Hos Mommer

4. august 2016

Mikro-mini-makrosvampe

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:01
Tags: , ,

Mikrosvampe – også kaldet skimmelsvampe – er der en del mennesker, der ikke kan tåle, men det er ikke fordi de spiser dem, at de bliver syge, men oftest fordi de florerer, hvis der er fugtproblemer i boligen. Så indånder man deres sporer, og det er der mange, der bliver rigtig syge af at gøre.
Minisvampe er der ikke noget, der officielt hedder, men jeg har opfundet begrebet til lejligheden i dag, fordi vi stort set ikke fandt andre svampe end at vi, hvis vi havde taget dem, med rette kunne beskyldes for barnemord eller oven i købet fosterdrab.
Makrosvampe er dem, vi spiser. Ikke dem alle, men nogle af dem.

P1030503

Herover en minisvamp, men ikke en af dem vi spiser – heller ikke når den har vokset sig større. Den så bare så kær ud, som den stod der i lyste op i solen. Den var ikke mere end 3-4 mm i hatdiameter.
Kantarellerne var ikke meget større, men vi fandt dog nogle få, vi kunne tillade os at tage. 141 gram blev det til – dagens høst var virkelig til at overse.

P1030515

Ingen makrosvampe, altså, men så har jeg da heldigvis et kamera med makrofunktion – det smager da lidt af fugl.
Fugle fotograferer man dog ikke med en makrofunktion.
Det kan man derimod gøre med sådan en fætter som ham herover.
Hvad er det for en? Den ligner en eller anden slags tæge, men efter flere forgæves billedgooglinger måtte jeg give op og beder derfor publikum om hjælp.
Jeg har ikke set den før, men på trods af, at det nok er en tæge, er den fin med den lille orange hjertelignende dims og de blå striber på siden. Siderne, må man formode, men da højre side ligger i skygge, kan striberne kun ses på venstre side.

25 kommentarer

  1. Den svamp kan kun kaldes nuttet… Når man stikker næsen helt ned til mosset, er der så mange spændende farver og former. Jeg tænkte en dag, at det måtte være som et tour de France for et lille insekt at komme frem der. Eller hedder det tour de force?
    Tægen er da i gallatøjet. Nuttet er den ikke, men flotte farver og aftegninger. Og navnet må andre levere.

    Kommentar af Anne Holtegård — 4. august 2016 @ 19:16

    • Haha, ja,mon ikke det er en tour de force?🙂
      Måske ikke ligefrem nuttet, men der er altså mange flotte små insekter – og det er vist en bærtæge.

      Kommentar af Ellen — 4. august 2016 @ 20:27

  2. Jeg kan altså se striberne på højre side også🙂 Og jeg aner ikke hvad det er for et kræ, men det må gerne blive væk fra mine områder.
    Jeg håber I får bedre held med svampejagten.

    Kommentar af Lene — 4. august 2016 @ 19:18

    • Det kan man da, Lene, men det kunne jeg først se, da du skrev det🙂
      Det er åbenbart en bærtæge, og svampene må vist vente lidt …

      Kommentar af Ellen — 4. august 2016 @ 20:28

  3. Pas! De eneste svampe jeg kender, er dem fra Nettos grøntafdeling. Og der står som regel på emballagen hvilken slags der er tale om, hvilket gør det en helt del nemmere!

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 4. august 2016 @ 19:21

    • Det gør det meget nemmere, ja, men det er en hel del sjovere, når man selv finder dem ude i skovene🙂

      Kommentar af Ellen — 4. august 2016 @ 20:29

  4. Mon ikke svampehøsten bliver bedre om et par uger eller tre – især hvis bygevejret fortsætter. Har du overvejet at tørre svampe i tider med rigelighed, så der er til smalle tider, eller er det for stort et arbejde? Tørrede Karl Johan (fx) smager jo helt fortryllende for folk som mig, der ikke finder dem friske.

    Kommentar af Eric — 4. august 2016 @ 19:26

    • Det satser vi også på!
      Jeg har ikke kun overvejet – jeg købte jo en tørremaskine sidste år, og jeg tørrede mange KJ-svampe. Faktisk har jeg ikke spist dem alle endnu … de kan holde sig i årevis, hvis de bliver ordentligt tørret, og smager nemlig rigtig godt alligevel.

      Kommentar af Ellen — 4. august 2016 @ 20:32

  5. Måske en Lille Bærtæge? Jeg synes dog ikke antennerne passer når jeg sammenligner med billeder på http://www.fugleognatur.dk. En rigtig god side hvor man kan lægge billeder af flora og fauna op i forummet og få svar fra velkvalificerede naturkendere.

    Kommentar af Pernille Lærkedal — 4. august 2016 @ 19:53

    • Det kunne det godt være, Pernille, for der er mange lighedspunkter – der er dog også, som du skriver, visse uoverensstemmelser; bl.a. ‘bundfarven’.
      Vi holder os foreløbig til en bærtæge …
      Jeg har et login til fugleognatur.dk, som jeg bruger en del, men man skal altid svare på, hvor man har observeret, og jeg tror ikke det virker, når man observerer i Sverige.

      Kommentar af Ellen — 4. august 2016 @ 20:36

      • Der er et underforum der hedder udenlandsk natur😉

        Kommentar af Pernille Lærkedal — 4. august 2016 @ 22:03

        • Ih altså – det har jeg slet ikke set – tak (igen) for info)🙂

          Kommentar af Ellen — 4. august 2016 @ 22:11

  6. Jeg synes, det er så spændende med de mange slags småkryb – altså spændende på afstand. Jeg vil nødig have den kravlende på mig, men de har tit flotte farver og sjove former.
    God svampehøst.

    Kommentar af betty — 4. august 2016 @ 20:11

    • Puhanejda, ikke på os, men jeg kan godt lide at kigge på dem ude i skovene og tage billeder af dem.
      Tak, men svampehøsten bliver desværre ikke særlig god denne gang.

      Kommentar af Ellen — 4. august 2016 @ 20:38

  7. Rødbenet Bredtæge / Pentatoma Rufipes http://www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mode=ShowLarge&ID=333822 vil jeg gætte på😉

    Kommentar af perteilmann — 4. august 2016 @ 20:52

    • Jamen der er den jo, Per! Tak skal du have … mit billede passer flot med den rødbenede bredtæge🙂

      Kommentar af Ellen — 4. august 2016 @ 21:06

  8. Makro kan være meget godt, men en gang i mellem synes jeg slet ikke, at jeg mangler det😉

    Kommentar af Fruen i Midten — 4. august 2016 @ 22:50

    • Tænk, synes du ikke?😉

      Kommentar af Ellen — 5. august 2016 @ 09:08

  9. Uf, bare ordet “tæge” får det til at løbe mig koldt ned ad ryggen. Men ham på billedet er nu ret flot – flottere end billedet på fugleognatur.dk.

    Kommentar af conny — 5. august 2016 @ 08:23

    • Sådan er der vist mange, der har det, men det er faktisk flåter, der bider sig fast på os og kan give os sygdomme. Tæger er helt uskadelige og tit ganske flotte – se bare den ildtæge, vi fandt på Corselitze🙂

      Kommentar af Ellen — 5. august 2016 @ 09:14

  10. Endelig, endelig er jeg opdateret med jeres gøren og laden gennem de sidste 9 – 10 måneder og hvor har jeg hygget mig undervejs. Pragtfulde feriebilleder og billeder af vidunderligt romantiske engelske huse og endelig ikke at forglemme billederne fra den stråtækte og skøn natur. Jo, jeg har virkelig nydt det. Undervejs blev jeg så glad, da jeg læste at jeg har en meningsfælle omkring de rædselsfulde selfie stænger. Jeg bliver så muggen, når folk render rundt med de tingester som om det er det eneste saliggørende at få et billede af sig selv foran et eller andet. Det til trods for, at mit ellers yderst fornuftige ældste barnebarn Karoline på 10 her i sommer investerede i en sådan tingest (jeg sagde ikke noget, håbede bare at den ikke var købt for de 30€ jeg havde givet hende til feriefornøjelser ☺).
    Krapylet, som du viser ovenfor, behøver du altså ikke at sende til Holland, den kan jeg sagtens undvære ☺.

    Kommentar af Annette (Holland) — 5. august 2016 @ 12:57

    • Du godeste, Annette – der er altså også lang tid imellem dine besøg i blogland, hvis det er 10 måneder siden sidst, så jeg forstår godt, at det tager tid, hvis du vil læse det hele op🙂
      Jeg tror vi er en del, der har den mening om selfie-stænger! Tag dog billede af motivet – det bliver ikke kønnere af at få en person med på billedet.
      Okay – jeg lader tægen blive i Sverige. Den er da ellers meget pæn🙂

      Kommentar af Ellen — 5. august 2016 @ 20:38

  11. Og så siger du det er let at kende forskel på en KJ og den øverste. I min verden er det ikke sådan😉
    Tægen har jeg set mange lignende af, men om den havde striberne på siden, tør jeg ikke udtale mig om. Men vi har rigtig mange helt grønne, som må være i familie! Jeg kan se du har fået svar på hvad det er..

    Kommentar af Pigen fra landet — 5. august 2016 @ 15:31

    • En KJ har hvid stok og hovedet er helt overkrydder-mørkebrunt. Desuden har den rør og ikke lameller. Når først du har set din første rigtige KJ, vil du ikke være i tvivl🙂
      Der er mange flotte tæger – jeg kender godt de grønne.

      Kommentar af Ellen — 5. august 2016 @ 20:41


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.