Hos Mommer

7. juli 2016

Dagens pletskud – og delvis besættelse

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:25
Tags: , , ,

Uha uha - ikke godt

Som en slags fortsættelse af gårsdagens indlæg, kan jeg meddele, at jeg er blevet besat – i hvert fald delvis.
Nej, okay … det er jeg så forhåbentlig ikke, men denne mail kunne love mig, at jeg kunne tjene massevis af Euro, også selvom jeg ikke skulle være interesseret i at arbejde hjemme på fuldtid, men kun være interesseret i en delvis besættelse …

Næh, den slags kan ikke lokke, men det kan en tur med kameraet i omegnen af vores dejlige, svenske sted, mens John bakser med at sætte nye rammer om vinduet på første sal. Billedet er taget med spionkameraet helt nede fra åen – han havde ingen anelse om, at jeg lurede på ham i skjul bag træerne. Han havde lovet mig at lade være med at falde ud ad vinduet, men jeg var nødt til lige at tjekke, om han holdt løftet.
Skovjordbær er meget små og smager faktisk slet ikke af jordbær, men de smagte godt, selv om den indsamlede portion nok højst kunne have mættet Titania og hendes familie.

P1020818P1020826P1020828

På vej ned mod åen sad denne lille fyr. Han var fuldstændig ligeglad med både mig og kameraet – han har måske været syg, men død var han ikke, for han rørte på sig og flyttede lidt rundt. Det er yderst sjældent, at man får lov at komme så tæt på, så det lille Lumix måtte nu vise, hvad det duede til.

P1020816

P1020811

Gid alle sommerfugle kunne sidde lige så roligt, når jeg kommer forbi med kameraet. Det ville i givet fald kunne udvikle sig til en besættelse …
Dette er en stregbredpande, men er ikke helt sikker på, om det er en skråstregbredpande … tror det ikke, da jeg ikke kan se en orange kile forneden på bagsiden af vingen. Du godeste, hvor dette i betænkelig grad nærmer sig nørderi.
Jeg så for første gang en [skrå]stregbredpande, da vi var i England sidste sommer – jeg mindes ikke at have set den før i vores svenske nærområde, men den findes altså, kan jeg hermed konstatere, og jeg har fundet ud af, at stregbredpande hedder mindre tåtelsmyggare på svensk – et navn, der på ingen måde lader det lidt fjollede danske navn noget at høre.

24 kommentarer

  1. Jeg kan i bedste fald vise et foto af en grillpande (ligestreget). Den kan sidde helt stille, selvom jorden brænder🙂

    Kommentar af Eric — 7. juli 2016 @ 15:51

    • Hehe – det kan den – og du kan grille frikadeller med oprejst pande🙂

      Kommentar af Ellen — 7. juli 2016 @ 18:06

  2. Skovjordbær er skønne. Vi fandt masser af dem, da jeg var barn, men nu ser jeg dem aldrig nogen steder. De er åbenbart flyttet til Sverige😉

    Kommentar af Randi — 7. juli 2016 @ 16:27

    • Det kan da godt være, at de er emigreret … nu, du siger det, kan jeg også kun huske de danske fra barndommen, men jeg håber, at det er fordi vi ikke kommer de rigtige steder🙂

      Kommentar af Ellen — 7. juli 2016 @ 18:07

  3. Jeg har også fået mailen om “Delvis besættelse” – den er ret morsom.
    Fantastiske billeder af den lille sommerfugl. Dit Lumix dur bestemt til noget.

    Kommentar af Stegemüller — 7. juli 2016 @ 18:11

    • Jeg kunne i hvert fald ikke lade være med at smile højt🙂
      Ja, det dur!

      Kommentar af Ellen — 7. juli 2016 @ 19:10

  4. Spionage er en forbudt nødvendighed😉
    Jeg har små skovjordbær i haven (græsplænen) Det var en stor fejl, da jeg for mange pr siden, sagde ja tak til nogle aflæggere. Planterne er ikke til at udrydde. Om det er helt den samme sort som dine, ved jeg ikke.

    Kommentar af Pigen fra landet — 7. juli 2016 @ 18:58

    • Det er det🙂
      Overtager de helt græsset? Jeg kunne ellers forestille mig, at plæneklipperen ville holde dem nede.

      Kommentar af Ellen — 7. juli 2016 @ 19:11

  5. Kære Ellen, det er heldigt nok for os andre, at du ikke er interesseret i en delvis besættelse! Se, besættelsesmagten ved jo slet ikke hvem de er oppe imod, og at du ikke sådan er til at bide skeer med!!
    Ha’ en skøn sommer i det svenske, Ellen!

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 7. juli 2016 @ 21:36

    • Hehe, besættelsesmagten … skulle glæde mig at ændre det til besættelsesafmagten🙂
      Tak – det er nu kun for en kort bemærkning, for snart går turen mod England til min yndlingsfamilie – vi skulle bare lige op for at slå græsset, så her ser beboet ud.

      Kommentar af Ellen — 7. juli 2016 @ 21:44

  6. Sådan et fantastisk billede af stregbredpanden.😉 Men det er da et fuldstændig håbløst navn.
    Jeg morer mig meget over de sjove stavefejl, du finder😉

    Kommentar af betty — 7. juli 2016 @ 22:57

    • Når man kigger på oversiden af vingerne, kan man godt se båndet, men jeg er enig i, at navnet er lidt fjollet.
      Jeg morer mig også tit – det dur jo ikke at blive nedtrykt over fejlene🙂

      Kommentar af Ellen — 8. juli 2016 @ 09:22

  7. Jeg har masser af skovjordbær i haven og ja, som Pia siger, er de mere end villige til at brede sig. Det er nu ikke noget problem, vi slår dem, som du også nævner, med plæneklipperen, når de kommer ud i græsset (ligesom oreganoen). Vilfred og Sylvester guffer af dem og jeg elsker ‘smultronröra’ på skyr eller yoghurt om morgenen (bær rørt med lidt sukker eller honning).
    Er ‘bredpande’ mon en pænere måde at sige ‘tykpandet’ på? Måske er det simpelthen en ret ubegavet sommerfugl som ikke ved, at den skal stikke af, når farlige Ellen svinger sin Lumix😉

    Kommentar af fiberfryd — 8. juli 2016 @ 00:14

    • Jeg tænkte også, at en plæneklipper kan holde alt nede – vi bruger også den med at lade den beskære krydderurterne – især mynten giver en herlig duft🙂
      Hehe … eller ‘fladpandet’ … og gad vide, om den pande nu også er så bred i forhold til andre sommerfugle?
      Den var ikke ubegavet – den var meget klog, for den havde regnet ud, at jeg ikke ville gøre den fortræd😉

      Kommentar af Ellen — 8. juli 2016 @ 09:26

  8. At tage gode billeder af sommerfugle er jo også et arbejde.. I fordeler byrderne fornuftigt.. hvis du spørger mig..🙂

    Kommentar af Inge — 8. juli 2016 @ 09:40

    • Jeg synes også, det er en glimrende fordeling🙂

      Kommentar af Ellen — 8. juli 2016 @ 09:42

  9. Det er jo ret fedt med sådan en ZOOOOOM!
    Og den lille store fyr er godt skudt. Lumix er nu go’!!! Det må da være en sund besættelse… at se det unikke og tage billeder…
    Skovjordbær hører til i erindring om sommer og ferie i Sæby, med besøg på gården inde ved Jyske ås; der var blåbær og jordbær og hindbær og brombær… Det var den gang det var sommer hver sommer!

    Kommentar af Anne Holtegård — 8. juli 2016 @ 11:42

    • Ja …jeg var faktisk temmelig langt væk, så det var demo af både zoom og makro i går.
      Åhja – jeg kan godt huske de somre – det regnede simpelthen aldrig!

      Kommentar af Ellen — 8. juli 2016 @ 11:59

  10. Det er ikke sådan med besatte stillinger og deltidsbesættelse af dem.
    Den et sandelig imponerende den bredpande. Om den er den ene eller anden er vel mindre væsentligt..

    Kommentar af Jørgen — 8. juli 2016 @ 12:22

    • Joh … det er nok lidt ligemeget. Det er kun fordi, at hvis jeg skriver det ene og det er den anden, kommer der sikkert nogen efter mig🙂

      Kommentar af Ellen — 8. juli 2016 @ 14:20

  11. Jeg kan også lide jeres fordeling. Og dumme mails har jeg opgivet at forstå🙂 Super godt skudt.

    Kommentar af Lene — 8. juli 2016 @ 18:24

    • Ja, den fordeling er god – og du behøver heller ikke at forstå sådanne mails – bare du undlader at klikke på links eller åbne dem🙂

      Kommentar af Ellen — 8. juli 2016 @ 18:31

  12. Den delvise besættelse er jeg også blevet tilbudt. Jeg overvejer stadig😀 😀
    Flotte, flotte fotos. Wow.

    Kommentar af LS ☆ — 8. juli 2016 @ 18:41

    • Jeg tror ikke, du skal slå til🙂
      Tak …

      Kommentar af Ellen — 8. juli 2016 @ 19:16


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.