Hos Mommer

19. august 2016

Græsrodsbevægelse stoppet

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:19
Tags:

Knolden før

Det bed, jeg kalder for Knolden, fordi det bare var en grim, græs- og skvalderkålsdækket kuppel, da vi købte huset, har jeg efterhånden fået tæmmet.
Sidste år fjernede jeg ukrudt og græs og fik efterhånden plantet syv forskellige slags storkenæb, en kvæsurt, en silkekatost, en oregano (bier og sommerfugle elsker den!) tre pudenelliker, tre bakkenelliker og to phloks.
I år har jeg flyttet en storkenæb, to bakkenelliker og to pudenelliker, købt tre kongelys, yderligere to phloks og endelig sat en klematis ‘Montana’ (den med en overflod af små, lyserøde blomster), som det er meningen skal løbe op i rådhusvinen og forhåbentlig ‘overdøve’ den lidt i starten af sommeren. Dette kræver en hel del overvågen fra min side, fordi vinen vokser meget aggressivt, men indtil videre er det gået fint, og klematissen ligger endnu yderst, som den skal.

Bedet er efterhånden ved at blive pænt. Det er under alle omstændigheder blevet pænere …
Men græsset løber ind i bedet og storkenæbbene løber ud i græsset.
Henne ved terrassen ligger der masser af sten, som bare ligger der, fordi jeg ikke har fundet et velegnet formål til dem.
Dem har jeg nu flyttet en del af og lagt som kantsten i det forfængelige håb, at jeg nu har standset både storkenæbsudløberne og græsrodsbevægelsen.

IMG_5774

Jeg brugte også en spade … ikke kun den lille planteskovl.

IMG_5777

Det kan sikkert ikke standse noget som helst, men om ikke andet er det kommet til at se lidt pænere ud.
Derfor er jeg begyndt på samme øvelse et andet sted i haven, men det bliver ikke gjort færdig i dag, kunne jeg godt mærke på mig selv.
Der skal flyttes mere endnu, ikke kun her, men også andre steder fra – det bliver dog senere, når det er færdigt med at blomstre.
Man bliver aldrig færdig med en have … jeg troede det bare var mig, der var en klaphat til at planlægge bede, når jeg sådan er nødt til at gå og flytte det, jeg næsten lige har plantet, men erfarne og mangeårige haveejere forsikrer mig om, at det gør de alle. Hele deres haveliv igennem.
Dejligt beroligende – det bevirker, at jeg føler mig mindre havedum.

16 kommentarer

  1. Kom endelig på besøg en dag. Så kan vi (du) plante nogle pakkenelliker – her vil alt pynte 🙂

    Kommentar af Eric — 19. august 2016 @ 17:43

    • Uhhh, Eric – du ved slet ikke, hvor dyr jeg er i kost – og gode rødvine – men okay – hvis du har ryddet bedet, skal jeg nok plante en køn plante 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. august 2016 @ 20:37

  2. Sikke et arbejde. Vidste slet ikke at man kan (skal?) flytte planter rundt. Har nok aldrig haft behov for det. Ved det ikke. Men det giver di gode resultater kan jeg se 🙂

    Kommentar af LS ☆ — 19. august 2016 @ 17:48

    • Man skal nok ikke, men de overrasker på forskellig måde – bl.a. ved, at de bestemt ikke vokser lige hurtigt.
      Det skal nok blive godt til sidst. Måske. Ellers må jeg plante om 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. august 2016 @ 20:38

  3. Jeg kan lide din ordleg: Græsrodsbevægelse. Og jeg kan også godt lide dit fine bed.

    Kommentar af Stegemüller — 19. august 2016 @ 17:59

    • Tak … det bliver forhåbentlig endnu finere, men vi er godt i gang 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. august 2016 @ 20:39

  4. Dum er du ikke, og det der havearbejde har da rigtigt fået skovlen under dig 🙂

    Kommentar af Lene — 19. august 2016 @ 19:11

    • Hehe, tak – og vice versa, tror jeg 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. august 2016 @ 20:39

  5. Den bliver så fin, så fin, den have! Når du nu er blevet overraskende glad for havearbejde, så er det perfekt, at du får behov for at flytte rundt på planterne. Ellers løber du snart tør for arbejde, bortset fra lidt vedligeholdende lugearbejde 😉
    Hvad gik den nemme vinteropbevaring af dahliaerne ud på? (Måske skulle jeg læse kommentarsporet, det kan vær andre har spurgt, men jeg er kommet bagud med bloglæsningen, så det er gået lidt stærkt) 😀

    Kommentar af fiberfryd — 20. august 2016 @ 08:39

    • Haha, ja, det er nok udmærket, at jeg ikke er tilfreds med mit eget arbejde … skulle jo nødig løbe tør 🙂
      Jeg fortalte det ikke – det var bare en teaser, for jeg havde tænkt mig at fortælle det, når tiden var inde. Men det er noget med nogle billige fleecetæpper.

      Kommentar af Ellen — 20. august 2016 @ 09:11

  6. Der er altid havearbejde nok for dem, der vil havearbejde 😉

    Kommentar af Fruen i Midten — 20. august 2016 @ 09:28

    • Ja, det er nok sådan det er 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. august 2016 @ 09:36

  7. Hvad kan jeg sige… Det ser sørme godt ud. Du er udfarende både i og uden for haven! Respekt for din indsats.

    Kommentar af Anne Holtegård — 20. august 2016 @ 16:35

    • Ligefrem respekt? Men jeg takker mange gange 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. august 2016 @ 16:52

  8. Flot bed – jeg er vild med sten. Og det er så skønt, så skønt at sidde i nydningen og nyde dagens arbejde.

    Kommentar af conny — 24. august 2016 @ 12:10

    • Ja, og det ser godt ud, når haven er så kuperet som vores, synes vi 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. august 2016 @ 16:03


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.