Hos Mommer

8. august 2016

I Fakta har de åbenbart uflinke ledere … og på Rønnede Kro har de god mad

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:46
Tags: ,

Forleden dag havde jeg et ærinde i Fakta. Det er jeg er ellers ikke meget for at indrømme, for jeg påstår i tide og utide, at jeg ikke handler i Fakta.
Det hører godt nok også til sjældenhederne, men kan altså forekomme.
Mens jeg gik rundt, lød der en højttalerstemme:
“EN FLINK LEDER TIL KASSEN”.
“Flink” var rent faktisk verbalt fremhævet, hvilket undrede mig: Hvorfor skulle det understreges? Fakta tror sikkert, at det lyder godt/smart/rigtigt, men jeg synes det lyder som om de har både flinke og uflinke ledere, og lige nu ville kassen gerne låne en af de flinke.
De uflinke får nok ikke lov til at komme i nærheden af kunderne …

5-retters vinmenu Rønnede Kro5-retters vinmenu Rønnede Kro (2)

Videre til Rønnede, hvor vi havde bestilt en fireretters-menu, men ændrede det til en femretters, da vi via nabobordet erfarede, at der var tre spændende oste mellem hovedret og dessert, hvis man tog alle fem retter.
5-retters vinmenu Rønnede Kro (1)Jeg kan ikke huske de rette betegnelser for retterne og jeg kan slet ikke huske vinnavnene …
Først fik vi noget hummer-noget med papirtyndt, sprødristet brød, salat af ærteblade og noget skum.
Jeg bryder mig ikke om skum, men heldigvis var det ikke ret skummende, og det smagte himmelsk. Hummeren ses ikke på billedet, men den var der, og den lå og gemte sig under alt det grønne.
Tilbehør var friskbagt brød med smør rørt op med kærnemælk. Frisk og lækkert. Dertil en rosévin.
Vi fik også en flaske “Mønvand” uden brus. Og uden kapsel. Jeg har dem stærkt mistænkt for at poste hanevand i flasken. Jeg foretrækker faktisk postevand, men jeg bliver lidt øvsindet over at skulle give 45 kroner for 3/4 liter postevand. Og vi drak to flasker …

Anden ret var ristet kulmule med spæde gulerødder, perle- og rødløg samt ristede flager af mere velvoksne gulerødder. Saucen var en cremet urtesovssauce. (Det hedder kun sovs, når der er rigeligt.)
Vin: En Riesling – en god riesling.

5-retters vinmenu Rønnede Kro (3)5-retters vinmenu Rønnede Kro (4)

Tredje ret var grillstegt kalvemørbrad. Den var himmelsk! Den smagte af røg, som rigtig grillmad skal, og den var så mør, som det kan lade sig gøre at få den slags. De spurgte ikke, hvordan vi ville have den stegt – den kom ind som det, der hedder meget rød eller sågar bleu. Det vi godt lide, men det er langtfra alle der kan det, så jeg sagde til John, at det skulle der nok være nogen, der klagede over.
Det var der også …
Tilbehør var en dejlig sauce, Søren Wiuff-spidskål så spæd, at det næsten var fosterdrab, og ‘knuste kartofler’ med lækre, sprøde kartoffelchips ovenpå.
Ovenpå kødet og i saucen var der bittesmå terninger af røget marv. Det var nyt for os, men genialt tænkt – det var simpelthen perfekt og lækkert til det grillede kød.
Rettens eneste negative punkt: Spidskålen var meget sej, synes vi begge. Vi klagede ikke – hvorfor skulle vi dog det, når alt det andet var så godt? Tværtimod storroste vi retten.
Vin: En kraftig rødvin (selvfølgelig) fra Piemonte.

Så kom ekstraretten: ostene. En fårebrie fra Knuthenlund, som selv John syntes var dejlig (han går normalt uden om fåre- og gedeoste), og to andre, som jeg ikke kan huske; kun at de var fremragende. Dertil noget solbærnoget. Som jeg ikke bryder mig om, men det kan Rønnede Kro ikke gøre for.
5-retters vinmenu Rønnede Kro (6)Dertil en rødvin, hvis førsteindtryk var en røget smag, som jeg undrede mig over, men som tjeneren var glad for, at jeg bemærkede, og spurgte om jeg kunne lide den. Det kunne jeg bestemt – til disse oste – det var ikke en vin, jeg ville drikke uden noget til, men det er jo netop sådanne oplevelser, der gør en vinmenu spændende.

Til sidst en yoghurtsorbet med rabarbersmuldredej, skovhindbær og frysetørret bærdrys.
Lækkert, lækkert. Det var vinen til gengæld ikke – der ramte de i mine øjne helt ved siden af, men ved nabobordet sad de og roste den … smag og behag er nu engang forskellig. Det var en rød Malvasia med bobler, og da jeg så den kunstigrøde farve, var jeg næsten allerede der klar over, at jeg ikke ville bryde mig om den.

Men pyt. Fem retter og kun tre småklager. Alt i alt var det en oplevelse, vi begge gerne vil gentage ved lejlighed. Dejlig mad, gode vine og ikke mindst en udsøgt betjening. Vi giver Rønnede Kro **** ud af ***** mulige.

32 kommentarer

  1. Ummenum, det ser lækkert ud!
    Apropos den flinke leder, så ku’ det være jeg skulle prøve at indføre det dersens flinke-noget på mit job. Jeg har mega-flinke kolleger og ditto ledere, men bare for at signalere noget udadtil, måske? Og jeg arbejder IKKE i Fakta. Ikke at der er noget galt med det…

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 8. august 2016 @ 17:52

    • Det var det også!
      Måske er det kode, som Fruen er inde på, men ellers synes jeg godt nok, sætningen mest af alt signalerer, at de også har uflinke ledere🙂

      Kommentar af Ellen — 8. august 2016 @ 19:48

  2. Det kan være “flink” er kode for, at der står en virkelig besværlig kunde ved kassen😉 Dejligt, I var tilfredse med jeres middag. Det er nu en gang det sjoveste, når man ikke tænker “suk, altså”. Hvad er Malvasia?

    Kommentar af Fruen i Midten — 8. august 2016 @ 19:32

    • Sådan har jeg slet ikke tænkt, men det er da ikke udelukket🙂
      Det er surt at blive skuffet, når man ofrer en masse penge på det – og malvasia er en druesort.

      Kommentar af Ellen — 8. august 2016 @ 19:49

  3. Det lyder rigtigt lækkert med al den mad, og oste må man have🙂 Godt at det var den flinke leder, de ville have frem i lyset.

    Kommentar af Lene — 8. august 2016 @ 19:33

    • Det må man nemlig, og så må menuen udvides.
      Ja … jeg kommer nok aldrig til at høre, at de kalder på en uflink leder🙂

      Kommentar af Ellen — 8. august 2016 @ 19:50

  4. Mærkelig måde at kalde på medarbejdere på. Jeg får knopper af de der ord som søde og flinke, der bruges i et væk.

    Billederne taler næsten for sig selv, men jeg har da også slugt beskrivelsen af menuen med glæde. Min første tanke, da jeg så skum på billedet, var, åh nej, stakkels Ellen😉 Giv lige John et forsinket tillykke med fødselsdagen fra os. Nu er det ikke meget fåre- og gedeost vi spiser her i huset, men de er nemlig gode. Jeg har for ikke længe siden købt et par stykker i vores brugs, og faktisk var vi på Knuthenlund i går. Allan ville gerne have en god gammeldag Mariboost, som kun de laver. Jeg havde fortalt ham, at det var frygteligt dyrt, men som sædvanlig ville han ikke tro mig, men hvis du vil have et stykke, så køber du det da, bare du lover at tjekke prisen inden du forlanger størrelse på osten. Han skulle ikke købe nogen ost, da han så prisen. (100 g ost koster 30,- kr.)

    Kommentar af Pigen fra landet — 8. august 2016 @ 19:49

    • Ja, jeg undrede mig også såre – men det kan jo være, at Fruen har ret i, at det er en kode.
      Hehe, så du husker min skumaversion … det er værst for mig, når det ligner spyt, og det gjorde dette her ikke.
      Den var HELT fantastisk, den fårebrie – den køber jeg, hvis jeg falder over den. Eller hvis jeg kommer til Knuthenlund …
      300 kr kiloet … så er den da også betalt, men hvis den er lige så god som ‘min’ ost, er den pengene værd.
      Det er da utroligt, at han ikke lærer at tro på dit ord – han har bare haft SÅ mange år til at lære, at du altid har ret🙂

      Kommentar af Ellen — 8. august 2016 @ 19:54

      • De har en netbutik, men jeg tror deres varer sælges i mange butikker. Det gør de i hvert fald her på øerne.
        Han lærer det aldrig, men sådan noget kender du jo overhovedet intet til😉

        Kommentar af Pigen fra landet — 8. august 2016 @ 21:56

        • Det er rigtigt – jeg har set deres oste. Kan bare ikke huske hvor🙂
          Nejnej – sådan en mand har jeg jo slet ikke😉

          Kommentar af Ellen — 9. august 2016 @ 09:44

  5. Det lyder lækkert med de 5 retter. Jeg ville dog aldrig komme igennem dem, med mindre de blev fordelt ud over en hel dag. Men det kan godt undre mig, at selv meget ordentlige restauranter kan finde på at tage så meget for en gang vand. Det burde være helt almindelig service, at de serverede vand i kande ad libitum, helt uden at man skulle være nødt til at spørge efter det.

    Kommentar af Henny Stewart — 8. august 2016 @ 20:37

    • Vi var også godt fyldt op, da vi gik derfra, men de afpasser portionsstørrelserne fint efter antallet af retter – jo flere retter, jo mindre portioner.
      Vi er helt enige mht. vandet, og de fleste sætter da også bare en kande postevand på bordet – uden at spørge og uden beregning.

      Kommentar af Ellen — 8. august 2016 @ 21:10

  6. Det lyder, som om det godt kunne glide ned🙂

    Kommentar af Eric — 8. august 2016 @ 20:58

    • Ja, ikke? Det gik meget godt🙂

      Kommentar af Ellen — 8. august 2016 @ 21:10

  7. Hold da op – Ellen, altså! Du har taget fotos af hver ret. Så er ‘man’ altså hard-core blogger, siger jeg bare.
    Lækkert ser det ud😀

    Kommentar af LS ☆ — 8. august 2016 @ 21:12

    • Nej, ikke ostene, dem glemte jeg at forevige, men de var nu heller ikke særlig fotogene🙂

      Kommentar af Ellen — 8. august 2016 @ 21:26

  8. Det er ikke kun lederne, der kaldes flinke. Det er alle, der kaldes over højtalerne. Jeg havde nær sat mine varer og forladt butikken, efter at ha’ hørt 5 x ‘En flink medarbejder til kasseåbning’ Hmmpppfffhhhh… Det er sandsynligvis et forsøg på at være morsomme, men det er bestemt ikke min humor!

    Kommentar af Mette L — 8. august 2016 @ 22:00

    • Jeg troede ellers på det med koden, og det kan da også godt være rigtigt, men det passer ikke sammen med, at de også bruger ‘flink’ i forbindelse med kasseåbning.
      Heller ikke min humor! Jeg synes det lyder fjollet.

      Kommentar af Ellen — 9. august 2016 @ 09:49

  9. Den med koden i forhold til “Flink” er måske korrekt.
    I et tidligere job brugte vi ordet “Dygtig”.
    Når der var en kværulant i røret, brugte at stille om til en medarbejder, der var “rigtig dygtig på netop det dette faglige område”. Så fik de Christian, som bestemt ikke lyste op rent fagligt, men kunne snakke smilet frem på enhver svigermor, og på filurligste vis oftest fik det hele til at ende i fryd og gammen.
    Det var Chr. med de bevingede ord til den voldsomt udskældende kunde: “Ohh, jeg har allerede fået så frygtelig mange skældud i dag. Kunne vi ikke nøjes med at løse problemet her og nu. Så lover jeg, at du må ringe igen i morgen og skælde mig ud lige så meget det skal være.”

    -Og jeg deler i høj grad dit skum-ubehag.
    Nogle gange æder hunde græs for at få bensplinter og overskydende mavesyre op.

    Kommentar af Farmer — 9. august 2016 @ 03:30

    • Det kan godt være en kode, men Mettes kommentar herover tyder ikke på andet, end at fakta tror de er smarte. Koder er selvfølgelig smarte nok i visse sammenhænge, og jeg har kendskab til et par stykker – din Christian lyder effektiv🙂
      Ja, skum er normalt ret ulækkert, men dette var heldigvis ikke så slemt.
      Hehe, hvorfor skriver du det? Vi fik altså ikke græs … men nu har jeg da fået at vide hvorfor de spiser det!

      Kommentar af Ellen — 9. august 2016 @ 09:52

      • Jeg er normalt ikke sart overfor anderledes mad; men netop dette skum er ofte arrangeret så det ret nøje ligner opkast fra en hund, som har spist græs. Det starter sådan en slags negativ selvforstærkende bølge, og da jeg så samtidig ikke bryder mig om konsistensen i munden går det helt galt.

        Kommentar af Farmer — 10. august 2016 @ 06:47

        • Så forstår jeg – og vi er heldigvis uden for mit erfaringsområde her – ellers ville jeg vist heller ikke have kunnet spise det🙂

          Kommentar af Ellen — 10. august 2016 @ 18:42

  10. Ah, tak for mad😉
    Jeg deler lidt din skumaversion – det er noget frygteligt nymodens noget efter min mening.
    Og jeg kan næsten finde på at lave en offentlig scene, når man skal betale i dyre domme for postevand – eller slet ikke får mulighed for at få serveret postevand, men kun noget farlig fint (og hundedyrt) kildevand fra middelhavsområdet.

    Kommentar af conny — 9. august 2016 @ 09:29

    • Velbekomme🙂
      Jeg har aldrig set lyset med at servere sådan en omgang spyt!
      Jeg plejer heller ikke at være så mundlam, og jeg har lovet mig selv, at jeg ikke igen betaler 60 kroner literen for postevand, hvis vi skulle komme til kroen igen (jeg VED jo heller ikke, om det var deres eget postevand i flasken … tror det bare), men ja, vi er enige – jeg synes simpelthen, det er noget fis med det vand, ikke kun fordi jeg ikke kan smage forskel, for selv om den var smagbar, synes jeg postevand er godt.

      Kommentar af Ellen — 9. august 2016 @ 09:57

  11. Dejlige billeder af (næsten) al jeres mad. Det ser utrolig lækkert ud, og så er det rart et læse om, at der nogen, der har styr på de rette vine.

    Kommentar af Stegemüller — 9. august 2016 @ 09:53

    • Det var meget lækkert, men det må være et ufravigeligt krav, at de har styr på vinene til en vinmenu, ellers er de ikke pengene værd🙂

      Kommentar af Ellen — 9. august 2016 @ 09:58

  12. Boede man dog bare lidt nærmere Rønnede Kro🙂
    Du har helt ret med det tåbelige Fakta-fif. Der må bestemt også være uflinke medarbejdere i biksen.

    Kommentar af Kirsten — 9. august 2016 @ 09:58

    • Den var fin nok, men mon ikke du har noget tilsvarende eller bedre i nærheden af dig? Det er jo blevet meget trendy med vinmenuer.
      Ja, ikke? – Sådan noget pjat!

      Kommentar af Ellen — 9. august 2016 @ 10:00

  13. Faktas vrøvl er vist det majestæten engang kaldte ‘popsmart’ – man bliver en smule træt …
    Rønnede Kro lyder som et must, når vi er på de kanter, måske de også kan servere en god frokost?

    Kommentar af fiberfryd — 10. august 2016 @ 09:30

    • Popsmart er et godt ord for noget, der ikke er spor smart!
      Det vil jeg tro, de kan, men jeg har ikke kigget på deres frokostmenu.

      Kommentar af Ellen — 10. august 2016 @ 18:43

  14. Til en vinmenu hører der vand…GRATIS VAND, men ellers lyder maden absolut til at være et besøg på Rønnede Kro værd.:-)

    Men det får værten vel at vide via en mail fra dig…?

    Det er jo synd, at man snydes for god mad pga. en tåbelig pris på vand, den kunne jo være incl. prisen. som sikkert var god nok…..?!

    Kommentar af Madonna — 13. august 2016 @ 13:12

    • Vi er helt enige, men jeg har ingen mail sendt – vil påtale det, næste gang vi kommer der og håber det vil være nok.
      Prisen var i øvrigt rimelig, ja, det var kun vandet, der ikke var det.

      Kommentar af Ellen — 13. august 2016 @ 21:01


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.