Hos Mommer

19. juli 2016

A very warm welcome to Wales

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:48
Tags: , ,

Or a hello as hot as hell … men så passer Wales ikke ind rent bogstavsmæssigt, heller ikke Cymru, som det hedder på walisisk.
Men det er varmt. Som i stegende hedt. 31o rundede vi i dag – godt man har aircon i bilen. Da vi nåede delmålet i Rosilli, blæste det heldigvis en hel del, ellers var vi da døde inden vi nåede helt ud på spidsen. Ingen af os vidste på forhånd hvad vi kørte ud til, men kortet viste, at det er A Heritage Coast, så vi konkluderede, at der nok var meget pænt. Det var der også …

P1030110

Tidevandet var ude. Langt ude, kan man sige, men det var ganske langsomt på vej ind igen.
Man kan ikke engang se menneskene, der var en del af nede på stranden, men det kan man på næste billede.

P1030119

Vi gad ikke gå derned; vi ville hellere længere ud mod det vestligste punkt, og i øvrigt havde vi en aftale med et hotel i Llanelli, så vi kunne ikke opholde os der alt for længe. Llanelli er et af de mange hundrede stednavne i Wales, der begynder med dobbelt-L. Måske er der oven i købet i tusindvis, for vi så mange navne undervejs, som ikke er med på selv vores pænt detaljerede kort.
Det er også i Wales, den af mange kendte by, Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch, ligger – det længste stednavn i Europa og det tredjelængste i verden. Det kan kun være for at få den rekord, for det er godt nok et kunstigt navn at give en by:
“[Skt.] Marias kirke i sænkningen ved den hvide hassel nær en stærk hvirvelstrøm og [Skt.] Tysilios kirke nær den røde hule”.
Llanelli her i Sydwales er lidt mere overskueligt – man skal bare vide hvordan Ll udtales, men det lærte jeg første gang jeg var i Wales i 1985 – hvor vi besøgte byen med det lange navn og boede i Bettws-y-Coed, som udtales bettus-i-køjd.

P1030114

Vi er nu indlogeret på hotellet og har fået bilen placeret i et P-hus, hvor vi ikke lige ved, hvordan vi får den ud fra i morgen, men det må vi finde ud af til den tid. Nu handlede det bare om at komme op på værelset, få smidt tøjet og fladet ud! Et køligt bad vil heller ikke være det ringeste …

18 kommentarer

  1. “Tidevandet var ude!” Det har jeg godt nok aldrig hørt før, men ‘lavvande’ – det ved jeg, hvad er.

    Kommentar af Elsebeth — 19. juli 2016 @ 19:16

    • Jamen det kan man godt sige, så du har lært et nyt udtryk i dag 🙂

      Kommentar af Ellen — 19. juli 2016 @ 19:58

  2. Phew, den hede må I meget gerne beholde! Vi har heldigvis haft køligt vejr på vores Jyllandsturné, så der har været overskud til at få set en masse. Jeg håber temperaturerne i Wales snart bliver udholdelige, så I kan andet end at ‘flade ud’ 😉

    Kommentar af fiberfryd — 19. juli 2016 @ 19:54

    • Det var vist heldigvis sidste dag i dag – i morgen bliver det mere menneskevenlige 22 grader.
      Glæder mig til at høre om alt det, I har set og oplevet!

      Kommentar af Ellen — 19. juli 2016 @ 20:00

  3. Ih, hvor er der flot! Jeg håber, I får lirket bilen ud af P-huset igen, så I kan komme ud og se noget mere 🙂 Og fortæl det så: Hvordan udtaler man dobbelte l’er??

    Kommentar af Fruen i Midten — 20. juli 2016 @ 08:28

    • Det kan jeg ikke beskrive med ord! Vi har slet ikke en tilsvarende lyd, men jeg skal gerne demonstrere, når vi engang ses igen 🙂 Hvis du orker, er der en indfødt, der har forsøgt at beskrive det her http://gwybodiadur.tripod.com/ll.htm. Der er også Youtube-eksempler, vil jeg tro 🙂

      Kommentar af Ellen — 20. juli 2016 @ 09:55

  4. Manden min er part Wales så ja, ungerne er vel også lidt walisiske så:o) Faktisk har manden ingen engelsk blod i sig, kun walisisk, irsk, skots og indisk/pakistansk:) Jeg har kun været i Cardiff men vi har planer om Wales er et sted vi skal se engang sådan ordentligt. Farfar er jo derfra…. Vi har familie der så mon ikke. Nå, men rigtig go’ ferie til jer. Håber i får bilen ud og I ikke helt smelter i varmen. Nu også dejligt vejr her i dag men det siger Grace er fordi, at det er hendes fødselsdag. 11 år bliver hun, hvor blev tiden af:/

    Kommentar af Mette — 20. juli 2016 @ 09:08

    • Tillykke med Grace – selvfølgelig er det da hendes skyld, at I har godt vejr 🙂
      I må da til Wales – både nord og syd er værd at besøge, men er to meget forskellige landskabstyper.

      Kommentar af Ellen — 20. juli 2016 @ 09:57

  5. Hvor skønt at I har fundet sommeren, hvis I ikke selv vil beholde den, så skub den mod øst.. 🙂

    Kommentar af Inge — 20. juli 2016 @ 09:36

    • Er det i orden, at jeg nøjes med at skubbe de otte af de 31 grader mod øst? Resten vil vi nemlig gerne beholde herovre 😀

      Kommentar af Ellen — 20. juli 2016 @ 09:58

  6. Endnu et sted der er værd at se. Har været i Wales som ung men som med Bath var jeg mere optaget af drenge og øl dengang 😉

    Kommentar af Lene — 20. juli 2016 @ 14:25

    • Jamen Lene dog … jeg pudser lige min glorie og blærer mig med, at jeg klarede både drengene og naturnydelserne 😀

      Kommentar af Ellen — 20. juli 2016 @ 17:09

  7. Sikke en strand! Og sikke en varme! Dine billeder får mig til at glæde mig til næste år, hvor vi har vedtaget at “gøre” Wales fra ende til anden. Jeg holder meget af Wales… 🙂

    Kommentar af Mia Folkmann — 21. juli 2016 @ 09:04

    • Det kan I roligt glæde jer til – Wales har meget at byde på 🙂

      Kommentar af Ellen — 21. juli 2016 @ 10:26

  8. Ellen, nu har jeg forsøgt at google ‘tidevandet var ude’. Det ser ud til, at den formulering kun er blevet brugt af dig – så hvor har du det fra …

    Kommentar af Elsebeth — 21. juli 2016 @ 13:38

    • Tjah, hvor har jeg det fra? Hvor havde min geografilærer det fra? Hvor har John det fra? Hvor har alle forfatterne det fra?
      Jeg har kendt, hørt og brugt det udtryk altid … hvis jeg googler “tidevandet var ude”, får jeg 265 hit, hvoraf jeg kun kan tage æren for de to, og hvis jeg googler “tidevandet er ude”, får jeg 1060 hit. Og det er altså kun internettet – du vil kunne se det brugt i mange bøger – har du aldrig læst bøger fra fx Cornwall? Der er masser af eksempler. Ordet tidevand kender du vel …
      Lavvande og højvande er tilstande. Ordet tidevand repræsenterer en bevægelse/ikke stationær tilstand. Præstøfjorden er en lavvandet fjord. Man kan også sige ebbe og flod, men hvordan vil du på en enkel måde fortælle, om tidevandet er på vej ud eller ind? Du kan ikke sige, at lavvandet er på vej væk. Eller tilbage.

      Kommentar af Ellen — 21. juli 2016 @ 19:52

  9. Hot as Hell!
    Sommer er rigtig dejlig, og her tænker jeg specielt på den danske. Joh, den kan være lunefuld; men er altså som regel mere behagelig, den den vi har her. Jeg hørte forleden i radioen, at vi nu har haft 20 dage med over 30 grader + høj luftfugtighed, hvilket gør varmen uudholdelig. Der er udsigt til 35 grader i morgen i Toronto med luftfugtighed, som gør, at det føles som 45! Hvor vi bor, tæt på Erie søen, er det som regel nogle grader køligere.
    Tak for de skønneste billeder af Englands sydkyst!

    Kommentar af Lene R — 22. juli 2016 @ 18:05

    • Puha og uha, jeg er glad for, at vi først kommer til september, for det der er alt for meget for os – ikke kun for mig, men ikke mindst for John, som efter sin blodprop ikke kan tåle fugtig luft – selv over 20 år efter kan han ikke rigtig klare et væksthus.
      Velbekomme 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. juli 2016 @ 19:13


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.