Hos Mommer

20. august 2016

Der kan vist godt gå røg af en brand, uden der er ild. Eller røg …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:19
Tags: ,

Kl. halvfem i morges blev jeg vækket af en infernalsk larm, som formåede at trænge igennem flere lag søvn – jeg må have været virkelig dybt nede, men langt om længe gik det op for mig, at det var røgalarmen helt ovre ved børnebørnenes soveværelse. Man kan ikke komme længere væk fra vores soveværelse end det, så nu er det da bevist, at den kan høres overalt i huset. I hvert fald af mig … John sov bare.
Der var ikke antydning af røg, men jeg kunne ikke stoppe den, mens den sad i loftet, men den stoppede, da jeg pillede den ned, så jeg lagde den på skrivebordet og ville undersøge sagen nærmere på et mere menneskeligt tidspunkt.
Jeg var lige faldet i søvn igen, da den hylede igen! Sgu! Tre meter fra sengen, og John hørte ikke en lyd, den bøf – og selvfølgelig var der stadig ingen røg nogen steder.
Jeg har selv været ude for det et par gange, og jeg har hørt en hel del brokke sig over, at røgalarmer alt for ofte går, når der ingen røg er.
Det er altså noget irriterende ulven kommer-noget, men den er umulig at ignorere, så man er nødt til at reagere på den, selv om det er falsk alarm i 90 % af tilfældene eller mere … eller også skal man bare være John … tænk, han spurgte, om ikke den bare ville fortælle, at den manglede batteri! Jeg bare på ham og sagde, at næste gang vækker jeg ham, om så jeg skal smide koldt vand i hovedet på ham.
Jeg ønsker mig en røgalarm der virker, når og som den skal.

Haveselskabet på Rønnebæksholm

Heldigvis var jeg trods bøvlet med den røg, der ikke var der, frisk nok til at køre til Rønnebæksholm, hvor Haveselskabet afholdt et arrangement. Jeg havde et stykke tid tænkt på at melde mig ind, så nu blev det. I Bårse-Lundby-afdelingen, som, ikke overraskende, hører under Sydsjælland.
De havde hvervetilbud, så jeg fik 15 måneders medlemskab for, hvad ni måneder normalt koster … ingen grund til klage over det …
Jeg vandt oven i købet på indgangsbilletten, hvilket indebar, at der var frit valg på præmiebordet. Det var naturligvis planter næsten alt sammen; det var hundesvært at vælge, men jeg gik hjem med en engelsk pelargonie, P. grandiflorum, som ikke var i florum og da slet ikke grandi, men den bliver forhåbentlig smuk engang – den så i det mindste sund og stærk ud.

Haveselskabet på Rønnebæksholm (7)Haveselskabet på Rønnebæksholm (9)Haveselskabet på Rønnebæksholm (10)Haveselskabet på Rønnebæksholm (14)

Når nu vi var der, slog vi lige lige et smut ind i Herregårdshaven for at se, hvad de har fundet på i år. Der var en del dahliaer, som jeg havde håbet på, men også kæmpebede holdt i matchende farver. Det er flot, når der er blomster i sådan en overflod, men det er vores have ikke helt stor nok til.
Det er den, som vi (via Haveselskabet) kan komme til at se i næste uge, til gengæld. 10.000 m2 have, som blandt meget andet indeholder 150 dahliaer. Den have må jeg simpelthen se! Jeg ser det som en absolut nøvendighed for en nyudsprungen dahliafan og nyt haveselskabsmedlem.

20 kommentarer

  1. Sikke nogle smukke blomstermarker!
    Ja, altså de dersens brandalarmer, de lever deres eget liv indimellem! Vi havde en i sommerhuset, som også gik to gange på en nat her i ferien. Anden gang synes jeg godt nok det var liiiiidt spooky, men det kan anbefales at pille batteriet ud efter første gang. Og krydse fingre for at man ikke får brug for den mere dén nat!…

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 20. august 2016 @ 16:30

    • Smukke er næsten ikke ordet – jeg var vild med dem.
      Du bekræfter det! Sådan en røgalarm er jo ikke meget bevendt, hvis den er nødt til at være uden batterier for ikke at ødelægge folks nattesøvn🙂

      Kommentar af Ellen — 20. august 2016 @ 16:45

  2. Vi burde nok også have en brandalarm… Men efter en polimik med “systemet” for at få en med forbindelse til en vibrator og afslag “for det brænder jo ikke hver dag”, har vi aldrig fået gjort mere ved det. Jeg troede, John ville vågne ved vibrationerne fra dit arrige blik!
    Vi har været medlem af Haven i mange år… men det har ikke hjulpet😉

    Kommentar af Anne Holtegård — 20. august 2016 @ 16:44

    • Alle burde have en. Siges der … det er vores første, fordi vi er flyttet til et stråtækt hus, men det her kan da være det samme😦
      Hehe – så det hjalp ikke🙂 – jeg satser på masser af inspiration!

      Kommentar af Ellen — 20. august 2016 @ 16:48

  3. Åh ja, de røgalarmer! Det er en frygtelig lyd, de kan præstere. En af vores begyndte at larme en dag, hvor jeg befandt mig lige under den. Jeg blev så forskrækket og var ved at blive vanvittig af lyden, før jeg fik stoppet den. Det tog sin tid, for først skulle jeg ha’ fat i noget at stå på, for at kunne nå den. Så kunne jeg ikke få den til at tie stille, men måtte flå den ned fra loftet og pille batteriet ud. Det var nogle stressende øjeblikke i den larm.

    Kommentar af Randi — 20. august 2016 @ 16:47

    • Det ender med, at jeg får ret i min påstand med de 90 % falske alarmer. Det er altså ikke særlig smart – og jeg forstår godt, du nærmest hoppede helt op i den af bare forskrækkelse – den lyd kan jo vække en død – bortset fra John, altså😉
      Jeg kunne ikke engang få batteriet ud; det var derfor jeg lagde den på skrivebordet for at få manden til at kigge på den i dag.

      Kommentar af Ellen — 20. august 2016 @ 16:50

  4. Hurra for røgalarmer – ikke når de går af uden grund, men når de redder os med god grund. Meget bekymrende at John ikke hørte den. Slet ikke? Eller var det mon bare sådan “det-ordner-Ellen-sikkert-så-jeg-behøver-ikke-vågne-helt-agtigt”. Sådan en løsning har jeg i hvert fald selv i hverdagene, når manden mins vækkeur ringer 30 min. før mit. Jeg hører det ikke. Slet ikke. (Men fordi min krop ved at jeg heller ikke skal – nogen andre tager sig af det). Nå. Tag lige min ‘hvorfor-hører-John-den-ikke-bekymring fra mig. Ikke?

    Kommentar af LS ☆ — 20. august 2016 @ 17:07

    • Sådan en “det klarer jeg da lige”-løsning har jeg i form af alle mulige andre ting, men altså ikke lige her, for jeg må nok sige, at manden har et godt sovehjerte … han hørte virkelig ikke den alarm, så den bekymring kan jeg ikke tage fra dig. Men han og jeg har en klokkeklar aftale om at dø samme dag, så det er okay – den anden af os hverken vil eller skal efterlades alene.

      Kommentar af Ellen — 21. august 2016 @ 00:37

  5. Wauuu, du gør det i hvert fald ikke halvt.. haveselskabsmedlem.. jeg er imponeret, og ikke rigtig forbavset. ;-D

    Kommentar af Inge — 20. august 2016 @ 18:24

    • De har nogle gode arrangementer, har jeg allerede fundet ud af🙂

      Kommentar af Ellen — 21. august 2016 @ 00:37

  6. Hvem er vi? Havde du John med iført dine aflagte filmdivasolbriller? (Eller han ser måske slet ikke så panda-agtig ud, som jeg forestiller mig?) Haveselskabsmedlem tsk tsk. Jeg har netop besøgt Danmarks smukkeste/skønneste/whatever have på 20.000 m2 -stik den!😉

    Kommentar af Fruen i Midten — 20. august 2016 @ 19:33

    • Jeps, jeg medbragte min panda. Som i PANDA – han får lige folk til at kigge en ekstra gang – selv om de prøver at lade som om de ikke har set noget. Han startede med solbriller, men han kunne ikke se noget med dem🙂
      Jeg kan på ingen måde stikke 20.000 m2, men jeg ville gerne se den have! Når jeg tænker på, hvor meget arbejde 800 m2 kan give …

      Kommentar af Ellen — 21. august 2016 @ 00:40

      • Den var faktisk slet ikke min smag, men arbejdet bliver ikke mindre af den grund. Du milde! Jeg skriver nok et indlæg om besøget, hvis jeg en dag kommer op på omgangshøjde med mig selv. Imponerende, at John tog med. De fleste, jeg kender, ville i samme situation pure nægte at foretage sig noget som helst uden for egen matrikel, hvis det ikke var strengt nødvendigt.

        Kommentar af Fruen i Midten — 21. august 2016 @ 07:55

        • Den vil jeg gerne læse lidt om!
          John er lidt ligeglad med den slags. Hvis han har det godt, og det havde han, så kan folk bare kigge. Men det er nok godt, at det ikke er mig, for så havde man nok set med anklagende blikke på den stakkels uskyldige John. Mig er der sjovt nok ingen, der mistænker for vold🙂

          Kommentar af Ellen — 21. august 2016 @ 10:44

  7. Du bliver da mere og mere engelsk (mine fordomme om engelske kvinder, som er i deres have hele tiden med blomstrede forklæder og handsker, kan muligvis spille ind her😉 Men de der matchende blomsterenge kunne jeg godt tænke mig, men som med så meget andet smukt kræver det helt sikkert arbejde. Så jeg må hellere gå ud og klippe grene. God søndag til jer. Og jeg husker godt pandalooket, jeg måtte starte et kursus med at sige, at jeg altså ikke havde været udsat for vold, men blot havde fået opereret mine øjenlåg🙂

    Kommentar af Lene — 21. august 2016 @ 08:23

    • Hmmm, Lene – jeg tør næsten ikke fortælle mig, hvordan mit sammenmatchende havetøj ser ud😀 Det er godt nok købt i Sverige, men der er blomster på, og gummistøver, havehandsker, fleecejakke, almindelig jakke, bukser og T-shirts passer sammen, John grinede af mig, da jeg købte det, men det er altså ikke fyldt med blomster over det hele, kun på manchetter, fx.
      Jeg tror heller ikke, at blomsterengene kommer af sig selv, men når først de er sået, skal der vel ikke gøres mere før til foråret.
      Hehe, næh, køn er man sandelig ikke … som jeg skrev til Fruen herover, er jeg glad for, at det ikke er mig, der skulle have ordnet øjenlåg, for så havde folk sikkert set med anklagende blikke på stakkels John🙂

      Kommentar af Ellen — 21. august 2016 @ 10:50

  8. Røgalarmer bipper, når de skal have nyt batteri (http://bomagasinet.dk/roegalarm-test-hvilke-roegalarmer-er-de-bedste/) – men de skal selvfølgelig ikke hyle konstant …🙂

    Kommentar af Marianne Kruse — 22. august 2016 @ 12:51

    • Jeg ved det godt Marianne, men det var netop en hylen – det var bestemt ikke ‘jeg er sulten’-bippet🙂
      Tak for link – pudsigt nok er det testvinderen, vi har – og som altså gik i gang uden grund.

      Kommentar af Ellen — 22. august 2016 @ 13:28

      • Så er det øv. 😖

        Kommentar af Marianne Kruse — 22. august 2016 @ 21:57

        • ja, det er så🙂

          Kommentar af Ellen — 23. august 2016 @ 08:50


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.