Hos Mommer

3. august 2016

Moderne postkort

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:55
Tags: , , ,

Det ene skal passes og det andet må ikke forsømmes, som min mor plejede at sige.
Nu har vi passet vores have i Den Stråtækte, så den er pæn igen. Næsten. Og nu er vi i Sverige til et heldigvis ikke forsømt torp – naboen har slået græsset som lovet, og han har slået lidt mere, end han plejer, for han kunne godt se min pointe, da jeg på meget pædagogisk vis sagde, at en græsplæne, der tydeligt kun er slået nødtørftigt i forhold til normen, er lige så “vi-er-ikke-hjemme”-skrigende som en plæne, der slet ikke er slået.

Lunch on the balcony

Torpet kender vi vel efterhånden alle til bevidstløshed, og billeder af 457 gram kantareller er heller ikke noget specielt revolutionerende, hvorfor jeg i stedet sætter billeder i af englændernes sommerhus (lejede, forstås) på Levkada, som er en brofast, græsk ø syd for Korfu.
Det er et fantastisk sted, de har fundet, hvilket de satsede så stærkt på, at det var, at de har lejet det for 14 dage.
De kan næsten ikke få hænderne ned, men jeg skal da også gerne indrømme, at det ser ret godt ud på billederne – med egen svømmepøl und alles.
Hvilket ikke forhindrer dem i også at tage til stranden.

Greetings from GreeceSwimming Greece 2 august
Jeg er ikke misundelig. Slet ikke – og jeg mener det – der er alt for varmt til mig på denne årstid, og jeg bader kun under bruseren, men det var dette, de ville, så det skal være dem så særdeles vel undt; især Tim trænger meget til en uafbrudt ferie, så jeg glæder mig bare på deres vegne over, at stedet mere end lever op til deres forventninger.
De har dog ikke tænkt sig at ligge på stranden eller ved poolen dagen lang i to uger; de har lejet en bil og skal også rundt for at se øen og dens (få) seværdigheder og især, efter sigende, meget smukke natur.

Det er nu rart at modtage en mms eller to. I de ikke altid gode, gamle dage kom postkortene alt for ofte først frem til modtageren længe efter de ferierende selv var kommet hjem. Er der mon nogen tilbage, der sender rigtige postkort? Man kan stadig købe dem alle vegne, har jeg konstateret, men bliver de købt? Og bliver der sat en hilsen og lidt frimærker på dem? Da vores forældre levede, sendte vi til dem, for de elskede at få postkort fra vores rejser, men vi sendte ikke til andre end dem de sidste mange år – vi har aldrig rigtig gidet det der postkortskriveri.
Den elektroniske udvikling har altså gjort livet nemmere på mange måder.

38 kommentarer

  1. En kollega sendte os et postkort fra Bali – og hun havde såmænd været hjemme en uges tid, da det kom. Det er det første postkort, jeg har set i mands minde. Det er altså nemmere med al elektronikken.

    Kommentar af Stegemüller — 3. august 2016 @ 17:17

    • Ja, verden er blevet nemmere – og mindre. Det er irriterende at få et postkort efter at have hørt alle ferieoplevelserne.

      Kommentar af Ellen — 3. august 2016 @ 17:47

  2. Denne sommer har vi været så heldige at modtage et enkelt rigtigt postkort – Sander sendte det til os fra Frankrig🙂 Det blev vi glade for – men vi var altså også rigtig glade for de billedbeskeder, hans far sendte os🙂
    Dejligt, at dine englændere har fundet deres ferieparadis – der ser dejligt ud!

    Kommentar af Randi — 3. august 2016 @ 17:25

    • Dejligt at få postkort fra Sander — jeg ville selvfølgelig også blive glad for et fra børnene, men det er fint nok med mms’erne.
      Der ser ret fint ud🙂

      Kommentar af Ellen — 3. august 2016 @ 17:48

  3. Wow! Det ser fuldstændig fantastisk ud – den plet de har lejet et sommerhus på. Jeg tabte helt underkæben og tænker “det vil jeg også rigtig, rigtig gerne”. Skønt for dem. Altid godt at blive positivt overrasket – specielt når forventningerne har været store, og ferien er virkelig tiltrængt. Håber deres ferie fortsætter i den gode stil.
    Og god fornøjelse på torpen til jer. Godt du har fået skik og orden på alle jeres ‘pletter’ – her og der.

    Kommentar af LS ☆ — 3. august 2016 @ 17:33

    • Det er nemlig altid spændende at se virkeligheden, når man har høje forventninger – og så meget større er glæden ved at de bliver mere end opfyldt.
      Tak – vi skal kun være her et par dage denne gang, men det er jo hyggeligt alligevel.

      Kommentar af Ellen — 3. august 2016 @ 17:51

  4. Det ser godt nok skønt ud!! Kan man mon få et link eller hint til hvordan de har fundet lige netop det hus?….

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 3. august 2016 @ 17:48

  5. Korfu er den frodigste af de græske øer…og vi har i 80erne besøgt nogle stykker… og det ser ud som om, det også gælder den brofaste ø.

    Men Sverige er heller at kimse af, besøger selv Stockholm i den nærmeste fremtid, da den skal udforskes, da jeg kun har passeret den på vej til færgeterminalen til Estland.:-)

    Ordsproget med den ene skal passes, og det andet må ikkd forsømmes, blev også brugt af min mor, selvom de kun havde lejlighed, samt grund og sommerhus ved Brøndby Strand….og cykler.;-)

    Kommentar af Madonna — 3. august 2016 @ 17:56

    • Det har jeg også hørt, at den er – har du læst Gerald Durrells bøger derfra?
      Stockholm er fin – god fornøjelse med udforskningen🙂
      Det var åbenbart en bredt brugt talemåde – men det er jo rigtigt, uanset hvor stort eller småt man har det🙂

      Kommentar af Ellen — 3. august 2016 @ 18:33

  6. Jeg har brugt app’en Postkortet flittigt i år. Pris for Porto og kort er afhængig af mængden du evt forhåndsbetaler. Jeg havde købt 20stk og fik dem til 14kr/stk – og så bruges der egne fotos fra enten telefon eller iPad/tablet. Og er fremme hos modtageren få dage efter.
    Men ja, et postkort stemplet og afsendt fra feriestedet er ikke det mest almindelige.
    Men det andet her er bestemt også valid…

    Kommentar af Annette — 3. august 2016 @ 18:34

    • Det er selvfølgelig også en mulighed med Postkortet (som jeg ikke kendte), men jeg har lige undersøgt det og jeg kan godt se, at det er ret smart at få printet og sendt sine egne billeder.

      Kommentar af Ellen — 3. august 2016 @ 20:11

      • Vi var i Californien og fik mixet dejlige billeder i collage som var hos familie, der ikke er FB eller instagram brugere, i løbet af få dage. Bare husk at der skal være “stærk nok” wifi til at sende postkortet/-ne

        Kommentar af Annette — 3. august 2016 @ 23:43

        • Jeps! Jeg har jo fulgt lidt med på FB – det er noget af en tur I har haft!

          Kommentar af Ellen — 4. august 2016 @ 08:56

  7. Vi både får og skriver rigtige postkort, men ikke så mange, men i år var det også Postkortet.postnord.dk, vi brugte. Det var sjovt at bruge, og modtagerne var vist også tilfredse.

    Kommentar af Kirsten — 3. august 2016 @ 18:49

    • Også du! Der lærte jeg noget nyt med den Postkort-app. Måske en god ide, når vi tager til USA senere på året.

      Kommentar af Ellen — 3. august 2016 @ 20:13

  8. For mig er der forskel på “Tim ….. uafbrudt ferie” og …… afbrudt ferie. Det første opfatter jeg som, at han trænger til pension og det andet, som at han trænger til ferie uden afbrydelser, så jeg læste først, at du mente, at han var udbrændt. Spøjst, at der er så stor forskel på sprogbrug mellem Sjælland udenfor Kbh. og Kbh. Jeg betvivler ikke, at begge udsagn betyder det samme, men for mig betyder uafbrudt noget, der forsætter i det uendelige, mens ubrudt betyder, at det ikke afbrydes, mens det er der.
    Knapt et pund kantareller er da ikke til at kimse af. Jeg håber, at dit kantarel-“held” vil være ubrudt resten af sæsonen.
    Mvh. og fortsat god svampejagt, fra en, der har fundet sit knappe lispund.

    Kommentar af Kristine — 3. august 2016 @ 18:58

    • Nu måtte jeg jo lige ind på sproget.dk for at tjekke begge ord, men den er god nok, de kan begge to anvendes i dette tilfælde. For mig har ‘ubrudt’ dog først og fremmest noget at gøre med intakt emballage. Tims ansatte er nemlig tilbøjelige til at afbryde hans ferie med ‘vigtige’ opkald – derfor brugen af ‘uafbrudt’.
      Et lispund! Du godeste – gid jeg kunne komme op på det samme – og helst af Karl Johan, som er min favoritsvamp.

      Kommentar af Ellen — 3. august 2016 @ 20:22

      • Udelukkende kantareller, min absolutte favoritsvamp, men det ekstraordinære gode resultat skyldes, at en nordjyde, der selv var forhindret pga. brækket hofte, oplyste mig om hans lokaliteter, der bla. var en indhegnet plantage. Jeg lovede, at glemme stederne igen, hvis han selv bliver svampeplukkemobil igen; hvis ikke, så er jeg enearving! 😋 Selvfølgelig fik han mindst sit skålpund.
        At Tims ansatte ringer/afbryder ferien med ikke vigtige spørgsmål, skyldes nok også, at Tim ikke har været tydelig nok mht. hvad der er relevant at ringe om og hvad medarbejderne selv må tage ansvar for (uden risiko for kritik fra Tim efterfølgende), men det er også en svær øvelse.
        Held og lykke med “kong rørhat”.
        PS: Jeg sender ferie-“postkort”, men i form af hjemmelavede, der kommes i kuvert, såsom bagsiden af en regning fra et restaurantbesøg, hvor der skrives på bagsiden, udklip fra turistbrochurer, lokalavis, en billet osv., der clipses på et stykke papir.

        Kommentar af Kristine — 3. august 2016 @ 21:37

        • Godt at være kantarelstedsarving! Jeg melder mig frivilligt som KJ-stedsarving🙂
          Det med Tim og ansatte er lidt kompliceret, som det ville kræve mange ord at beskrive, men meget kort sagt vil alle kunderne have personlig betjening af Tim – hvilket han naturligvis ikke kan overkomme med sine efterhånden mange kunder. Når han uddeleger ansvaret, som han gjorde for nogle måneder siden, mister han kunder. Ikke sjovt. Tim er den, der opdager stavefejlene, og stavefejl er ikke acceptabelt. Når folk betaler 6000 pund om måneden for det PR, Tim laver for dem, vil de – fair nok – have det perfekte, og det kan Tim rent faktisk levere, men til gengæld kan han ikke være væk fra firmaet. Nu kan du stille mange relevante spørgsmål, og jeg kender nok også de fleste af svarene, men at lave PR for advokater er virkelig krævende🙂
          PS: Meget sjov ide.

          Kommentar af Ellen — 3. august 2016 @ 21:59

          • Kun et spørgsmål/tanke: Hvad koster en korrekturlæser pr. md.?! 😉

            Kommentar af Kristine — 5. august 2016 @ 17:38

            • Det er ikke kun korrekturlæsning på stavefejl, men jeg kunne jo ikke bruge så mange ord🙂 – det er i hvert fald ikke gjort med en korrekturlæser, så var det jo nemt løst.

              Kommentar af Ellen — 5. august 2016 @ 20:35

  9. Grundlaget for en aldeles dejlig ferie med total vækfrahverdagene er da på plads med det domicil. Strand, pool, ø med udflugter. Der er noget for alle…
    Så fandt du da nogle kantareller. Erik er ret stolt af sin høst; to store bageskåle (Tupperware) fyldt med kantareller. Held og lykke med at finde flere svampe.
    Jeg nyder de tekniske muligheder. Leger med billedcollager og bruger Blog, Instagram og Facebook til venner og bekendte. Familien får mail eller mms. Selv mormor får mms! Med et to rejsende i USA er det dagens=midt om nattens højdepunkt med opdateringer from over there.

    Kommentar af Anne Holtegård — 3. august 2016 @ 19:33

    • Det var et glimrende sted, hun fandt der.
      Ja, endelig kom jeg på jagt – og jeg så godt, at Erik fandt en masse. Nu mangler vi bare Karl Johan🙂
      Helt enig: De tekniske muligheder skal udnyttes i videst muligt omfang – og flot, at din mor kan finde ud af det med mms og den slags.

      Kommentar af Ellen — 3. august 2016 @ 20:27

  10. Vi sender til børnebørnene. Vi udvælger omhyggeligt kort, der inspirerer til en røverhistorie eller dyr, der taler el.lign. Børnene er så glade for kortene, at de gemmer dem i flere år😊 Og det er ikke, fordi der går lang tid mellem vore rejser – bortset fra, at vi i år har måttet aflyse Mallorca og Californien. Jeg brækkede anklen i Malaga, og nu drejer det sig om genoptræning!

    Kommentar af Lene TT — 3. august 2016 @ 19:42

    • Øvøvøvøv at skulle aflyse rejser! Stakkels dig. Håber du snart får genoptrænet færdig, så du kan komme ud at rejse igen.
      Hmmm. Jeg tror faktisk også, at mine børnebørn ville blive glade for at få postkort – de bliver i hvert fald glade, når jeg sender dem kort/breve til deres fødselsdage – eller bare en lille pakke i utide, ledsaget af et lille brev🙂

      Kommentar af Ellen — 3. august 2016 @ 20:30

  11. Mine sölle tres gram af kantareller og pigsvampe ser ret beskedne ud, hvis man tager din höst i beretning🙂 Jeg kan godt finde på at sende postkort til min familie, det görer jeg dog kun hvis vi rejser i nye og meget anderledes områder så jeg ville nok ikke finde på at sende eet fra Kbh. Under een af vores rejser fandt vi på at sende postkort til os selv og skrive ned de tanker som var mest påtrængende i nye omgivelser. Vi sendte enddog to fra India!

    Kommentar af Vedis — 3. august 2016 @ 20:14

    • Uha, jeg ville blive meget glad for at finde pigsvampe her! Jeg troede naivt nok slet ikke, at I havde svampe på Island, men det har I dog. Selvfølgelig … jeg tænkte mig bare ikke om. Også Karl Johan-svampe – finder du også dem?
      Jeg har heller ikke tænkt på, at man sende postkort til sig selv, men det er så heller ikke lige så nødvendigt, når jeg skriver på bloggen om mine oplevelser.
      Indien lyder spændende!

      Kommentar af Ellen — 3. august 2016 @ 20:35

      • Undskyld hvor længe jeg var om at svare, jo vi får fat i Karl Johan her men den anses for at være sjælden. Dog har jeg fundet nogle i år, den hedder kóngssveppur på islandsk. I de sidste år har det gået stærkt fremad med svampesamling hos os, nok fordi nu kan man komme på kurs hos f. ex. landbrugshöjskolen og enkelte skovforeninger. De fleste samlere tror jeg holder sig til rörhatte for at være på den sikre side og jeg har endnu tilgode at möde een der genkender pigsvamp som spiselig, selv anser jeg den som den allerbedste. Selv venter jeg spændt på den abslolut störste samling af kantareller og pigsvampe jeg nogensinde har set i området, jeg fandt dem da de var kun to-tre mm store og jeg har besögt svampevuggestuen næsten dagligt til at fölge med deres vækst. Svampenærig som jeg er, har jeg kun plukket de svampe som ligger åbenbare nok til at de kan före andre hen til samlingen😉

        Kommentar af Vedis — 8. august 2016 @ 09:41

        • Ihh, tænk at have sådan næsten helt sit eget sted, hvor man i fred og ro kan se svampene vokse sig store nok! Sådan et ville jeg gerne have – og jeg ville lige som dig også gøre meget for at forhindre andre i at finde stedet🙂
          Jeg synes også, at pigsvampe er virkelig gode – meget bedre end kantareller og lige så gode som Karl Johan, men der er desværre ikke rigtig nogen pigsvampe lige omkring vores sted i Sverige, og i DK er jeg (heller) ikke god til at finde dem😦

          Kommentar af Ellen — 8. august 2016 @ 15:49

  12. I år har jeg for første gang ingen postkort fået fra ferierende venner. Jeg har heller ingen sendt. Så det er nok slut med det. Jeg elsker at få feriehilsner fra mine børn med billeder vedhæftet på telefonen. Det er også meget lettere at holde kontakt på den måde.
    Hvor er det godt, at Charlotte med familie har ramt det rigtig sted at holde ferie, når de skal være der i hele to uger. Det er jo en chance at tage, når de ikke har været der før.

    Kommentar af betty — 3. august 2016 @ 22:55

    • Det er nok slut – som du selv skriver: Alting har sin tid, men det gør ikke så meget, når det afløses af noget bedre.
      Det var lidt af et sats, men efter at have set billederne af huset, turde de godt.

      Kommentar af Ellen — 4. august 2016 @ 08:57

  13. Åh ja, det hele skal passes🙂
    Hvor jeg dog godt være der, hvor dine englændere er.
    Skal bare lige komme over den grænse, der hedder det koster det samme for en person som for to personer. En af ulemperne ved at være “den glade enke”.

    Kommentar af Kisser — 4. august 2016 @ 15:05

    • Ja, det er irriterende, men lejer du et hus eller en lejlighed, koster det det samme for en og op til det antal, huset kan rumme, så man kan sige, at C&T har betalt for seks personer … man skal nok prøve at lære at abstrahere fra den slags tanker🙂

      Kommentar af Ellen — 4. august 2016 @ 15:49

  14. Magnus og familien bruger også Postkortet, men kun til oldefar! Vi andre får den moderne slags😉
    Men en sød, yngre ekskollega, er flittig postkortskriver (og flittig rejsende), så ind imellem dumper der et i vores postkasse – og det er nu hyggeligt.

    Kommentar af fiberfryd — 6. august 2016 @ 08:30

    • Sødt af dem at tænke på oldefar!
      Det er med postkort som med julekort, tror jeg: Vi gider godt at modtage, men ikke at skrive, og så svinder antallet ind. Helt til 0 for mit vedkommende🙂

      Kommentar af Ellen — 6. august 2016 @ 13:35


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.