Hos Mommer

30. august 2016

A nitty-gritty, topsy-turvy helter-shelter

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:28
Tags: ,

imageOverskriften er ikke korrekt. Jeg ved godt, det hedder helter-skelter.
Da jeg slog ordet op for at se den originale betydning, kom jeg ind på en artikel om reduplication, som er det fine ord for de kunstigt opfundne rimeord.
Helter-skelter betyder in chaotic and disorderly haste – altså hovedkulds – og passer således overhovedet ikke ind i denne fordanskede sammenhæng.
Topsy-turvy passer fint. Det betyder omvendt eller på hovedet. Mr. Topsy-Turvy er en af de mange Mr. Men, som Anna og Aubrey elskede, da de var små.
Som shelter vender det naturligvis korrekt, men ikke som båd betragtet. 
Nitty-gritty betyder basal eller fundamental – Ordbogen.com siger ‘praktiske detaljer’ men det er efter min mening ikke dækkende.

Shelteret (4)

Og grunden til al den snak ses herover. ‘Vores’ shelter, som ligger helt ud til fjorden 1½ kilometer fra Den Stråtækte.
Det er lavet især til glæde for kajakroerne, men alle kan/må naturlivis bruge det. Det ser ikke særlig benyttet ud, måske fordi det virkelig er et meget basalt shelter. Dog med gæstehytte, faktisk … det er båden til højre i billedet, i hvilken der kan ligge en enkelt person. I den store til venstre kan der ligge to eller fire – lidt afhængigt af hvor gode venner man er.

Shelteret (2)Shelteret (3)

Det er temmelig lavloftet – jeg ved ikke helt, om jeg turde risikere at lægge mig til at sove her; jeg kan bedst lide at sove under åben himmel, hvis jeg endelig skal lege naturmenneske. Men jeg skal være stensikker på, at det ikke begynder at regne …

Shelteret

Der ligger også en skydepram, en ret lille en, men det er vel heller ikke meningen, at man skal ligge andet end meget stille og helt alene på lur i sådan en.
Så kom bare an – I skal være så velkomne. Vi lægger også gerne hus og senge til, men kommer I for mange, har vi Soveplan B lige syd for huset.

18 kommentarer

  1. Det er fantastisk at sove ude, og jeg vil gi’ dig ret i, at så skal det være under åben himmel. Dog helst uden regn, har du ret i. Og uden myg!.. Fint shelter!

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 30. august 2016 @ 17:11

    • Jeg elsker at sove ude, men gør det for sjældent – og øv nej, helst ingen myg, tak! De har lige så lille en berettigelse som flåter!

      Kommentar af Ellen — 30. august 2016 @ 17:30

  2. Jeg har kun en gang prøvet at sove i shelter, men flere gange i bivuak, og rigtig mange gange i telt, man er vel gammel spejder🙂 Men din shelter er da en alternativ udgave.
    Billederne af din terrasse med udsigt over vejen og fjorden gør dog at jeg helt sikkert ville foretrække soveplan A🙂

    Kommentar af Lene — 30. august 2016 @ 17:18

    • Meget alternativ – vi har oven i købet et til lidt længere nordpå ved fjorden – det skal jeg have fundet.
      Vi tager plan A, Lene🙂

      Kommentar af Ellen — 30. august 2016 @ 17:31

  3. Åh hvor er det bare fint lavet. Sikke en sjov og god idé. Er det først til mølle på den Stråtækte? (Så skal jeg være tidligt ude for at nå plan A, men mon ikke også der er nogle der ser det tophyggeligt i plan B?). Jeg tror det.

    Kommentar af LS ☆ — 30. august 2016 @ 18:54

    • Shelteret passer da fint ind i strandengsmiljøet🙂
      Det er vel først til mølle, men alle kommer vel ikke på en gang, mon?

      Kommentar af Ellen — 30. august 2016 @ 20:36

  4. Det er nogle alternative sovepladser, I har der ved fjorden. Men god ide. Godt I har el-cykler, så I kan få tømt båden. Det er nogle fine billeder, du viser i forrige indlæg.

    Kommentar af betty — 30. august 2016 @ 22:39

    • Det er en fin ide, men som sagt er der vist ikke så mange, der anvender dette shelter.
      Tak🙂

      Kommentar af Ellen — 31. august 2016 @ 09:08

  5. Sikke en fin ide🙂 Til alle mulige andre end mig😉 Alene tanken om at skulle møve mig derind for så at vågne klokken midt om natten for at skulle ud og tisse! Njah, så meget friluftsmenneske bliver jeg bare aldrig.

    Kommentar af Fruen i Midten — 31. august 2016 @ 08:30

    • Det er også alt for småt til mig, men det er faktisk meget dejligt at sove udendørs. Helt udendørs!🙂

      Kommentar af Ellen — 31. august 2016 @ 09:09

  6. Vi elsker stadig Mr Men bøgerne og Little miss bøgerne. De er altid sjove at læse. Vi fik hele samlingen af farfar for år tilbage og de står fremme:o)

    Kommentar af Mette — 31. august 2016 @ 10:12

    • De er altså også bare geniale – utroligt enkle, og alligevel gode for både børn og voksne🙂

      Kommentar af Ellen — 31. august 2016 @ 12:21

  7. Rim og remser, gamle eller nye, har en masse at byde på. Både pædagogisk og træning af ord og hukommelse..
    De strandshelters ser ret ubenyttede ud. Det er ellers utroligt så mange shelters og primitive pladser der er dukket op. Vandring er jo blevet moderne. Jeg er bare for magelig… jeg vil gerne sove godt mellem etaperne på vandreturen!

    Kommentar af Anne Holtegård — 31. august 2016 @ 12:42

    • Enig – vi må nok bare konstatere, at vi er blevet for gamle til den slags🙂
      Shelters er blevet så moderne, at folk bestiller plads på dem – det er på en eller anden måde forkert, men det er også surt ikke at kunne få et sovested, hvis ikke der rigtig er alternativer.

      Kommentar af Ellen — 31. august 2016 @ 13:45

  8. Hvor er det dog en sjov ide til shelter. I en snæver vending ville jeg vel godt kunne sove i shelter – alt efter toiletforholdene.

    Kommentar af conny — 31. august 2016 @ 21:33

    • Det skulle være en meget snæver vending … og toiletforhold? Der er ingen overhovedet – men en masse ugeneret strandeng🙂

      Kommentar af Ellen — 1. september 2016 @ 09:42

      • Præcis! Jeg er lidt vildere med at have en dør at kunne lukke😉

        Kommentar af conny — 1. september 2016 @ 21:20

        • Aldeles enig, men der er ingen, der kan se os ved dette shelter🙂

          Kommentar af Ellen — 1. september 2016 @ 21:42


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.