Hos Mommer

6. august 2016

Flagesalt har fået ny betydning

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 14:29
Tags:

John har fødselsdag i dag.
Vi har ingen flagstang; det eneste jeg kan præstere af den slags, er nogle små papirflag.
P1030543Mens han kørte en tur til bageren, dækkede jeg morgenbord og satte et lille flag i saltkarret.
Nielsen var hurtig: Det kan man da kalde flagesalt!
Jo. Tøhø. Og ham, som slet ikke kan lide flagesalt …

Og ham, som hvert år storpraler med, at det altid er godt vejr på hans fødselsdag … det styrt-øsregner i dag, så det halve kan være så alt rigeligt.
Han har næsten ret, for det er næsten altid godt vejr d. 6. august, men jeg husker godt nok et par dråber på en enkelt tidligere fødselsdag eller to – jeg har drillet ham med, at det er lige som med barndommens sommerferier med evigt solskin og hvid jul hvert år – man husker det man ønsker at huske.
Denne gang er han dog blevet mobbet, for holdnufast hvor det bare står ned i tove.
Charlotte sendte en tillykke-sms fra Levkada, hvor hun bl.a. skrev, at han måtte have været sød, for dernede skinnede solen!
Tænk, lige pludselig vil manden kun tage ansvaret for vejret i Grækenland og hævder, at det er alle dagens andre fødselarers skyld, at det regner her …
imageJeg er glad for, at det var sidste år han blev 70, for det havde ikke været sjovt at skulle rigge til en havefest med det vejr!
Vi fejrer ikke dagen på anden måde, end at vi i aften begiver os til den hyggelige Rønnede Kro (vi tror den er hyggelig, for den ser sådan ud udefra – vi har ikke spist der før) og lader os beværte med en 4-retters vinmenu. Dvs. det er oven i købet kun mig, der skal have vinmenuen, for John vil hellere drikke en god øl til maden.
Frederiksminde i Præstø, som fik en Michelinstjerne i år, ejer også Rønnede Kro, så jeg forestiller mig ikke, at vi vil blive skuffede over maden, selv om det naturligvis ikke er samme kok – han kan trods alt ikke være to steder på én gang.

28 kommentarer

  1. Husk at give ham et stort tillykke fra mig. Og velbekomme.

    Kommentar af Stegemüller — 6. august 2016 @ 14:42

    • Det være hermed gjort, Hanne – tak og tak igen🙂

      Kommentar af Ellen — 6. august 2016 @ 21:52

  2. Tillykke til og med gemalen.:-)

    Vær nu lidt sød ved ham…..;-)

    Nå, men han/I kommer da ud at spise, så vi må håbe den kraftige renovering de seneste år har hjulpet, og maden også er god, for det er mange år siden (60erne eller 70erne), at jeg har været der, men det er vist ikke så mange år siden den brændte, vel?!

    Kommentar af Madonna — 6. august 2016 @ 15:06

    • Tak, Madonna – og jeg er skam sød, men den regn kaldte simpelthen på dril🙂
      Æhhh, brændt? Det kan vi ikke rigtig huske, den gjorde. Tænker du mon på Vindbyholt kro? Da vi sad og kiggede på gulvbrædderne, kunne vi se, at de var renoverede, ikke nye, så brændt kan de næppe have været.
      Og maden var virkelig god!

      Kommentar af Ellen — 6. august 2016 @ 21:55

      • Kan godt være, at jeg forveksler Vindbyholt og Rønnede kro, men har Rønnede kro mon været åbent for publikum kontinuerligt fra 60erne?!

        Okay, kom kun forbi der indtil Farøbroen åbnede engang omkring 1986…..

        Kommentar af Madonna — 7. august 2016 @ 13:56

        • Det tror jeg, du gør, forveksler, altså, men jeg tror også, at Rønnede kro har været lukket i perioder.

          Kommentar af Ellen — 7. august 2016 @ 14:11

  3. Tillykke til John, og selvfølgelig er det alle de andre – jeg kender faktisk tre – der må være skyld i vejret. Her regner det kun i små strint ind i mellem, men det blæser en halv pelikan, og de der små irriterende fnuller-dimser fra birketræerne kommer ind alle vegne. God fornøjelse i aften🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 6. august 2016 @ 15:16

    • Okay, jeg siger du gav ham ret, så bliver han glad🙂
      Uh, har I mange birketræer? I Sverige var luften helt støvet af alle de fnuller-dimser.
      Tak det var godt!

      Kommentar af Ellen — 6. august 2016 @ 21:56

  4. Den var god – den med flagesaltet🙂 Tillykke til John!

    Kommentar af Randi — 6. august 2016 @ 15:50

    • Den var ikke helt uden evner – og tak for tillykket🙂

      Kommentar af Ellen — 6. august 2016 @ 21:56

  5. Det nordjyske vejr er rimeligt tilfreds med gemalen, om end blæsten kunne tyde på, at der har været en form for modvind i året, der gik. Flagesalt er ikke det værste, hvis det er håndskrabet af klipper/sten i det Ægæiske Hav. Foto her: http://sitestory.dk/rejser/leros2008/fotodoc/17.htm

    Kommentar af Eric — 6. august 2016 @ 17:12

    • Du skal bare vende dig 180°, så viser blæsten, at der har været medvind i det forgangne år😉
      Ihhh – I havde da vel mindst et kilo med hjem? Det ville jeg have stjålet! MIndst!

      Kommentar af Ellen — 6. august 2016 @ 21:59

  6. Stort tillykke til John. Hils og sig tak for blæsevejret – som Peter Plys så pænt hilser: “glædelig blæsevejrsdag”.
    God fornøjelse på kroen. Håber maden smager😀

    Kommentar af LS ☆ — 6. august 2016 @ 18:36

    • Tak, Liv! Han vil nu godt nok heller ikke tage ansvaret for blæsevejret, men siger alligevel velbekomme😉
      Den smagte! Og den smagte godt🙂

      Kommentar af Ellen — 6. august 2016 @ 22:01

  7. Hjerteligt tillykke. Håber I får en dejlig aften med god mad og hygge med hinanden.
    Flagesalt! Ramsaltet bemærkning!

    Kommentar af Anne Holtegård — 6. august 2016 @ 20:46

    • Hehe – du kan også🙂
      Og tak, vi har haft en fin aften med virkelig god mad.

      Kommentar af Ellen — 6. august 2016 @ 22:03

  8. Hip Hip Hurra til John🙂 fra os begge!

    Kommentar af perteilmann — 6. august 2016 @ 21:30

    • Og en tak lyder fra John til jer begge🙂

      Kommentar af Ellen — 6. august 2016 @ 22:04

  9. Tillykke til John. Så fik flagesalt lige en ny betydning😉 Godt sagt.

    Kommentar af betty — 6. august 2016 @ 22:53

    • Tak … ja, der var han kvik🙂

      Kommentar af Ellen — 7. august 2016 @ 10:41

  10. Tillykke med John. Du kan fortælle ham at vejret har været fantastisk i England hele dagen lørdag:) vi har siddet ude hele dagen og spist paella med de nygifte. Life hvad vi alle havde brug for efter et fantastisk bryllup fredag:)

    Kommentar af Mette Sexton — 7. august 2016 @ 00:13

    • Tak – det vil jeg fortælle ham … det bløder nok lidt på såret over regnvejret her i DK, at det har været flot både i UK og Grækenland.
      Dejligt med et lille ‘efterbryllup’🙂

      Kommentar af Ellen — 7. august 2016 @ 10:42

  11. Til lykke til og med John. Vi fik kun få dråber her, hvor jeg bor, i går.

    Kommentar af Kisser — 7. august 2016 @ 07:21

    • Tak, Kisser … det var åbenbart kun hernede, det var så regnfuldt.

      Kommentar af Ellen — 7. august 2016 @ 10:43

  12. Tillykke med gemalen. Også her i området var der da en del solskin, indimellem.
    Håber, Rønnede Kro var ok. Vi var der for et par år siden til frokost ved sensommerudflugten med den lokalhistoriske forening, og det var da ganske fortrinligt.
    Jeg må huske den med flagesalt til en passende anledning🙂

    Kommentar af conny — 7. august 2016 @ 23:51

    • Vi så såmænd også solen, men mængden af regnvejr berettigede til mobning🙂
      Rønnede kro var helt okay – de slår på gourmet-strengen i dag, men det gør alle vel, der vil være med på beatet … det gør i mine øjne dog ikke spor, at det ikke er det, vi forstår ved kromad.
      Ja, den var ret god :-=

      Kommentar af Ellen — 8. august 2016 @ 09:24

  13. Et stort, forsinket tillykke til John! 🇩🇰🇩🇰🇩🇰
    Vi havde tørvejr og en hel del sol (heldigvis, for Linnea holdt havefest), omend det blæste en halv pelikan og vi frygtede, at teltet ville lette over hovederne på os😉
    Rønnede Kro (som jeg håber var en god oplevelse) talte jeg med min far om forleden. Han fortalte, at han og min mor, på deres bryllupsrejse til kroen i 1949, havde besøgt både Gisselfeldt og Bregentved (på gåben, selvfølgelig) og at kroen havde serveret kylling til aften🙂

    Kommentar af fiberfryd — 8. august 2016 @ 08:31

    • Han takker!
      Godt det holdt tørt til havefesten! Men ja, det blæste vist over det meste af landet, kan jeg forstå på kommentarerne.
      Rønnede kro var en dejlig oplevelse, omend nok en anden end dine forældres🙂 – selv om vi betragter afstandene mellem de nævnte steder som små, er jeg altså imponeret over, at de tog den på apostlenes heste!

      Kommentar af Ellen — 8. august 2016 @ 09:26


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.