Hos Mommer

25. august 2016

Der er længere til Glænø end på cykel

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:33
Tags:

Da jeg var et stort barn og/eller en ung teenager, morede vi os over og med at lave tåbelige sætninger som “der er længere til Roskilde end på cykel”, “jeg går hverken med slips” og syntes selv, at vi var fantastiske.
Vi gav også hinanden fjollegåder som “hvad er ligheden mellem en kanin?” og “hvad er forskellen på en and?”
(Svarene var hhv. “den er lige tyk på midten” og “den svømmer bedre end den går”.)

Glænø (2)

I dag kørte vi en masse kilometer for at cykle rundt på Glænø. Fjollet, måske, men vi gad på ingen måde cykle 50 kilometer frem og lige så mange tilbage, så vi var nødt til at tage bilen det meste af vejen.
Jeg har lige fundet en side, som vi skal til at bruge lidt mere – det kommer også til at koste nogle bilkørte kilometer, men til gengæld får vi set noget af Danmark, vi måske ellers ikke ville få set.
Vi startede med at spise klemmerne på dæmningen til Glænø – numsevarmerne er her om sommeren ganske velegnede til at blødgøre sten, så vi kan holde ud at sidde på sådanne og holde frokostpause.

GlænøGlænø (1)

I cykelguiden stod der, at Glænø var færgefri pga. en “kunstigt anlagt dæmning”. Godt så … det er da vist en pleonasme, fordi definitionen på en dæmning netop er, at den er menneskeskabt. Lige som diger er det.
Men der var smukt. Meget kuperet og næsten overalt kunne der ses vand, da øen kun er 5,6 km2 stor.
Det var en glimrende måde at tackle en lidt for varm dag på. Vi gad ikke haveabejde og blev enige om, at det måtte være en god ide at bevæge sig rundt i det danske landskab og nyde godt af vind og søluft, og da vi sejlede i går, skulle der ske noget andet i dag.

Glænø (5)

Vi så et lidt underligt, meget hjemmestrikket, søgående transportmiddel … vi er også helt sikre på, at vi så stedet, hvor ejermanden boede, men det syntes jeg ikke var en god ide at fotografere.

Så søndag chefbesøg, mandag syltning, tirsdag se på smukke dahliaer, onsdag sejltur, torsdag cykeltur, fredag stingfjernelse fra pandaøjne og derefter Sverige.
Det var søreme mange s-lyde … nu må vi se, hvad weekenden har tænkt sig at servere for os – og hvis ikke weekenden frivilligt serverer noget seværdigt, må vi gå over til selvbetjening.

25 kommentarer

  1. Din definition af en dæmning er vist lidt alternativ medmindre at f.eks. bævere også er en del af homo sapiens!😉 God fornøjelse med fund af svampe.

    Kommentar af Kristine — 25. august 2016 @ 18:30

    • Okay, okay – men i hvert fald skabt af et dyr, så🙂
      Tak … hvis der er nogen – ved ikke, om det har været for varmt og for tørt.

      Kommentar af Ellen — 25. august 2016 @ 18:37

  2. Som vi også gik og talte om på et tidspunkt vi var sammen her, så er det da en rigtig god ide. Jeg vil lige minde dig om. at du har ønsket at cykle Sundruten på 46 km, sammen med os, når du var kommet i træning. Det er nu 3 år siden, så træn I bare videre 😉 Vi har kun rugbrødsmotor, så mon ikke I snart er klar med elcyklerne?

    Kommentar af Pigen fra landet — 25. august 2016 @ 19:51

    • Hmm, det har jeg da helt glemt🙂 Men jo, jeg er ved at være moden, bortset fra et lille issue, jeg har med min bagdel efter jeg faldt ned ad trappen – det er faktisk ret surt! Men du kan høre om mine lidelser en anden god gang …

      Kommentar af Ellen — 25. august 2016 @ 19:56

  3. Ja, sikken et vejr! Fornuftigt at udse sig en ø, hvor cyklens batteri rækker til flere omgange og smart med inspiration til andre/nye ture.

    Kommentar af Eric — 25. august 2016 @ 20:03

    • Den friluftsguide er en glimrende opfindelse! Kan anbefales, men det er nok lidt svært at komme frem til cykel- og vandrestederne uden en bil.

      Kommentar af Ellen — 25. august 2016 @ 20:35

  4. Jeg vil være dig om tyve år!

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 25. august 2016 @ 20:11

    • Hehe, det var sødt sagt, og det er helt i orden, Skøreliv – til den tid er jeg også for gammel til at farte sådan rundt🙂

      Kommentar af Ellen — 25. august 2016 @ 20:37

  5. Sikke en skøn side. Den ville jeg nok også være glad for, hvis jeg var bosiddende i Danmark.
    Der er SÅ mange dejlige steder at besøge.

    Kommentar af Lene R — 26. august 2016 @ 02:30

    • Og ja, der er længere til Glænø fra Canada.

      Kommentar af Lene R — 26. august 2016 @ 02:30

      • Der er nemlig mange steder, og siden giver nogle gode ideer.
        En ganske betragtelig del længere, Lene … desværre🙂

        Kommentar af Ellen — 26. august 2016 @ 07:51

  6. Der er så mange skønne steder i Danmark, så jeg håber cykling også kan blive en del af vores fritid. Tak for linket og god stingfjernelse til John og god bedring med bagdelen.

    Kommentar af Lene — 26. august 2016 @ 07:35

    • Det lyder godt, Lene🙂
      Velbekomme, tak, tak og tak … det er vist noget med halebenet. Jeg har ‘slipsmerter’, når jeg rejser mig og kan ikke sidde ret længe uden at skulle flytte/bevæge mig.

      Kommentar af Ellen — 26. august 2016 @ 07:53

  7. Hvad er der lige med din bagdel og en tur ned ad trappen? Det synes jeg ikke, du har skrevet så meget om?? God bedring til både dig og Panda-John. Det må blive dejligt at få stingene fjernet. Fin hjemmeside – når den en gang bliver færdig. Lige nu er der lidt langt til de nærmeste ruter set herfra, hvor jeg sidder.

    Kommentar af Fruen i Midten — 26. august 2016 @ 08:37

    • Jeg synes heller ikke, at det er noget at slå op på opslagstavlen, og der skete jo ikke noget … troede jeg, men nu er der åbenbart nogle eftervirkninger😦
      Han synes det er skønt, at stingene ikke trækker mere.
      Jeg kan godt se, at kortet bedst dækker Sjælland – forhåbentlig kommer der mere til.

      Kommentar af Ellen — 26. august 2016 @ 14:09

  8. Ha’ en dejlig weekend:o)

    Kommentar af Mette — 26. august 2016 @ 09:23

    • Jamen tak, og i lige måde🙂

      Kommentar af Ellen — 26. august 2016 @ 14:09

  9. Forhåbentlig har du ‘kun’ slået dig, selvom det også kan gøre ondt længe. Men tøv ikke for længe med at gå til læge, hvis du har kraftige smerter.

    Jeg brækkede mit haleben, da jeg var gravid i 3. måned. Og det kan ikke vokse sammen igen. Naboen havde ikke gruset sit stærkt skrånende fortov. Jeg syntes, det var for barnligt at stå og råbe, at min mand skulle komme ud og hjælpe mig hjem – men det havde været en særdeles god idé! For det varede næsten 20 år, før jeg kunne sidde på en almindelig stol. Så jeg havde altid en pude med, når jeg skulle til noget.

    Kommentar af Elsebeth — 26. august 2016 @ 12:51

    • Av for dig – sikke noget! Men man kan vel ikke rigtig gøre noget? Det er ikke til at gipse ind, jo …
      Jeg har ikke kraftige smerter … det varede lang tid, inden disse ‘slipsmerter’ begyndte – flere måneder, faktisk, lige som der også gik lang tid, før det gjorde ondt at sidde for længe i samme stilling. Jeg kan ikke helt beslutte, om jeg vil gå til lægen med det – hun kan vel ikke stille noget op alligevel, vil jeg tro.

      Kommentar af Ellen — 26. august 2016 @ 14:13

  10. Mig ville overlægen ikke operere, fordi jeg var gravid. Til gengæld inviterede han mig på sygehuset og føde, og det blev ikke noget problem – med halebenet, altså – da alt blødgør sig til en fødsel.

    Kommentar af Elsebeth — 26. august 2016 @ 14:46

    • Naturen er ret smart indrettet🙂

      Kommentar af Ellen — 26. august 2016 @ 15:15

  11. På jeres vegne glæder jeg mig altid over det gode liv, I har skabt. Tænk lige at kunne smutte en tur til Glænø og cykle rundt. God weekend.

    Kommentar af Stegemüller — 26. august 2016 @ 16:26

    • Tak, Hanne – vi glæder os også over det hver eneste dag!

      Kommentar af Ellen — 26. august 2016 @ 16:32

  12. Hahahahahaha. Sikke fantastiske fjollerier, Ellen. Nogle af dem har jeg hørt før, men bestemt ikke dem alle😀
    Tak for tip til hjemmeside.

    Kommentar af LS ☆ — 26. august 2016 @ 20:21

    • Jeg kan desværre ikke huske flere … og velbekomme🙂

      Kommentar af Ellen — 26. august 2016 @ 21:08


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.