Hos Mommer

16. august 2016

Det er frugtår i år

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:33
Tags: ,

P1030607Jeg synes det bugner med frugt i år – især æbletræerne er ved at segne under vægten af alle æblerne.
Jeg synes også at have lagt mærke til, at hvert andet år er der langt flere frugter end hvert andet år, hvis man ellers kan sige sådan. Er det noget pjat, er det helt tilfældigt, eller er der noget om det?
Jeg har engang hørt, at mange frugter varsler en hård vinter, men den tror jeg ikke på. Hvordan skulle træerne kunne vide, om næste vinter bliver mild eller streng? 
Vi har mange æbletræer langs fjorden, det er desværre ikke gode spiseæbler, men de er gode til chutney og til gele, så jeg skal på æbleskud på et tidspunkt, når de bliver lidt mere modne.

Vi har kun et blommetræ (reine claude, uhmm), men det er, som æbletræerne, gået helt frugtamok. Jeg har plukket 10 kilo, og der er lige så mange tilbage på træet endnu.
Vi har næsten mavepine af at spise så mange blommer, og af de 10 kilo har jeg lavet 17 glas blomme-abrikosmarmelade og otte glas syltede blommer i rom, men jeg er nok nødt til at lave flere af sidstnævnte. Det smager SÅ godt – især sammen med en god flødeis.
Ellers nogle gode forslag? Ren blommemarmelade, er det ikke lidt tamt? Jeg kunne selvfølgelig bare prøve … måske kan man blande nogle ikke helt modne æbler i for at give det lidt ‘bid’? Kan man fryse blommer?

Seks kilo reine claude

To glas syltede kirsebær fik jeg også stjålet til ovre på den anden side af vejen – der har været så mange kirsebær, at fuglene for en gangs skyld ikke nåede at tage dem alle sammen. De er en smule sure, men skal syltekirsebær ikke være det? Det tror jeg. 
Hyben har jeg fundet så store, at selv om jeg syntes, jeg næsten ingenting tog, blev der fire glas marmelade ud af det.
Brombærrene er større end de plejer – man kan virkelig få samlet til forråd i år, hvis man vil, og jeg kan få fremstillet en hel masse både til hjemmebrug og til værtindegaver det næste års tid … hjemmesyltede/hjemmelavede ting er altid populært.

Sylltede blommer i romSylltede blommer i rom og blomme-abrikosmarmelade

Myntegele er der lavet første batch af, men der skal laves mere. Her har jeg fundet ud af, at selv om jordbærmynteblade smager godt, både ‘rene’ og til at komme i en kande postevand, så dur de ikke til gele. Efter afkogning i æblesaft, som jeg altid gør, smagte det udelukkende af … æblesaft!
Jeg plukkede marokkansk mynte og kogte det ind en gang til, og nu smagte det af mynte, som det skulle.
Lidt ærgerligt, for jordbærmynten er overmåde frodig, men man kan ikke få alt.

49 kommentarer

  1. Hej Ellen

    Ja blommer kan fryses ud med sten og i fryser jeg laver ikke andet i dagene syndes jeg

    Jeg bruger dem til grød ved de kan også afdryppes og i blomme tærte men aldrig prøvet det selv

    Har også lavet rå syltet blommer men næste det samme som dine i rom

    Kommentar af k r — 16. august 2016 @ 16:12

    • Tak – jeg vil forsøge mig med at fryse dem ned🙂

      Kommentar af Ellen — 17. august 2016 @ 09:11

  2. Bagte blommer smager rigtig godt til retter, hvor man måske ellers ville servere rødkål – eller sammen med løg som her:https://skagenfood.dk/da-dk/opskrifter/bagte-blommer-og-roedloeg-med-balsamico-1646

    Kommentar af Randi — 16. august 2016 @ 16:29

    • Tak, Randi, for at opfriske min hukommelse, som åbenbart er for kort, for jeg har faktisk lavet blommer efter den opskrift – det smager skønt!

      Kommentar af Ellen — 17. august 2016 @ 09:12

  3. Det ser fantastisk ud; helt som jeg forestiller mig at lave den slags når der kommer to torsdage i ugen!… Jeg har sagt det før, men jeg er så misundelig, jeg ville gi’ guld for at bo i en lille stråtækt og gå og sylte og strikke. Suk. Men jo, der er noget med hverandet år med frugthøsten, og i år er bare helt vildt! Du sender bare noget til mig, hvis du sku’ få for meget! 😄

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 16. august 2016 @ 16:34

    • Så længe behøver du ikke at vente – men med tre børn kan jeg godt forstå, hvis sylteriet ikke lige har førsteprioritet endnu. Bare vent – i overmorgen er de store, og så har du meget mere tid til dine egne interesser🙂

      Kommentar af Ellen — 17. august 2016 @ 09:14

  4. Har man ikke sørget for at tynde ud i frugterne, er det vigtigt at understøtte grene med al for stor vægt på. Gelé laves bedst på umodne frugter. Jeg har kun erfaring med Victoria-blommer, som er gode at fryse, og de har noget mere bid end RC, som bliver meget bløde i det som fuldmodne. Mine er fine at råsylte og lave syltetøj med en chili i, så der bliver (en anden slags) bid i det også.

    Brombærplukning: De største sidder nederst på rankerne, og plukker man hver anden/tredje dag, vil der igen sidde meget store bær nederst på rankerne. Tag kun dem, der slipper let – de smager bedst. Mine er vilde og leveret af fugle, smagen er fantastisk. De er fine at fryse. Da børnene var små, lavede jeg også brombærgrød.

    Til alt der stikker eller svært at nå: Hold en renseribøjle i krogen og træk midt på buksestangen, til der dannes en lang stang. Så er man godt hjulpet – også til andre ting, man ikke kan nå …

    Kommentar af Elsebeth — 16. august 2016 @ 17:11

    • Tak – rådet med renseribøjlen er taget ad notam. Til blommerne har jeg en laaang frugtplukkerstang, men den vil være god til brombærranker🙂

      Kommentar af Ellen — 17. august 2016 @ 09:17

  5. Det korte svar er ja. Det længere er: Udstenede og halverede blommer (drysset med LIDT sukker) er meget fryseegnede. Løstfrosne er de nemme at bruge lidt efter lidt. Bortset fra at de er oplagte at bruge til kager og desserter (f.eks. clafoutis), så er de også fortræffelige i det salte køkken, f.eks. oksekød braiseret i mørk øl med rodfrugter og blommer, asiatiskinspirerede kyllingeretter og i forbindelse med karry. Prøv evt. blommeflæsk (= stegeflæsk i skiver på en rist og blommer, løg og selleri i bradepanden under risten). Blommerne kan også smørristes hårdt og kort med lidt honning og bruges som tilbehør til vildt sammen med friske hasselnødder, brombær, svampe og rucola eller anden grøn salat).
    Blommestenene kan med fordel overhældes med vodka og trække et års tid eller mere. Processen kan fremskyndes, hvis blommestenene knækkes (sten i plastikpose, luk pose, så sten ligger i et lag, dask med hammeren til de fleste er ramt).
    Hvad med at semitørre halve blommer for derefter at drukne dem i alkohol med sukker og krydderier (vanille, kanel, kardemomme og/eller stjerneanis)! De er et dejligt bekendtskab som tilbehør til is, i trifli eller i æblemost opvarmet til kogepunktet i små tern og med hakkede mandler, når efteråret rusker, kinderne er røde og fingrene kolde.
    God fornøjelse
    PS: Selv blender jeg de udstenede blommer og fryser mosen ned i siliconemuffinsforme, da det giver passende portioner til at blande i syrnet mælkeprodukt, hvilket jeg spiser med musli om morgenen eller når gryderetten skal have et pift.

    Kommentar af Kristine — 16. august 2016 @ 17:12

    • Tak for de gode forslag – den med blommestenene lyder spændende, og semitørring havde jeg ikke tænkt på, men det må være godt til de meget modne blommer.

      Kommentar af Ellen — 17. august 2016 @ 09:20

  6. Hvor ser din produktion godt ud. Så smukt med farver og i fine, forskellige glas. Vær glad for at du ikke arbejder længere, for så kunne du jo slet ikke nå alt dette.

    Kommentar af Stegemüller — 16. august 2016 @ 17:12

    • Tak … men jeg lavede nu godt nok ikke mindre af den slags, da jeg arbejdede – den slags har jeg altid fundet tid til🙂

      Kommentar af Ellen — 17. august 2016 @ 09:25

  7. Tillykke med høsten! Vores det lille spiseæbletræ døjede med, at mange blomster visnede i foråret, så det bærer ikke så meget. Det er mest synd for fuglene, der plejer at æde de 90 %, vi ikke selv overkommer. Skidt, vi kompenserer med kattemad (det med madspild, du ved), som længe har været kosttilskud for havens solsorte og på det sidste også skader.

    Kommentar af Eric — 16. august 2016 @ 17:21

    • Oh ja – alle rigets fugle må da kunne komme til at gå rundt med evig mavepine i år af alle de æbler – bare så ikke lige hos jer, men mon ikke de sagtens kan finde andre æblesteder?
      Først undrede det mig, at solsorte og skader spiser kattemad, men på den anden side … når de kan spise orme …

      Kommentar af Ellen — 17. august 2016 @ 09:28

  8. Det eneste frugttræ, vi har tilbage, er et relativt ungt æbletræ. Det bærer mere og mere frugt år for år. Sidste år nåede jeg ikke at udnytte noget som helst af det. Det er vist en slags madæbler. I hvert fald synes jeg ikke umiddelbart, de er egnede til indtagelse rå og med kniv. Jeg gider simpelthen ikke at skrælle æbler, så hvis jeg skal have nogle af dem brugt, bliver det med en eller anden metode, hvor man ikke behøver det. Nå, men fuglene skal jo også leve …

    Kommentar af Henny Stewart — 16. august 2016 @ 17:38

  9. Du kan udstene blommer og erstatte stenen med en smuttet mandel og fryse blommerne i en rund folieform. Så har du grunden til en Kathrineblommekage. SUPERGODT til uventede, kærkomne gæster.

    Kommentar af K-V — 16. august 2016 @ 18:00

    • God ide – tak for den .-)

      Kommentar af Ellen — 17. august 2016 @ 09:33

  10. Her hos os, er det lige omvendt.
    Ikke en eneste blomme er der på vores træ, det er Viktoria blommer, De to forrige to år bugnede det med blommer, der var så mange så grenene hang det til græsset.

    Kommentar af Susanne I — 16. august 2016 @ 18:56

    • Øv. Så det med frugtåret gælder altså ikke for alle træer, kan jeg regne ud.

      Kommentar af Ellen — 17. august 2016 @ 09:34

  11. Du kan putte blommer – men ikke brombær – i din romtopf.

    Skal man lave noget med smag i, skal det være surekirsebær; de er bare ikke til at finde mere. Det er kun de første seks, der er meget sure; derefter smager de himmelsk godt. Moreller er for tamme i smagen til at sylte, men dem kan man finde alle vegne.

    Kommentar af Elsebeth — 16. august 2016 @ 19:58

    • Det er sure og dermed gode syltekirsebær, vi har lige på den anden side af vejen – det var derfor jeg syltede et par glas.
      Hvorfor kan man ikke putte brombær i en romtopf? Det har jeg da haft gjort.

      Kommentar af Ellen — 17. august 2016 @ 09:35

      • Ja, hvor mon – jeg ved det ikke, men jeg har fra barnsben hørt, at man ikke måtte komme æbler og brombær i.
        Har i dag kun set Eriksminde Gårdbutik på nettet, som fraråder det samme. Dog så det ud til, at alle andre gjorde det. Ka’ske man er blevet klogere …

        Kommentar af Elsebeth — 17. august 2016 @ 19:58

        • Jeg synes i hvert fald, at det er godt🙂

          Kommentar af Ellen — 18. august 2016 @ 13:48

  12. Ih, hvor har du været flittig🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 16. august 2016 @ 20:02

    • Såmænd ikke, kære Frue – det tager ikke så lang tid, som mange tror🙂

      Kommentar af Ellen — 17. august 2016 @ 09:36

  13. Sikke flittig du har været – hvornår har du egentlig tid til at sidde med benene oppe? Eller det når du måske også? (I så fald er det snyd. Eller noget)😀 😀

    Kommentar af LS ☆ — 16. august 2016 @ 20:06

    • Jeg sidder skam med benene oppe og strikker – også i løbet af dagen – det lyder bare altid af så meget, når en dag skal koges ned til 500 ord .-)

      Kommentar af Ellen — 17. august 2016 @ 09:37

  14. Du kan sagtens fryse blommerne både med og uden sten. Bare smid dem i en pose og i fryseren ikke noger sukker. Det har jeg aldrig brugt. Blommemarmelade (røde blommer) blandet med æbler er rigtigt godt. Romtopf er også godt med eller uden brombær, selvom en skriver at man ikke kan bruge brombær. Jeg bruger alle slags frugt i mine romtopf.
    Mange frugter hvert andet år, kan man ikke regne med. Der kan både være 2 og tre år i rap, uden nævneværdig frugt, og der kan være massevis af frugter hvert eneste år. Men selvfølgelig er der det, man kalder frugtår, men det er en stor videnskab, som jeg ikke skal rode mig ud i her.

    Kommentar af Pigen fra landet — 16. august 2016 @ 22:05

    • Tak! Jeg skal prøve det med æblerne.
      Jeg har, som jeg også skrev, brugt brombær til en romtopf … kan ikke forstå, hvorfor man ikke må det.
      Okay – jeg havde jo nok en anelse om, at det ikke var så enkelt … vi dropper videnskaben for nu🙂

      Kommentar af Ellen — 17. august 2016 @ 09:39

  15. Det kræver godt nok noget opmagasineringsplads, både før og efter produktionen😉 Men du har jo så rigeligt …
    Jeg kan give dig helt ret i frugtmængden i år. Min brombærbusk er overfyldt – jeg håber, jeg kan finde ud af et eller andet med dem. Det er jo ikke lige min spidskompetence. Men de er nu også gode som drys på surmælken om morgenen.

    Kommentar af conny — 17. august 2016 @ 08:22

    • Jeg mangler heldigvis ikke opbevaringsplads – det ville også være ærgerligt at skulle droppe alt det gode sylt af den grund .-)
      Den enkleste måde at anvende brombær på er at koge dem op med 400 gram sukker pr. kilo bær (eller efter din smag, men brombær kræver ikke ret meget sukker, synes jeg). Kog cirka 10 minutter, brug lidt gelemiddel efter anvisning på posen; atamon i. Skyl glas med fortyndet atamon, hæld marmeladen i. Slut🙂 (Jeg er ikke hysterisk med atamon. Gider ikke muggen marmelade, som så skal kasseres).

      Kommentar af Ellen — 17. august 2016 @ 09:44

      • Det lyder enkelt – og det har jeg brug for. Næste punkt er, at jeg ikke går og smugspiser af høsten, he he.
        Min mor talte noget om frysetøj; måske jeg er heldig, at hun medbringer kemi dertil, når hun kommer om ikke så længe😉

        Kommentar af conny — 17. august 2016 @ 11:35

        • Årh, hvis busken er overfyldt, så går det nok at gå og smugspise lidt indimellem, mon ikke?😉

          Kommentar af Ellen — 17. august 2016 @ 16:00

  16. Imponerende lager du har allerede! Vi fik læssevis af hasselnødder sidste år. I år er der næsten ingen. Blommer er heller ikke blevet til noget. Æbler og pærer ser ud til at give godt.
    Jeg tror heller ikke på sammenhængen høst og vinter.

    Kommentar af Anne Holtegård — 17. august 2016 @ 10:35

    • Det er virkelig ikke konsekvent med det frugtår!
      Nej, den med høst og vinter hopper vi ikke på – der skal i hvert fald komme en rigtig god forklaring🙂

      Kommentar af Ellen — 17. august 2016 @ 10:46

  17. Hvor ser det flot ud! Du har vel nok været flittig😉
    Mit Victoriatræ bærer masser af blommer hvert år. Jeg udstener dem og lægger i fryseren. Jeg laver blommemarmelade kun med blommer, men krydrer nogle gange med stjerneanis, andre gange med kardemommekapsler. Jeg bruger også de frosne blommer til kompot til yoghurt og til trifli (dessert)

    Kommentar af betty — 17. august 2016 @ 20:58

    • Jeg tror dine victoriablommer har mere kraft i sig til at kunne stå alene, men jeg skal helt sikkert have frosset nogle kilo ned.

      Kommentar af Ellen — 18. august 2016 @ 13:43

  18. Jeg lader som om jeg ikke ser det her indlæg, for det sparker til min dårlige samvittighed over ikke at have fået plukket bær/blommer. Nu er det ved at være for sent, så næste år håber jeg på mere lyst og overskud🙂 Jeg fryser blommer og laver så marmelade og chutney i løbet af året. Men det kommer så ikke til at ske i år.

    Kommentar af Lene — 17. august 2016 @ 21:43

    • Jeg tror vist lige, du har haft en hel del andre ting at se til denne sommer …
      Hjemmelavet chutney smager rigtig godt, men I overlever nok at springe en sæson over🙂

      Kommentar af Ellen — 18. august 2016 @ 13:45

  19. Sikken en overflod, og så fint det ser ud med alle glassene på rad og række.
    Selv sylter jeg næsten ikke, for vi får det ikke spist. Undtagelsen er chutney (det er blommer for resten også gode til), tyttebærsyltetøj og et par glas æblesmør.

    Kommentar af Kirsten — 18. august 2016 @ 00:25

    • Chutney af blommer er nemlig godt – men æblesmør kender jeg ikke. Må lige google.

      Kommentar af Ellen — 18. august 2016 @ 13:45

  20. ja hold da op hvor det vælter med blommer hos dig🙂
    Her er det æbler det vælter med. Efter sigende fordi foråret var så varmt. Min aroma er også næsten moden, det plejer ellers først at være i slut september.

    Kommentar af havehyrden — 18. august 2016 @ 07:29

    • Det vælter bare med æbler alle vegne, synes jeg … det må virkelig have været et perfekt forår.

      Kommentar af Ellen — 18. august 2016 @ 13:46

  21. Vi havde et pæretræ og et ananasæbletræ i haven da jeg var børn:) Jeg kan huske min far skælde ud på os de år, der ikke var mange æbler eller pærer. Vi måtte ikke plukke dem. Jeg husker ikke hvorfor…. Vi har ingen frugttræer i haven nu men en af naboerne har, og hold da op det bugner med røde æbler i år:o)

    Kommentar af Mette — 18. august 2016 @ 22:00

    • Mon ikke I så får lidt glæde af naboens mange æbler? De fleste har vist langt mere, end de kan nå at bruge.

      Kommentar af Ellen — 19. august 2016 @ 09:08

  22. Naturligvis kan træerne da vide, om næste vinter bliver mild eller streng. Er æblet ikke måske kundskabens frugt? Jooo, tingene hænger skam sammen.

    Kommentar af Dina — 19. august 2016 @ 21:39

    • Det er da en meget sød tanke, men jeg mener nu at have lagt mærke til at træerne så ikke altid forudser korrekt, hvordan vinteren bliver🙂

      Kommentar af Ellen — 20. august 2016 @ 09:14


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.