Hos Mommer

25. juli 2016

Havsalt er noget man tager på

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 19:33
Tags: , , ,

Sea Salt regnfrakkeI hvert fald herovre … seasalt fra Cornwall er et mærke jeg ikke kender hjemmefra, men det er et af Charlottes yndlingsmærker i tøj, og da vi i dag var i Bath for at forsyne ungerne med sandaler og moderen med lidt sommertøj, skulle jeg fordrive tiden med et eller andet mens jeg ventede. Det blev en dyr ventetid! Jeg har i dag købt den dyreste regnfrakke i mit liv, men holddaop, hvor er den flot – selv oppe i min størrelse – og jeg er altså ikke vild med de selvlysende og/eller storblomstrede rædsler, jeg har set i Danmark. Hvorfor er det mon ikke muligt at købe en enkel, pæn, mørkeblå regnfrakke derhjemme? 
Børnene ville også have rygsække. Rigtige, autoriserede rygsække til deres explorer adventures nede ved floden og andre spændende steder. De har spinket og sparet for at få råd til dem, men jeg kunne godt se, at det gjorde en lille smule ondt i deres pengepunge, da de så prisen – som faktisk var meget rimelig, fordi der var udsalg, men 25 pund er stadig mange penge i deres verden, og jeg syntes det var flot, at de selv har sparet beløbet op. De var sikre på, at de ikke ville gå på kompromis, så da de havde besluttet sig, sagde jeg, at jeg ville give dem hver halvdelen af beløbet, de kostede. Anna fløj mig om halsen og sagde, at jeg var the best mommer in the world. Jeg svarede, at det passede jo fint med, at samme mommer har verdens bedste børnebørn. Aubie fik et par rigtige vandresandaler, så han var ikke til at skyde igennem.
Alle var dermed glade, og i skrivende stund er de ude for at afprøve om de fine rygsække holder til den påtænkte fulde udrustning.

P1030350P1030353

På vejen mod Devizes så vi en rigtig, gammeldags selvbinder i funktion, og vi så folk gå og sætte negene op i små stakke. John grinede og sagde, at godt nok var de bagefter i England med visse ting, men SÅ langt …
Det er til halm til deres stråtage, der bliver høstet på denne måde. John kunne godt se, at det til det formål måske ikke var det smarteste at køre det gennem en rigtig mejetærkser …
Beklager det ‘uldne’ billede, men vi kunne ikke komme til at parkere tæt på, så jeg måtte ud i fuld zoom. John havde desværre ikke sin monsterlinse med.

P1030362P1030363

Er det ikke bare smadderhyggeligt? Jeg var med ét slag tilbage i min tidlige barndom. Far fik ikke mejetærsker før 1959. Tror jeg nok det var. Deromkring … jeg husker i hvert fald så glimrende dette her.

P1030364

Sådan tærsker man langhalm i den oprindelige betydning.

28 kommentarer

  1. Æhm, netop tærske er det vel ikke. Det er da kun mejet, og skal så tærskes hjemme i laden. Eller hvad? Jeg går ud fra, at det forreste “løse” halm bare er høstet med almindelig mejetærsker? Hvor er de fine, de to eventyrere, med deres rygsække. Spændende, om de bliver rygsæksturister og globetrottere, når de bliver lidt større. Hvornår er de store nok til selv at rejse over og besøge Mommer?

    Kommentar af Fruen i Midten — 25. juli 2016 @ 20:42

    • Jamen det har du da fuldstændig ret i. Så meget for landmandsdatteren her😳
      Det bliver spændende at se – deres mor har altid været meget rejse- og eventyrlysten, men de to kegler her er altså ikke så modige, når det kommer til stykket, for de har overhovedet ikke lyst til selv at prøve at flyve til Danmark🙂

      Kommentar af Ellen — 25. juli 2016 @ 22:23

  2. det kommer, det kommer. Og foreløbig behøver de jo ikke at tage strabadserne selv – de har jo nogle rejselystne bedsteforældre, der ofte kommer over og besøger dem! Kh Marianne

    Kommentar af marianne bentzen — 25. juli 2016 @ 23:13

    • Det er rigtigt, og forældrene gider jo heldigvis også godt rejse til Danmark med dem🙂

      Kommentar af Ellen — 25. juli 2016 @ 23:40

  3. Et rigtigt stråtag er netop af strå. De andre rørtage af tagrør opfattes af rettroende stråmænd, som halvvejs plastik.
    De moderne sorter af hvede -for det skal være hvede, hvis det skal være rigtigt; rug er ikke så smukt i strået- er alt for kortstråede.
    Der findes nogle sorter, som holdes i gang for halmkvalitetens skyld.

    Men, men, men…. Det er et kæmpe arbejde, som først lige er begyndt, når man har mejet med selvbinderen. Dette at tærske langhalm er virkelig et langsommeligt og ikke helt ufarligt arbejde. Hvert enkelt neg skal holdes i hænderne medens langhalmstærskeren flår aksene af. Langhalm er af samme grund næsten ubetaleligt.

    Herligt at se en Ford Dexta i arbejde. Man bliver varm om hjertet. Jeg forstår stadig bedre, hvor meget det betyder for demente at se gamle sager og høre gammel musik.
    Er det mon begyndende symptomer??

    Kommentar af Farmer — 26. juli 2016 @ 05:15

    • Du kender sandelig dine landbrugsredsskabsmærker! Og nej, det er ikke begyndende symptomer på demens – bare på, at vi er ved at blive gamle🙂
      Jeg skal ikke forfægte din store viden, Farmer, men der må jo være en grund til, at tagrør hedder tagrør … Jeg kan forstå det virker forkert, hvis de skal importeres, fordi man ikke selv har de rigtige tagrør, hvilket det kniber meget med her i UK. I DK holder stråtagene op til 40-50 år. I England er det slet ikke ualmindeligt at få dem skiftet hvert 10. år. Vi har allerede oplevet to steder i denne lille landsby, hvor de har fået skiftet 2. gang, mens vi har haft vores gang her. Hvis et stråtag holder 20 år herovre, betegnes det som godt gået. Hvis de skal have langtidsholdbare stråtag i UK, importerer de rørene fra DK, men så bliver det dyrt, naturligvis. Men ikke dobbelt så dyrt, så det kan godt betale sig. T & C fik ikke lov til at importere gode strå, fordi huset er fredet og så skal man i videst muligt omfang bruge originale materialer. De skal med andre ord bruge 80.000 pund hvert 10.-12. år for at få taget fornyet …

      Kommentar af Ellen — 26. juli 2016 @ 10:48

      • Man har helt sikkert brugt tagrør til at tække med i gamle dage; men det har med stor sandsynlighed været forbeholdt eliten at bruge tagrør til taget.
        Tagrør er nemlig en næringsrig foderplante i grøn tilstand, som blev slået af, prammet i land og tørret på marken til vinterfoder -hvis da ikke en tør sommer gjorde det nødvendigt at fodre dem op straks.
        Halm har ca. den halve foderværdi og var derfor en billigere løsning, som så måske til gengæld havde en ringere holdbarhed.

        Er der ikke noget med, at man grundet halm er tyndere i strået end tagrør kan nøjes med et tyndere lag halm end ved tækning med rør?

        Kommentar af Farmer — 29. juli 2016 @ 04:29

        • Jeg synes, at de engelske stråtage er meget tykke – selv når der lægges helt forfra, som Tim og Charlottes tækker gjorde. Normalt tager man aldrig alt strået af i UK, men kun de yderste, som man så lægger nye strå ovenpå. Nogle Vægten af det havde knækket et par lægter, så alt blev hevet af og man startede forfra – ikke med fredningsmyndighedernes gode vilje, men de accepterede, at det var nødvendigt, hvis ikke huset skulle være livsfarligt at bo i.

          Kommentar af Ellen — 29. juli 2016 @ 22:50

  4. Sådan en mark med neg sat i hove har jeg ikke set i mange, mange år – et hyggeligt gensyn🙂

    Kommentar af Randi — 26. juli 2016 @ 07:30

    • “Neg sat i hove” – tak for det – jeg kunne finde det rigtige ord for det🙂 – og ja, det er længe siden vi har set det!

      Kommentar af Ellen — 26. juli 2016 @ 10:49

  5. Du kan nu sagtens få tilsvarende regnfrakker herhjemme, men de er også dyre.. Ilse Jakobsen laver masser af den slags, og de er hverken selvlysende eller storblomstrede..🙂
    Ungernes nye rygsække ser seje ud, dem bliver de helt sikkert glade for.

    Kommentar af Inge — 26. juli 2016 @ 08:20

    • Åhja, Ilse Jacobsen … det burde jeg have vidst – jeg har ledt efter en pæn regnfrakke længe … skulle bare have haft spurgt dig, kan jeg se🙂
      Jeg har lige kigget på dem og kan se, at Moonstone både ligner og koster præcis det samme. Men nu har jeg købt frakken i min ferie, så det er fint nok🙂

      Kommentar af Ellen — 26. juli 2016 @ 10:54

  6. Vi kommer viden om i dette indlæg og det er skønt at opleve børn, som har sparet op til noget. Og så er det godt med en mommer, der kan være gavmild. Jeg har ingen pæn regnfrakke, fordi jeg ofte er i bil eller bruger paraply, men måske skulle jeg kigge på Inges tip.

    Kommentar af Lene — 26. juli 2016 @ 08:48

    • Både moderen og vi mener, at det er vigtigt at lære dem glæden ved at lære 1) at glæde sig til noget og 2) om penges værdi, som bliver noget højere, når man ikke bare kan kræve ind og får alt forærende.
      Regnfrakken er så pæn, at man også kan bruge den som almindelig frakke i mellemsæsonerne. Synes jeg. Den ser ud, som om den er lavet af stof og ser dermed ikke spor regnfrakkeagtig ud🙂

      Kommentar af Ellen — 26. juli 2016 @ 10:58

  7. Vores unger har altid sparet op og betaler selv. Mange af deres venner kender ikke konceptet men vores gør og har aldrig brokket sig. At deres bedsteforældre så ret så tit smider lidt penge i deres sparegrise, gør jo selvfølgelig de ikke altid skal vente såååååå længe inden der kan handles. Prinsessepigen fik penge i fødselsdagsgave og lagde så selv resten til. Så igår var hende og jeg i Ikea efter det makeupbord hun ønskede:) Håber køerne i Dover har fortaget sig inden I skal til Europa igen. Vi føler os ret heldige, at vi ikke skulle hjem i sidste weekend. Fortsat go’ ferie:)

    Kommentar af Mette — 26. juli 2016 @ 12:00

    • Jeg har lidt på fornemmelsen, at det ikke er så almindeligt mere at lære børn at spare op … jeg er glad for at høre, at det er noget I går ind for. Jeg er overbevist om, at datterens makeupbord er mere værd for hende, end hvis hun ‘bare’ havde fået det forærende.
      Tak … jeg tror I skal være MEGET glade for, I ikke skulle hjem sidste weekend! Køerne er vist ikke så slemme mere.

      Kommentar af Ellen — 26. juli 2016 @ 12:13

  8. I Himmerland hedder det ‘at sætte negene i traver’, efter kornet er høstet med en selvbinder. En stak er noget, der er smidt/stablet oven på hinanden, og så vil det underste ikke kunne tørre.

    Måske du skulle sende en sms til dronningen, så hun kunne få sin blomstrede voksdugsfrakke + sydvest skiftet ud. Din er væsentligt mere pyntelig og stilig.

    I Tum Trekken i Flensborg fandt vi nogle dejlige vandtætte poser i forskellige størrelser som kan snøres sammen og hægtes uden på en taske/rygsæk. De er gode til det våde badetøj + håndklæde (eller fund fra en ekspedition!); dem er mine børnebørn meget glade for.

    Kommentar af Elsebeth — 26. juli 2016 @ 14:47

    • “Neg i traver” – det udtryk kendte jeg også godt, men jeg havde ikke fået gravet det frem uden din medvirken.
      Hehe, det dronningeoutfit er jeg indtil videre heldigvis blevet forskånet for at se🙂
      Det er en god ide med noget vandtæt til badetøj o.l. Det skal jeg foreslå familien.

      Kommentar af Ellen — 26. juli 2016 @ 15:41

  9. Gode rygsække er starten på et helt livs ekspeditioner! Der er plads til mange skønne oplevelser på ryggen af de unger. Dejligt syn!
    Mht regnfrakker… Ilse Jacobsen har lækre ting! Prøvede en i Løkken, som jeg faldt for. Den er på ønskesedlen.
    Jeg er ikke vokset op på landet, så mine erindringer om høstakke mm. er fra museumsgårde og Morten Korch film!

    Kommentar af Anne Holtegård — 26. juli 2016 @ 15:33

    • Ja, det er skønt at se sådan en eventyrlyst og higen efter masser af friluftsliv.
      Jeg så godt på nettet, da jeg fulgte op på Inges kommentar, at IJ faktisk har mange pæne regnfrakker – det husker jeg til en anden gang.
      Okay, men du kan sikkert sagtens fornemme nostalgien i det, selv om du ikke selv har deltaget🙂

      Kommentar af Ellen — 26. juli 2016 @ 15:44

  10. Den vises ellers gladeligt frem i tv-avisen ved forskellige lejligheder – skriggul og særdeles spraglet – det er vist en unikamodel; jeg har i hvert fald aldrig set mage …

    Kommentar af Elsebeth — 26. juli 2016 @ 18:47

    • Okay … tv-aviser er noget, jeg som regel nøjes med at høre, fordi jeg strikker eller laver mad🙂
      Selv om den er grim, har den med garanti ikke været billig!

      Kommentar af Ellen — 26. juli 2016 @ 19:31

  11. En udbytterig ekspedition for alle deltagere.
    Det med at eje et fredet hus er muligvis smukt, men også bekosteligt. Man skal virkelig have tænkt sig godt om, før man slår til.

    Kommentar af conny — 27. juli 2016 @ 12:13

    • Absolut!
      Ja – det er også dyrt i opvarmning, for de må heller ikke sætte termoglas i de gamle ruder. Det er ret tåbeligt, for man kunne jo bare få lavet nogen, der passer i stilen.

      Kommentar af Ellen — 27. juli 2016 @ 16:01

  12. Det er fint at de kære børn selv deltager i anskaffelse af udstyr, men også at Mommer forbarmer sig og bidrager med en sjat. Fornøjeligt at se en selvbinder – ganske som i gamle dage. Har for kort tid siden set omtale af en mejetærsker, der klarede 40 tons i timen, tror jeg.

    Kommentar af Jørgen — 29. juli 2016 @ 19:42

    • Ja, er det ikke lige efter bogen?🙂
      Der er virkelig sket noget – også på mejetærskerfronten – i løbet af de seneste 50 år.

      Kommentar af Ellen — 29. juli 2016 @ 22:52

  13. Rigtigt godt for børnene at lære pengenes værdi ved at skulle spare op først og ikke blot forlange.. Og også rigtigt godt for dem at have en mormor, som glædes ved at spæde lidt til ;o)
    Gennem dig blog læres også nyt hele tiden. I dette indlæg var det at “sætte neg i hove”. Endnu et eksempel på det danske sprogs mangfoldighed fra forgangen tid, hvor man selv i så lille et land brugte forskellige udtryk for det samme fænomen. Ikke alene mellem Sjælland og Jylland, men ofte også fra herred til herred. Jeg kendte kun udtrykket “at sætte neg i traver”.
    Jeg er også helt med på din oplevelse af ikke at kunne finde en ordentlig (regn)frakke. Jeg hader (det er ikke så pænt et ord, jeg ved det) at skulle have nyt tøj. Mest fordi det er næsten umuligt at finde noget her, som jeg kan lide. I hvert fald skal der køres langt og mange butikker skal besøges. Du fandt din smukke regnfrakke!

    Kommentar af Lene R — 1. august 2016 @ 15:10

    • Ja, det er en god ting for børn at lære – og en mormors pligt at forkæle🙂
      Man bliver så klog i blogland; det er derfor jeg elsker at ‘bo’ der! Jeg har opdaget og/eller lært så mange ting og fundet virkelig meget inspiration rundt omkring.
      Jeg ved udmærket, hvad du mener med tøjindkøbet … jeg kan sådan set godt lide at købe tøj, men det skal være noget, jeg nærmest falder over. Hvis jeg SKAL have et eller andet bestemt, fx en ny festkjole (eller en regnfrakke), kan jeg aldrig finde noget, jeg kan lide.

      Kommentar af Ellen — 2. august 2016 @ 08:21


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.