Hos Mommer

22. juli 2016

Ikke Bath … Salisbury

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:42
Tags: , ,

Det blev ikke Bath i dag. Børnene skal have nyt fodtøj inden deres ferie i Grækenland, men det er deres sidste skoledag i dag, så det må vente til på mandag, hvor vi alle fem vil tage en tur til Bath.
I stedet kørte vi en tur til Salisbury i dag. Vi har været der før; også inde i den kolossalt store katedral, så vi nøjedes med at kigge indenfor i søjlegården – og undre os lidt over den vrede helgen – eller hvad han nu har været … han virkede ikke specielt helgenagtig.

P1030302P1030303
Det er ham, der står alene, jeg mener … han ser overmåde olm ud, mens han står og giver en eller anden fingeren. Ikke særlig helligt, må man sige. De andre ser ud, som sådan nogle nu engang bør se ud.
Katedralen er virkelig enorm og også et besøg værd, hvis I skulle komme på de kanter. Jeg kunne ikke rigtig komme langt nok væk til at tage et billede, der ikke vælter. Den er imponerende indvendig såvel som udvendig, hvor man kan bruge lang tid på at studere detaljer. Og undre sig over, hvorfor der aldrig er kommet statuer ind på de ledige pladser. Pengemangel? Trosretningsskifte? Det må kunne slås op, men det bliver en anden gang.

P1030305P1030306

Ken Follett har beskrevet en katedrals opførelse i Jordens Søjler, som er en fantastisk bog og er blevet til en god film. Det kunne måske i teorien have været denne i Salisbury, der var hans forbillede, men den er omkring 100 år yngre end Follets fiktive katedral i bogen. Det er imponerende klaret at kunne bygge i denne størrelse og højde i 1200-tallet – det er ikke svært at forstå, at der skete en del uheld undervejs.

Salisbury – Sarum – rødderne går langt tilbage (Old Sarum har rester af bosættelser fra 3000 fvt.), hvilket afspejles i nogle af byens smukke huse. Dagens formiddagskaffe blev indtaget i en lille gårdhave på Red Lion Hotel, hvis rødder går helt tilbage til 1300-tallet. Særdeles hyggeligt og stemningsfuldt!

P1030309P1030311

Billedet herunder er især interessant pga. det meget smalle hus lige til højre for den røde bygning. Hvert andet hus i den gade var så smalt. Vi kunne godt tænke os at se en af disse lejligheder indefra. Det er lige før, at en seng kun kan stå i én retning.

P1030319P1030317

Dyrekøllehuset (haunch of venison betyder dyre[vildt]kølle) kunne jeg bare ikke stå for, men igen det sædvanlige problem: Man kan ikke komme langt nok væk til at få nogle ordentlige billeder. An Old English Chop House – det er da skønt, ikke?

Nu er børnene hjemme – de kan ikke få hænderne ned, for nu har de sommerferie! Jeg kan sagtens huske den herlige fornemmelse af at vide, at der ligger mange uger foran en, hvor man bare kan gøre hvad man har lyst til. Og det var rigtig sommer HELE tiden. Det regnede aldrig! Er det ikke rigtigt?

26 kommentarer

  1. Det er nemlig fuldstændig rigtigt. Det regnede ALDRIG i sommerferien, da vi var børn🙂

    Kommentar af Randi — 22. juli 2016 @ 16:12

    • Aldrig😀

      Kommentar af Ellen — 22. juli 2016 @ 19:07

  2. Hahaha, og der var altid 2 meter sne om vinteren ;o)
    Det undrer mig dog, at børnen først får sommerferie nu. Herovre har de allerede haft ferie i en måned.

    Kommentar af Lene R — 22. juli 2016 @ 17:45

    • Ja, det var der også. Og hvid jul hvert år🙂
      Det har de også i DK, men i UK er det først nu – medmindre de går på privatskole. Der er ferierne længere, men det er skoledagene så også …

      Kommentar af Ellen — 22. juli 2016 @ 19:08

  3. Der er en dejlig stemning på alle dine billeder i dag. Og jeg kan se, at også I har sommer. Nyd det. I parentes bemærket er der stegende hedt herhjemme.

    Ja den enlige “helgen” er ikke sådan lige at blive klog på. Jeg synes du har ret i, at han ser noget muggen eller olm ud.

    Åh ja “Jordens søjler”. Det var en fantastisk oplevelse at læse den for snart mange år siden.

    Kommentar af Stegemüller — 22. juli 2016 @ 19:47

    • Er det endelig blevet sommer? Ohhh, min stakkels have – det er godt, at vi har Søren til at passe den🙂
      Det var en meget fængslende bog, men ja, det er vist længe siden, den udkom🙂

      Kommentar af Ellen — 22. juli 2016 @ 21:07

  4. Den katedral har jeg set! For cirka 100 år siden. Dengang var der også stilladser. Eller noget andet i vejen, så man ikke kunne se det hele. Hmm, nu kan jeg faktisk ikke huske det. Noget taler for et genbesøg🙂 Har du læst Sarum? Hvor længe har de heldige unger nu ferie?

    Kommentar af Fruen i Midten — 22. juli 2016 @ 20:05

    • I må til England igen – kan så absolut anbefales!
      Hvis det er Edward Rutherfurds bog, så ja. Jeg har også læst hans ‘London’ og ‘The Forest’, men jeg gik død i ‘Ireland’ og gad slet ikke ‘Russia’.
      De har kun ferie i knap seks uger, så det er ikke så lang en ferie som derhjemme. Tror jeg …

      Kommentar af Ellen — 22. juli 2016 @ 21:11

      • Vil jeg også forfærdelig gerne, men Gemalen er ret svær at lokke. Ja, det er den bog. Det er længe siden, jeg læste den, og jeg har ikke læst de andre. Har overvejet Russia lidt. Stakkels børn, kun knap 6 uger😉

        Kommentar af Fruen i Midten — 22. juli 2016 @ 21:42

        • Der er SÅ meget at se i England – jeg må vist have en snak med din Hr. Gemal🙂
          ‘London’ er hans bedste bog, og ‘The Forest’ er også ret god – men du mener ikke nødvendigvis det samme, jo🙂
          Ja, arme dem … men det er faktisk for lidt, når man skal have tre uger med forældrene, gerne en uge eller to med mommer og morfar – helst i Danmark – og tre uger til bare at holde børnesommerferie i … C&T håber virkelig at have råd til privatskolen, for så bliver der tid til det hele🙂

          Kommentar af Ellen — 22. juli 2016 @ 22:19

  5. Fantastisk flot katedral. De gamle kirker er spændende at betragte. Der er så mange spændende elementer. Dels statuerne og deres personlighed. Dels bygningsværkets arkitektur med søjler og buer, blyindfattede ruder og fliseblægninger. Linjer og mnstre der kan inspirere til mange strikkeprojekter!!
    Hyggelig gårdhave. Er det Tudorhuse med det bindingsværk og flere fag?
    JA, sommeren var solrig og vinteren vinterhvid… altid… i erindringens blide skær!

    Kommentar af Anne Holtegård — 22. juli 2016 @ 20:30

    • Dér talte designeren! Den slags kan jeg slet ikke – altså designe strik, men jeg kan nyde arkitektur og jeg kan nyde haver🙂
      Det er vist Tudor style, ja … det er så smukt!
      Sådan var det bare dengang🙂

      Kommentar af Ellen — 22. juli 2016 @ 21:15

  6. Ti hi, jeg har faktisk gået og tænkt på et blogindlæg, hvor jeg skrev om mine minder om sommeren. For jo, solen skinnede meget, men jeg havde altså også altid regntøj med (og på), når jeg cyklede rundt med mine forældre. Jeg kan virkelig godt huske den forjættende følelse af, at hele 7 ugers ferie (var det vist) lå uopdagede og ubrugte foran én.🙂 Salisbury er pragtfuld, men det er godt nok længe siden, jeg har været der.

    Kommentar af miafolkmann — 22. juli 2016 @ 20:46

    • Barndommens sommerferier huskes vist af de fleste af os som noget meget specielt, tror jeg. Hvorfor havde I dog regntøj med? Det regnede da aldrig🙂
      Hvis jeg skulle glemme følelsen af sommerferie, kan jeg vist lige så godt lægge mig til at dø🙂
      Den var lige præcis så lang, at man nåede at glæde sig til at komme i skole igen.

      Kommentar af Ellen — 22. juli 2016 @ 21:17

  7. Nej det regnede heller aldrig i min sommerferie som barn:o) :o) :o) :o) Go’ ferie til ungerne:) vi har stadig 2 en halv uge tilbage. Altså manden er tilbage på job men ungerne og jeg har. Om 2 uger er vi tilbage i England til Bryllup:)

    Kommentar af Mette Sexton — 22. juli 2016 @ 21:22

    • Åhhh, bryllup! Den skønneste fest af alle! Rigtig god tur og ditto fornøjelse🙂

      Kommentar af Ellen — 22. juli 2016 @ 21:26

  8. Dejligt at læse om I unge quinders vejrmæssige sommererindringer. 🙂
    Det var nemlig i midten af 1970-erne, at vi havde de tørre somre.
    Somrene i 1950-erne og 1960-erne var nemlig kendetegnet som nedbørsmæssigt almindelige bortset lige fra den tørre sommer 1959.

    Storme var der derimod mange af i 1960-erne, hvilket jeg på et tidspunkt i et festligt lag kom til at fremføre som mulig årsag til min årgangs kvindesind. Nå, jeg slap dog levende fra det.🙂

    Fortsæt billedturen. Du burde på Englands Turistforenings lønningsliste.

    Kommentar af Farmer — 23. juli 2016 @ 06:54

    • Så så, Farmer – nu ikke forstyrre erindringsbillederne bare på grund af fakta🙂
      Jeg husker faktisk den voldsomme oktoberstorm i 1967 – jeg var alene hjemme, da et af gårdens store træer væltede og gjorde en del skade på stuehuset. Meget, meget skræmmende … men godt at du overlevede trods dine flabede bemærkninger🙂
      Tak for roserne, men jeg tror ikke, jeg tilbyder mig – der bliver bare bøvl med efterlønnen🙂

      Kommentar af Ellen — 23. juli 2016 @ 11:11

  9. Tak for turen. Spændende at læse beretningerne. Mon ikke man tog sig tid til at bygge i gamle dage og så bort fra arbejdsskaderne som et nødvendigt onde. Jeg plejer også tage billeder af smalle huse, bl.a. det smalleste i Europa. Det synede ikke af meget. En seng kunne kun stå på siden!

    Kommentar af Jørgen — 23. juli 2016 @ 07:51

    • Man tog vel den tid, der skulle til, og tab af menneskeliv så man lidt anderledes på … arbejdstilsyn var der ikke rigtig tænkt på endnu …
      Hvor ligger Europas smalleste hus? Det vil jeg gerne se.

      Kommentar af Ellen — 23. juli 2016 @ 11:14

  10. smuk by, vi var der for 4 år siden. Jeg husker bedst det fantastiske te sted vi fandt. I en cottage have hvor man havde udendørs servering. Vejret var ikke super godt, men vi sad udenfor alligevel. Man må aldrig gå glip af smukke engelske haver, selvom det er koldt og regner🙂

    Kommentar af havehyrden — 24. juli 2016 @ 09:42

    • Ja, det er sådanne steder der gør, at man aldrig glemmer en ferie🙂
      Det er rigtigt, og det er normalt heller ikke en hindring, men vi havde ikke regntøj med, da regnvejret kom helt bag på os! Jeg hader at blive gennemblødt🙂

      Kommentar af Ellen — 24. juli 2016 @ 09:51

      • ja regntøj skal man huske😉
        Den sommer regnede det meget så vi havde hele tiden regntøjet med, mener det var en af de vådeste somre i engelsk historie.

        Kommentar af havehyrden — 24. juli 2016 @ 10:15

        • Det skal man, og det lå da også i bilen, men inden vi var nået hen til den …
          Åh, den sommer, ja. The wettest in 100 years, sagde de😦

          Kommentar af Ellen — 24. juli 2016 @ 11:05

  11. Det er helt rigtigt.. solen skinnede om sommeren og det sneede om vinteren.. Sådan husker jeg det.🙂

    Kommentar af Inge — 25. juli 2016 @ 12:56

    • Sådan var det, og ingen statistikker kan ødelægge de minder🙂

      Kommentar af Ellen — 25. juli 2016 @ 19:43


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.