Hos Mommer

7. august 2016

OL go home – vi kan selv i Præstø

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:06
Tags: ,

Vi kunne lige nå at se starten, inden Heidi, Nikolaj og lille Ella kom sidst på formiddagen.
Den lokale, årlige svømmebegivenhed fandt nemlig sted i dag – omkring 75 personer havde meldt sig til at svømme strækningen fra Fjordkroen til Præstø.
4720 meter.
Ja, jeg er altså imponeret. I mine øjne er det vildt langt at svømme, men jeg nåede heller aldrig til mere end 400-meter-mærket. Jeg lærte ikke engang at redde andres liv, for hver gang jeg forsøgte mig med at bjærge, gik både den druknende og jeg ned som sten, hvilket ikke virkede særlig overbevisende. Når jeg så skulle dykke, kunne jeg kun som en prop, så den lille livredderprøve vinkede jeg hurtigt farvel til. Jeg var heldigvis rigtig god til at flyde, så jeg baserede derefter min fremtidige overlevelse ved et skibsforlis på, at hvis bare jeg kan redde mig selv, er jeg i det mindste ikke til ulejlighed; så kan andre koncentrere sig om at redde andre.

Fjordkroen-Præstø 4750 meter (5)

Præstø Fjordsvømning er noget af et tilløbsstykke …

Fjordkroen-Præstø 4750 meter (2)Fjordkroen-Præstø 4750 meter (6)Fjordkroen-Præstø 4750 meter (7)

Pressen var talrigt til stede – hele to repræsentanter. Jeg var lidt betaget af hende her – det er usædvanligt, at en pige har så velvoksent et udstyr mellem benene. Det kom dog lidt senere op på rette plads.
Manden på billedet var jeg endnu mere imponeret over – han tog lige turen med ét ben. Helt ung var han bestemt heller ikke. Når jeg ser billeder fra tidligere års stævner, kan jeg se, at han har deltaget flere gange. Gad vide hvor længe han kan klare den?
Jojo – det var OL og de paraolympiske lege på én gang. Vi så også en kvinde, som trak voldsomt på det ene ben, men at svømme distancen havde hun ikke desto mindre tænkt sig at forsøge sig med.

Fjordkroen-Præstø 4750 meter (9)Fjordkroen-Præstø 4750 meter (12)

Vi behøver heller ikke de store, dyre, forhold; der vades ganske enkelt ud fra det lille stykke med sand. Den anden repræsentant for pressen ses på det det smalle billede nede til højre. De blev sendt afsted i hold á 25.
Der lines op … alle svømmerne havde på den ene arm en chip, som de skulle huske at køre over registreringsdimsen, når de nåede Præstø havn. Hvordan den blev aktiveret ved afgang, gik ikke op for mig.

Fjordkroen-Præstø 4750 meter (14)Fjordkroen-Præstø 4750 meter (15)

Der sættes i gang – og så var de nede. De hurtigste er kun godt en time om at svømme turen, men der var små hvide heste på vandet, så jeg tror de har haft en lidt streng tur.
De fleste havde flotte, sportstrænede kroppe, men der var nogle, der var temmelig korpulente. Jeg var atter en gang imponeret.
Hvis det blev vurderet undervejs, at en svømmer ikke ville kunne nå ruten på højst 2½ time, ville vedkommende blive samlet op af en af ledsagebådene. De gad godt nok ikke ligge derude resten af dagen og vente på smølene.
Til næste år håber jeg vi har tid til at tage til Præstø havn og se dem komme ind.


Vinmenuen på Rønnede kro i går? Absolut anbefalelsesværdig, men den vil blive beskrevet i et senere indlæg.

14 kommentarer

  1. Det er godt nok en imponerende strækning! Tænk at de kan!
    Forsinket tillykke med John igår, jeg tænker han gør helt ret i at frasige sig al ansvar for de danske vejrforhold. Ikke et ord om, at der var skybrud på min egen fødselsdag sidste år…
    Vi glæder os til indlægget om vinmenuen!

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 7. august 2016 @ 16:56

    • Ja, tænk! Det er altså sejt med kraftig sidevind og dermed bølger.
      Tak! Skybrud ligefrem? Jeg tør slet ikke tænke på, hvad du kan have gjort😀

      Kommentar af Ellen — 7. august 2016 @ 19:42

  2. Næsten fem kilometer; det er virkelig imponerende. Tænk at de kan. Mine svømmeevner svarer nogenlunde til dine. Engang kom jeg dog op på 1.000 meter i Frederiksberg Svømmehal. Jeg var MEGET tilfreds med mig selv den dag.

    Kommentar af Stegemüller — 7. august 2016 @ 20:20

    • Det ville jeg sandelig også have været! Jeg ville også have været totalt udmattet🙂 – men det var godt gået. Svømmet …

      Kommentar af Ellen — 7. august 2016 @ 20:40

  3. Tak for dokumentationen af Præstø-begivenhederne. Er ikke sikker på, jeg ville have troet på dine (løgne) historier uden fotos. Men det viser sig jo at være ganske sandt, at alle de mennesker kaster sig ud i bølgen blå, for at komme til Præstø Havn. Jeg selv havde nok taget bussen. Fed tradition. Og hep hep til alle de seje svømmere – om de selv kom i land eller ej. Cool at de melder sig!

    Kommentar af LS ☆ — 7. august 2016 @ 20:43

    • Altså … tror du jeg sidder her og lyver folk lige op i deres åbne ansigter? Det kunne jeg skam ikke drømme om😀
      Nænæ, det er ganske vist: Folk er vilde med at komme til Præstø, og er bussen lige gået, så svømmer man bare!
      Hep hep, ja, jeg synes virkelig de er seje – især hepper jeg på de mere ‘usportslige’ svømmere – superfrisk gjort🙂

      Kommentar af Ellen — 7. august 2016 @ 20:49

  4. Så sejt, og så får jeg lyst til at prøve, men det er længe siden, jeg kunne svømme så langt,og det var i et svømmebassin (og jeg tog livredderprøven). Hatten af for folk, der kan svømme i vand med bølger, strømme og andre ting, der kan drille. Især dem, der ikke er veltrænede og atletiske.
    Forsinket tillykke til John, her hos os havde vi tørvejr, men vældig blæsevejr.

    Kommentar af Lene — 7. august 2016 @ 21:59

    • Årh (med Ellen, 5 år-stemme) – har du svømmet så langt! Sejt. Og du kan både bjærge og ‘bunde’ – respekt🙂
      Men ja, det må være sværere i blæst og bølger.
      Tak skal du have – det har vist blæst over hele Danmark i lørdags.

      Kommentar af Ellen — 8. august 2016 @ 09:28

  5. Hold da op for en tur, de svømmere kaster sig ud i. Det må være ekstra hårdt at svømme på åbent vand i forhold til en svømmehal.

    Kommentar af conny — 7. august 2016 @ 23:55

    • Ja, jeg var som sagt også imponeret – i mine øjne må det være en ret hård tur, også selv om man er øvet.

      Kommentar af Ellen — 8. august 2016 @ 09:29

  6. Imponerende, ja det er det. Jeg er også nem at ímponere, da jeg ikke selv kan svømme ret mange badekarslængder. Men tænk så lige på dem, der skifter badehætten ud med cykelhjelm og begiver sig videre ud for først at cykle og siden løbe. Det er skisme imponerende. Jeg fatter slet ikke, hvordan de kan få benene til at fungere.

    Kommentar af Fruen i Midten — 8. august 2016 @ 12:07

    • Hehe, vi er måske ekstra nemme at imponere, os to🙂
      Det her bliver mellem os, men jeg synes altså, at en Ironman nærmer sig noget, jeg helst ikke vil sætte ord på her på bloggen … Det er naturligvis okay at være sportstrænet/dyrke sport, men vi behøver ikke at nærme os fanatisme😉

      Kommentar af Ellen — 8. august 2016 @ 15:44

  7. Det er bare fantastisk med sådan et opbude af svømmere i alle kategorier. Flot klaret af Præstø. Jeg er virkelig imponeret.
    Godt at se I havde en god aften på Kroen.

    Kommentar af Anne Holtegård — 8. august 2016 @ 12:36

    • Det er ret flot, ja, men det er åbenbart en efterhånden gammel tradition.
      Det var en dejlig menu, vi fik🙂

      Kommentar af Ellen — 8. august 2016 @ 15:45


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.