Hos Mommer

23. august 2016

Det er nødvendigt med understøttelse

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 20:08
Tags: ,

I dag var vi på det første besøg i en have gennem Haveselskabet, som jeg lige har meldt mig til. 10.000 m2, stod der i beskrivelsen, selv om de har tre tønder land, hvilket svarer til 16.500 m2, men det passer nok meget godt med, at det er de 10.000, de går og bruger meget tid på.
Sikke en have! Du GOdeste, hvor var den flot.

P1030695

Det første vi så, var æbletræet her, som ikke kunne stå alene – selv med over halvdelen af æblerne pillet af, så resten kunne vokse sig store og stærke.
P1030696P1030715

Umiddelbart for mange sten efter min smag, men i så stor en have – og rundt om så stort et hus – er det i orden. Der er stadig masser af plads til have, så her var det bare flot. De havde langt over 100 krukker med vækster, der kommer i garage om vinteren, sammen med alle dahliaerne. Og med ‘garage’ mener jeg nok nærmest en busremise. Ægteparret var i pensionsalderen, men have og hus lå i Præstøs industrikvarter, så han har haft en virksomhed, hvor der var brug for så stor en garage.
150 dahliaer. Det er mange. Virkelig mange. Hver af ‘buskene’ her er bare en enkelt knold, der blev lagt i jorden i foråret. Nogle af knoldene er dog så store, at “de lige blev hakket over med spaden”, som haveværten forklarede.

P1030699

Mange af dem har en imponerende højde. Desværre kendte ejerne ikke navnene på ret mange af dahliaerne, for disse herover ville jeg gerne have fat i.
Hvad de ikke har i højden, har nogle af dem i blomsterstørrelse – de var enorme, simpelthen – se blot den herunder, der er lige så stor som mit hoved.

P1030711

Nogle af dem ville jeg som sagt gerne have; andre var mere specielle end de var kønne, som fx dem klokken 5, klokken 7 og i centrum i collagen herunder, men alt i alt var det det store dahliaområde et imponerende syn.
Hver nat er fruen ude og klippe dræbersnegle over – foreløbig er de oppe på over 9000 i år. Møgdyr.

Have i Præstø med mange dahliaer

Men altså … godt nok er det lige før jeg går og ønsker mig en større have end der kan blive af de 820 m2 grund, der blev os til del her ved Præstøfjorden, men de 10.000 m2 vi så i dag er trods alt lige meget nok i den anden ende af skalaen. Hele haven var overordentlig flot passet og vedligeholdt – det var tydeligt at se, at det ikke kun var fordi, de viste den frem i dag, at den var så pæn, men den tager al deres tid, og de bliver ikke yngre, som de sagde.
Jeg er sikker på, at vi vil få meget fornøjelse og inspiration af haveselskabet.

20 kommentarer

  1. Puh ha, jeg bliver helt svedt ved tanken om sådan en kæmpehave. For slet ikke at tale om dræbersneglene.

    Kommentar af Kirsten — 23. august 2016 @ 22:08

    • Dræbersneglene er så afgjort det værste ved en have!

      Kommentar af Ellen — 24. august 2016 @ 09:01

  2. Årh hvor er det flot. På en eller anden måde er der livsvilje bag så mange smukke blomster.

    Kommentar af Stegemüller — 24. august 2016 @ 07:23

    • Det er vildt flot og vi var meget imponerede.

      Kommentar af Ellen — 24. august 2016 @ 09:03

  3. Søde Ellen, det er da ærgerligt, at du ikke bor lidt tættere på, for du er velkommen til at regere i det meste af min have! Selv om det er dejligt med god plads, så er er en god tiendedel af den have I lige har beundret, så rigeligt til mig😉 Imponerende arbejde; for det er det sørme med sådan en både stor og velpasset have. Haveselskabet er bestemt godt selskab – også selv om jeg ikke får set ret mange af alle de spændende haver, der holdes åbne i løbet af sommeren.

    Kommentar af fiberfryd — 24. august 2016 @ 07:52

    • Søde Ditte, jeg synes også det er ærgerligt, men ikke af samme årsag😀 – af en eller anden grund er det kun sjovt at arbejde i egen have. Synes jeg …
      Det er et enormt arbejde, det ikke helt unge par udfører, men de belønnes med al skønheden.
      Jeg ser frem til et meget nyttigt medlemsskab af Haveselskabet🙂

      Kommentar af Ellen — 24. august 2016 @ 09:05

  4. Flotte er de dælme, de dahliaer🙂 Men tanken om, at der kunne komme en enkelt hidsig tordenbyge og knække dem alle, er jo lige til at få ondt i maven af. Smart at have en kæmpestor garage til rådighed, når man går ind i sådan et projekt med at skulle have en million krukker og dahlia-knolde plus det løse ind om vinteren. Har de haven forsikret? Ja, jeg bor jo sådan et sted, hvor den slags pludselig er et issue, hvis man har en smuk have.

    Kommentar af Fruen i Midten — 24. august 2016 @ 08:31

    • Sådanne tanker får jeg slet ikke🙂 – faktisk må dahliaer være temmelig hårdføre, for vi har da haft nogle heftige byger.
      Forsikret??? Jeg anede ikke, at man kunne forsikre en have, så det spurgte jeg selvfølgelig ikke om. Hvad forsikrer man imod?

      Kommentar af Ellen — 24. august 2016 @ 09:07

      • Desværre har jeg flere gange oplevet knækkede dahliaer efter skybrud, og det er næsten ikke til at bære at se de flotte hoveder hænge nede mellem planterne eller lige frem ligge på jorden😦 (Og nu har jeg ikke den bekymring mere, for jeg glemmer at tage dem op om efteråret og har derfor fortalt mig selv, at dem skal jeg så ikke have). Mod vandalisme blandt andet. En lokal – meget fin have – er her i sommerferien blevet udsat for syreangreb, og der har der selvfølgelig været en del om i medierne – mest lokalt selvfølgelig, og der blev det nævnt, at man faktisk kan forsikre sig op til et vist beløb. Det ved bare kun de færreste. Og ikke det ramte ægtepar.

        Kommentar af Fruen i Midten — 24. august 2016 @ 09:57

        • Surt, hvis de bliver lagt ned af uvejr.
          Vandalisme … okay, for man kan næppe forsikre sig mod en tordenskylle. Sørgeligt, at det skal være nødvendigt.

          Kommentar af Ellen — 24. august 2016 @ 16:05

  5. Nej, hvor flot! Der kunne man få sine dahliadrømme udlevet. Men de har altså også de grimme dyr. Det er på en eller anden måde rart at høre (altså, at det ikke bare er hos mig, dahlia tiltrækker snegle).
    På trods af striber og “fjerpynt” synes jeg faktisk godt om alle de dahlia, du viser.

    Kommentar af conny — 24. august 2016 @ 09:20

    • Snegle elsker dahlia, og den eneste grund jeg kan tænke mig til, at vi ikke er plaget er, at vi gik tilstrækkeligt til angreb mod dem sidste år.

      Kommentar af Ellen — 24. august 2016 @ 16:06

  6. Sikke en have. Jeg bliver helt havelammet bare ved tanken!
    Proportioner er noget sjovt noget. Billedet med John minder mig om, hvordan Erik krympede ved siden af det store træ i Kew Garden. John er også blive lille her!
    Jeg har aldrig set så høje Dahlier eller så store blomsterhoveder. Det er imponerende.
    Et held de ikke behøver understøttelse alle sammen…

    Kommentar af Anne Holtegård — 24. august 2016 @ 19:06

    • Det er godt nok en kæmpestor have at skulle passe.
      Hehe, det giver et bedre perspektiv, når der kommer personer med på billederne🙂
      Det har jeg heller ikke, og ja, det var virkelig imponerende.

      Kommentar af Ellen — 24. august 2016 @ 19:59

  7. Wow. Sikke en entusiasme og et engagement der ligger bag sådan et haveprojekt. Flot er det. Imponeret er jeg. Ikke at havearbejde har min store interesse – men hold nu op hvor er det altså flot med sådanne haver. Jeg er jo også begejstret for Egeskov Slotspark, som simpelthen er så fin, velplejet og inddelt i forskellige rum med hvert deres udtryk. Nå, nu går jeg helt i selvsving over andres haver – godt I ikke kan se min (kan jeg heller ikke selv – har rullegardinet nede)😀😀 Dejligt med de gode oplevelser jeres medlemsskab giver jer.

    Kommentar af LS ☆ — 24. august 2016 @ 21:07

    • Man kan heldigvis sagtens blive imponeret over noget, selv om man ikke umiddelbart har interesse i at skabe noget tilsvarende.
      Jeg elsker parker og haver – også før jeg selv blev haveinteresseret.
      Der skal nok komme noget godt ud af det medlemsskab, er jeg sikker på🙂

      Kommentar af Ellen — 24. august 2016 @ 22:14

  8. Jeg nyder også at se den slags haver, og beundrer ejernes “udholdenhed” – for det må det helt sikkert have.
    For mange år siden, på en tur til Schweitz, var vi på udflugt til øen Mainau, som var een stor blomsterpark med tusindvis af bl. a. dahliaer. Som på dine billeder var de fleste utroligt flotte; men der var også nogle, som jeg ikke ville have i min have.

    Kommentar af Lene R — 25. august 2016 @ 01:51

    • Udholdenhed kan man godt kalde det – de har i hvert fald ikke noget imod havearbejde.
      Sådan en kæmpe dahliahave ville jeg gerne se engang!

      Kommentar af Ellen — 25. august 2016 @ 16:06

  9. Dansk Dahlia Selskab (Ja, i 3 ord -ak!) har en hjemmeside, hvor man kan lede efter de enkelte sorter på baggrund af farve, størrelse og form.
    http://www.danskdahlia.dk/index.php/blomstergalleri

    Jeg fandt dog ikke sortsnavnet på den lyserøde på næstnederste billede.

    Kommentar af Farmer — 25. august 2016 @ 04:54

    • Ja, ak og suk. Lige som Odense Banegård Center😦
      Tak for link – det er en god side, hvor det har gjort det smart ved, at man kan indsnævre sin søgning.

      Kommentar af Ellen — 25. august 2016 @ 16:10


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.