Hos Mommer

24. august 2016

Overvågning og overvågning er to ting

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:40
Tags:

I formiddags debatterede man i radioen gps-overvågning af børn.
Jeg har intet imod flere overvågningskameraer spredt med rund hånd stort set alle vegne – har man samvittigheden i orden, kan de fotografere så tosset de vil for min skyld, og kan det øge sikkerheden, er det kun godt. Mon ikke også det ville være billigere at sætte kameraer op ved motorvejsbroerne fremfor at bygge tilstrækkeligt høje værn?
Men at gps-overvåge sine egne børn? Det er der, til min overraskelse, omkring en tredjedel af forældrene, der mener er i orden. Jeg har en meget skarp mening om, at hvis man synes man har brug for at overvåge sit barn, er der noget fundamentalt galt i forældre-barn-forholdet, og så skader man kun endnu mere ved at overvåge.
Det er virkelig et mistillidsvotum, der batter! Jeg ville, hvis jeg var det barn, for det første miste respekten for mine forældre, og for det andet lynhurtigt finde en metode til at omgå overvågningen.
”Jamen det kunne da være helt fint at have overvågning på, hvis barnet fx bliver bortført?”
Okay – vi er da også helt sikre på, at en eventuel bortfører bare ville lade telefonen forblive tændt og sammen med barnet, ikke? De er jo ovenud dumme, sådan nogle?
Kære forældre, der læser min blog: I har forhåbentlig ikke så meget som tænkt tanken at lade jeres børn gps-overvåge, vel?
I har et så godt og tillidsfuldt forhold til jeres børn, at I i tilstrækkeligt omfang stoler på dem, ikke sandt?
Husk, at I selv har været unge engang. Og at I nok selv en gang eller to har gjort noget, I ikke måtte? Men I slap levende fra det, ikke?
Hvis jeg kan huske hvordan det var at være ung, kan I også. Mine forældre frygtede måske noget andet end I gør i dag, men det er ingen undskyldning, for man vil som forældre til alle tider være bekymret for sine børn; det er kun naturligt, men de skal altså have lov til at kunne være i fred.
Jeg kender kendte en mor, der ringede til sit (dengang 10-årige) barn en gang i timen. Jeg prøvede at tale med hende om det, for jeg var ikke i tvivl om, hvordan den datter sandsynligvis ville se på sin mor inden for en overskuelig årrække.

P1030725

Jeg overvågede ikke fuglene og fårene på Lilleholm, da vi var ude og sejle i dag, men jeg iagttog dem. Gennem en kikkert, hvilket er vanskeligt i en lille båd, der gynger, men det var en dejlig tur på to-tre timer, vi havde.

20 kommentarer

  1. Jeg tænkte noget af det samme som dig, da jeg først hørte om det her. Men så fik jeg den tanke, at verden måske er et værre, farligere sted for børn i dag? Hvor meget en sådan overvågning så vil hjælpe, er en anden sag. Men jeg kan også i et vist omfang følge de forældre, der gerne vil have denne mulighed. Selv om det er at ville slukke en ildebrand med en spytklat. Og nej, selv derude på bøhlandet vidste mine forældre ikke altid, hvor jeg var. Og havde de vidst det, ville de afgjort ikke have brudt sig om det!

    Kommentar af Henny Stewart — 24. august 2016 @ 19:16

    • Hvis verden virkelig er farligere (hvad jeg nu ikke mener den er), så burde ungerne jo netop lære at passe på sig selv og på hinanden og ikke føle det falske sikkerhedsnet i at vide, at mor hele tiden holder øje med mig.
      Det er nemlig ikke alt, forældre skal vide – det hører med til at være ung og blive selvstændig. Dermed ikke være sagt, at forældrene aldrig skal vide hvor ungerne er, men i videst muligt omfang må vi lære at stole på hinanden – og at tage ansvar for eget liv.

      Kommentar af Ellen — 24. august 2016 @ 20:03

  2. I forvejen er børn langt mere mandsopdækket i dag end tidligere. Og jeg tror ikke det hjælper/beskytter mod farer. Og rent praktisk, så synes jeg ikke det er i orden på en arbejdsplads at have sin mobil på sig, så hvordan skulle man kunne følge med i deres færden hver time?

    Kommentar af Lene — 24. august 2016 @ 20:03

    • Vi er jo helt enige, Lene – borset fra, at der er forskel på arbejdspladserne … vi skulle helst have vores mobiltelefon på os og dermed være til at få fat på hele tiden🙂

      Kommentar af Ellen — 24. august 2016 @ 20:05

  3. Nej, det ku’ vi aldrig drømme om! Jeg har verdens mest fantastiske veninde, og når jeg spørger hende, hvordan hun er blevet så skøn (det kan vi sagtens tale om uden at hun er selvglad, for hun ved, hvad jeg mener), og så siger hun: “Det er fordi mine forældre altid stolede på mig!”. Og det har jeg taget med videre til min egen børneopdragelse. Jeg prøver at vise dem, at jeg stoler på, at de har fornuften i behold. Selv i disse pokemon-tider, hvor Ældste Pode pludselig bevæger sig rundt i de skumle ender af parkerne, og hvor Mand f.eks. pludselig ringer til mig og siger “Ved du godt hvor din ældste søn er? For jeg har lige set ham ude foran Netto, og det er IK’ den, der er tæt på!”. Så nu har vi aftalt at han lige som minimum informerer os om, hvor han planlægger at gå hen. Men overvåge? Det lader vi ordensmagten om!

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 24. august 2016 @ 21:02

    • Hvor ER jeg glad for den kommentar, Skøreliv!
      God veninde – med et par gode forældre, for det er jo netop det, vi skal: informere og stole på hinanden. Som Charlotte og jeg i sin tid havde en snak om, handlede det ikke om overvågning, men der forelå klare aftaler om hjemkomsttidspunkt (som blev overholdt), fordi jeg ville vide, hvornår jeg skulle blive bekymret. Kunne man af en eller anden årsag ikke holde aftalen, blev der ringet – og det var ikke fra en mobiltelefon, for den var slet ikke opfundet endnu, da C var teenager🙂

      Kommentar af Ellen — 24. august 2016 @ 22:19

  4. Du har jo ret – igen, igen!
    Så kom jeg til at synge: I en lille båd, der gynger, sidder jeg og synger. Synger om de ting, der gir livet værdi… Ja, og en af de værdier, som vi sikkert kan blive enige om, er at have ret til frihed med ansvar – også for vores børn efter de har nået en vis alder.
    Jeg tror, at der i vores verden er andre (hvis ikke flere) ting at være på vagt overfor, end der var, da vi var børn/unge. MEN jeg mener bestemt ikke, at det hjælper os at gøre både vores børn og os selv bange for hinanden og for alle andre mennesker. En af de vigtigste ting for mig, da mine børn voksede op, var, at jeg kunne formå at gøre dem til selvstændige mennesker med tro på menneskeheden etc.

    Kommentar af Lene R — 25. august 2016 @ 01:40

    • Det var netop den, jeg ville have dig til at nynne🙂
      Der er andre ting, ja – mine forældre var meget nervøse for narko og al den frie kærlighed. Det første behøvede de ikke at være bekymrede for😉
      Nemlig! Det er så vigtigt, at de ikke bliver til uselvstændige curlingbørn – et begreb, vi slet ikke kendte, da vi eller vores børn var børn og unge.

      Kommentar af Ellen — 25. august 2016 @ 16:13

  5. Jeg er fuldstændig enig med dig! Der bør være tillid mellem børn og forældre – ikke mistillid i form af overvågning. Børn i dag har ikke meget frihed, og det er synd. Man har brug for frihed under ansvar for at opbygge troen på, at man kan passe på sig selv – det er jo det, man som forældre skal gøre sine børn i stand til.

    Kommentar af Randi — 25. august 2016 @ 07:30

    • De har nemlig ikke ret meget frihed i forvejen, og frihed under ansvar er den bedste parole, som burde være mere udbredt end den er.

      Kommentar af Ellen — 25. august 2016 @ 16:14

  6. Jeg har intet imod overvågningskamera og egentlig jo flere jo bedre. Måske de så havde kunne have set personen der kastede en stor sten fra en motorvejsbro. Det er en bro jeg kører under jævnligt men måske jeg overvejer en anden vej nu…..
    Vi kunne ikke finde på at overvåge vores børn. Prinsessepigen har en mobil men vi stoler da på hun er hvor hun siger. Nu går hun selvfølgelig ikke så langt alene endnu. Men nej ingen overvågning herfra. Manden og jeg er også enige om, at vi ikke skal være venner med vores børn på Facebook når de engang vil ha’ det. De har ret til deres privatliv. Og vi skal stole på dem.

    Kommentar af Mette — 25. august 2016 @ 08:20

    • Ja, bare hit med overvågningskameraerne!
      Hvor er jeg glad for, at I ikke overvåger jeres børn – og at I mener, de har ret til et privatliv. Jeg er godt nok ven med Chalotte på FB, men det er noget andet nu, hvor hun er flyttet fra landet og er voksen … ikke?🙂

      Kommentar af Ellen — 25. august 2016 @ 16:16

      • Jo jo det er noget helt andet og jeg er også ven med min mor:) Vi bruger messenger til at skrive gratis sammen og jeg sender min billeder den vej gratis også. win win:) Men det er jo noget helt andet:)

        Kommentar af Mette — 25. august 2016 @ 20:53

        • Det er det nemlig😀

          Kommentar af Ellen — 26. august 2016 @ 07:49

  7. Donnaen rullede med øjnene, da hun hørte, hvad jeg sad og og læste om “Hvis du begynder på det, så ..”. Men det gør vi ikke. Vi forventer, hun fortæller os, hvor hun er (sådan nogenlunde), og så har hun (lige som Gemalen og jeg jo har) sin mobil, så hun kan ringe, hvis der skulle ske noget. Og så ja tak til flere overvågningskameraer, hvis det kan afholde nogen fra at begå hærværk, vold og alt muligt andet møg.

    Kommentar af Fruen i Midten — 25. august 2016 @ 08:36

    • Forståeligt nok af Donnaen – der burde ikke være nogen, der er interesseret i at vide, hvor alle til enhver tid befinder sig inden for få meter. Selvfølgelig skal vi vide, hvor de er, men ja, man må kunne stole på hinanden.
      Jeg har i dag i radioen hørt, at 10 % godt kunne finde på at gps’e deres partner! Jamen altså …

      Kommentar af Ellen — 25. august 2016 @ 16:19

  8. Jeg er enig i ALT det, du har skrevet! GPS er da den mest effektive måde at sikre og vise, at forældrene ikke har tillid til børnene.

    Du spørger til, hvad forældrene var bange for, da vi var børn. Jeg tror, det mine forældre var bange for, var det man på den tid kaldte “børnelokkere”. De plantede i hvert fald den frygt i mig.

    Kommentar af Stegemüller — 25. august 2016 @ 08:41

    • Jeg spurgte nu ikke, men pyt med det … børnelokkere blev mine forældre advaret imod; jeg blev det og Charlotte er blevet det – det er lige så gammelt som pædofili, desværre. Men ja, vi er da enige: det er vigtigt, at man lærer børnene at passe på sige selv, og det gør man ved at tale med dem om farerne, der lurer derude – ikke via overvågning🙂

      Kommentar af Ellen — 25. august 2016 @ 16:23

  9. Det er en rædselsfuld tanke at forældre skal overvåge deres børn, der er gudskelov ingen i min familie der går ind for den ide!

    Kommentar af marianne bentzen — 25. august 2016 @ 23:15

    • Det er jeg glad for, Marianne! Tænk, at nogen overhovedet kan få tanken …

      Kommentar af Ellen — 26. august 2016 @ 07:50


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.