Hos Mommer

21. juli 2016

Aberglasney Gardens

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 19:41
Tags: ,

Det blev til endnu en have i dag … jeg tror vi kunne se en ny have hver dag og alligevel ikke blive trætte af at kigge på haver.
Dagens have var Aberglasney House and Gardens, som hævder at være blandt top 10 af UK’s haver. Flot var den bestemt også, men i dag begyndte det at regne, inden vi var blevet helt færdige med at gå rundt, så vi sprang lower walled garden over – heldigvis var det den sidste af alle haverne i haven; resten havde vi nået at være igennem.

P1030251P1030253

Der var et nyt house og resterne af et meget gammelt. Ruinerne af dette sidste havde man smidt et glastag over, under hvilket man derefter havde skabt en subtropisk have.

P1030268

Jeg er som sagt ikke blevet træt af haver, men jeg kunne godt forestille mig, at I snart er det …
Ikke desto mindre kommer her flere blomsterbilleder – herover fra et langt bed holdt i bordeaux og pink farver. Jeg var vild med det!
Det er simpelthen alt for inspirerende at kigge på alle de haver – jeg vil have det hele selv!

P1030277

Da det begyndte at regne, var vi helt tilfældigt ved siden af restauranten, så hvad var mere oplagt end at snuppe en latte og en scone med clotted cream, mens udsigten blev nydt? Det havde dog tilsyneladende ikke tænkt sig at holde op igen, så vi gik tilbage til bilen … hvorefter det holdt op med at regne. Murphy strikes again.

P1030278P1030275

Alt er større i en slotshave. Også plantesækkene …

P1030283P1030284

The sunken garden. “Den sunkne have!” sagde John, men jeg mente nok, at jeg ville kalde den for den nedsænkede have.
P1030293Vi har set virkelig mange montbretia herovre (den røde i midten), og de er langt, langt større end mine fra Peter Nyssen, men de kan selvfølgelig nå at indhente det forsømte – har hørt, at det er ved at blive sommer i Danmark.

Jeg købte ikke kruset, for jeg er forbi dette stadium i kvindelivet, men jeg fortrød bagefter, for det havde været en fin gave til en medsøster, der slås med hedeturene.

Nu er vi tilbage i den lille landsby, som vi kender så godt. Hvad vi skal lave i den sidste ferieuge herovre, vides ikke endnu, men vi skal nok finde på et eller andet – og så skal vi i øvrigt i høj grad lave masser af ingenting. Næsten ingenting … den står vist på Bath i morgen, medmindre Charlottes planer er ændret siden vi tog til Wales.

24 kommentarer

  1. Jeg kender det som, I’m still hot, it just comes in flashes now.🙂
    Flotte haver, bliver man aldrig træt af at kigge på.

    Kommentar af Susanne I — 21. juli 2016 @ 20:47

    • Okay – det virker bare lidt underligt i mine øjne at bruge flashes i den forbindelse … flushes (i flertal) er netop betegnelsen for hedeture, hvilket gør det til et fint ordspil.
      Så du kan heller ikke blive træt af flotte haver🙂

      Kommentar af Ellen — 21. juli 2016 @ 21:06

  2. Det er fint at se på billeder af haver – det er en god, fredsommelig syssel i en ellers urolig verden. At lave ingenting og sidde og glo på vejrliget er også en aldeles fortrinlig syssel.

    Kommentar af Jørgen — 21. juli 2016 @ 20:52

    • Enig – der findes vist næppe en mere fredsommelig syssel end at gå og kigge på blomster.

      Kommentar af Ellen — 21. juli 2016 @ 21:07

  3. Jeg elsker også at besøge haver. Lidt paradoksalt, når jeg i virkeligheden bedst kan lide en naturgrund, der passer sig selv. Eller måske netop derfor? Aberglasney er flot – jeg lærte den at kende, fordi de de sidste par år har stået på Malvern Autumn Fair med en stand. Det var i øvrigt noget, I skulle tage på programmet, hvis I er i England til september. Det ER så sjovt – altså Malvern Autumn Fair. Jeg er sikker på, at du vil elske det…🙂

    Kommentar af miafolkmann — 21. juli 2016 @ 21:00

    • Jeg er i UK i september, men det er med Die Drei Mädchen, så jeg er bange for, at der ikke også er plads til en tur til Malvern, desværre. Jeg har dog skrevet det bag ørerne til en anden god gang🙂

      Kommentar af Ellen — 21. juli 2016 @ 21:08

  4. Rødkløverekstrakt, som danske forskere fornylig har påvist som havende effekt på hedeture og udvikling af knogleskørhed. Jeg bruger det selv, som te, men nu også som ekstrakt. Er svinedyrt ( som ekstrakt, ikke som te),smager af hækkenfeldt til, men efter min – subjektive – mening virkningsfuldt:
    http://videnskab.dk/krop-sundhed/rodklover-lindrer-overgangsalderens-gener

    Kommentar af Henriette — 21. juli 2016 @ 21:07

    • Hvis det virker for dig, er det jo som det skal være. I og med det store indhold af phytoøstrogener virker det også plausibelt, at det skulle have en effekt. Det er bare ikke spor sjovt med de hedeture!

      Kommentar af Ellen — 21. juli 2016 @ 21:12

      • Hedeturene har jeg intet imod – men jeg har ikke nogen efter et år med rødkløver🙂
        Til gengæld begyndte jeg at tage ekstraktet, da forskerne ved Århus Univerditetshospital fornylig påviste at det kan stoppe nedbrydningen af knoglerne i rygsøjlen. Det er for mig værd at forsøge at undgå, men jeg er jo nok også erhvervsskadet efter en årrække i specialer “Gigt og rygsygdomme”….

        Kommentar af Henriette — 21. juli 2016 @ 21:17

        • Hehe, ja, man kan nok ikke undgå at blive en smule erhvervsskadet🙂

          Kommentar af Ellen — 21. juli 2016 @ 23:48

  5. Ret anderledes have så vidt jeg kan bedømme ud fra dine billeder. Ikke så pussenusset. Eller hvad? Har du altid været til haver? Altså at kigge ikke passe, for det med at passe ved jeg først er kommet med haven om den stråtækte. En tur til Bath må der jo til🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 21. juli 2016 @ 22:15

    • Det var mange (slags) haver i området, og nogle af dem var mere pussenussede end andre.
      Jeg har altid elsket at se på haver og parker; det er ikke noget nyt.
      Og ja, en tur til Bath er næsten et must🙂

      Kommentar af Ellen — 21. juli 2016 @ 23:51

  6. Ih, hvor det lyder dejligt – og havebilleder kan jeg ikke få for mange af🙂 Jeg elsker at se på haver. Peter er knap så varm på den beskæftigelse, medmindre der er dyr han kan bruge tiden på. Vi fik dog set en enkelt have i Jylland, Den Økologiske Have i Odder, men i den silende regn vi fik netop da, var det ikke så opløftende. Rosenhaven ved Ringkøbing ‘opdagede’ jeg desværre først, da vi havde forladt området, så det må blive en anden gang.

    Kommentar af fiberfryd — 22. juli 2016 @ 09:19

    • Det er da også skønt at kigge på haver – vi kan anbefale Den geografiske Have i Kolding til en anden gang.
      Synd for både dig og Peter, at I ikke er helt fælles om lige det – heldigvis har jeg John på min side – måske er det pga. mulighederne for at tage billeder, men pyt med årsagen – bare han gider og det gør han🙂
      Surt med regnvejr i Den Økologiske Have! Det må I gøre om en anden gang. En have skal ses i godt vejr.

      Kommentar af Ellen — 22. juli 2016 @ 09:28

  7. Igen en flot have. Den bordeaux-pink kombi er raffineret… Med al den inspiration får du brug for en hel park at regere over!
    Vi kan godt lide at kigge haver… jeg nød også turene til Kew Gardens, selvom det bestemt er Erik, der er mest interesseret. Han køber frø osv. Jeg nyder bare synet af de smukke anlæg.
    Fortsat god tur..

    Kommentar af Anne Holtegård — 22. juli 2016 @ 09:37

    • Den bordeaux-pink var simpelthen SÅ flot!
      Når det kommer til at købe planter, har jeg brug for en part. Det har jeg så bare ikke, når det daglige vedligehold indfinder sig🙂
      Det er okay bare at nyde – det er også det, John gør.

      Kommentar af Ellen — 22. juli 2016 @ 14:47

  8. Endnu en dejlig have.. og fedt at samle inspiration til din egen private slotshave.🙂

    Kommentar af Inge — 22. juli 2016 @ 12:34

    • Ja, det er spændende … bare ærgerligt, at man ikke har plads til det hele🙂

      Kommentar af Ellen — 22. juli 2016 @ 14:47

  9. Haverne er så smukke, og jeg kan også gå og nyde dem igen og igen. Det bliver desværre ikke så tit, for gemalen er alt for utålmodig til den slags ting. Når I kommer her i september, må vi se et par botaniske haver. De er dog slet ikke som de store, gamle engelske haver. Glæder mig;o)

    Kommentar af Lene R — 22. juli 2016 @ 17:51

    • Helt fint med os! Vi tager dem mens din mand er på arbejde🙂
      Jeg glæder mig helt vildt, Lene! Du ved slet ikke hvor meget!

      Kommentar af Ellen — 22. juli 2016 @ 19:09

      • Nemlig! Og Jo, det ved jeg – for det goer jeg ogsaa!

        Kommentar af Lene — 22. juli 2016 @ 20:53

        • Skønt😀

          Kommentar af Ellen — 22. juli 2016 @ 21:18

  10. Skønne skønne havefotos. Tænk at bo sådan (og have 7-11 fuldtids gartnere ansat). Cool😀

    Kommentar af LS ☆ — 29. juli 2016 @ 19:02

    • Det må være skønt, men der bor desværre ingen på Sissinghurst mere😦

      Kommentar af Ellen — 29. juli 2016 @ 23:02


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.