Hos Mommer

22. august 2016

Hvor er der meget jeg ikke ved

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:10
Tags: , , ,

Der er meget jeg ikke ved, og der er desværre også en del jeg burde vide, men som jeg ikke husker. Blandt andet, at jeg så udmærket ved, hvor lidt der Magnolia i augustbliver ud af asierne, når først de er udkernede og udvandede, men det glemmer jeg hver gang, så derfor købte jeg to for for lidt, da vi var i Køge i onsdags. Nu kan jeg ikke finde sølle to asier, så jeg kan få lavet forråd nok til næste sæson. De skal jo nok dukke op, men lagen står og venter.
Jeg troede der var en gårdbutik ikke så langt herfra, der havde asier, så afsted med mig. På cykel – vejret er jo skønt. Ingen asier, så det var forgæves 10 kilometer på cykel, men det skader heldigvis ikke.
På vej gennem Tappernøje så jeg et blomstrende magnolietræ. Jeg troede ikke helt mine egne øjne og måtte undersøge sagen, da jeg var hjemme igen … fandt ud af, at det er forholdsvis almindeligt: Træet blomstrer i foråret i april/maj, og det kan få en mindre efterblomstring i august/september.
Så lærte jeg det. Det var vitterligt også en mindre efterblomstring med højst 30-40 blomster, men de var der …

Jeg er løbet tør for chilimarmelade og må ty til en en købe-en. Ikke godt. Inge og Hasse (og andre) kan godt lide min chilimarmelade, så jeg turde ikke andet end at sætte i gang og få lavet en portion, hvilket nu er gjort. 16 af de lidt mindre glas på cirka to deciliter blev det til, så er der lidt at forære væk af. Der er vist lidt mere bid i denne end i den forrige, så jeg er lidt spændt på, om den er for stærk for nogle – det er ellers supergodt til ost. 

Chilimarmelade 2016

Det er åbenbart lige meget hvor mange glas jeg køber hos Gläser und Flaschen, så bliver jeg ved med at løbe tør. I dag måtte jeg købe 10 glas i Brugsen, men så kommer jeg til at give dobbelt så meget for dem som i Tyskland, hvilket irriterer mig, så jeg må hellere i gang med en bestilling, så jeg har et reservelager igen. Det er ikke fordi jeg skal producere så meget mere i år, men jeg mangler at lave noget chili-tomatrelish og ditto chutney, og jeg har simpelthen ikke flere glas.

P1030678

Brugsen er blevet bedre til at stave, men summen af lasterne er konstant, for nu kan de ikke regne. Disse to skilte stod lige ved siden af hinanden, og umiddelbart mener jeg ikke, at der skal en kandidateksamen til for at regne ud, at når der er mindre i flasken til en højere pris, så kan kiloprisen ikke være lavere. Kiloprisen til venstre er korrekt, men til højre skulle der have stået 59,56 kroner og ikke 48,50. Det undrede mig, at den økologiske ketchup var billigst, så der skulle måske ikke have stået 31,50?

28 kommentarer

  1. Hvis du har slangeagurker eller squash i drivhuset eller haven, kan du bruge dem og sylte som asier. Man (vi) kan ikke smage forskel.
    Glas har jeg, men ikke så mange at jeg kan undvære nogen. Jeg er ellers blevet spurgt af både niecen (der skal sylte en masse) samt af håndværkeren på arbejdet. Han skulle bruge nogle til sine pensler. Jeg sagde han var nødt til at spise lidt sild, så han kunne skaffe sine egne glas🙂 Til gengæld er jeg løbet tør for flasker, Det var ikke med i mine planer at jeg skulle lave så meget saft i år, så jeg har kasseret en del flasker tidligere på året.
    Ja, vi er også nogen af dem der nød din chilimarmelade. Jeg kan godt tåle den stærkere, men måske ville Allan stå af.

    Kommentar af Pigen fra landet — 22. august 2016 @ 17:29

    • Squash har jeg prøvet, og ja, de er gode, men agurkeplanten er død, desværre.
      Jeg har flasker til godt fire liter saft, som du gerne må få, men det bliver vel lige så dyrt at hente dem som at købe nye? Og så rækker det sikkert alligevel langtfra nok med alle dine kirsebær🙂
      Du skal nok få et glas af chilimarmeladen🙂

      Kommentar af Ellen — 22. august 2016 @ 19:14

      • Tak, men jeg har fyldt saften i beholdere og frosset det ned i stedet.
        Tak, og jeg har ikke glemt kvæderne, men det varer noget endnu, før de er plukkeklare.

        Kommentar af Pigen fra landet — 22. august 2016 @ 21:37

        • Okay – og nej, jeg ved godt, det varer et godt stykke tid endnu. Det er også fint nok, for jeg skal lige have tømt nogle glas først🙂

          Kommentar af Ellen — 23. august 2016 @ 09:29

  2. Tsk-tsk, altså, med det dér ketchup! Det står sløjt til derude på hylderne i de danske supermarkeder!…
    Hvor ville jeg gerne ha’ dit lager af alt muligt lækkert hjemme hos mig; kan du mon hyres sådan på daglig basis? Åh, det ville virkelig klæ’ mit hjem og min sjælefred med lidt hjemmelavet chilimarmelade! 😋

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 22. august 2016 @ 17:43

    • Der er i hvert fald tit regne- eller andre fejl på de prisskilte🙂
      Jeg kunne såmænd godt hyres, men hvad med alle råvarerne og glassene? Skal jeg også medbringe det?
      Charlotte spurgte sidst jeg var derovre, om ikke hun kunne bytte “ung pige i huset” ud med “ældre dame i huset” – hun ville gerne have sådan en køkkenfe til hverdag. Jeg var fristet og sagde, at havde vi ikke købt Den Stråtækte, kunne det godt have været, men nu vil vi så gerne være hjemme🙂

      Kommentar af Ellen — 22. august 2016 @ 19:19

  3. Dine glas med alle mulige lækre hjemmesyltede og -lavede ting er så utrolig dejlige at se på. Godt du tager billeder til os.

    Kommentar af Stegemüller — 22. august 2016 @ 18:16

    • Det er også dejligt at have i skabene🙂

      Kommentar af Ellen — 22. august 2016 @ 19:19

  4. Ærgerligt vi er så langt væk fra hinanden. Jeg har mange asier, men det er nok lige dyrt nok at sende dem fra Bornholm, de er sikkert også både stødte og overmodne inden Post Danmark kommer frem med dem🙂 Knus og hilsner fra

    fru Jensen
    Gudhjem

    Kommentar af Kirsten Jensen — 22. august 2016 @ 20:30

    • Ja, øv – det havde ellers været nemt, tak, men jeg tror ikke, jeg kommer og henter dem hos dig🙂

      Kommentar af Ellen — 22. august 2016 @ 20:40

  5. Det må altså være skønt at vide, at skulle verden en dag bryde sammen, så kan I holde den gående på syltetøj i lang, lang tid🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 22. august 2016 @ 22:02

    • Det er det også – selv om kosten på et tidspunkt nok bliver noget ensidig😀

      Kommentar af Ellen — 23. august 2016 @ 08:51

  6. Jeg køber aldrig glas mere, da glas fra honning, sennep, sild og andet er gode sylteglas. Glas, der stadig lugter af eddike efter en tur i opvaskemaskinen, får en tur i fryseren sammen med låg – og ‘duften’ forsvinder. Helt væk er den i hvert fald, efter at jeg har skyllet glassene i cognac. Jeg laver syltetøj af et kg bær ad gangen, resten af bærrene kommer i fryseren.

    Du kuuunne også være så smart at forlange, at du skal have et andet godt glas i bytte for de fyldte, du giver væk. De andre bliver jo i huset.

    Kommentar af Elsebeth — 23. august 2016 @ 02:23

    • Der er flere ting i dette her, Elsebeth: Jeg kan ikke skaffe glas nok via genbrug,selv om jeg naturligvis genbruger alt, hvad der er muligt.
      Jeg laver – med meget få undtagelser (som fx brombær, som samles ind over flere uger og derfor fryses ned) – hele portionen på én gang. Jeg synes det er dårlig tidsøkonomi at lave små portioner, for arbejdet er det samme, om man laver af et kilo eller fire kilo. Desuden har jeg meget mere hyldeplads end fryserkapacitet.
      Jeg kunne ikke finde på at bede om at få glasset retur, hvis det er givet som værtindegave – det ville være dårlig stil, ikke?🙂 Men fx min veninde, som hvert år får en del glas myntegele, beder jeg om at få glassene retur.
      Endelig er glassene fra den tyske butik meget pænere – det kan jeg godt lide🙂

      Kommentar af Ellen — 23. august 2016 @ 08:59

      • Jeg regnede med, at du var klar over, at jeg kun mente nære familiemedlemmer, som vel får af dine ting, fordi du holder af dem – og de holder af det, du kokkererer.

        Dårlig stil bryder vi os ikke om!

        Kommentar af Elsebeth — 23. august 2016 @ 19:25

        • Okay – og nej, ikke noget med dårlig stil🙂

          Kommentar af Ellen — 23. august 2016 @ 20:10

  7. Jeg har også lige fået en sending fra G&F🙂 Når vi får sådan et rigtigt bærår, som i år, løber jeg også tør (der er heller ikke plads i fryseren). Og selv om ungerne har fået formaninger om altid at returnere de tomme glas, så er det lidt sværere med de glas der ryger afsted som værtindegaver m.m.
    Næste omgang bliver brombær. Det er svært tilfredsstillende, at se sine skabe, fulde af dejlige sager, klar til nydning i løbet af året🙂

    Kommentar af fiberfryd — 23. august 2016 @ 07:36

    • Ha – også du! De er gode og rimelige i pris, ikke sandt? Og så er det pæne glas.
      Vi har den samme holdning i syltetøjs- og -glasproblematikken – som du også vil kunne se af mit svar til Elsebeth herover.
      Og ja, der er nemlig utrolig mange frugter og bær i år – det skal udnyttes, så er vi nødt til at købe ekstra glas – nu må jeg vel snart have nok … men igen: De ryger jo ud af huset, rigtig mange af dem.

      Kommentar af Ellen — 23. august 2016 @ 09:03

  8. Jeg vil også gerne hyre dig! Tænk at være så tjekket at sylte til næste sæson. Der er jeg slet slet ikke. Jeg lavede blåbærsyltetøj efter vores sidste tur til Sverige, men så mener jeg også, jeg har gjort min borgerpligt i forhold til syltningen i år🙂 Sylteglas fra Tyskland er både billige og gode, og selv om jeg ikke sylter så meget, elsker jeg dem. Og ville ønske, at vi havde meget bedre plads til flere, for de er også gode til tørvarer, synes jeg!

    Kommentar af oeglemor — 23. august 2016 @ 10:10

    • Hehe, det ender med, at jeg kan få fuldtidsjob i to-tre måneder hver eftersommer🙂
      Herligt med dit blåbærsyltetøj, men opbevaringen er ganske rigtigt et problem for de fleste – vi er meget privilegerede, at vi har både torpet i Sverige og nu også Den Stråtækte, hvor der er masser af plads.
      Enig: Jeg bruger dem også til tørvarer af alskens art. De pynter på de åbne hylder vi har i køkkenet.

      Kommentar af Ellen — 23. august 2016 @ 10:44

  9. Her hos os sker det efter metoden med bær og saft i fryseren, men jeg er heller ikke så flittig som dig🙂

    Kommentar af Lene — 23. august 2016 @ 19:14

    • Du er bare flittig på et andet tidspunkt, for det hober sig sikkert ikke bare op i fryseren?🙂

      Kommentar af Ellen — 23. august 2016 @ 19:18

  10. Erik har skruet helt ned for henkogning. Jeg kan ikke nå at spise marmeladen… Der er flere år gamle marmelader på lager! I år er det blevet til lidt ribssaft og gele. Håber han gider lave hyldebærsaft også…
    Det ser indbydende ud med de fine glas og gyldent indhold.Selvom jeg nok synes, at Chilimarmelade lyder heftigt!

    Kommentar af Anne Holtegård — 23. august 2016 @ 20:04

    • Mon ikke han gider, hvis du gider drikke det?🙂
      Chilemarmelade kan gøres stærk og mindre stærk – den skal ikke være alt for heftig, men til ost som dessert er det virkelig lækkert med lidt bid🙂

      Kommentar af Ellen — 23. august 2016 @ 20:11

  11. Et hjem/en husholdning uden Weck-glas er ikke et hjem/husholdning 😋. De koniske er min favorit og plastiklågene er en selvfølgelighed, både til eget brug og giv væk, da et åbnet glas ellers er lidt bøvlet. Selv er jeg ikke bleg for at sige, at emballagen godt må komme i cirkulation/retur, når jeg giver, hvis jeg ved/fornemmer, at modtageren ikke er “hjemmegjort-selvfølgelig”-typen og derfor også sætter pris på emballagen.

    Kommentar af Kristine — 23. august 2016 @ 20:47

    • Weckglas må der til, men ikke med plastlåg – det skal være med glaslåg, gummiringe og klemmedimser, ellers er det ikke autentisk🙂
      Glassene kan bruges til meget andet end syltetøj, så derfor vil jeg ikke bede om at få dem retur. Jeg bruger dem fx også til mine saltblandinger – det ser godt ud på hylden.

      Kommentar af Ellen — 23. august 2016 @ 21:36

  12. Dine sylterier ser som altid helt utroligt lækre ud.
    Det der med efterblomstring ser jeg hvert år, hvor mine kvæder blomstrer i oktober eller november. Det skader tilsyneladende ikke planten, for tidligt forår blomstrer de igen; men denne gang med rigtigt mange blomster.

    Kommentar af Lene R — 25. august 2016 @ 02:00

    • Det er også lækkert med hjemmesylt.
      Pudsigt – jeg tror ikke, jeg nogensinde har oplevet fænomenet.

      Kommentar af Ellen — 25. august 2016 @ 16:05


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.