Hos Mommer

27. juli 2016

En fjollet pakke

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:29
Tags: ,

P1030399I dag var vi i endnu en Butterfly World, som var meget bedre end den i Wales, for i den i dag havde de på en eller anden forunderlig måde gjort dem tamme … de fleste sommerfugle sad helt stille, mens vi fotograferede. Kun to, den store blå fra Amazonas og en, der hed noget med zebra- havde ikke lært at sidde stille endnu, men resten havde … så er der noget ved det! Sikke nogle skud, vi fik af nogle af dem. Især selvfølgelig John, men hans billeder har jeg ikke set endnu.
Pudsigt nok var det ikke en af de mest farvestrålende jeg var mest betaget af, men den forholdsvis lille og uanselige her til højre. Den hedder et eller andet med glas, hvilket nok ikke kan forbavse synderligt. Den ser betagende ud både når den flyver og når den sidder stille.
Desuden var der reptiler, hvis man skulle have den interesse, og udenfor var der en noget blandet landhandel – dværgkænguruer, skildpadder i flere udgaver, kalkuner, surikater og flere forskellige bondegårdsdyr.
Atter en gang blev jeg grundigt til grin, for jeg så først kænguruerne som store kaniner – lige indtil jeg fik øje på halen, som var gemt i græsset, men inden da havde de andre nået at storgrine af min tilsyneladende manglende viden. Den viser sig ofte for tiden …

P1030410P1030408

Ovenstående larve ledte jeg længe efter mellem bambusbladene efter at have læst skiltet, men kunne ingen finde. Jeg kaldte på Aubrey, for hvem det tog ca. 20 sekunder at få øje på en. Typisk. Men det er en af grundene til, at det er så godt at have børn med på svampejagt.
Disse labre larver var der en snes stykker af på en plante, der næsten var helt spist. John gik lige forbi dem, selv om de var i øjenhøjde – han troede det var blomsterstande.

P1030429P1030431

P1030421P1030423P1030426

Kalkunhaner er nogle grimme fyre, som vist kun de selv og kalkunhønerne kan elske.
Surikaterne holdt trofast vagt oppe og nede, selv om der næppe kommer rovdyr forbi deres nuværende hjem. Og dog, talte vi om, for når stedet lukker og folk er gået hjem, kan rovfuglene sikkert sagtens finde på at snuppe sådan en lille lækkerbisken til aftensmad.

Butterfly World 1P1030434

Det sidste billede er overskriftens fjollede pakke, som stod og ventede på Charlotte, da vi var tilbage igen. Hun fik det lige som jeg kan få det, når jeg bestiller for meget over internettet: “Hvad i alverden kan det være? Hvad har jeg dog bestilt, der kan komme i sådan en indpakning?”
Hun hev det ene stykke papir ud efter det andet – for til sidst at stå med den lille flaske i hånden!
Den kunne hun godt huske at have bestilt, men havde ikke lige forestillet sig dette overkill i emballage.
Hun er premiumkunde hos Amazon og betaler derfor aldrig for porto, uanset hvor lidt eller hvor meget hun bestiller. Mon det har været en fordel i dette tilfælde? Jeg har prøvet noget tilsvarende engang. Jeg bestilte et meget lille USB-stik, som kom i en temmelig meget for stor papæske.

P1030147P1030149

33 kommentarer

  1. Fantastiske sommerfugle- og larvebilleder og hvor er det rart, når motiverne vil sidde stille. Var det ikke noget for dig at starte en kampagne mod emballagespild? Det er der sørme også meget af.

    Kommentar af Eric — 27. juli 2016 @ 19:11

    • Der er heeelt vildt meget emballagespild! Især i supermarkeder. Jeg ville meget gerne starte en kampagne, men så stor en gennemslagskraft har jeg desværre ikke – jeg ved ikke engang, hvor jeg skulle begynde. Forslag?

      Kommentar af Ellen — 27. juli 2016 @ 19:28

      • Nu om stunder starter man vel en Facebook-gruppe og anskaffer nogle groupies …

        Kommentar af Eric — 27. juli 2016 @ 19:32

        • Hehe🙂

          Kommentar af Ellen — 27. juli 2016 @ 19:35

      • Det har været mit forfængelig håb, at forretningerne ville begynde at få stoppet brug af al unødvendig emballage. Jeg efterlader det altid de pågældende steder – i stedet for at tage det med hjem og smide det i min genbrugsskraldespand. Men der skal være mange flere end mig, der gør det, før det får en virkning. Jeg undgår plastikposer – undtagen ved tøjkøb – ved at have indkøbsnet med. Alt for meget er emballeret, som om det aldrig skal bruges; ofte skal der ligefrem bruges værktøj for at komme ind til varen. Det er i den grad gået over gevind. Somme tider kikker ekspedienten på mig – det generer ikke mig!

        Kommentar af Elsebeth — 28. juli 2016 @ 01:06

        • Elektronik- og legetøjsproducenter er ekstremerne i dette tilfælde, men supermarkedsslagterne er heller ikke altid for gode. Jeg har også selv indkøbstasker med – og lad da bare ekspedienterne kigge …

          Kommentar af Ellen — 28. juli 2016 @ 07:49

  2. ‘Glassommerfuglen’ finder jeg helt utrolig bedårende og elegant. Og hvad mon kalkunernes farvestrålende pludderværk skal bruges til, for de vilde i Montana har det slet ikke. Det er sikkert en fordel, når de kan falde i et med naturen.

    Når hunde skal lægge sig i deres kurv, går de også først rundt og rundt, selv om det er længe siden, de levede i naturen og selv skulle forme en rede. Så måske surikaterne står vagt uden at vide andet, end at det gør alle de andre også.

    Kommentar af Elsebeth — 27. juli 2016 @ 19:20

    • Også dig? Pudsigt, for den er egentlig meget diskret.
      Har vilde kalkuner ikke alt det ‘glimmer’? Men okay, der er nok fremelsket flere arter, lige som for høns’ vedkommende.
      Det er uden tvivl et instinkt, de ikke kan undertrykke.

      Kommentar af Ellen — 27. juli 2016 @ 19:31

  3. Din lille “glassommerfugl” er smuk! Måske skal vi også besøge et Butterfly Conservatory, når i kommer? Der er et i Niagara Falls (Ontario), hvor der også er mange andre ting at se – også bortset fra den største turistattraktion: Niagara Falls (vandfaldet).
    Vi har også mange smukke sommerfugle og ikke mindst natsværmere her, hvoraf mange har nogle fantastiske larver.

    Kommentar af Lene R — 27. juli 2016 @ 19:46

    • Det lyder som om vi skal sætte en hel dag af til ved og omkring Niagara Falls. Holddafast hvor jeg glæder mig!
      Jeg håber vi får nogle af jeres lokale sommerfugle at se, men det er måske for sent på året vi kommer?

      Kommentar af Ellen — 27. juli 2016 @ 20:39

      • Ja, og vi skal også på vinsmagning hos lokale producenter, så der er nok at opleve heromkring.
        Der er sandsynligvis stadig sommerfugle og natsværmere her i september; men det kan jeg jo desværre ikke garantere ,o)

        Kommentar af Lene R — 27. juli 2016 @ 22:00

        • Ohh, hvor godt! Der bliver mere og mere at glæde sig til – også uden garantier! Jeg ved, at der er garanti for, at vi får godt selskab🙂

          Kommentar af Ellen — 27. juli 2016 @ 23:22

  4. Jeg så lige din og Erics konversation om emballagespild. Der er faktisk et nyt initiativ på vej på Vesterbro i København. De vil sælge alt i løs vægt.
    https://www.booomerang.dk/projects/loes-market-nul-emballage-100-oekologisk-koebmandsbutik/

    Kommentar af Stegemüller — 27. juli 2016 @ 19:53

    • Det er en kanongod ide, men en målbar effekt vil først vise sig, hvis man kan få supermarkederne (og producenter af elektronik) til at stoppe med overforbruget af emballage.

      Kommentar af Ellen — 27. juli 2016 @ 20:40

  5. Hehe, fin kasse😉 Sommetider får man det indtryk, at afsenderen er løbet tør for emballage i den rette størrelse, og at man for at imødekomme kundens ønske om hurtig levering så bare griber den næste kasse. Som en solstrålehistorie vil jeg lige bemærke, at mange mindre firmaer genbruger kasser i stor stil. I Verdensfirmaet har vi endnu aldrig måttet købe papkasser🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 27. juli 2016 @ 19:58

    • Det var også vores konklusion, Frue🙂
      Hurra for Verdensfirmaet! Flere af den slags, tak.

      Kommentar af Ellen — 27. juli 2016 @ 20:42

      • Det er skam fint nok, men absolut kun et udtryk for jysk nærighed😉

        Kommentar af Fruen i Midten — 27. juli 2016 @ 20:55

        • Bare det virker🙂

          Kommentar af Ellen — 27. juli 2016 @ 21:14

  6. Nej, et flot foto af sommerfuglen med de klare vinger – glasvinge på dansk. Den har de også i Bornholms Sommerfuglepark, og der var det nøjagtig det samme: Den store blå Amazon-sommerfugle kunne absolut ikke sidde stille. Den ville jeg ellers rigtig gerne have et foto af, men det lykkedes ikke. Derimod fik jeg andre gode.

    Kommentar af Kirsten — 28. juli 2016 @ 08:23

    • Glasvinge… tak – jamen hvor svært kan det være? Så hedder den nok bare også glasswing på engelsk.
      Jeg prøvede at fange den blå med sportfunktionen på kameraet, men det hjalp ikke en disse – nok fordi jeg samtidig skulle zoome.

      Kommentar af Ellen — 28. juli 2016 @ 11:08

      • Jeg slog lige den engelske betegnelse op, og glass wing er rigtig. Det latinske navn, som jeg så i samme forbindelse, er charmerende, der hedder den nemlig Greta oto. Det er arten, der hedder Greta.

        Kommentar af Kirsten — 29. juli 2016 @ 08:40

        • Ja, det er da for en gangs skyld et sødt latinsk navn🙂

          Kommentar af Ellen — 29. juli 2016 @ 22:53

  7. Jeg er vild med den glassommerfugl. Hvor er den smuk. Spændende sted, I har besøgt. Og så tamme sommerfugle😉 I alle fald så rolige, så du kunne fotografere dem.
    Deler John ikke sine billeder nogen steder?

    Kommentar af betty — 28. juli 2016 @ 18:20

    • Ja, den var så fin og spinkel at se på.
      De var tilayneladende helt ligeglade med os mennesker – og nej, ham John gider ikke den slags🙂

      Kommentar af Ellen — 28. juli 2016 @ 20:15

  8. Den transport indpakning er da fuldstændig vanvittig..🙂

    Kommentar af Inge — 29. juli 2016 @ 09:39

    • Vi kan kun være enige!

      Kommentar af Ellen — 29. juli 2016 @ 22:54

  9. en rigtig snydepakke🙂

    Kommentar af Lene — 29. juli 2016 @ 18:58

    • Det var det🙂

      Kommentar af Ellen — 29. juli 2016 @ 22:54

  10. Dejlige sommerfugle- og larvebilleder. Når når ser den visne larve, så at sige, kommer jeg i tanke om det glimrende begreb mimicry.
    Man betaler vist en del porto for forsendelse af luft, men måske kan det redde Postnord, så der bliver råd til at betale sponsorpenge til cykelsporten. Det er godt nok ellers sjældent man ser en cykelpost.

    Kommentar af Jørgen — 29. juli 2016 @ 19:34

    • Mimicry er lige præcis det, det er.
      Det har næppe været vægten, der har tynget her, men størrelsen på pakken.
      Ser man ikke kun cykelpostbude i byerne efterhånden? De havde nu også barske kår på landet!

      Kommentar af Ellen — 29. juli 2016 @ 22:57

  11. Glassommerfuglen er meget smuk. Min tanke om den store emballage var også genbrug, men når jeg/vi genbruger, klipper vi det til, så det passer til indholdet.
    Larver ville jeg slet ikke kigge efter, men alligevel vil jeg påstå jeg ville opdage dem på flere meters afstand

    Kommentar af Pia — 29. juli 2016 @ 20:56

    • Firmaets logo stod på, så de må være løbet tør for passende størrelse og gad ikke klippe til – det var jo ikke medarbejderens problem, hvad det blev i porto🙂
      Denne larve var nu utrolig godt gemt, for der var også vissent løv. Larver kan være utrolig flotte, og du behøver ikke at røre ved dem🙂

      Kommentar af Ellen — 29. juli 2016 @ 23:02


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.