Hos Mommer

31. august 2016

Fjollet – eller hvad?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:25
Tags: , ,

Det er måske årets sidste varme dag, og hvad gør man? Bruger en halv formiddag på at køre til Næstved for at købe kuffert og handle til resten af ugen.
Eftermiddagen bruges på at lave chutney, samt forsøge sig med at henkoge tomater efter en Camilla Plum-opskrift, som Elsebeth gjorde mig opmærksom på. Det er i lille målestok her den første gang – jeg skal lige finde ud af, om det bliver et hit.
Det er nok lidt fjollet i så godt vejr, men på den anden side er det med at benytte sig af, at ånden er over en til at få det gjort … det skulle alligevel være i orden, inden jeg rejser til England på lørdag – og inden de plukkede drivhustomater blev dårlige, hvilket var lige oppe over.

Snart henkogte tomater

Jeg har allerede lavet en chutney uden tomater, og nu står der en med tomater og bobler på komfuret. Der bliver mest af den sidstnævnte, og Murphy-typisk er det, at jeg tror, den førstnævnte bliver den af de to, jeg foretrækker. Glassene fra den sidste sending er således ved at være brugt, og nu håber jeg ikke, jeg behøver at købe flere. “Det har du sagt før!”, hævdede John, men det er fire år siden, så det har jeg fortrængt.

P1030746

En ny kuffert måtte der til, fordi jeg længe har været irriteret over, at mine to kufferter er i størrelserne for stor og for lille, forstået på den måde, at den store er glimrende til ferier på to uger eller mere, mens den lille har kabinekuffertstørrelse og dermed lige en tand for lille til en hel uge. Nu har jeg fået en middelstørrelse, jeg tror vil passe perfekt. Der skal jo også være plads til gaver! Jeg har dog denne gang har købt nogle bøger gennem Amazon, som forhåbentlig ligger og venter på mig derovre. Én om spionage (Spy Science: 40 Secret-sleuthing, Code-cracking, Spy-catching Activities for Kids), én om hvordan man lever udelukkende af det, man kan finde i naturen (Ultimate Guide to Wilderness Living: Surviving with Nothing But Your Bare Hands and What You Find in the Woods), og endelig én om, hvordan man ‘læser’ naturen (The Walker’s Guide to Outdoor Clues and Signs). Jeg håber virkelig, at de vil blive glade for bøgerne; de går begge stadig højt op i alt, hvad der har med ‘det vilde liv’ at gøre, og da de var her sidste jul, gik de meget op i at lege spioner.
Jeg vil ikke sige, at børnene forventer gaver, hver gang jeg kommer – det har moderen i hvert fald kraftigt formanet dem om ikke at gøre, og de behersker sig da også voldsomt for ikke at spørge mig, om jeg har noget med til dem. Jeg kan ikke fortænke dem i at forvente noget – det er endnu ikke sket, at jeg har været derovre uden at have noget med til dem.
Forkælelse? Ja, selvfølgelig. Det er min simple pligt som mormor!

30 kommentarer

  1. Når man bliver ramt af en trang til at gøre noget, så må man gøre det uanset vejret! A (wo)man’s gotta do what a (wo)man’s gotta do! Og mormødre? De skal da i høj grad forkæle, det er da det, de er sat i verden for at gøre! Også farmødre, for sådan én bliver jeg forhåbentligt en dag 😃

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 31. august 2016 @ 16:35

    • Det er vores fornemmeste pligt – uanset om man er farmor eller mormor🙂

      Kommentar af Ellen — 31. august 2016 @ 17:23

  2. Man har helt bestem både ret og pligt til at forkæle sine børnebørn🙂

    Kommentar af Randi — 31. august 2016 @ 16:58

    • Sådan er det bare!🙂

      Kommentar af Ellen — 31. august 2016 @ 17:24

  3. Amen, selvfølgelig skal man forkæle🙂 Og så fik du mig til at nynne en gammel revyvise: en er for lille og en er for stor …🙂

    Kommentar af Lene — 31. august 2016 @ 19:59

    • Ja, selvfølgelig skal man det🙂 Jeg håber, visen er til at slippe af med igen😉

      Kommentar af Ellen — 31. august 2016 @ 20:31

  4. Endnu en gang spændende, smukke frembringelser på glas.
    Og ja – en mormor SKAL forkæle (lidt).

    Kommentar af Stegemüller — 31. august 2016 @ 20:15

    • Ja, det er sjovt at lave.
      Når mormor ser dem så sjældent, er lidt ikke nok!

      Kommentar af Ellen — 31. august 2016 @ 20:32

  5. Du må huske at fortælle hvad I synes om de henkogte tomater. Her er simidreid tomater og tomatchutney favoritterne.

    Kommentar af Pigen fra landet — 31. august 2016 @ 21:18

    • Det skal jeg prøve at huske – semi-dried er også virkelig godt, men de holder vist ikke så længe?

      Kommentar af Ellen — 31. august 2016 @ 21:27

      • Så er det fordi du ikke laver nok af dem😉 Mine holder sig fint et helt år.

        Kommentar af Pigen fra landet — 31. august 2016 @ 21:52

        • Det var sørens … Hvordan opbevarer du dem?

          Kommentar af Ellen — 31. august 2016 @ 22:20

          • Jeg hælder en neutral olie over og opbevarer dem i glas med låg. Køleskabet bliver jo hurtigt fyldt med råsyltning og alt muligt andet, så tomaterne kommer ned i skabet sammen med alle de andre sylterier, og der holder de sig fint.

            Kommentar af Pigen fra landet — 1. september 2016 @ 06:58

            • Okay … næh, man kunne hurtigt bruge et par køleskabe bare til den slags, hvis det skulle opbevares på køl også inden åbning🙂

              Kommentar af Ellen — 1. september 2016 @ 09:43

  6. Min mor havde altid noget med til mig når hun besøgte mig i London. Da Grace kom til verden var der mest til hende og lidt lakridser til mig. Nu vi bor i Danmark har farmor altid chocolate stars med og kids magazines og tøj. Mormor forkæler stadig ungerne meget selvom hun nu kun bor 5 minutter væk. Sådan skal det være. Jeg forkæler også de små niecer i England når vi ser dem. Og mine voksne nevøer får stadig påskeæg og chokolade kalender til jul. De er også kun 18 og 22:) forkælelse er okay og hverken mine nevøer, niecer eller egne børn forventer noget men de elsker det:) go tur til England. Vi skal først afsted til jul igen.

    Kommentar af Mette — 31. august 2016 @ 22:16

    • Det er da også så hyggeligt med al den forkælelse. Jeg gjorde ligesom din mor, da C boede i London … hun havde knap nok til saltet til et æg, fordi det var så dyrt at bo der. Det gør ikke spor, at man er blevet voksen🙂
      Tak … vi skal også holde jul derovre – det glæder vi os til, og det gør I nok også🙂

      Kommentar af Ellen — 31. august 2016 @ 22:25

  7. Hvor er du flittig. Det ser virkelig tiltalende ud – både de fyldte glas og de tomme. Du er en ørn til at finde på gaver til dine børnebørn. Jeg får helt dårlig samvittighed, når jeg læser om det, for det er ikke min stærke side. Der er ingen tvivl om at de bliver meget glade for bøgerne. Deres naturinteresse holder sikkert – måske med en pause i teenageårene?

    Kommentar af betty — 31. august 2016 @ 23:25

    • Det skal du da overhovedet ikke have dårlig samvittighed over – det er jo bare aflad for al den tid, jeg ikke kan tilbringe sammen med dem – du gør så meget andet (og bedre) sammen med dine børnbørn.
      Hehe, jo, der kommer nok en pause – på den anden side bor de et sted, hvor der ikke er mulighed for de normale teenageudfoldelser …

      Kommentar af Ellen — 1. september 2016 @ 09:45

  8. Heldigt for A+A, at du er sådan en pligtopfyldende mormor😉

    Kommentar af Fruen i Midten — 1. september 2016 @ 09:15

    • Det synes de heldigvis også, men mon ikke de fleste bedsteforældre forkæler i videst muligt omfang?

      Kommentar af Ellen — 1. september 2016 @ 09:47

  9. Jeg synes du fik noget ud af dagen! Jeg prøvede også at få noget gjort i går og må indrømme at jeg ikke sad ude og nød den dejlige varme dag og næsten vindstille i lø af huset.🙂

    Kuffert-betragtningerne kan jeg godt forstå. Når man rejser så meget som du gør, så er det rart med en kuffert, der har plads til akkurat det nødvendige plus gaverne. Min kuffert er en stor weekend-taske med lille rygsækagtig appendix der kan tages af. Det var så skønt at der lige akkurat var plads til 4-5 dages rent tøj + lidt varmt/overtræk. Men jeg kunne jo have gaver i bilens bagagerum🙂 ellers ville den have været for lille.

    Kommentar af Donald — 1. september 2016 @ 11:50

    • Bare man nyder sine dage, er det heldigvis ligemeget, hvordan man nyder …
      Den rigtige kuffert er rar at have – og når man har bil med, er der jo næsten ingen begrænsninger🙂

      Kommentar af Ellen — 1. september 2016 @ 14:04

      • Ah, jae joe – med bil kan man nu også forslæbe sig – telt, soveposer, husholdning, havemøbler … nej det tog vi ikke med! men min søn ville gerne have to congas (store håndtrommer) med hjem fra Sydtyskland.

        Kommentar af Donald — 1. september 2016 @ 14:24

        • Det er da heldigvis bilen, der har slæbearbejdet🙂

          Kommentar af Ellen — 1. september 2016 @ 16:19

  10. Jeg nød min nye passertilenugeinklsouvenirs kuffert! Det er et must, når man vil ud i verden.
    Det ser pokkers fristende ud med de glas… Men jeg holder mig til mit oprydningprojekt, det rækker mine kompetencer til!
    Forkælelse er en ret for bedsteforældre! Det er en del af det specielle univers for børnebørn/bedsteforældre.

    Kommentar af Anne Holtegård — 1. september 2016 @ 13:24

    • Det er en god ting, ja – der skal være plads til det hele, men ikke for meget plads🙂
      Der skal nu ikke meget kokkeekspertise til at lave de henkogte tomater – men Erik vil da sikkert gerne, mon ikke?
      Forkælelse er både en ret og en pligt🙂

      Kommentar af Ellen — 1. september 2016 @ 14:07

  11. Jeg tænkte straks på dig med de tomater, da du har meget mere opbevaringsplads af glas end plads i fryseren.

    Der er lige sendt nyt tøj til de to otteåriges skolestart. Den 17-årige kan jeg nu købe tøj til igen, efter at han har fået voksenstørrelse, og han er lige så glad for Calidas lækre sager, som hans små søskende og jeg er. De er altid meget glade for at gå i det, jeg sender/har med til dem. Some tider giver det min datter et problem, fordi tvillingedrengen er så vild med tøjet, at han også vil sove i det om natten, og han kan af og til være lidt vanskelig at forhandle med …

    Én eneste gang lød det dog fra den dengang seksårige “Mormor, don’t you have something else for me?!” Det var nogle mokkakopper, som han kunne have ude i sit store legehus. Jeg kunne berolige ham med, at de slet ikke var en gave til ham, men til legehuset – og selvfølgelig havde jeg rigtige gaver med til ham.

    Kommentar af Elsebeth — 1. september 2016 @ 15:25

    • Tak – jeg er ret spændt på de tomater🙂
      Det er lidt pudsigt, at du skriver det med drengen og hans tøj, for det er faktisk også Aubie, der er mest glad for at få nyt tøj af de to.
      Det glæder mig at se, at du har forstået mormorpligterne helt rigtigt🙂 – det er da også skønt at give gaver, ikke sandt?

      Kommentar af Ellen — 1. september 2016 @ 16:21


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.