Hos Mommer

2. august 2016

Glade, trætte og mætte

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:47
Tags: , , ,

Vi havde en gammel aftale med Ditte og Peter om, at de skulle komme et par dage i deres ferie, og de par dage er nu lige overstået. De er kørt hjem til Nordsjælland, John er taget et smut til drømmeland og jeg selv til blogland.
Det er dog utroligt, som der kan blive snakket på godt et døgn … man skulle tro, at det ville være tid nok, men vi kom da ikke i seng før klokken to i nat.
Man er måske en anelse træt nu, men det er på den go’e måde.

Nyord (3)

I går eftermiddags kørte vi til Nyord, hvor vi investerede i et par glas af den berømte Nyord-sennep i Noorbohandelen. Vi så også senneps‘fabrikken’ – helt tilfældigt, fordi det begyndte at regne kraftigt, hvorfor vi søgte læ i rekordfart, da regntøjet lå i bilen. Det viste sig at være en heldig byge, for Ditte opdagede, at man kunne købe sorte sennepskorn, som vi begge længe har ledt efter op til syltesæsonerne, men ikke har kunnet finde. Før i dag. Vi købte også noget groft sort og gult sennepspulver til hjemmeproduktion af en god, men meget stærk sennep.

P1030482

I dag ville luften helt sikkert have godt af os, så vi kørte en tur til Bregentved og Gisselfeld, som D&P måske, måske ikke havde set før – det var i givet fald maaange år siden. Bregentved ligger noget så idyllisk, og de små, stråtækte bindingsværksskønheder på den anden side af vejen er faktisk meget mere fotogene end selve Bregentved hovedbygning.

P1030486

P1030488Vi har aldrig set så mange springbalsaminer samlet på ét sted. Smukt var det. Også den gulgrønne tidsel af (for os) ukendt art, som vi lidt senere genså ved Villa Galina. Ingen af os havde set den før, men den kan vel næppe være egnsspecifik. Ingen torne på stænglen, kun nogle halvbløde af slagsen på bladene.

Derefter Gisselfeld, hvor vi lovede Peter at springe den store park over og kun bevæge os rundt i et mindre område (alt er relativt) for at se det meget flotte orangeri og bygningerne omkring området, hvor de store jule- og livsstilsmesser afholdes. Plus herskabsstaldene.

P1030495

Flot. To stavefejl i den korte, engelske tekst.
Inde i orangeriet, hvor der for nylig er indrettet en lille tesalon, var der en tavle, hvor der var skrevet ‘the’ to steder – med kridt. Det var derfor ret nemt at viske de to overflødige h’er ud … Ditte blev vist lidt flov over mig, men det var kun hende, der så det.
“Du kan altså ikke få folk til at holde op med at skrive te med h, Ellen!” 
“Det har du givetvis ret i, men det skal ikke forhindre mig i stædigt at blive ved med at prøve!”
Til sidst kørte vi til Villa Galina, hvor vi ville have købt en kopkaf.
Lukket mandag og tirsdag …
Nå – det var alligevel også blevet frokosttid, så den kørte vi hjem og indtog.
Vi takker for en masse timer med en masse snak og en masse hygge!

20 kommentarer

  1. The-he🙂

    Kommentar af Eric — 2. august 2016 @ 17:06

    • 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. august 2016 @ 18:52

  2. Træt på den gode måde er dejligt!
    Ejjj, du falder da også over ALLE stavefejlene!… Bliver helt paranoid over hvad du mon finder af fadæser hos mig. Av min arm. Og te med h, den er du bare ikke glad for, men jeg er muuuuu(h)ligvis kommet til at slippe den ud i æteren en enkelt gang…
    Det lyder som en dejlig dag 😀

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 2. august 2016 @ 17:25

    • Ja, jeg gør. Desværre … jeg ville gerne kunne overse dem, for det ville gøre livet nemmere for mig, men de springer i øjnene på mig med magnetisk kraft. At jeg selv begår fejl, er sagen aldeles uvedkommende – og du behøver ikke at blive paranoid … hvis bare alle skrev som dig🙂
      Det var rigtig hyggeligt!

      Kommentar af Ellen — 2. august 2016 @ 18:55

  3. Ihh, hvor jeg kender det med ikke at kunne finde sin seng i ordentlig tid, selvom gæsterne skal overnatte. Jeg forstå altså ikke det ER så svært, når man ved hvor træt man bliver næste dag og bare kan snakke videre næste dag. Vi har heller ikke lært det.

    Vi kender jo alle udflugtsstederne du omtaler, og ved det er nogle rigtige skønne steder I har vist frem.

    Kommentar af Pigen fra landet — 2. august 2016 @ 17:35

    • Ja, det er da utroligt, at man selv i vores høje alder ikke har lært det endnu!
      Jeg tror også, at udflugterne faldt i god jord🙂

      Kommentar af Ellen — 2. august 2016 @ 18:56

  4. Tænk jeg synes ikke, det er ret længe siden, du var et andet sted med kridttavler og et “h” for meget – er det ikke sandt? Jeg kan ikke huske, om du viskede det ud da. Hver gang jeg skriver “te” på min huskeseddel, tænker jeg på dig🙂

    I øvrigt er det et dejligt kontrastfyldt billede af det grønne græs og det blå fiskenet til tørre.

    Kommentar af Stegemüller — 2. august 2016 @ 19:44

    • Det var på Samsø, og det var en apostrof, der blev visket ud🙂
      Tak – jeg synes selv, det var et godt motiv.

      Kommentar af Ellen — 2. august 2016 @ 21:30

  5. Du er noget af en skrap ordmadame🙂 Hvor lyder det bare dejligt, og ja snakken kan nemt gå længe, når man er sammen med gode folk.

    Kommentar af Lene — 2. august 2016 @ 20:05

    • Meget skrap, Lene, men fristelsen er simpelthen for stor, når det er med kridt på en tavle!
      Den går nemt, flydende og længe🙂

      Kommentar af Ellen — 2. august 2016 @ 21:31

  6. jeg har nydt at læse om udflugten I har været på – der er bare så smukt og idyllisk. Det var bare ærgerligt, at GALINA Havde lukket. Jeg føler mig dog overbevist om, at I har haft gode sager i køleskabet i “den stråtækte idyl” kh Marianne

    Kommentar af marianne bentzen — 2. august 2016 @ 20:50

    • Tak … ja, det var lidt surt, men de fik da i det mindste set Villa Galina.
      Vi havde da i hvert fald, så der blev spist meget – Ditte og jeg var helt chokerede over vores pinligt store appetit🙂

      Kommentar af Ellen — 2. august 2016 @ 21:33

  7. Det lyder som et absolut hyggeligt par dage. Men du var åbenbart ikke for træt til at spotte fejl😉

    Kommentar af conny — 3. august 2016 @ 09:10

    • Det var det, og så træt tror jeg ikke, jeg kan blive🙂

      Kommentar af Ellen — 3. august 2016 @ 13:56

  8. Jeg er helt enig. Det hedder te – te – TE. Mon ikke du får overbevist bare nogle få?

    Kommentar af Kirsten — 3. august 2016 @ 11:23

    • JA, det gør så, og jeg har valgt at bilde mig selv ind, at der er nogle få, det går op for!

      Kommentar af Ellen — 3. august 2016 @ 13:57

  9. Din sans for billedvinkler/kompositioner er lige så god, som dit øje for sprogforbistringer!
    I er gode til at finde de mest idylliske steder.

    Kommentar af Anne Holtegård — 3. august 2016 @ 19:36

    • Tak, Anne – det var sødt sagt … men det gør sommetider en forbløffende stor forskel at gå ned i knæ.

      Kommentar af Ellen — 3. august 2016 @ 20:37

  10. Ja, det er da os, der takker for et par skønne, oplevelsesrige dage! Det ender vist med, at vi kender sydsjælland bedre end vores egen hjemegn😉
    Vi var også godt brugte, da vi nåede hjem, fyldt med indtryk, dejlig mad og gode snakke. Jeg har endnu ikke haft tid til at røre sennep, men glæder mig til at smage på sagerne🙂

    Kommentar af fiberfryd — 6. august 2016 @ 08:20

    • Det tærer åbenbart på kræfterne at pleje gode venskaber😀 – men det er helt i orden med mig …
      Jeg glæder mig også til at smage en hjemmerørt sennep fra Nyord, men jeg er heller ikke nået så langt endnu.

      Kommentar af Ellen — 6. august 2016 @ 13:33


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.