Hos Mommer

16. juli 2016

Sissinghurst castle and gardens

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 14:01
Tags: ,

Sissinghurst var vidunderlig! Ganske enkelt. Jeg var overhovedet ikke skuffet – tværtimod. Forventningerne havde godt nok været høje, men virkeligheden var anderledes end det forventede, så måske derfor … jeg var trods forventningerne positivt overrasket. Sissinghurst (13)

Det var et stort område; selve slottet var meget smalt, men meget langt, og rundt omkring lå der små, idylliske huse spredt. Et ret højt tårn stod helt for sig selv, så det var en noget speciel opbygning.
Jeg forstår stadig ikke helt englænderne: KÆMPEstore bygninger kalder de for et house, mens dette (i denne sammenhæng) relativt lille hus kalder de for et slot?

Sissinghurst (19)

Herover en tidsel, helt som vi kender dem, men i overstørrelse – planten har været tæt på fire meter i højden, hvilket kan fornemmes herunder – den står mellem centrum og klokken 12. Og John er er lille ottetal i samenligning.

Sissinghurst (21)Sissinghurst (30)

John syntes også, at det var flot og værd at se, men han syntes, at det overordnet set gav et rodet indtryk. Hvis det er hans opfattelse, kan eller vil jeg ikke gøre noget ved det, men det var ikke rodet i mine øjne; tværtimod var det uhyre velplejet; intet var groet ind i hinanden eller virkede uplejet. Alt havde sin plads … jeg ved ikke om det var størrelsen på stauderne, der overvældede ham.
Jeg var bare vildt imponeret. Hele tiden – det var en have 100 % efter min smag.

Sissinghurst (32)Sissinghurst (79)

Der var masser af mure eller rester af mure, hvilket gav mange små hyggekroge.

Sissinghurst (84)Sissinghurst (86)

Sissinghurst (10)Den hvide have (herunder) duftede meget intenst, men vi kunne ikke finde ud af, hvad det var der duftede så kraftigt.
Der er seks fuldtidsansatte gartnere, to deltids ditto, en elev og to nursery (??, men vi gætter på må være folk, der har til opgave at fremelske og pleje stiklinger og nye planter), plus lots of volunteers. Det er virkelig mange til at passe selv en så stor have. Vi så dem alle, tror jeg … der var aktivitet i mange af bedene.

Sissinghurst - den hvide have

Haven åbner kl.11. Vi var der 11:10 og fik en parkeringsplads længst væk fra indgangen! Der var stort set fyldt op, men heldigvis kun med privatbiler – ikke en eneste bus var der at se, men de kunne nå at komme om eftermiddagen, hvor vi var væk igen. Det var temmelig overvældende med alle de besøgende og desværre meget svært at tage billeder af bedene uden at få personer med på dem. Alle var dog søde og hensynsfulde og to mest muligt hensyn til fotograferne, som der selvfølgelig var mange af.

Sissinghurst (35)Sissinghurst (40)Sissinghurst (43)

Historien om Sissinghurst og om Vita Sackville-West, som sammen med sin mand skabte denne pragtfulde have, er interessant at læse, men det må I selv gøre – det vil fylde for meget her.
Sissinghurst (57)

Det må vist også være billedspam nok for en dag – jeg har 89 billeder derfra, selv efter at have ryddet ud med hård hånd.
Det er et sted, jeg kun kan anbefale, at man ser – også på en dag, hvor der er mange andre, der har fået samme gode ide.

32 kommentarer

  1. Hvor ser det fantastisk ud! Tak for de skønne billeder – det er lige, hvad vi trænger til på en kølig regnvejrsdag i Danmark🙂

    Kommentar af Randi — 16. juli 2016 @ 14:28

    • Velbekomme! Regner det? Så har jeg alligevel taget det gode vejr med til England – her er det nemlig flot🙂

      Kommentar af Ellen — 16. juli 2016 @ 21:40

  2. Waugh for nogle dejlige billeder du viser i dag. Jeg synes, de er skønne, også selv om jeg ikke har den ringeste viden om haver og slotte. Det er godt, I ikke valgte en tur til Nice.

    Kommentar af Stegemüller — 16. juli 2016 @ 15:24

    • Man behøver da heller ikke at have viden om noget for at finde det flot🙂
      Ja, Frankrig er hårdt ramt af terror.

      Kommentar af Ellen — 16. juli 2016 @ 21:41

  3. Tusind tak for turen rundt.
    Det med “House” er måske behaget ved underdrivelse, når man inderst inde ved, at det er hus nok til både at være et slot og mere til.

    Vi har vel lidt af det samme (i al fald vest for Storebælt) angående velstand, avl, held med videre.
    Hvis det før har været værre, er rigtig, rigtig godt, og har man en tålelig avl betyder det at alle rammer er sprængt.

    Kommentar af Farmer — 16. juli 2016 @ 17:44

    • Velbekomme.
      Det er måske den engelske underdrivelse, der går igen her … men jeg kom i tanke om, at det kun må hedde ‘castle’, når der er en kongelig, der har boet, eller i hvert fald overnattet, på stedet. Sådan er det vist også i DK.

      Kommentar af Ellen — 16. juli 2016 @ 21:43

      • Nu du skriver det, ja. Der skal have overnattet en kongelig person. Sådan har jeg også fået det fortalt engang.
        Men i hine tider, hvor de kongelige familier var konstant på farten, var det vist nærmest en frygtet ekstraudgift, når egnen havde besøg.
        -Og skulle de knibe med rangen af de besøgende, var der førhen velvillige historikere, som kunne hjælpe ens hovedbygning op i graderne.

        Kommentar af Farmer — 17. juli 2016 @ 06:57

        • Det har ikke været billigt at have kongeligt besøg – han har nok haft et stort følge.

          Kommentar af Ellen — 17. juli 2016 @ 09:22

  4. Hold da op! Overvældende er vist det rette ord her. Ærgerligt (igen), at der ikke følger duft med🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 16. juli 2016 @ 18:26

    • Det var fuldstændig overvældende, og det der duft-internet må vi se at få opfundet🙂

      Kommentar af Ellen — 16. juli 2016 @ 21:44

  5. Så prøver jeg igen, første og anden kommentar forsvandt, måske er jeg blevet blacklistet😉 Nu prøver jeg uden websted.
    Det må have været en skøn sanseoplevelse. Med sådanne havefolk som hjælp havde jeg heller ikke noget mod at have have🙂

    Kommentar af Lene — 16. juli 2016 @ 19:58

    • Jeg ved simpelthen ikke, hvad WP lige havde gang i her, siden alle dine tre kommentarer skulle godkendes – jeg kan ikke, at du har lavet trykfejl i mail- eller blogspotadresse. Beklager, og jeg har tilladt mig at slette de to første kommentarer.
      Det var aldeles vidunderligt, Lene – jeg kunne snildt tage dertil igen allerede i morgen. Bare en enkelt fuldtidsgartner kunne vel gøre det for vores vedkommende?😉

      Kommentar af Ellen — 16. juli 2016 @ 21:49

  6. Ja, der ER virkelig dejligt! Jeg har været der et par gange her i foråret, og selv om der også var mange på det tidspunkt, så kunne man godt “blive væk” og sidde i fred. Vi besøgte i øvrigt også Knole, hvor Vita SW blev født – hun måtte jo ikke arve det, fordi hun var en pige; til hendes store fortrydelse. Men Sissinghurst blev så hendes… og mon ikke hun trods alt blev “tilfreds” med det…😉

    Kommentar af miafolkmann — 17. juli 2016 @ 08:38

    • Næh, det var en uretfærdig arvelov – nu er den heldigvis ændret, og er det er landbrug, skal man ikke engang betale aveafgift mere. Der kunne de lære noget i Danmark!
      Jeg tror SH hjalp den stakkels VSW over mange – og forskelligartede – frustrationer🙂

      Kommentar af Ellen — 17. juli 2016 @ 09:25

  7. Selvom du viser mange fine billeder derfra, og det helt sikkert er en oplevelse at gå rundt der, så vil jeg tilslutte mig Johns mening om rodet😉

    Kommentar af Pigen fra landet — 17. juli 2016 @ 09:05

    • Ja, det er sjovt, så forskelligt, vi opfatter tingene – jeg kan da godt se, hvad I mener, men jeg ser kun frodigheden og overdådigheden – der er ikke en plante, der ikke er lige præcis hvor den er planlagt til at vare🙂

      Kommentar af Ellen — 17. juli 2016 @ 09:26

  8. Nå, jeg kan se at du også har konkluderet at “klassificering” har med noget kongeligt islæt at gøre.
    Utrolig have. Overdådigt? Overdrevet? Det må kræve intens styring at holde det tæt bevokset og ikke overgroet!

    Kommentar af Anne Holtegård — 17. juli 2016 @ 10:59

    • Ja, det kan vist kun være det …
      Overdådigt, ja. Overdrevet. Nej – efter min mening kan en have ikke blive frodig nok – jeg bryder mig ikke om en have, hvor planterne råber til hinanden.
      Der er rigtig mange til den intense styring her på SH🙂

      Kommentar af Ellen — 17. juli 2016 @ 11:12

  9. Arj hvor ser det vidunderligt ud. Frodigt og en anelse vildt – et skønt sted at finde gemmekroge. (Eller det forestiller jeg mig ud fra billederne). Wow! Og over 4 m høje tidsel-agtige planter?!? Ih guder, det er vildt! Tak for alle de smukke fotos.

    Kommentar af LS ☆ — 17. juli 2016 @ 11:03

    • Gemmekroge kan man finde snesevis af steder her – det må være en vidunderlig have for børn – hvis de ellers fik lov at bruge den🙂

      Kommentar af Ellen — 17. juli 2016 @ 11:13

  10. I sammenligning med de smukke billeder jeg har set i Havebladet og andre steder, så må jeg give din mand ret – det ser ud som om, det er løbet løbsk for dem, synes jeg.

    Men jeg vil alligevel gerne vide navnet på den busk? med de blå blomster, der vokser op ad den buede væg.

    Kommentar af Elsebeth — 17. juli 2016 @ 16:24

    • Jeg kan godt se, at mine billeder nok giver et rodet indtryk, men jeg kunne ikke komme op for at få overblikket, ej heller komme langt nok væk, for plænerne måtte ikke betrædes. Det var dog ikke løbet spor løbsk – der var styr på hver eneste staude!
      Det var en eller anden art klematis, men hvilken ved jeg ikke.

      Kommentar af Ellen — 17. juli 2016 @ 16:31

  11. Jeg er sikker på jeg ville synes det ville være fint at være på besøg i den have. Tak for turen.

    Kommentar af Jørgen — 18. juli 2016 @ 07:40

    • Det tror jeg også, at det ville – og velbekomme🙂

      Kommentar af Ellen — 18. juli 2016 @ 09:25

  12. Nåhhh det er Sissinghurst, så ved jeg det..🙂 Det ser godt nok frodigt ud.

    Kommentar af Inge — 18. juli 2016 @ 12:57

    • Det er det – og absolut et besøg værd.

      Kommentar af Ellen — 18. juli 2016 @ 15:25

  13. Her (http://biblioteksvagten.dk/single_question.asp?quid=150024:fce14ad1-08cc-7244-6d06-7cd3dd5b51c7) fandt jeg forskellige forklaringer på “slot”. Tilsyneladende er det ikke nok med kongelig overnatning, med mindre det kan kaldes “beboelse”. “Guruen” i vores lokalhistorieske forening (som har skrevet om Danmarks herregårde og usandsynligt mange andre emner) er ved at blive blå i ansigtet, når han ser en (efter hans mening) forkert brug af ordet slot.
    Jeg vil dog mene, at den have, du har vist billeder fra, ser meget smuk, måske endog kongelig, ud.

    Kommentar af conny — 21. juli 2016 @ 17:59

    • Jeg kan godt se, at en overnatning ikke er nok til at blive et slot – men sådan var det vel heller ikke? De kongelige havde mig bekendt deres faste tilholdssteder, når de drog land og rige rundt.
      Men ja, Sissinghursts haveanlæg er absolut værdigt til at blive kaldt kongeligt🙂

      Kommentar af Ellen — 21. juli 2016 @ 19:56

  14. Fantastisk, simpelt hen!
    Vores besøg på den egn har som regel været om vinteren – jul og nytår. Det betyder jo, at sådan et skønt sted nok ikke ville gøre det samme indtryk på mig. Dit indlæg får mig dog til at ønske, at vi næste gang i England tager tid til at se i det mindste en seværdighed – ud over vores børn og skønne børnebørn!

    Kommentar af Lene R — 22. juli 2016 @ 17:39

    • Ja, simpelthen🙂
      Sissinghurst er jo nok temmelig kedeligt ved juletid, men er I her på andre tider af året, burde I næsten …
      Vi synes jo, at det er nemt nok at kombinere turisme og familiebesøg, men det er sikkert meget ham Plejer, der er i spil her🙂

      Og … velkommen tilbage, kære Lene. Dejligt at se dig igen – og hvem tror du lige har sort samvittighed over ikke at have svaret på din mail? Ups, altså😳

      Kommentar af Ellen — 22. juli 2016 @ 19:06

      • Det skal du ikke have. Jeg foelger dig jo her.

        Kommentar af Lene — 22. juli 2016 @ 20:56

        • Johhh, men det er ingen undskyldning for mig … derfor kan jeg jo godt svare på en privat mail …

          Kommentar af Ellen — 22. juli 2016 @ 21:21


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.