Hos Mommer

12. september 2016

Dumme måger

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 19:22
Tags: ,

I dag sad vi og kiggede ud på blishønsøen, som er kommet lidt tidligere, end den plejer. Mener vi.
Pludselig begyndte mange at måger dykke hurtigt og aggressivt ned i flokken, som derefter begyndte at flygte nordover – stadig i samlet flok, men med en relativ høj hastighed.
Beklager det dårlige billede, men det var nødvendigt med den kraftigste zoom for at få et indtryk af det.

Måger jagter blishøns (2)

Måger dræber mig bekendt ikke blishøns? Så hvorfor dette angreb? Det stod på, til blishønsene var for langt væk til at kunne se sceneriet, dvs. at vi kunne observere det over et kvarters tid.
Er der nogen, der kan gøre os klogere angående dette fænomen? Google kunne ikke hjælpe mig, og John havde ikke set eller hørt om noget tilsvarende.
Fjollede måger. Jeg kan simpelthen ikke lide dem. Punktum.

17 kommentarer

  1. Jeg kan ikke hjælpe, men jeg kan udtrykke min afsky for måger.

    Kommentar af Stegemüller — 12. september 2016 @ 19:32

    • Der er vist ikke mange, der holder af måger!

      Kommentar af Ellen — 12. september 2016 @ 20:48

  2. Mobning er ikke ok om man er fugl eller menneske.
    Velkommen hjem, det lyder til at have været en god og indholdsrig tur, I har været på. Og jeg er imponeret over din datter og familie, som går all in i 40er stilen.

    Kommentar af Lene — 12. september 2016 @ 19:47

    • Nix.
      Tak, det var en rigtig god tur, og ja, når C laver den slags, skal det være så autentisk som muligt.

      Kommentar af Ellen — 12. september 2016 @ 20:49

  3. Jeg bryder mig heller ikke meget om måger. De er store, larmende og de skider over alt. “Shite Hawks”, kalder min mand dem.

    Jeg tror, mågerne angriber hvad som helst, der forstyrrer deres adgang til vandet.

    Kommentar af Henny Stewart — 12. september 2016 @ 20:07

    • Ja … lortemåger er det.
      Joh – men vi har set blishønsøer nu på tredje sæson, og vi har aldrig set denne slags angreb før, så jeg tror ikke, det skyldes deres blotte tilstedeværelse – fjorden er da også rigelig stor til alle.

      Kommentar af Ellen — 12. september 2016 @ 20:51

  4. Kan der have været mågemad under blishønsene? Jeg er heller ikke pjattet med måger, men kan nu godt blive lidt fascineret over deres størrelse, hvis de pludselig kommer helt tæt på.

    Kommentar af Fruen i Midten — 12. september 2016 @ 20:10

    • Jeg tænkte det samme – om Blishønsene mon havde fundet et velassorteret spisested, som mågerne ville have del i. Og ligesom Midterfruen kan jeg også fascineres over mågernes størrelse – og deres frækhed😉

      Kommentar af LS ☆ — 12. september 2016 @ 20:43

      • Godt forslag, men hvorfor gik de så ikke til maden, da de havde fået flyttet blishønsene et par hundrede meter?
        Nogle af dem er næsten skræmmende store!

        Kommentar af Ellen — 12. september 2016 @ 20:53

  5. Det er da nogle tåge-Åge-måger!!

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 12. september 2016 @ 20:25

    • Det kan man roligt sige🙂

      Kommentar af Ellen — 12. september 2016 @ 20:53

  6. Det var mystisk og meget interessant. Jeg har ikke noget bud på fænomenet. Men jeg synes, måger er virkelig irriterende. De er så mange og så dominerende.

    Kommentar af betty — 12. september 2016 @ 22:01

    • Ja, det var lidt mærkeligt … og vi er helt enige om mågerne🙂

      Kommentar af Ellen — 12. september 2016 @ 22:29

  7. Så vidt jeg kan se, er det sølvmåger. Sølvmåger er meget dominerende og jager med alt, hvis de føler, at det er “deres” område. Det kan let være ren terror for at hævde deres ret.

    Hvis så der er nogle fødeemner, som blishønsene har trukket med op til overfladen, når de dykker, er det en ekstra årsag til jagten. Mågerne kan jo ikke i samme grad som blishønsene dykke efter føde. Blishønsene er vegetarer; men sølvmåger er stort set altædende, så der kan let være sammenfald i en del af fødevalget eller noget “bifangst” i form af pludselig hjemløse tanglopper og rejer.
    Sølvmåger er særdeles hårde ved andre arters yngel, og skulle der være et lille svagt individ i blishønseflokken ville de sikkert prøve at snuppe den også.

    I øvrigt er jeg overbevist om, at fredningen af sølvmågerne -allerede efter de få år fredningen har varet- har præget sølvmågernes adfærd i retning af, at de ikke længere er bange for mennesker; men det er en anden sag.

    Kommentar af Farmer — 13. september 2016 @ 05:29

    • Jeg er altså imponeret over, at du kan se, at det er sølvmåger på det elendige billede🙂
      Tak for svar – du er en sand guldgrube af viden.
      Efter min uforgribelige mening bør måger ikke fredes. Ikke en eneste art!

      Kommentar af Ellen — 13. september 2016 @ 08:53

  8. Måske gør de det bare fordi de kan.. Jeg har ingen anelse, men Farmers forklaring lyder fornuftig.🙂

    Kommentar af Inge — 13. september 2016 @ 10:21

    • Jeg tror også, jeg holder mig til hans forklaring🙂

      Kommentar af Ellen — 13. september 2016 @ 11:33


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.