Hos Mommer

29. august 2016

Alle mand til pumperne!

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:09
Tags: ,

Vi nåede at få 35 mm i går mellem 16:30 og sengetid, så vi lovede at huske hinanden på at få båden lænset i løbet af i dag – den skulle jo nødig gå hen og blive til en halv undervandsbåd lige som vores nabo i jollehavnen. Kommer der 35 mm, ligger der vel næsten det dobbelte i bunden af båden, og selv om der kan ligge meget vand, inden det går hen og bliver alvorligt, kan vi lige så godt få den tømt.
Der var flere med samme ærinde som os …

Alle mand til pumperneAlle mand til pumperne (1)

Vi cyklede til havnen – ingen grund til at tage bilen i hæderligt vejr, og nu vil jeg altså tillade mig officielt at tage til genmæle over for dem, der ryster overbærende på hovedet af os, når vi siger, at vi har elcykler. “Pfft. I får jo ingen motion, så!”
Jo, vi gør så. For det første hævdede cykelhandleren (det kan dog ikke afvises, at tallet var lettere overdrevet som en del af salgsargumenterne), at der findes undersøgelser der viser, at man får 80 % af den motion man ville have fået på en almindelig cykel. For det andet, og det er det vigtigste: Hvis alternativet er, at man tager bilen, er det så ikke bedre at have en elcykel, man bruger, frem for en almindelig cykel, man ikke bruger?
Jeg ved med os selv, at vi aldrig havde cyklet 14 kilometer bare for at bruge fem minutter på at lænse en båd, hvis ikke vi havde haft elcyklerne. Jeg havde heller aldrig cyklet de samme 14 km for at komme i Menu, fordi jeg stod og manglede et par småting.

Viberne øver sig

Viberne motionerer også – de øver sig måske på den lange tur til Spanien eller Frankrig, de snart skal på. Vi har en stor flok, der holder til skråt over for Den Stråtækte, og en gang imellem letter hele flokken og flyver rundt i to minutter, inden de lander igen. Hvorfor er vi ikke helt klar over – der er ikke en rovfugl at øjne nogen steder, men de må vel have en grund. ´

Præstø forsvundet i disen

Præstø er helt forsvundet i morgendisen. Jeg elsker fjorden på morgener med det specielle og blide lys, når der er musestille og ikke en vind rører sig.

Mellem to tordenskyller

I aftes kom der også et ret specielt lys mellem to tordenskyl, hvor solen fik lov at titte en lille smule frem. Det var midt i den gyldne time, og alt blev virkelig nærmest gyldent – men kort tid efter kunne vi knap nok se vejen for regnen.
I dag har vi haft 20°. Det synes jeg er pænt, taget i betragtning, at vi er sidst i august.

18 kommentarer

  1. Du har så evig ret! Selvfølgelig får man motion, når man kører på en el-cykel! Jeg elsker min el-cykel, og jeg har aldrig tidligere cyklet så meget (og langt)! Det er sjældent, jeg tager bilen, selvom der er mange bakker, hvor jeg bor.

    Kommentar af Fru Moll — 29. august 2016 @ 19:03

    • Nemlig! Det giver en langt større aktionsradius med en elcykel.

      Kommentar af Ellen — 29. august 2016 @ 20:39

  2. Sikke nogle smukke stemningsbilleder! Den gyldne time… Det bliver du nødt til at uddybe, jeg har kun hørt om den blå time?

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 29. august 2016 @ 19:27

    • Den blå og den gyldne time er den samme time – nogle fotografer kalder den det ene og andre det andet. Jeg kan bedst lide at kalde det for den gyldne time, fordi jeg synes det passer bedre med det, der sker med lyset.

      Kommentar af Ellen — 29. august 2016 @ 20:43

  3. Sikke et flot gyldent billede:o) Jeg har aldrig hørt, at man ikke får motion på en el-cykel. Har det lidt stramt med, at der altid er nogen med en kommentar som den. Hvis nogen cykler på en elcykel så siger man da ikke til dem de er ‘dovne’:) Som Fru Moll skriver i sin kommentar, så cykler hun alle steder. Ligesom når man fortæller en nyhed til en anden, en nyhed der gør en glad og den man fortæller den til siger: ‘uh… er du nu sikker på…’ eller ‘uh…. det har jeg kun hørt skidt om’ inden de siger tillykke eller, hvad der lige passer på den gode nyhed man lige har fortalt dem. Lad nu glasset være halv fuldt:) Det er så meget mere rart:) Ups, lille sidespring. Jeg elsker el-cykler og synes de er en fantastisk opfindelse. Godt I fik tømt båden inden den sank:o)

    Kommentar af Mette — 30. august 2016 @ 10:57

    • Sådan er der altid nogen, der er … og det er pudsigt nok ofte de samme mennesker, der har travlt med at fortælle mig, at det er forkert af mig at gå så meget op i stave- og grammatikfejl🙂
      Elcykler er nemlig fuldstændig fantastiske – kan du godt cykle, hvis du har sådan en?
      Ja – vi vil ikke have både på bunden🙂

      Kommentar af Ellen — 30. august 2016 @ 14:56

      • Nej eller jo hvis den var trehjulet og så alligevel nok ikke ret langt selv med motor. Jeg cykler lidt hos min fys på kondicykel men lige cykelbevægelsen er benene ikke helt enige i:o)

        Kommentar af Mette — 30. august 2016 @ 16:31

        • Nej, jeg tænkte det nok, men måtte da lige spørge …🙂

          Kommentar af Ellen — 30. august 2016 @ 16:54

  4. Selvfølgelig er det bedre at tage elcyklerne end bilen, set ud fra et motionssynspunkt. Man bevæger vel benene på samme måde som på en almindelig cykel? Det er bare ikke så forb*ndet hårdt i modvind eller op ad bakke. Sådan har jeg da i hvert fald forstået det. Jeg har været ved at se på trehjulede cykler, og dem kan man også få i en elektrisk version, men de er bare så stjernedyre, og jeg er ikke sikker på, at jeg ville komme til at bruge den særlig meget. Man burde kunne låne en på biblioteket!

    Kommentar af Henny Stewart — 30. august 2016 @ 14:37

    • Det er præcis derfor, jeg kan lide elcyklen: Man syrer ikke til i benene og man er ikke totalt smadret efter en modvindstur.
      De er desværre hundedyre, og det er lidt synd, for det forhindrer nok en del i at erhverve sig en, men som ville have gavn af at få lidt nemmere ved at cykle.
      Jeg har set en trehjulet til 10.000 kroner (men det kan man vel få en brugt bil for i Jylland); det er bare så rart at få denne større aktionsradius, uden man behøver at tage bilen.
      Det burde i hvert fald være muligt at låne en i et par uger for at se, om det er noget, man vil bruge så mange penge på.
      PS: Er jeg fanget i dit spamfilter igen?

      Kommentar af Ellen — 30. august 2016 @ 15:01

      • Nej, du er ikke røget i spamfilteret, din kommentar var bare sat til godkendelse. Jeg har Akismet indstillet til at fange så meget som muligt, for jeg får uhyggelige mængder med spam, men desværre betyder det også, at almindelige kommentarer bliver fanget. Jeg kan ikke rigtig se noget mønster i det. Nogle gange ryger dine kommentarer direkte igennem og andre gange bliver de sendt til godkendelse. Det gør mine svar også nogle gange, når jeg svarer uden at være logget ind. Go figure!

        Kommentar af Henny Stewart — 30. august 2016 @ 18:28

        • Okay🙂 – jeg får slet ikke lov til at svare, hvis ikke jeg er logget ind … hvilket jeg ikke kan se en logisk forklaring på.

          Kommentar af Ellen — 30. august 2016 @ 20:38

  5. Livet kan deles i to faser: før og efter elcyklen🙂

    Kommentar af Eric — 30. august 2016 @ 15:33

    • Ja, det kan man selvfølgelig godt sige🙂

      Kommentar af Ellen — 30. august 2016 @ 15:44

  6. Selvfølgelig er det da meget bedre med elcyklen end med bilen. Man får dels motion, dels er man i kontakt med naturen med fx alle duftene.

    Flot gyldent billede!

    Kommentar af Stegemüller — 30. august 2016 @ 15:51

    • Ja, det er så dejligt – og tak🙂

      Kommentar af Ellen — 30. august 2016 @ 16:53

  7. Jeg skal gerne indrømme at jeg ønsker mig en elcykel. Jeg har ikke lyst til/gider ikke at cykle. Går hellere, men somme tider er det en afvejning af distance, tidsforbrug og kræfter. Og jeg kigger langt efter dem, der suser forbi mig med den karakteristiske snurrende lyd….
    Blå time/gylden time; afhænger det ikke også af hvor i landet? Hvordan lyset falder?
    Underligt med de regnvejr… enten for lidt eller for meget!

    Kommentar af Anne Holtegård — 30. august 2016 @ 17:02

    • Det er fint nok at gå, ja, men det er igen det med den aktionsradius, som bliver mange gange større med en elcykel.
      Jeg tror nu mest, det kommer an på, hvem der bruger udtrykket – om det er landsdelsbetinget, skal jeg ikke kunne sige …
      Den om morgenen er ofte mere blå end den om aftenen, synes vi – John kalder det den blå time om morgenen og den gyldne om aftenen …

      Kommentar af Ellen — 30. august 2016 @ 17:28


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.