har det nok mere som Erik. jeg gad godt prøve at bo et sted og komme helt ned i tempo i en tre uger. gerne et sted i a (hold nu op så fik jeg et chok, fordi dine reklamer gik i gang, nu er computeren sat på lydløs) Nå men alperne kunne være et godt sted, her kan jeg vandre, spise ost, drikke vin og nyde solen og måske møde alpebønderne og deres familier🙂
    Skulle jeg selv vælge en stor rejse, skulle det helt sikkert være til New Zealand, min søster og svoger kørte rundt i autocamper i januar måned og de var helt høje, da de kom tilbage. Det er noget andet end Norge, siger de, der har været der.
    Håber I finder det, I har lyst til.

    Kommentar af Lene — 17. september 2016 @ 08:31

    • Jeg beklager de reklamer – og de er bestemt ikke ‘mine’🙂 – jeg får dem også på andres sites, og jeg har af samme årsag altid maskineriet stående på lydløs.
      Jeg kan godt forstå, hvis du har brug for tre uger med fred og ro, og jeg er enig i, at Alperne må være et godt sted at finde begge dele.
      NZ er selvfølgelig ikke helt som Norge – i hvert fald ikke over det hele; dem jeg kender har også syntes, det var en storslået tur – og gudskelov for det, for det er mange penge at spilde på en skuffelse.

      Kommentar af Ellen — 17. september 2016 @ 09:22

  11. Jeg plejer ikke at kommentere, men læser gerne dine indlæg. Heldigvis ved vi ikke, hvornår det bliver vores sidste store rejse, men sidste år i sep/okt var vi på krydstogt fra Vancouver via Hawai og videre på den tur, du beskriver. Det var en fantastisk tur, med oplevelser og natur, vi aldrig havde troet, vi skulle opleve. De fransk polynesiske øer var især en kæmpe oplevelse, og det er så langt væk, at jeg tvivler på, at vi kommer tilbage dertil. Vi nyder dagene ombord på havet, der er tid til at bearbejde oplevelserne og til at glæde sig til hvad der kommer. Vi har ofte overvejet Sydamerika, men ender altid med at vælge noget andet.
    Jeg er spændt på at følge med i, hvad I vælger.
    Vi har altid sagt, at vi skulle rejse medens vi kunne, og i sommer er min mand væltet ned fra en stige i ca 3 meters højde, har smadret højre hånd og brækket højre hofte, efter seks uger på hospital og reha klinik, går det nu fremad, så bare afsted med jer, og nyd at I har mulighederne.
    Det blev en lang hilsen fra Luxembourg

    Kommentar af Marianne — 17. september 2016 @ 14:52

    • Hvor hyggeligt med en hilsen fra Luxembourg🙂
      Nu var jeg ellers blevet næsten sikker på, at det skulle være Sydamerika, og så skriver du som du gør … det er altså ikke nemt at vælge … men det kan selvfølgelig også være, at vi tager noget helt tredje eller fjerde🙂
      Man skal ikke udsætte noget – det har vi også lært, men vi har en tur til USA lige om lidt og en til Mallorca til april, og begge skal lige ‘afvikles’ først, inden vi for alvor begynder at planlægge den store rejse.
      Grimt med din mand, men trods alt godt, at det ikke gik værre, og at han kommer sig igen. Vi har fået stor respekt for stiger, efter vi er kommet op i årene!

      Kommentar af Ellen — 17. september 2016 @ 16:06

  12. Stejler man foran et vanskeligt valg og vil ha det afgjort prompte,
    er det et såre fornuftigt princip at platte og krone om det.
    Ikke at valget skal ske per hasard, imens man selv sidder og måber,
    men: lige når mønten er kastet til vejrs, Så ved man præcis, hvad man håber. (Piet Hein)
    Den teknik kan du jo altid gribe til!
    Jeg undrer mig over det med de 9 dage til søs; det er jo krydstogter…. Mit valg er nok Sydamerika!
    Vi er ikke til det med at sejle; vi keder alt for hurtigt. Bare Esbjerg -Harwich var rigeligt.
    Skulle jeg drømme om den store rejse er det nok turen tværs over Canada og at se Rocky Mountains. Sørens billeder var så fantastiske.
    God tur til Canada!

    Kommentar af Anne Holtegård — 17. september 2016 @ 21:26

    • Hehe, de Piet Hein-ord kendte jeg ikke, men det lyder meget rigtigt🙂
      Der er lange afstande derude på Stillehavet, men ni dage ER virkelig meget, også selv om man på ingen måde kan sammenligne de store krydstogtskibe med de gamle englandsbåde.
      Canada på tværs har min søster lige kørt. Alene! Hun var også meget begejstret, så I må da i gang med at spare op og planlægge🙂

      Kommentar af Ellen — 17. september 2016 @ 22:36

  13. Tjah, men min manglende udlængsel, er jeg nok den sidste der bør rådgive😉
    Uanset hvad I vælger, så er jeg sikker på, at det bliver uforglemmeligt – og måske bliver der endnu en ‘sidste stor rejse’ 🙂

    Kommentar af Fiberfryd — 20. september 2016 @ 13:37

    • Man ved aldrig, hvad det kan blive til – drømme skal man have, men det gør ikke noget, hvis der er en reel mulighed for, at de kan gå i opfyldelse🙂

      Kommentar af Ellen — 20. september 2016 @ 18:10

  14. I er altså “hardcore travelers”. Som Fiberfryd er jeg nok den sidste der kan give inspiration. Stort set vil jeg helst feriere i Danmark!
    Ikke at der ikke er fantastisk mange skønne steder at besøge, og det må være svært at bestemme sig til hvad denne helt unikke, once in a lifetime trip skal være. Det er dejligt at læse om både jeres og alle kommentarernes rejsedrømme.

    Kommentar af Lene R — 20. september 2016 @ 16:29

    • Jeg forstår dig sådan set godt – din situation er jo helt anderledes end vores, og vi har jo set, at tre uger i DK slet ikke er nok for jer🙂

      Kommentar af Ellen — 20. september 2016 @ 18:11


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.