Hos Mommer

3. juli 2016

Krydderi … ikke på tilværelsen, men i næsen …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:11
Tags: , ,

John sad og så indledningen af dagens Tour de France-etape; jeg kiggede med med et kvart øje, lyttede med et halvt øre og undrede mig. Jeg forstår simpelthen ikke sproget: “… så taber han den reelle tid, han måtte miste …” Ja … ?
Jeg opgav og foretog mig forskellige småting, mens manden zappede mellem Formel1 og TdF – det må være frustrerende at ville se to ting på én gang.
Den ene småting var at få kværnet flere tørrede chili, for Søren fik dem med hjem, jeg lavede forleden dag.
Det kræver mundbind og beskyttelsesbriller! Chilierne bliver kværnet i en hermetisk lukket beholder, men bare det at klippe enderne af dem for at få frøene ud får mig til at nyse. Når jeg skal have det færdige produkt via en tragt fra kværn til glas, kommer der åbenbart også chilistøv i luften. Det sved i næsen og jeg nøs og nøs og nøs, mens øjnene løb i vand.
Nu har jeg heldigvis til lang tid.

Miss Grace (2)

P2080032Miss Grace er endelig blevet skyllet op og tørret. Det er ikke decideret blokket med nåle und alles, for jeg synes ikke, det skal være alt for luftigt – det blev to meter på den lange side uden at strække det, hvilket er stort nok. Jeg ønsker mig en gine til at drapere den slags mere fotogent på – og til at prøve bluser på.
Er der en, der har en til salg? Den behøver ikke at have modelmål … nok nærmere de mere eller mindre tøndeformede, Charlotte havde stående, da hun arbejdede hos Hardy Amies. Flere græske skibsrederfruer havde deres egen gine stående, så de kunne bestille tøj in absentia.
Miss Grace var sjovt at strikke, og måske kommer der et til engang. Lige nu er jeg i gang med mit femte babysvøb scottish style (det, der blev døbt Prinsesvøbet, da kronprinsparrets ældste kom til verden). Jeg elsker at strikke dette sjal, og da jeg forærede mine to niecer et, da de fik deres respektive første barn, var jeg godt klar over, at det skabte præcedens, så nu strikker jeg bare til lager – der er stadig to niecer og en nevø tilbage, som ikke har fået børn endnu.

Der var havnefest i Præstø i aftes. Bortset fra, at det var en anden slags musik, var det næsten som at være tilbage i Havdrup under roskildefestivallen: Vi kunne snildt høre hvad de havde gang i, når vi opholdt os udenfor. En havnefest må forhåbentlig gerne være våd, for de fik sig nogle gevaldige byger indimellem, men måske også en krukke med guld – regnbuen endte lige præcis ovre i Præstø.

P1020768

Jeg elsker de kontraster, naturen kan fremvise i den slags vejr – her var det fint vejr ved Den Stråtækte, men vi fik vores part af regnvejret kort efter.

34 kommentarer

  1. Sikke du hygger, Ellen. Med chili, strik, kvarte øjne, nys og undren😀 Skønt!
    Jeg ønsker mig også en gine. Købte en billig look-a-like i IKEA for 1-2 år siden. Ikke køn, men anvendelig. Den må gøre det for mig, ind til bedre byder sig.

    Kommentar af LS ☆ — 3. juli 2016 @ 17:33

    • Ja, vi har lidt af hvert her på matriklen🙂
      Bare den kan bruges – jeg må til at lure lidt rundt på nettet, tror jeg.

      Kommentar af Ellen — 3. juli 2016 @ 19:55

  2. Det lyder som om, det snarere er støvmaske end mundbind, der skal til. Du kunne jo også hælde om udendørs …
    Mens du venter på ginen, kan du jo nyde en gin og tunika.

    Kommentar af Eric — 3. juli 2016 @ 17:45

    • Er de to ting ikke næsten det samme? Men at gå udendørs var nok en god ide.
      Hehe – det kunne jeg da …

      Kommentar af Ellen — 3. juli 2016 @ 19:57

      • En støvmaske dækker både næse og mund.

        Kommentar af Eric — 3. juli 2016 @ 20:13

        • Det gør mundbind også – det lyder ulogisk, men prøv at billedgoogle. Ideen er vel, at man hverken må komme til at ånde ud på nogen eller indånde et eller andet farligt; derfor dækkes det hele.

          Kommentar af Ellen — 3. juli 2016 @ 20:20

  3. Wauw, hvor er de flotte; sikke du kan!!
    Ja, de stakkels mænd, de har det virkelig hårdt for tiden med alt det sport på kanalerne de skal vælge imellem…

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 3. juli 2016 @ 17:55

    • Jeg er vild med at strikke sjaler og tørklæder og har af samme grund ALT for mange af hver.
      Ja, hvor har vi ondt af dem, ikke sandt?😉

      Kommentar af Ellen — 3. juli 2016 @ 19:58

  4. her regner og tordner det, indimellem skinner solen, men varme er der ikke meget af. Vi må få det bedste ud af sådan en lunefuld søndag🙂

    Kommentar af Lene — 3. juli 2016 @ 18:35

    • Du har ferie, det er det vigtigste. Vejret har været meget skiftende her i dag, så vi har haft lidt af hvert.

      Kommentar af Ellen — 3. juli 2016 @ 19:59

  5. Der må være noget, jeg er gået glip af. Det der hvide sjal er fantastisk flot! Jeg kan ikke se detaljerne, men det må da være uhyggeligt svært at strikke – eller det ser måske bare sådan ud? Hvor har du opskriften fra? Jeg bruger ikke sjaler, for de er besværlige at håndtere for sådan en som mig, men en tilsvarende poncho …!

    Kommentar af Rasmine — 3. juli 2016 @ 21:09

    • Opskriften kan findes forskellige steder – jeg har min fra en bekendt, som har den et ugeblad – hvis man googler ‘prinsesvøbet’, kommer der masser af hit – både billeder og opskrift. Her er en fra Familiejournalen: http://www.familiejournal.dk/haandarbejde/strikkeopskrifter/strikkeopskrifter-til-boern/strik-marys-royale-babysvoeb

      Kommentar af Ellen — 3. juli 2016 @ 22:07

      • Tak for linket! Jeg har også set, at der er to måneders leveringstid, hvis man vil købe et færdigt svøb – men så lang tid tager det vel ikke dig at strikke et, siden du sådan strikker til lager?

        Kommentar af Rasmine — 4. juli 2016 @ 00:09

        • Nej, jeg gør det vel på et par uger, men jeg strikker ikke på fuld tid🙂

          Kommentar af Ellen — 4. juli 2016 @ 08:47

  6. Hold da op en flot regnbue du har fanget.
    Hvor er det hvide sjal dog flot. Du har virkelig evner udi den slags.

    Kommentar af Stegemüller — 3. juli 2016 @ 21:59

    • Tak, men det er ikke så svært at strikke – hvis man kan strikke … forstået på den måde, at man sådan set bare skal kunne strikke retmasker😉

      Kommentar af Ellen — 3. juli 2016 @ 22:08

  7. Det er stærke sager. Jeg må se at få købt nogle færdige planter, for det lader ikke til, at den gartner jeg modtager affaldsjord fra, dyrker andet en tomater og agurker i år.
    Chili er smukke planter som tilmed er et herligt krydderi.
    Sært at man ikke fandt på at dyrke chili i danske/europæiske urtehaver, dengang peber havde samme pris som guld. Det er naturligvis to forskellige smagsoplevelser, men i forhold til at dække over smagen af overgemt kød, har de to arter vel samme effekt.

    Kommentar af Farmer — 4. juli 2016 @ 06:29

    • Haha, skal det forstås på den måde, at du tager, hvad der kommer op af jorden?🙂
      Det er nemlig smukke planter.
      Ja, det er egentlig lidt underligt, for munke fandt vist hurtigt ud af, at chili kunne erstatte peber.
      Det er ganske vist ikke så nemt at få et ordentligt udbytte på friland, men drivhuse er, så vidt jeg ved, ikke et nyt fænomen …

      Kommentar af Ellen — 4. juli 2016 @ 08:49

  8. Uha, jeg tror, jeg skal være glad for, at mine første fire chiliplanter, tilsammen kun har sat to frøstande af😉 Jeg kan mærke det på vejrtrækningen, når jeg skal vande dem – eller bare renser almindelige peberfrugter 😂 Så er det selvfølgelig lidt skørt overhovedet at dyrke chili, men min svoger havde et kæmpe overskud og jeg fik nogle af de allermildeste (og ufrugtbare åbenbart)😉
    Sjalet er blevet meget smukt – og prinsesvøbet er altså imponerende at se på, selv om du påstår at det er nemt.

    Kommentar af fiberfryd — 4. juli 2016 @ 08:28

    • Det er utroligt, at du kan mærke det, bare du vander!
      Jeg har dårlige erfaringer med to ting: At dyrke fra egne frø og at dyrke på friland, men det gør så ikke så meget i dit tilfælde, hvis det ikke bliver en rekordhøst🙂
      Du ville synes, det svøb var supernemt, Ditte! Kan man strikke ret, slå om pinden og strikke to masker sammen, kan man strikke det.

      Kommentar af Ellen — 4. juli 2016 @ 09:01

  9. Der er lige kommet en ny bog om Shetland Haps af Kate Davies, den er utrolig interessant med masser af historiske facts om hap shawl og desuden opskrifter på nyfortolkninger af haps. Den kan anbefales. Der er også en anden bog:Heirloom knitting, som også omhandler Shetland haps.

    Kommentar af Lisbeth — 4. juli 2016 @ 10:59

    • Tak – Heirloom Knitting har jeg, men Kate Davies’ nye bog har jeg ikke … overvejer kraftigt at købe den🙂

      Kommentar af Ellen — 4. juli 2016 @ 11:44

  10. Flot, flot sjal og ditto babytæppe. Jeg må eftersøge Grace; foreløbig er det “lagt på idelager”.
    Apropos Havdrup og Roskildefestival så var jeg på dine gamle kanter i lørdags, da jeg hentede afkommet hjem fra Roskilde. Desværre en dag for tidligt pga. sygdom. Der var laaaaaaang kø, og hjemturen gik over Havdrup-egnen. Det føltes som noget af en omvej, men det var den vej, de midlertidigt opsatte skilte viste os. Vi blev begge enige om, at der var meget smukt.

    Kommentar af conny — 4. juli 2016 @ 11:48

    • Det var da synd, at din datter blev syg! Så er man glad for, at man har en mor, selv om man er blevet voksen🙂
      Nye og ukendte veje føles altid enormt lange, og det har da også været en omvej, men nok ikke så lang, som den føltes🙂
      Smukt?? Man skulle tro, der var mere end ét Havdrup …

      Kommentar af Ellen — 4. juli 2016 @ 12:06

  11. Uh, jeg kan næsten føle det bare ved at læse om det. Chili går også lige i luftvejene på mig, og det er uanset om de er i frisk eller tørret form. Jeg nyser ikke, men få den der fornemmelse af, at næse og hals lukker ned og klappet sammen. Ret ubehageligt, og det varer flere dage, hver gang jeg kommer ind i køkkenet – og alligevel elsker jeg mine chili.

    Kommentar af Fru Z — 4. juli 2016 @ 17:00

    • Ja, det er altså noget værre stads at arbejde med, men chili er så godt til så meget🙂 Du må til at arbejde med dem udendørs.

      Kommentar af Ellen — 4. juli 2016 @ 19:34

      • Ikke nogen tosset ide faktisk. Den vil jeg huske

        Kommentar af Fru Z — 5. juli 2016 @ 13:00

        • 🙂

          Kommentar af Ellen — 5. juli 2016 @ 13:06

  12. Der er så meget kvinder ikke forstår Ellen…. 😉

    Flot strik!

    Kommentar af Lone Nielsen — 4. juli 2016 @ 18:49

    • Det er rigtigt – og tak🙂

      Kommentar af Ellen — 4. juli 2016 @ 19:35

  13. Babysvøbet er flot (også afbildet på en noget velvoksen af slagsen 👶🏻😊) og at du har lyst til at strikke endnu endnu et er prisværdigt, mon du strikker på et sådant “trivielt” ind i mellem andre strikketøjer, når der ikke er et oplagt projekt i kø. Jeg strikker selv sokker, mens en ide til nyt projekt modnes. Hvilket garn strikker du svøbene i? Jeg har selv strikket det halve i en tråd alpacca sammen en tråd kid mohair silk (begge ca. 800 m/100 g) på pind 4. Det blev meget blødt og fyldigt, men pga. mohairen uden den tydelige maskedefinition trods udspænding.
    Hvis du alligevel fjerner frøene i chilierne inden konsumption, hvad så med at fjerne frøene inden tørring af frugterne, for så støver de ikke og generer luftvejene, men husk i fald handsker 👺.
    Mvh. og ønske om en “hot” sommer

    Kommentar af Kristine — 4. juli 2016 @ 19:02

    • Jeg strikkede også engang masser af sokker, men er gået totalt sokkedød – strikker hellere futter af forskellig art, men dette sjal er ren afslapning – jeg elsker at strikke det. Heldigvis, for jeg mangler jo to endnu efter dette🙂
      Jeg strikker det altid i Arwetta-garn, enten Classic eller Anina – vigtigst er det, at det kan maskinvaskes; det er de unge mødre meget glade for.
      Netop af den grund du skriver, bruger jeg ikke mohairgarn til lace-arbejder, hvor mønstrene er vigtige.
      Jeg fjerner kerner i chilier, der skal syltes eller bruges til marmelade. Når det er overstået, gider jeg ikke se flere chilikerner det år, så de, der skal tørres, bliver bare sat på en snor, intet andet – så holder de også faconen meget bedre … jeg kan bedst lide, at de hænger hele og pæne.

      Kommentar af Ellen — 4. juli 2016 @ 19:45

  14. Fin billede. Når jeg ordner nye kartofler kommer næsen til at løbe.Naturen er stærk.

    Kommentar af Jørgen — 5. juli 2016 @ 20:33

    • Den med kartoflerne er jeg også på. Gad vide, hvilket stof der bliver frigivet?

      Kommentar af Ellen — 5. juli 2016 @ 20:52


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.