Hos Mommer

29. juli 2016

Et par lange rejsedage

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 22:45
Tags:

Efter at have fulgt med i køsituationen ved Dover, blev vi enige om at lægge tre timer til rejsetiden mod kanaltunnellen. De 14 timers ventetid i weekenden før havde jeg dog kalkuleret med (nej, ikke alle 14 timer, men i hvert fald lang kø!), fordi det var første weekend i skoleferien i England. Af samme årsag tog vi hjem en torsdag (skulle have været onsdag, men Albert var først ledig torsdag), således at vi helt undgik weekender. Eurotunnel sendte mig en mail om, at vi skulle regne med travlhed og kø ved indcheckningen. Vi skulle være der 20 minutter før, men må ikke komme mere end to timer før det bookede tog. På M25 – Londons største parkeringsplads – skulle vi også regne med en times forsinkelse. Altså afsted med tre timer i overskud, så at sige, plus lidt til tissepause; dvs. kl. 07:45.
Selvfølgelig blev vi ikke så meget som et minut forsinkede pga. M25, så vi måtte slå en time ihjel på “Early Port Arrivals” tæt på Folkestone, inden vi kunne køre til check-in.
Det tog bare 10 minutter at komme gennem check-in, hvor vi fik en seddel med et megastort H på. Da vi kom længere ind på det KÆMPEstore område til Eurotunnel, så jeg på de store infoskilte, at E og F skulle med toget 13:50 og G og H kom med 14:20. Please park and wait for instructions. WHAT?? Vi har booket til 13:50 og vi var i god tid! Grrrrr, hvor jeg blev sur, men vi måtte pænt holde ind og vente på besked om den videre fremfærd. Klokken var nu 12.
Klokken 13 var vores tog rykket til 14:40. Mere Grrrrr. Vi havde en aftale med Albert om servering ca. ved 19-tiden, men det kunne vi godt glemme nu.

P1030435P1030437

Franskmændene tjekker pas her i UK (i Frankrig kører man af toget og direkte ud på motorvejen), cirka 50 meter længere fremme end hvor englænderne tjekker vores pas! Det virker lidt tåbeligt, men det kunne næppe være det, der var skyld i de store forsinkelser – der havde været et par togaflysninger, men jeg ved ikke hvorfor.
Men. Man siger, at det var Frankrigs ekstra kontrol, der var skyld i de kolossale forsinkelser ved Dover i weekenden. Jeg forstår ikke, hvorfor de har så hulens travlt med at tjekke folk fra England mod Frankrig. Fra Tyskland og Belgien lægger man knap mærke til, når man passerer grænsen; der er ingen kontrol overhovedet, så alverdens terrorister kan komme i hobetal til Frankrig uden en mors sjæl opdager det. Og jeg tror ikke på, at de kommer fra UK.

P1030439P1030440

Jeg måtte skrive til Albert, at vi tidligst kunne være der 20:30, for vi løb ind i en trafikkø i Frankrig, som sinkede os yderligere ½ time.
Han skrev, at vi bare skulle tage det roligt – den gode hvidvin han havde lovet os, lå på køl og ventede, og hvis jeg skrev til ham 1 time inden ankomst, ville maden være færdig samtidig med vores ankomst – uanset hvornår den måtte ske. Han fortjente et kys på kinden!
Vi kom 20:50 og var grundigt sultne, men Alberts mad er værd at vente på.
I dag var den eneste kø lidt nord for Neumünster. Den sinkede os en lille time, men ellers gik turen glat.
John har kørt 826 kilometer alene i dag. Respekt for den ældre herre. Jeg spurgte, om han ville afløses, men det behøvede han ikke, sagde han. Vi tog naturligvis de behørige pauser, men ellers kløede han bare på.
Vi var hjemme klokken 20, og jeg må bare konstatere, at vi fremover ikke holder ferie i juli/august, for der var lige lovlig meget både i drivhuset og af krukkeplanterne, der havde lidt fatalt af tørst.

24 kommentarer

  1. Vi ankom over en time tidligt til vores færge i Dover uden en fleksibel billet. Vi kom med en tidligere færge:) det var godt nok ugen før dramaet med kø og sådan så måske derfor. Frankrig laver da sikkert bare alt det her pas ballede, for briterne skal se hvor bøvlet det bliver når Brexit sker. Nej, det er vel pga noget, jeg ved det ikke. Havde bare frygtelig ondt af alle de familier der sad fanget i kø. Vi har både sidste år og året før, kørt den vej og sejlet med færge fra Dover i både slut juli og i august, og aldrig har vi siddet i kø. Jo, på M25 men hvem gør ikke det:o) glad for I ikke skulle sidde alt for længe og vente på toget.

    Kommentar af Mette Sexton — 29. juli 2016 @ 23:08

    • Hvor var det godt for jer – det er bare ikke spor sjovt med kø, når man har børn med.
      Jeg tror pas-halløjet er fordi Hollande så kan demonstrere, hvor meget han sørger for for at få gjort. Han blev jo grundigt skældt ud pga. Nice-affæren, og det startede først for alvor efter den.
      Jeg brugte lidt tid i aftes på at kigge på Hook van Holland-Harwich. Det bliver helt sikkert den rute, vi vil tage næste gang vi skal have bilen med, så tak for (tidligere) anbefaling af den.

      Kommentar af Ellen — 30. juli 2016 @ 10:24

  2. Det er noget nemmere at regne ud, hvornår man skal sætte stegen i ovnen, når den skal have halvanden time, og man skal spise kl. 19.

    Vi tager Traumzug (biltog) fra Hamborg til München med sovevogn (stewarden kommer og byder på champagne, der er egen brusekabine, restaurant og rejsebureau om aftenen og usædvanlig dejlig morgenmad med friskbagt brød, samlet op ved stop undervejs) – se, det er noget ved. Og der er en dejlig stemning af forventning på perronen, mens biler og motorcykler køres på toget.

    Hvorfor blev Englandsbåden indstillet; vel ikke kun fordi man kunne risikere at blive vugget godt på turen.

    Kommentar af Elsebeth — 30. juli 2016 @ 00:20

    • Jeg har hørt andre tale varmt om biltoget, og det lyder da også komfortabelt og rart. Det kan være vi prøver det en dag – men jeg har hørt, at de bliver færre og færre – kender du noget til det?
      Du kan læse om årsagerne til englandsfærgens lukning her: http://www.business.dk/transport/dfds-lukker-historisk-faergerute

      Kommentar af Ellen — 30. juli 2016 @ 10:30

  3. Alt tager længere tid i ferieperioden. Turen hjem fra PL i torsdags tog også et par timer ekstra, selvom der højest var en lille times kø sammenlagt. Man kan mærke på trafikken, at der er mange amatører ombord. Det giver ikke det samme flow i trafikken, og man skal hele tiden være klar, hvis nogen gør noget helt tåbeligt.
    Det er ikke så ringe med ham der Albert. Jeg havde i sin tid krofatter ved vandtårnet før Lübeck til at trylle god kromad på skæve tidspunkter; men nu går motorvejen langt udenom, og maden ved de tyske (og danske) motorveje er en katastrofe.

    Kommentar af Farmer — 30. juli 2016 @ 05:27

    • Vi ved, at det tager længere tid på vejene, ja, men de der paskontrolkøer er altså møgirriterende. Jeg forstår dog – til en vis grad, hvorfor de er nødvendige.
      Denne verdens Alberter er guld værd. Min formodning om motorvejs’restauranterne’ både i DK og D er, at det er samme kæde, der har dem alle. Herhjemme er det Monarch. Der er derfor ingen konkurrence, som bekendt altid er sundt for at få folk til at oppe sig lidt.

      Kommentar af Ellen — 30. juli 2016 @ 10:34

  4. Det er en fornøjelse at rejse, men ventetid kan være dræbende. Godt I har tålmodige Albert🙂

    Kommentar af Eric — 30. juli 2016 @ 07:49

    • Ham er vi meget glade for, og det har han også fået at vide🙂 Vi anbefaler ham til alle, der har brug for en overnatning i Holland.

      Kommentar af Ellen — 30. juli 2016 @ 10:34

  5. Velkommen hjem🙂 Godt, I havde Albert – og moderne kommunikationsmidler. Fik han sit kys på kinden? John har det vel ikke som Gemalen, der ikke slapper ordentligt af, hvis jeg kører (hm hmm)?Så det gør jeg sjældent. Det er både godt og skidt. For jeg nyder at slippe, men opnår så heller aldrig nogen særlig rutine.

    Kommentar af Fruen i Midten — 30. juli 2016 @ 08:24

    • Tak, og nej, kun i form af ord, men dem fik han også en del af. Pæne ord, forstås …
      Jeg elsker også at slippe for at køre, men rutinen fejler ikke noget fra min side efter at have kørt 120 km om dagen i 35 år! John har det præcis som din gemal, men det ville han også have, selv om det var Tom Christensen, der sad bag rattet🙂

      Kommentar af Ellen — 30. juli 2016 @ 10:37

  6. Velkommen hjem! Jeg er nu glad for, at vi besluttede IKKE at tage Englandsbesøget her i sommer, men vente til foråret. Ferietrafik er ingen stor fornøjelse, men en fleksibel Albert hjælper lidt på det. Flot klaret af John, selv om han er glad for at køre bil, så er det altså noget af et slid. Vi glæder os til at se jer om et par dage🙂

    Kommentar af fiberfryd — 30. juli 2016 @ 08:29

    • Tak – jeg tænkte netop på jer og på den fornuftige beslutning om at vente til næste forår.
      Albert er en god gulerod🙂
      John var træt da vi kom hjem, men ikke urimeligt træt, og jeg er så glad for, at han orker den megen kørsel – og samtidig kører så godt som han gør.
      Vi glæder os naturligvis også🙂

      Kommentar af Ellen — 30. juli 2016 @ 10:39

  7. Velkommen hjem – og tak fordi jeg/vi måtte være med på hele turen😀 Håber du kan redde det ene og det andet i både drivhus og krukker.

    Kommentar af LS ☆ — 30. juli 2016 @ 12:14

    • Tak … jeg har kigget på det, og noget af det står til at redde, men desværre ikke det hele😦

      Kommentar af Ellen — 30. juli 2016 @ 12:59

  8. Velkommen hjem

    Jeg er glad for at høre fra dig. Jeg havde ikke helt styr på jeres planer, så tanken strejfede mig, om der var sket dig noget. Du er jo normalt så “mødestabil”.

    Det er altså synd for dine forskellige vækster.

    Kommentar af Stegemüller — 30. juli 2016 @ 12:38

    • Tak … og det er sødt af dig at bekymre dig, men du må altså ikke blive bekymret, fordi der er et enkelt døgn, hvor jeg ikke udgiver et indlæg. Heller ikke to, men tre eller mere – så kan I måske godt begynde at blive bekymrede🙂
      Det er synd for både væksterne og mig, synes jeg …

      Kommentar af Ellen — 30. juli 2016 @ 13:01

  9. Godt gået af John!!! Ærgerligt, at I ikke er mine naboer, for med hensyn til vanding er jeg verdensmester (næsten). Jeg har i 4 uger passet mine børns haver (de bor lige i nærheden), og de har været godt tilfreds med resultatet. Det er jo en vin vin situation, for nu hvor jeg kun har mine altankasser, nyder jeg lidt havearbejde, og også at kunne hjælpe lidt til. Velkommen hjem !

    Kommentar af marianne bentzen — 30. juli 2016 @ 13:20

    • Ih, hvor ville jeg gerne have dig som nabo, Marianne! Du lyder som om du er godt engageret og har travlt nok, men ellers har jeg et forslag: Du kunne komme ned og bo i Den Stråtækte, når vi er på ferie – var det ikke noget?🙂

      Kommentar af Ellen — 30. juli 2016 @ 14:04

      • Thats a deal!!!!!!

        Kommentar af marianne bentzen — 1. august 2016 @ 17:10

        • Uhh, Marianne, nu skal du passe på, hvad du siger – det lyder alt for fristende, og jeg kunne godt finde på at tage dig på ordet!

          Kommentar af Ellen — 2. august 2016 @ 08:15

  10. Jeg tænkte på dig, at da jeg læste om 12 timers (jo 12 timers) kø ved Dover i weekenden. Vi hører stort set engelsk radio dagen lang, mens vi arbejder, så vi hører jo også radioaviserne. Men jeg vidste, at du nok var smart nok til at undgå fredag-lørdag-søndag…😉 Men alligevel – grrrr… jeg har været ude for noget af det samme. Men så igen; jeg har det fint med at blive checket på vej ind i toget, for jeg skal altså være i 35 minutter under vandet, og jeg har ikke lyst at være der sammen med bindegale mennesker. Så jeg p-r-ø-v-e-r at være tålmodig som en engel…😉 Jeg kan huske, da jeg var barn og vi tog på ferie i juli – min far samlede altid alle vores potteplanter, stillede dem på et tykt lag aviser i badekarret og brusede det hele over med masser af vand. Når vi kom hjem, havde de fleste overlevet…🙂

    Kommentar af miafolkmann — 30. juli 2016 @ 20:53

    • Ja, jeg læste om 14 timers kø!
      Pas- og anden kontrol er desværre ingen garanti mod skøre kugler. Lige foran os holdt en kæmpestor hvid Mercedes, indeholdende nogle übercool (syntes de selv) personager af anden etnisk hudfarve, som startede motoren lige da toget var begyndt at køre! Idioter – hvad i himlens navn tænkte de på? Heldigvis kom der en ansat farende og fik dem til at stoppe den igen. Vi kunne ikke høre hvad de sagde, men hun sagde, at hun godt vidste, at der var varmt i toget, men det var altså forbudt at have motoren gående.
      Jeg har faktisk hørt om din fars smarte metode … i hvor lang tid var I på ferie? Og man kan desværre ikke lave det nummer med en stor drivhusagurk og -tomat🙂

      Kommentar af Ellen — 30. juli 2016 @ 21:28

  11. Tænk hvor totalt uvidende man kan være – og føle sig lidt dum, når det går op for en. Jeg vidste jo godt, at der er en tunnel mellem England og Frankrig; men havde ingen anelse om, at man ikke selv kører gennem den; men må tage toget med bil und alles ;o)
    Og (som det fortælles i en af kommentarerne) at man kan tage et luxux nattog og tage bilen med! Fantastisk!

    Kommentar af Lene R — 31. juli 2016 @ 18:46

    • Jeg ville også ønske, at man bare kunne køre igennem, men jeg forstår nu godt hvorfor man ikke har valgt den løsning – jeg tror simpelthen den er for lang. Sæt nu, der sker noget derinde – at folk kører ind i hinanden eller får motorstop. Så er der altså langt, hvis man strander lige i midten – og tænk at sidde fast i en kø … gyyys.
      Det lyder afslappende med det biltog, men det er vist rasende dyrt!

      Kommentar af Ellen — 31. juli 2016 @ 20:53


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.