Hos Mommer

26. august 2016

Her er masser af svampe!

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:10
Tags: ,

Jeg troede, her ville have været både for tørt og for varmt til svampevækst i plukkeværdig grad, men jeg tog fejl.
Nogle gange kan jeg godt lide at tage fejl …
Jeg gik, kort efter ankomst til torpet, hen til mit ‘prøvested’ – er der ingen kantareller her, er der som regel heller ikke nogen på de andre af mine steder.
Der var over et kilo – langt flere, end jeg nogensinde har plukket lige på dette sted, så jeg forføjede mig videre til de næste tre steder.
Som dog skuffede lidt; tilsammen havde disse tre kun lige så mange som på det første, men det er fint og rigeligt nok til os.
I morgen hedder det derfor ud i skovene, men det bliver med min stifinder.

image

imageAnne gav mig en god ide: At bruge karkludestrikning som mønsterafprøvning og ditto øvelser.
For et par år siden købte jeg denne bog, som indtil nu bare har stået på hylden.
(Er det ikke lidt pudsigt, at nordmændene kalder den for “De bedste”? Danskerne forholder sig mere neutrale her.)
Jeg ved faktisk slet ikke, hvorfor jeg købte den bog, men nu har jeg da fundet noget at bruge den til.

Jeg er i gang med en hue (!) i et meanderlignende mønster på pinde 2, men det er ikke et godt bilstrikketøj; det er karkludene derimod.
Strikkefastheden på huen snød mig temmelig meget, selv om jeg havde lavet en prøve og taget højde for forskellen – er der mon en, der har har et lille barn med en hovedomkreds på omkring 52 cm, der vil have en hue i blå farver? Billede kommer, når den engang er blevet helt færdig.
Jeg kunne på en måde godt tænke mig at strikke en norsk trøje på pinde 2. Det bliver kanonflot på så tynde pinde. På den anden side er jeg næsten klar over, at jeg nok aldrig får gjort den færdig. Alene tanken om alt regnearbejdet for at få omregnet et mønster, så det passer med pindene og ikke bliver til et to-års barn i stedet for til mig, kan gøre mig helt svedt …
Eller er det bare vejret? Her klokken 18 er der stadig 27° udenfor.

6 kommentarer

  1. Det med at prøve forskellige mønstre på karklude er da en megagod ide. Alle mine strikkede er i samme mønster, og de hæklede i kun to forskellige variationer. Til gengæld har jeg brugt mange forskellige farver. Jeg skal ikke lave flere klude foreløbig, for jeg har godt 40, og det er nok for nu. Så kan man skifte, hver gang en klud er blevet for træls.

    Kommentar af Henny Stewart — 26. august 2016 @ 18:23

    • Ja, det er! Den klingede også rent ind hos mig. Jeg er kun oppe på 31 klude, har foreløbig foræret otte væk og har lagt yderligere fem af de pæneste til side til samme formål, så jeg kan sagtens fortsætte med at strikke. Heldigvis, for jeg kan godt finde en del mønstre i den bog, der lige skal prøves af.
      Du må se at få brugt dine klude op – eller forære dem væk🙂

      Kommentar af Ellen — 26. august 2016 @ 18:42

  2. Et lille barn med en hoveddiameter på 52 cm., må være et usædvanligt barn, da det giver en hovedomkreds på mere end 1,5 m.!, men måske har barnet så også hjernevindinger, der er meandersnoede. Mon ikke du mener hovedomkreds på 52 cm. og at huen er besmykket med en mæanderbort? 😜😉😂😅😊🍄💀
    Til lykke med din høst af de – i efter din mening – ikke bedste svampe, men gode.
    Mvh og God weekend og håb om mere svampehøst på dine vegne.

    Kommentar af Kristine — 26. august 2016 @ 19:02

    • HA – det barn har da i hvert fald ikke været udsat for zikavirus! Det må være varmen – jeg retter lige, tak🙂
      Sproget.dk siger mæander, Den Store Danske accepterer meander, så det tror jeg, at jeg lader stå.
      Jeg håber virkelig, der er nogle Karl Johan derude – jeg fandt kun to i dag.

      Kommentar af Ellen — 26. august 2016 @ 19:09

  3. Tillykke med svampehøsten. Endelig!!! Mon ikke der kommer både Karl Johan, pigsvampe, trompetkantarel mm.
    He he… nordmændene slår stort strik op! Men der er i hvert fald inspiration til karklude til hele familien … og lidt til! Nok til mange køreture. Og tak… glæder mig I kunne bruge ideen.🙂

    Kommentar af Anne Holtegård — 26. august 2016 @ 22:45

    • Ja, det var på tide, men de to sidstnævnte svampe har vi desværre ikke i vores område. Tragtkantarel, derimod, men det er lige tidligt nok endnu.
      Det var en super ide!

      Kommentar af Ellen — 27. august 2016 @ 09:30


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.