Hos Mommer

31. juli 2016

24, næsten 25

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 14:48
Tags: , ,

Det er ikke min alder, jeg taler om i overskriften – heldigvis da – for godt nok er det på visse (ganske, ganske få) punkter irriterende at være næsten 40 år mere end 24 år, men i det store og hele vil jeg ikke bytte. Faktisk slet og overhovedet ikke. Livet er meget nemmere at overkomme nu, og havde jeg vidst det var så skønt at være pensionist/efterlønner, var jeg aldrig begyndt at arbejde.
Hvilket naturligvis er et paradoks. Jeg var bevidst arbejdsløs fra 12 dage før Charlottes fødsel til hun var 13 måneder, ellers har jeg aldrig prøvet at være uden et lønnet arbejde. Barselsorloven var dengang 12 uger, hvilket var totalt uacceptabelt for mig, så jeg takkede nej til den tilbudte fastansættelse på Hvidovre Hospital, hvor jeg var vikar. Da C var et halvt år, forlod jeg hendes far. Da hun var et år, søgte jeg atter ind på arbejdsmarkedet, og da hun var 13 måneder, var jeg i arbejde på Københavns Universitet i et 12-ugers (ja, de var jo altså ikke længere dengang) barselsvikariat, som ledte mig direkte videre til den arbejdsplads, jeg havde de næste 35 år.
Var det nemmere dengang, eller har jeg bare været heldig?

P1030461

Næh, ikke leveår, men mikroplastfrie karklude. Jeg er næsten færdig med nummer 25. De er stadig IndimellemDeMereUdfordrende-arbejder; ellers bliver strikke/hæklelivet vist lige en tand for kedeligt. Karkludene jeg lavede og gav til Malle, var efter ønske holdt i jordfarver eller i beige, men til eget brug har jeg ikke noget imod lidt spræl i hverdagen.
Det lidt sjovere (inden for strikkeriet) er for tiden min anden udgave af Windswept fra Fiddlesticks Knitting. Det er så nemt at strikke, at man tror det er løgn, selv om det ser kompliceret ud. Jeg kunne godt have det som bilstrikketøj, og det må komme an på en prøve om det også er tv-strikketøj … det afhænger nok af, hvad jeg ser. Det værste bliver kanten hele vejen rundt – ikke fordi den er svær, men fordi der skal strikkes omkring 100 ens spidser.
Nå. Det skotske sjal havde 140, så dette overlever jeg vel også, især når resultatet bliver så pænt, som jeg synes det gør.
Det første var lidt mørkt, denne gang bliver det næsten helt hvidt.

Windswept - CopyWindswept (5) - Copy

Windswept backWindsweptEdging detail

Det småregner. Jeg havde lige hængt vasketøj ud, da det begyndte … irriterende, altså, men nu får det lov at hænge – det bliver vel tørvejr igen.
Der er dømt strikkesøndag resten af dagen.

28 kommentarer

  1. Ej, hvor fantastisk! Jeg dagdrømmer også om hele strikke-/hækledage, og har faktisk drømt om at blive pensionist siden jeg var teenager. Der går desværre et par år endnu, og hvis nu jeg skal leve op til alle krav, skal jeg vist blive ved til jeg er halvfjerds. Suk. I mellemtiden må jeg vist bruge tiden på at lære at hækle, så jeg kan blive rigtig god når det bliver min tid!

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 31. juli 2016 @ 15:41

    • Haha, har du virkelig?😀 Skønt! Det er der vist ikke mange teenagere, der har i tankerne.
      Du har jo lov til at vinde i Lotto og så pensionere dig selv før tiden – hvis ikke det kan lade sig gøre, er jeg også bange for, at du skal være 70 år😦
      Der er et hav af instruktionsvideoer på YouTube, så det bliver slet ikke noget problem at lære at hækle!

      Kommentar af Ellen — 31. juli 2016 @ 15:51

  2. Jeg tror, jeg har det lige som dig!
    Efter 24 år som gymnasiesekretær elskede jeg mit arbejde højt til den sidste dag, men jeg har ikke fortrudt et sekund, at jeg stoppede for 4 år siden og gik på efterløn som 63-årig! jeg nyder hver eneste dag sammen med min mand.
    Det at kunne at læse en bog en tilfældig formiddag eller sidde med et strikketøj hele dagen osv., osv. er et privilegium!
    Jeg tror dog, det betyder meget, at man selv får lov/mulighed til at bestemme, hvornår man stopper på arbejdsmarkedet!

    Kommentar af Fru Moll — 31. juli 2016 @ 17:10

    • Dejligt at læse, fru Moll – jeg håber vi er mange, der har det lige som du og jeg – det er simpelthen så skønt at kunne bestemme (næsten) alt selv.
      Enig: Det er alfa og omega selv at kunne beslutte hvornår man jobstopper.

      Kommentar af Ellen — 31. juli 2016 @ 21:02

  3. Flotte sjaler! Det med spidserne er da ikke så slemt. Jeg regner hele tiden ud, hvor stor en brøkdel, jeg er blevet færdig med, så går det lettere, synes jeg.
    Jeg ville godt være ung igen, men det skulle være i min egen tid. Ikke som verden ser ud nu. Det er alt for megen konkurrence og mig-mig-mig, synes jeg. Og manglende kvalitet. Det generede mig voldsomt de sidste år på arbejdsmarkedet, at bare noget virkede imponerende udadtil, så var det helt underordnet, hvor godt, det egentlig var.
    Jeg har to opskrifter på klude færdige. De er på Ravelry, og der kommer snart et blogindlæg om dem. Men de er altså rimeligt simple.

    Kommentar af Kirsten — 31. juli 2016 @ 17:14

    • HA, Kirsten, det gør jeg også. Hele tiden. Og her med 100 spidser kræver det ikke den store regnekunst; det var straks lidt værre med de 140 spidser, men procenter skal der regnes ud🙂
      Det ville du? Være ung igen? Det var da en dejlig tid, men kunne jeg vælge et tiår at leve igen, skulle det være mine år fra 40-50🙂
      Jeg har fundet dig på Ravelry, og jeg har downloadet opskrifterne – de er enkle, ja, men meget søde.

      Kommentar af Ellen — 31. juli 2016 @ 21:06

      • Hey, må jeg være med her? Hvordan finder jeg jer på Ravelry? Min profil er ‘pladstilverden’

        Kommentar af LS ☆ — 1. august 2016 @ 10:26

        • Kirsten hedder ekirsten og jeg hedder mort1mormort2, men mig skal du ikke kigge på – jeg har INTET lagt op, jeg har kun en profil for at kunne snuse rundt og blive grundigt inspireret.

          Kommentar af Ellen — 2. august 2016 @ 08:33

  4. Jeg tror, arbejdsmarkedet var “mildere” dengang. Jobs hang vel ikke ligefrem på træerne, men det er mit indtryk, at indslusningen var lettere. Nu er det jo noget, man giver en særlig løn for i form af “indslusningsløn”: “lav arbejdsløn som man kan betale til især unge i begyndelsen af deres ansættelse for at fremme deres beskæftigelsesmuligheder på et arbejdsmarked præget af stor arbejdsløshed”

    Kommentar af Stegemüller — 31. juli 2016 @ 18:26

    • Som jeg har forstået det, er indslusning noget, der er møntet på folk, der har svært ved at komme i arbejde – ikke den ‘almindelige’ skiften mellem arbejdspladser. Jeg var selvfølgelig uden arbejde, men jeg havde et godt cv og en uddannelse, jeg kunne bruge🙂
      Man kan nok slet ikke rigtig sammenligne 40 år tilbage og nu …

      Kommentar af Ellen — 31. juli 2016 @ 21:10

  5. Ellen, din fortælling om din eneste periode som “frivillig arbejdsløs” bekræfter jo kun min opfattelse af dig: Du er en fantastisk dejlig og modig kvinde! At du fik din (drømmestilling?) på et tidspunkt, hvor du havde brug for det, var nok en blanding af held og arbejdsgiverens evne til at se, “hvad du var lavet af”

    Kommentar af Lene R — 31. juli 2016 @ 18:56

    • Lene! Jeg rødmer! Og takker, men så dejlig er jeg altså ikke – så er vi i hvert fald to🙂
      Og så må jeg (igen rødmende) nok indrømme, at det var overlægen, for hvem jeg arbejdede på universitetet, der anbefalede mig til min sidste arbejdsplads, hvor han kendte en del. Han blev meget glad for mig (min arbejdsindsats, altså), men havde ikke mulighed for at beholde mig, så det var ham meget magtpåliggende, at jeg ikke gik ud til arbejdsløshed efter de 12 uger.

      Kommentar af Ellen — 31. juli 2016 @ 21:16

      • Nej, du skal ikke rødme. Jeg mener det virkeligt ;o) Jeg ville aldrig i den alder have haft modet til at gøre, hvad du gjorde. Dette sagt selvfølgeligt uden at vide de nærmere omstændigheder for dine valg.

        Kommentar af Lene R — 1. august 2016 @ 15:12

        • Jamen så takker jeg ydmygt🙂 De nærmere omstændigheder kan vi komme ind på, når vi ses …

          Kommentar af Ellen — 2. august 2016 @ 08:35

  6. åh, hvor ville jeg ønske jeg kunne strikke. Ville så gerne lave sådanne sjaler. Jeg er storforbruger a sjaler og ponchoer og det ville være så skønt, hvis jeg selv lige kunne:) Men fingre vil ikke. Jeg har ikke prøvet om de kan hækle for tiden har ikke været der men håber de måske kan det:)

    Kommentar af Mette — 31. juli 2016 @ 18:56

    • Det kan være svært at få de fingre til at lystre, men mon ikke de vil hækle? Det tror jeg. Charlottes fingre ville heller ikke strikke, men de ville godt hækle🙂

      Kommentar af Ellen — 31. juli 2016 @ 21:28

  7. Hov…. fik trykket lidt hurtigt. Jeg har aldrig været arbejdsløs heller. Hverken i England eller Danmark. Selvom jeg er førtidspensionist så arbejder jeg stadig deltid:) Men både manden og jeg glæder os til vi begge skal være pensionister sammen:o)

    Kommentar af Mette — 31. juli 2016 @ 18:58

    • Dejligt, at du heller ikke har været arbejdsløs – og flot, at du stadig kan klare at have et job!
      Det kan I også roligt glæde jer til🙂

      Kommentar af Ellen — 31. juli 2016 @ 21:29

  8. Man skal nok være meget varsom med at sammenligne arbejdsmarkedet før og nu, for meget har ændret sig radikalt. Jeg har været arbejdsløs i to perioder, og det var overhovedet ikke sjovt, men sammenlignet med i dag var det jo nærmest en badeferie. Jeg ville nødigt være ung i dag. Der er alt for mange krav om, at man skal være perfekt. At være helt almindelig gennemsnitlig er slet ikke godt nok. Og det gælder på alle områder; karakterer, udseende, vægt, tøj, kæreste, ja selv sexliv bliver man målt på. Jeg synes, det er skræmmende.

    Kommentar af Fruen i Midten — 1. august 2016 @ 08:33

    • Man skal nok vogte sig for sammenligninger, ja, alting ser jo anderledes ud i dag end for 40 år siden.
      Du har jo fingeren på pulsen med en teenager, og jeg vidste godt noget af det du siger mht. perfektionismen, men at man også bliver målt på sexlivet, lyder skræmmende, som du siger … selvfølgelig bliver man målt på det, det gjorde man også da jeg var ung, men det blev altså ikke offentliggjort!

      Kommentar af Ellen — 2. august 2016 @ 08:24

      • Men det gør det nu. Bliver offentligt diskuteret. Du ville rødme (det gjorde jeg i hvert fald (og jeg hører jo endda kun en brøkdel)), hvis du vidste, hvad “de unge mennesker” fortæller til og om hinanden.

        Kommentar af Fruen i Midten — 2. august 2016 @ 11:09

        • Puha, siger jeg bare! Godt man ikke er ung i dag. Siger jeg igen …

          Kommentar af Ellen — 2. august 2016 @ 15:39

  9. Åh ja, at komme dertil i livet, hvor der er tid til bare at være … pensionist. Jeg satser på den med lottogevinsten. Bliver helt træt ved tanken om at jeg måske kan være heldig, at gå af som 70 årig. Men skal jeg så begynde at købe lotto-kuponer tror du?
    Rigtig flot strikkearbejde. De 100 spidser har du klaret i løbet af ‘no time’.

    Kommentar af LS ☆ — 1. august 2016 @ 10:34

    • Jeg kan godt forstå, at du bliver træt ved tanken om de 70 år. Det er jo netop fedt at kunne stoppe, mens man stadig har nogle gode år sig. Det har man forhåbentlig også som 70-årig, men man kommer nok ikke udenom, at det må være bedre at være i tresserne end i halvfjerdserne.
      Men ja, jeg er bange for, at du for at vinde også er nødt til at spille😀

      Kommentar af Ellen — 2. august 2016 @ 08:26

  10. Hold nu op for et flot sjal. Er det virkelig strikket? Nå, jeg må lige koncentrere mig om det, jeg har gang i p.t., før jeg overvejer næste projekt.

    Kommentar af conny — 1. august 2016 @ 14:07

    • Hehe, ja, det er strikket, og det er nemmere, end du tror🙂

      Kommentar af Ellen — 2. august 2016 @ 08:27

  11. Jeg hører også til de heldige, der har haft arbejde kontinuerligt og været glad for det. Men tiden efter arbejdet er endda bedre. Vi stornyder vores frihed efter et arbejdsliv med skæve vagter.
    Jeg opgav karkludestrikkeriet… det har jeg ikke temperament til. Jeg strikker Paris Toujours sjaler i stedet for. En hyggelig måde at bruge lager garn og de kan altid bruges til gaver.
    Dit smukke sjal er i kategorien “det lærer jeg måske en gang”. Smukt er det. Stort og stort arbejde. Jeg bøjer mig i respekt.

    Kommentar af Anne Holtegård — 1. august 2016 @ 16:05

    • Det er rigtigt, og vi nyder den (måske) så meget mere, netop fordi vi altid har haft arbejde og så derfor nyder friheden endnu mere. Fedt er det i hvert fald at være jobstoppet.
      Det gælder også strikketøjet: Man skal strikke det, man har lyst til🙂 – men du skal ikke ‘lære’ at strikke Windswept – der kræves ingen teknikker, du ikke er fuldt fortrolig med allerede! Du skal kunne læse et diagram,, men det kan du nok også🙂

      Kommentar af Ellen — 2. august 2016 @ 08:29


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.